Gå til innhold

Spleise på gave med par - er det greit at de betaler halvparten av alle andre fordi de er "en" enhet?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

herregud for et tåpelig innlegg, klar den paret teller som en enhet. 
Du virker som typen som vil vippse mindre fordi du ikke spiser løk på tacoen

• Liker 8
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jo, for de som har to inntekter har dobbelt så mange gaver å kjøpe. Ergo like mye gavebudsjett per pers som deg som er alene.

Anonymkode: 5bc4c...615

De får også dobbelt så mange gaver.

Anonymkode: 016c8...12b

• Liker 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Det gjør ikke vi. Vi får én julegave på deling. Likt som de single i familien. 

Lurer på hvordan dere tenker med barn/barnebarn. Skal barna få like gaver av besteforeldre, tanter og onkler, eller skal det gå etter antall? De med to barn får dyrere gaver enn de med tre barn?

Anonymkode: 6382e...2dd

• Liker 8
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg synes det handler om kontekst. Når det gjelder familiegaver så betaler vi til hver vår familie og skriver den andre på kortet. Jeg har enkelte ganger betalt litt mer enn søstera mi på enkelte fellesgaver fordi vi er tre (foreldre + barn) og hun er en, men stort sett så teller vi oss som to søstre pluss evt vedheng som ikke betaler. Mannen min og jeg var nylig i dobbel 40-årsdag til mine studievenninner, da betalte jeg hele gaven. Men er vi i selskap til felles venner, så betaler begge. 

Jeg synes i mange tilfeller det er greit å regne par som én enhet siden de har mange å kjøpe til. Og nei, det er ikke sånn at vi nødvendigvis får dobbelt så store/mye gaver som andre. Her får bare inngiftede bursdagsgaver hvis det markeres (noe som er absolutt helt greit), mens sønn/datter/søsken får gave uansett fest eller ikke. 

Anonymkode: af757...1f9

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg spleiser konsekvent ikke med sånne mennesker. Par som prøver å få meg med i taxi så jeg kan betale halvparten av deres taxiregning istedenfor å ta bussen, nei takk. 

Anonymkode: b8f38...110

• Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hvis antall gaver man har å kjøpe skal telle, får jeg bidra med mindre hvis jeg har flere å kjøpe til enn et par? Skal man telle opp?
En person er en person og bidrar likt. Unntak eventuelt hvis det er til den enes familie.

Anonymkode: 66832...e6f

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Kjøper vi gave sammen til svigers er det mannen og hans søsken som betaler. De betaler 1/3 hver. Det betyr ingenting hvor mange som er i hver familie.  Noen er 2, andre er 6. 

Anonymkode: 074b1...2fe

Man snakker jo selvfølgelig om voksne mennesker, ikke hvor mange unger de måtte ha..

Anonymkode: 1503d...791

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Jeg spleiser konsekvent ikke med sånne mennesker. Par som prøver å få meg med i taxi så jeg kan betale halvparten av deres taxiregning istedenfor å ta bussen, nei takk. 

Anonymkode: b8f38...110

Men dette blir ikke det samme synes jeg? Tar man taxi sammen deles det selvfølgelig pr voksen. Likeså dersom man spiser ute. Men akkuratt gaver innad i familien synes jeg er ok at deles pr familie. 

Anonymkode: e4604...ed5

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Anonym90059005 skrev (1 time siden):

Dette avhenger helt av relasjonen de forskjellige har til den det skal kjøpes gave til. Er det til familie på ene siden, så betaler de som er et par kun en andel. Er det gave til felles venn som alle er venner med, så kan de betale for to. I de aller aller fleste tilfeller betaler et par som en enhet/en andel. 

Tenk deg selv om du er singel og skal kjøpe gave til din søster, så bruker du si 1000kr, fordi det er ca. vanlig beløp dere ligger på.  Om du neste år har fått deg kjæreste, så kjøper du jo ikke da en gave til 2000kr, for da skal dere gi "dobbelt" og begge skal betale.

