Gå til innhold

Hvite blemmer i munnen hva hjelper?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

AnonymBruker

Nå vet ikke jeg om du har samme type som jeg bruker å få innimellom, men da er det som hjelper å sprekke de. Biter hull i de. Det er jævlig vondt, men etter at de er sprukket gjør de mye mindre vondt.

Anonymkode: beb89...c6f

• Nyttig 3
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Bruk feks Zendium tannkrem for å forebygge. Anbefalt av min tannlege og det hjalp.

Anonymkode: d6c5d...4bf

Er det noe som fungerer når blemmene er der? 

Anonymkode: b1513...443

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Nå vet ikke jeg om du har samme type som jeg bruker å få innimellom, men da er det som hjelper å sprekke de. Biter hull i de. Det er jævlig vondt, men etter at de er sprukket gjør de mye mindre vondt.

Dette tror jeg er det verste rådet jeg har sett her inne🤯🤯🤯.

Anonymkode: aa7a5...872

• Nyttig 1

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Det kan lindre og korte ned tiden du har de å ta på corsodyl med q-tips. Pass på å ikke få på tennene da det ikke skal brukes mer enn tre dager på tenner pga misfarging. 

Anonymkode: a37d0...bc0

Har skylt munnen med corsodyl men det har ikke fungert så bra. Får bare nye blemmer 

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Dette tror jeg er det verste rådet jeg har sett her inne🤯🤯🤯.

Anonymkode: aa7a5...872

Hvorfor det? Det forutsetter selvsagt at man har normal munnhygiene, men sår i slimhinnene inni munnen leger seg raskt så lenge man ikke er uhygienisk.

AnonymBruker

Du kan få after av feil tannkrem, vitaminmangel og cøliaki/glutenallergi.

Når du først har dem, så kan du bruke denne:

https://www.apotek1.no/produkter/gum-afta-clear-gel-10ml-923653p?gad_source=1&gclid=CjwKCAjwgpCzBhBhEiwAOSQWQcPM1fgRT6h5IxsdN7FfTo7lX2ZJMSfTKiuq5NVLxNoRbCxN9bflARoC7EYQAvD_BwE

Anonymkode: 39356...6a7

• Nyttig 2
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Har skylt munnen med corsodyl men det har ikke fungert så bra. Får bare nye blemmer 

Har du vært hos legen? Tenker det kan være annen underliggende årsak til et så stort utbrudd. Dette høres ut som mer omfattende enn vanlig munnskold, da er det jo bare en og annen blemme. Har du autoimmun sykdom eller annet underliggende som kan gi deg dårlig immunforsvar? Evt er dette herpesutbrudd inni munnen. Det er uansett utrolig smertefullt, det kan lindre med Paracet. Ønsker deg god og rask bedring. 

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Du kan få after av feil tannkrem, vitaminmangel og cøliaki/glutenallergi.

Når du først har dem, så kan du bruke denne:

https://www.apotek1.no/produkter/gum-afta-clear-gel-10ml-923653p?gad_source=1&gclid=CjwKCAjwgpCzBhBhEiwAOSQWQcPM1fgRT6h5IxsdN7FfTo7lX2ZJMSfTKiuq5NVLxNoRbCxN9bflARoC7EYQAvD_BwE

Anonymkode: 39356...6a7

Forsøkt uten hell

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Har du vært hos legen? Tenker det kan være annen underliggende årsak til et så stort utbrudd. Dette høres ut som mer omfattende enn vanlig munnskold, da er det jo bare en og annen blemme. Har du autoimmun sykdom eller annet underliggende som kan gi deg dårlig immunforsvar? Evt er dette herpesutbrudd inni munnen. Det er uansett utrolig smertefullt, det kan lindre med Paracet. Ønsker deg god og rask bedring. 

Det er lenge siden jeg har hatt et sånt utbrudd. Jeg tror det skyldes forkjølelse eller annet virus.

Smertefullt men ikke noe jeg vil bry en fastlege med. Det går over etterhvert. Men irriterende å ha slike blemmer. Den som fant et middel som raskt kuperteslike  blemmer ville blitt rik. 

• Liker 1
AnonymBruker

Ja, det er absolutt etterspørsel etter det! 

Du kan jo prøve å skylle med saltvannsoppløsning noen ganger om dagen for å gjøre det mindre betent. Jeg fikk noe på apotek en gang som «brant» såret med noe som luktet som svovel. Påførte i noen sekunder med en slags q-tips. Det hjalp, men svei noe hinsides i det jeg tok det på. Husker ikke hva det het. Dessuten hadde jeg bare én blemme.

• Liker 1
Annonse
AnonymBruker

sist gang jeg var på apoteket, så prøvde jeg en væske som jeg helte ( det var et lite rør og en vattpinne inkludert) på såret. Det svidde som f, men så roet såret seg. Vet dere hva det var for noe? dama på Boots kunne ikke hjelpe meg. 

• 3 uker senere...
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 8.6.2024 den 17.49):

sist gang jeg var på apoteket, så prøvde jeg en væske som jeg helte ( det var et lite rør og en vattpinne inkludert) på såret. Det svidde som f, men så roet såret seg. Vet dere hva det var for noe? dama på Boots kunne ikke hjelpe meg. 

Oralmedic. Vanskelig å få tak i for tiden. 

Anonymkode: b8d52...667

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...