Champagnepiken Skrevet 13. februar 2006 #1 Skrevet 13. februar 2006 En professor på bl.a. UiB mener nivået på norske studenter er for slapt. Hva mener du? Les artikkelen på VG Nett
Gjest Gjest Skrevet 13. februar 2006 #2 Skrevet 13. februar 2006 Jeg må si meg ganske enig. Nivået varierer selvsagt, jeg kjenner selv en del toppstudenter, og var det selv en kortere periode. Jeg har studert ved ulike høyskoler i tilsammen fire og et halvt år, i tillegg til et år på UiO (97/98). Jeg TROR jeg har vært vitne til holdningsendringer i løpet av denne tida, i tillegg til at "moral" og arbeidsmetoder selvsagt varierer fra institutt til institutt. Fra høyskolestudiene sitter jeg igjen med at "alle" skal gjennom - selv på studier hvor det er vanskelig å komme inn blir man geleidet gjennom i stor grad, blant annet ved at det er forholdsvis lite selvstendig arbeid. På universitetet var det kanskje litt annerledes ettersom man dengang valgte fag helt selvstendig og "på tvers" og dermed ikke hadde noen "ansvarlig" blant de ansatte før man evt kom opp på høyere nivåer. Har inntrykk av at det er litt annerledes nå. I klassen jeg gikk i da jeg studerte til bachelor var vi ca 10 personer. Det sier seg selv at vi ble godt kjent med lærerne i løpet av disse tre årene. Når de kutter ut ekstern sensor og man har vært på opptil flere utflytende nachspill med både dekanus og de som skal uteksaminere deg, må man vel nesten regne med at ting blir vurdert i overkant subjektivt - uten at jeg gikk ut med toppkarakterer av den grunn. Karaktersystemet er også endret - fra ganske presise tallkarakterer (om enn urettferdige disiplinene imellom; lettere å få en 1.5 i realfag enn samfunnsfag), i dag kan du prestere både veldig bra og mindre bra og få en B. En annen ting er at jeg føler studentenes holdning til å sette seg inn i pensum kanskje har endret seg i løpet av de ca 7 årene jeg har hengt rundt. Jeg lurer på om man kanskje forlanger/forventer at LÆREREN/foreleser skal putte pensum inn i hodet på en uten at man jobber skikkelig selv. Jeg er ikke sikker på om jeg ser noen direkte sammenheng mellom kvalitetsreformens intensjon om at alle skal igjennom, og det faktum (?) at folk jobber mindre selvstendig, men kanskje ansvaret for læring indirekte (og direkte) er lagt mer over på undervisningsinstitusjonen enn tidligere, og at studentene har "vent seg til" at de ikke selv har ansvaret for å bli gode - man blir jo fulgt opp og fulgt opp hele veien, men blir man noe klokere? --- Om det er flere studenter i dag enn for f eks ti år siden vet jeg ikke, og jeg vet heller ikke om nivået på de dårligste har blitt vesentlig dårligere. Om det hjelper å innføre minstesnitt for at man skal komme inn, er jeg usikker på. Jeg vet om flere som knapt nok har middelmådige resultater fra vgs, som har klart seg utmerket innen feltet de studerer. Jeg er ingen tilhenger av kvalitetsreformen, men mener det "eneste" man kan gjøre er å jobbe for holdningsendringer. Sudentene må ønske å prestere godt, og de må kanskje belønnes for prestasjoner, ikke for "å ha hanglet igjennom".
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå