Gå til innhold

Strikke islender - h

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Hei! Jeg ønsker å strikke en islender- genser til bruk på vinteren. Jeg vil ha litt tjukt garn med tjukkere pinner, tenker pinne 5-6.  Har tenkt å bruke enten alafosslopi eller noe tilsvarende i norsk ull. Jeg ønsker ikke strikke raglan. Jeg er litt noob på å strikke gensere og jeg sliter litt med å finne en relevant oppskrift til dame. 

Jeg fant denne til herre: Islender herre i vams

Men jeg finner ikke noe tilsvarende til dame, bare barn. Jeg liker oppskriften under til dame, men da er mønsteret rart! Liksom flytta på. Er det en spesiell grunn for det? 

Islender dame

Er det lettest å ta utgangspunkt i herremodell og tilpasse størrelse til å passe dame, eller damemodell og tilpasse mønster? 

Evnt vet noen om annen oppskrift på islender som er grei å strikke? 😇 Takk! 

Anonymkode: b06c7...3c3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

https://www.strikkemekka.no/prod.php?id=11180&size=60843

Jeg har strikket denne, riktignok i raglan, men jeg er typen som er livredd for å strikke og jeg syntes den var veldig grei å strikke ☺️ Kjøpte med garnet derfra (Viking naturgarn) da jeg synes det klør vesentlig mindre enn både vams og lopi. Strikket den vel i pinnestørrelse 7 (eller 6?) men hadde jeg laget den på nytt nå hadde jeg heller tenkt en halv størrelse ned og strikket den med en mindre pinne for å få den tettere. 

Kanskje ikke helt svaret du var ute etter, men forhåpentligvis gir det deg en idé om luftighet og garntype 🥰 Raglan er jo veldig mye mer feminint så det blir mindre og mindre med rundt bærestykke for tiden, men vil tro man også ganske greit bare kan følge mønsteret og winge en oppskrift basert på f.eks den oppskriften der (med tanke på garnmengde, pinner, antall masker mm.) og ende opp med noe fint!

Anonymkode: a0bcb...cb5

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg tror i utgangspunktet det hadde vært enklest å tilpasse mønsteret til damemodellen, men på den annen side synes jeg den damegenseren så ut som den var både både stutt og trang og snau både her og der. Jeg tror jeg ville valgt herremodellen akkurat her. En tykk ullgenser kan jo ikke være liten og trang, så den må sikkert tilpasses uansett.

Anonymkode: bea4e...2d5

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
16 hours ago, AnonymBruker said:

https://www.strikkemekka.no/prod.php?id=11180&size=60843

Jeg har strikket denne, riktignok i raglan, men jeg er typen som er livredd for å strikke og jeg syntes den var veldig grei å strikke ☺️ Kjøpte med garnet derfra (Viking naturgarn) da jeg synes det klør vesentlig mindre enn både vams og lopi. Strikket den vel i pinnestørrelse 7 (eller 6?) men hadde jeg laget den på nytt nå hadde jeg heller tenkt en halv størrelse ned og strikket den med en mindre pinne for å få den tettere. 

Kanskje ikke helt svaret du var ute etter, men forhåpentligvis gir det deg en idé om luftighet og garntype 🥰 Raglan er jo veldig mye mer feminint så det blir mindre og mindre med rundt bærestykke for tiden, men vil tro man også ganske greit bare kan følge mønsteret og winge en oppskrift basert på f.eks den oppskriften der (med tanke på garnmengde, pinner, antall masker mm.) og ende opp med noe fint!

Anonymkode: a0bcb...cb5

Takk for svar og tips om oppskrift og garn! 🥰😊jeg har mange raglangensere, men til akkurat dette mønsteret syntes jeg ikke det passer så godt liksom. 

23 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg tror i utgangspunktet det hadde vært enklest å tilpasse mønsteret til damemodellen, men på den annen side synes jeg den damegenseren så ut som den var både både stutt og trang og snau både her og der. Jeg tror jeg ville valgt herremodellen akkurat her. En tykk ullgenser kan jo ikke være liten og trang, så den må sikkert tilpasses uansett.

Anonymkode: bea4e...2d5

Enig at dameoppskriften så litt stutt ut, men jeg syntes de fleste damegensere er stutte, så ville nok uansett tilpasset litt 🙈

Denne islenderen skal være et ytterplagg så jeg uansett den skal være romslig nok til å ha en genser under, så kanskje jeg bare går for en herremodell! 🙌🏼

Anonymkode: b06c7...3c3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville tatt utgangspunkt i modellen/fasongen på en genser du liker i den størrelsen du ønsker, og tilpasset mønsteret til den. Islendermønsteret er veldig enkelt og greit å tilpasse.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...