Jo, dersom kjæresten har blitt så nær at søsteren kjøper gave til ham, er det en selvfølge at han også kjøper til søsteren.. vi snakker om gifte folk der den part mottar gaver men ikke bidrar andre veien, ikke folk som akkurat har møtt hverandre 

Anonymkode: 1503d...791

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det er til familie, synes jeg det er greit å dele likt uavhengig av antall. Hadde det vært til venner, ville likt beløp for hver voksen vært rett.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Blir overrasket over at voksne folk sitter å regner sammen gaveverdi, så man sikrer at man får like mye tilbake som man har gitt. Jeg tenker at innen familie så blir det alltids noen skjevheter siden noen har mange barn, noen har få eller ikke barn i det hele tatt osv. Og jeg synes det er helt greit at man betaler pr par/familie når det er gaver til familiemedlemmer. 

Anonymkode: c4005...13d

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Hvis antall gaver man har å kjøpe skal telle, får jeg bidra med mindre hvis jeg har flere å kjøpe til enn et par? Skal man telle opp?
En person er en person og bidrar likt. Unntak eventuelt hvis det er til den enes familie.

Anonymkode: 66832...e6f

Og det er det som er problemstillingen her.

Anonymkode: d327b...32b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Dersom man kjøper gaver til den enes familie er selvsagt et par en enhet. Dette da partneren ikke ville gitt gave til partnerens familie på egen hånd, vedkommende er kun «med på kortet» av høflighetsårsaker og vedkommende må uansett kjøpe gaver til sin egen familie. Et par har altså to familier å kjøpe gaver til. 

Dersom det er snakk om en vennegave, og begge parter i et par er venner med mottaker av gaven, så stiller det seg selvsagt annerledes. 

Anonymkode: d50e6...caa

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (42 minutter siden):

ja, i så fall blir det likt? Dobbelt så mye ut og dobbelt så mye inn. Min svigermor kjøper nå gave til oss, ikke til min mann, men verdien er ikke økt og gaven er mest til ham. Men vi får fra mine foreldre også, men ikke mer enn jeg fikk som single. Eller, nå er det faktisk barna som får, de voksne har vi droppet utenom noe hjemmelaget som blir spist eller drukket opp til den gamle garde. 

Dette er jo bare en bekreftelse på at par er en enhet?

Anonymkode: 5bc4c...615

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Vi praktiserer alltid et bidrag pr husstand . Er ikke rettferdig at en familie på 5 skal betale pr person . 

Anonymkode: 835d4...951

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Dersom man kjøper gaver til den enes familie er selvsagt et par en enhet. Dette da partneren ikke ville gitt gave til partnerens familie på egen hånd, vedkommende er kun «med på kortet» av høflighetsårsaker og vedkommende må uansett kjøpe gaver til sin egen familie. Et par har altså to familier å kjøpe gaver til. 

Dersom det er snakk om en vennegave, og begge parter i et par er venner med mottaker av gaven, så stiller det seg selvsagt annerledes. 

Anonymkode: d50e6...caa

Enig i denne

Anonymkode: e4604...ed5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker

Neste gang later du som beløpet er dobbelt så mye. 

Anonymkode: 17c30...bf4

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har i mange år vært den single i kretsen og måtte slutte og være med på deling av regninger og gaver. Når vi spiste ute, så drakk de andre vin til maten og gjerne dessert, noe aldri jeg gjorde. De delte alltid regninga på antall personer. Da jeg hadde lite penger i forhold til parene, så hadde jeg ikke råd til vin og dessert. Så jeg sluttet å bli med ut. Når det gjaldt gaver til runde år, så måtte jeg betale like mye som hvert par. De hadde to inntekter og jeg en. For meg ble dette urettferdig og for dyrt. 

• Liker 3
  • Hjerte 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Dette må være nåtidens problem. Så lenge jeg har levd har man fått og gitt gaver til en familie fra en familie. Man deler ikke opp i antall medlemmer, det blir for dumt. Man spleiser som familie eller i dette tilfellet som par. 

Anonymkode: 7b82d...354

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg er ikke enig i at paret skal betale dobbelt. Som regel er gaven til en i paret sin familie eller vennegjeng. Hvis paret skal betale dobbelt blir det jo dobbelt så mange gaver man må gi fordi man er i par i løpet av et år. Det er ikke rettferdig.

Anonymkode: cfd71...d46

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...