Gå til innhold

Hva kan man forvente av besteforeldre? Overreagerer vi?

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Vi har et barn på snart 2 år, og jeg er gravid med tvillinger. Min familie bor i en annen bygd noen timer unna, mens min svigermor bor noen minutter unna. Vi har nesten aldri hatt barnevakt, men mine foreldre har sagt flere ganger at det er bare å spørre så kan de passe, så de har passet de gangene. De kaster oss nærmest ut av huset når de er på besøk slik at vi kan få alene tid. Problemet er svigermor. Vi har spurt henne noen ganger om å være barnevakt men har alltid fått difuse svar, eller bekjed om at hun er opptatt. Så hun har aldri passet barnet utenom når vi har vært hjemme. Type leke med barnet mens vi klipper plen eller rydder hus. Det er helt greit, vi forventer ikke at andre skal være barnevakt, men vi har forventet at hun stiller opp hvis det er krise. Men her om dagen hadde vi en liten krise og mannen ringte moren sin og spurte om hun kunne hente barnet i barnehagen. Hun svarte uff.. Nei.. Det orker jeg ikke i dag. Du skulle spurt for noen dager siden. Men vi viste ikke om denne situasjonen da! Men nei, det må dere fikse selv, jeg er alt for sliten. Hun bor 10 minutter unna barnehagen, og vi trengte hjelp i bare 1-2 timer. Vi ble helt sjokkerte for å være ærlig. Heldigvis fikk mannen tak i en kompis (som barnet ikke kjenner så godt) som var ukomfortabel men villig til å hjelpe oss. Men dette var en sikkelig wake up call for oss.. Vi har ingen vi kan ringe i nøden. Mannen er helt forbannet og Nå vurderer han å flytte til min families bygd, slik at vi er sikre på at barna får hjelp hvis nød. Over reagerer vi? Eller er det smart? 

Anonymkode: 78a24...5cd

• Liker 6
  • Hjerte 41
  • Nyttig 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Dere overreagerer. Kanskje hun egt var opptatt , sliten ellee ikke komfortabel med å være alene med så små

Anonymkode: 7966b...208

• Liker 28
  • Nyttig 6
Skrevet

Herregud...hadde jeg hat barnebarn og har omgangssyke..hadde jeg fått til p hentet i barnehagen om det hadde vært krise...høres mer ut som svigermor ikke gadd

• Liker 30
  • Hjerte 3
  • Nyttig 3
Skrevet

Bare flytt. Ikke informér svigermor om flytteplaner.

• Liker 21
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Hva som ligger bak svigermor sin reaksjon er jo ikke lett å vite. Jeg syns din mann bør sette seg ned å snakke med henne om det som skjedde. En voksen samtale. Om det ikke kommer noe ut av det, ville jeg vurdert å flytte nærmere din familie, for man er avhengig av folk rundt seg, når man har små barn. Vi bor nær min manns familie, da man ikke kan forvente noe støtte av min. Om man ikke har familie, er man avhengig av et nettverk med venner som kan stille opp. Hva er planen når du skal føde? 

Anonymkode: dcbb1...7f2

• Liker 23
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Å bo nære familie som er villige til å stille opp, er veldig verdifullt i småbarnsfasen. Jeg ville flyttet. 

Anonymkode: bc266...3b8

• Liker 28
  • Hjerte 2
  • Nyttig 9
AnonymBruker
Skrevet

Mine foreldre bor nærme. De har aldri hentet barna våre i barnehagen. De reiste på hytta når jeg skulle føde nr 2 og jeg var alene en hel helg på sykehuset etter fødsel, fordi far var med nr 1. Jeg var så skuffet. Har aldri spurt de om barnevakt siden det. Jeg orker ikke mer skuffelse. Svigers bor 8 timer unna, og er mye mer tilstede. 

Anonymkode: 41071...032

• Liker 3
  • Hjerte 40
AnonymBruker
Skrevet

Vi bor i bygd uten familien rundt oss. Vi har naboer og venner som vi har «tatt praten med». De stiller opp om det er krise. Nå er yngste ferdig i bhg og så langt vært krise to-tre ganger på de siste 7-8 år. Ordnet seg alltid. Finn ut hvorfor svigermor ikke ville hente. 

Anonymkode: 91e53...15b

• Liker 5
  • Hjerte 2
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Dere får ikke forandret på henne. Samme greia med mine foreldre. Alt er så vanskelig at. Her er det svigers som bor 1,5 time unna som stiller.

Har dere tenkt over om det finnes andre alternativer i deres nærmiljø? Vi

hadde ingen alternativer frem til vi begynte å få hjelp til å lufte hunden av ei herlig tenåringsjente i nabolaget. Vi så raskt at hun både er pålitelig, snill og flink med barnet vårt ved henting/levering av hunden, så nå har vi en barnevakt som villig stiller (riktignok mot noen kroner) og som oppriktig ser ut til å både like å være sammen med barnet og begynne å bli litt glad i hen.

Anonymkode: f2554...715

• Liker 5
  • Hjerte 6
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (45 minutter siden):

Vi har et barn på snart 2 år, og jeg er gravid med tvillinger. Min familie bor i en annen bygd noen timer unna, mens min svigermor bor noen minutter unna. Vi har nesten aldri hatt barnevakt, men mine foreldre har sagt flere ganger at det er bare å spørre så kan de passe, så de har passet de gangene. De kaster oss nærmest ut av huset når de er på besøk slik at vi kan få alene tid. Problemet er svigermor. Vi har spurt henne noen ganger om å være barnevakt men har alltid fått difuse svar, eller bekjed om at hun er opptatt. Så hun har aldri passet barnet utenom når vi har vært hjemme. Type leke med barnet mens vi klipper plen eller rydder hus. Det er helt greit, vi forventer ikke at andre skal være barnevakt, men vi har forventet at hun stiller opp hvis det er krise. Men her om dagen hadde vi en liten krise og mannen ringte moren sin og spurte om hun kunne hente barnet i barnehagen. Hun svarte uff.. Nei.. Det orker jeg ikke i dag. Du skulle spurt for noen dager siden. Men vi viste ikke om denne situasjonen da! Men nei, det må dere fikse selv, jeg er alt for sliten. Hun bor 10 minutter unna barnehagen, og vi trengte hjelp i bare 1-2 timer. Vi ble helt sjokkerte for å være ærlig. Heldigvis fikk mannen tak i en kompis (som barnet ikke kjenner så godt) som var ukomfortabel men villig til å hjelpe oss. Men dette var en sikkelig wake up call for oss.. Vi har ingen vi kan ringe i nøden. Mannen er helt forbannet og Nå vurderer han å flytte til min families bygd, slik at vi er sikre på at barna får hjelp hvis nød. Over reagerer vi? Eller er det smart? 

Veldig smart, og den svigermorra di fortjener å sitte alene tilbake ❤️ hun fortjener sin karma

Anonymkode: 71b91...532

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (50 minutter siden):

Dere overreagerer. Kanskje hun egt var opptatt , sliten ellee ikke komfortabel med å være alene med så små

Anonymkode: 7966b...208

Nei, det er ikke å overreagere. Familie stiller opp for hverandre. 

Anonymkode: d2ebd...116

• Liker 20
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (54 minutter siden):

Hadde bodd nærmere egne foreldre om de er mer hjelpsomme og emr tilstede for barna. Da får de gode bånd og dere hjelp! Her er det ikke en dritt å få noen steder, men hadde ikke tvilt ett sekund. Moren høres ut som svigermor bare at svigermor er verre! Gjør det som føles best for dere som familie!

Anonymkode: d48a6...d30

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Hva var krisen? Det var en «liten krise»? Det er forskjell på «innlagt på sykehus-krise» og «litt krise på jobb». 
Det er mange som ikke har noen, spesielt ikke ved «små kriser». Dere har nok forventet noe av svigermor som hun ikke er villig og/eller i stand til å gi, uten å kommunisere om det. Den kommunikasjonen er deres ansvar, ikke hennes. Dere må også regne med at det blir enda verre når dere får tvillinger, vil hun ikke passe ett barn, kan dere bare glemme tre! Det er veldig stor forskjell. 
Jeg tenker at enten må dere akseptere deres svigermors grenser og begrensinger (uansett årsak), uten å være sure for det - eller så må dere flytte. 

Anonymkode: c848f...4ae

• Liker 10
  • Nyttig 13
AnonymBruker
Skrevet

Er hun på spekteret kanskje? Det er ikke uvanlig at den generasjonen er underdiagnostisert og kvinner er gjerne bedre til å maskere.

Anonymkode: c8318...2df

• Liker 4
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Vi ordnet oss et nettverk som kunne bistå i krise. En annen familie barn kunne bli med hjem fra barnehagen, venner av barna de kunne bli med hjem. Vi har bare hatt bruk for krisehjelp en gang, men også noen dager vi kunne bli forsinket på veg hjem. Andre barn har også blitt med oss hjem når deres foreldre blir forsinket. 

Jeg synes artig talt man ikke kan kreve at besteforeldre skal kunne stille opp. Våre foreldre har alle krevende jobber, og er ofte slitne på ettermiddagen. De ville nok stilt opp ved en krise, men så store kriser har vi ikke hatt.

Familie og venner stiller opp for hverandre, men mange er ikke komfortable med ansvar for andres  barn. Det må man også akseptere.

Hvorfor er svigermor då sliten? Har dere spurt? Er hun frisk? I hvilken grad er sønnen ellers på tilbudssiden? 

Hvorvidt dere vil flytte må dere bestemme selv. For meg har aldri det å bo nær foreldre og familie vært viktig, men der EF vi forskjellige. 

Anonymkode: 50710...eb6

• Liker 9
  • Nyttig 2
Skrevet

Så klart dere blir skuffa.  Men vet dere hvorfor svigermor ikke stiller opp? Har hun angst eller dårlig helse av et eller annet slag? 

Kanskje prate rolig med svigermor og lytte til hva om er greia. Sjekke ut om dere kan forvente noe hjelp der i framtiden og hvis ikke, så lag avtaler med andre i bygda som kan steppe opp. Eventuelt så flytter dere nærmere dine foreldre som gleder seg over å hjelpe til og å tilbringe tid med barnebarna. 

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet

Sært. En smal sak og en selvfølge å stille opp for barna og barnebarna sine. 

Anonymkode: cea36...16a

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Regner med at de selv ikke ønsker hjelp fra dere når de blir gamle da.

Anonymkode: 67703...6b5

• Liker 5
  • Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...