Gå til innhold

Delvis ufør?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei.

Jeg er i en prosess der jeg går på AAP og har vært i utprøving i et arbeid jeg tror jeg kan trives i. Jeg har funnet noe jeg liker og jobber to dager i uken, kun som vikar foreløpig. Mange mennesker og jeg er helt utslitt når jeg kommer hjem og må ofte legge meg i sengen for å slappe av når jeg kommer hjem. Har to barn og tre bonus. Min behandler på DPS råder meg til å søke delvis ufør og vi skal ha et møte med NAV etterhvert. Jeg har ADHD og uspesifisert personlighetsforstyrrelse og to andre somatiske diagnoser. Jeg tror ikke jeg kan trives i noen annen jobb enn den jeg har nå selv om det og kan være krevende. Ønsker å jobbe noe da jeg kjenner at det er veldig godt for meg og sa ekstra godt å komme hjem. Behandleren har bedt meg om å beskrive hvordan jeg er når jeg blir overstimulert. Jeg synes det er så vanskelig å beskrive. Er det noen av dere som kan beskrive hvordan dere har dere når dere er overstimulerte? Jeg kan jo prøve å forklare det sånn jeg kjenner det:

Jeg føler meg helt tom og full på samme tid. Urolig og stresset følelse, og klarer ikke ta inn noen nye beskjeder, verken på jobb eller hjemme. Alt blir grøtete. Føles som at jeg har hodet fullt av bomull. Ansiktet og hodet verker og det svir i øynene. Jeg blir utålmodig, får kort lunte og blir ekstremt sinna hvis da ting ikke går som det skal. Jeg er lyssensitiv og reagere kraftig på lyder (misofoni). Ikke bare høye lyder, men folk som snakker høyt, tramper, puster, drikker, svelger, beveger seg, ja generelt ALT av lyder kan trigge meg. Det er veldig slitsomt. Og det er verre når jeg er overstimulert enn når jeg er mer i balanse.

Har gjennomført DBT ferdighetstrening og Pegasus (ADHD). Ting blir noe bedre når jeg er i behandling, men blir fort verre når jeg står alene i det igjen.

Vet ikke helt hva jeg vil med dette innlegget, men er det flere som har det slik? Jobber dere? Går dere jevnlig i samtale eller klarer dere dere selv? 

Hilsen meg

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ingen? Ingen som kan beskrive hvordan de har det når de er overstimulerte? 

AnonymBruker
Skrevet

Usikker om dette er noe bra svar,men etter nesten 30 i fengselsvesenet var det utrolig godt for kropp og sjel å utdanne seg som lokfører. Hatt et utrolig godt liv de siste 8 årene. 

Anonymkode: bcaca...8f2

• Liker 2
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
Mønsterstrikk skrev (17 timer siden):

Hei.

Jeg er i en prosess der jeg går på AAP og har vært i utprøving i et arbeid jeg tror jeg kan trives i. Jeg har funnet noe jeg liker og jobber to dager i uken, kun som vikar foreløpig. Mange mennesker og jeg er helt utslitt når jeg kommer hjem og må ofte legge meg i sengen for å slappe av når jeg kommer hjem. Har to barn og tre bonus. Min behandler på DPS råder meg til å søke delvis ufør og vi skal ha et møte med NAV etterhvert. Jeg har ADHD og uspesifisert personlighetsforstyrrelse og to andre somatiske diagnoser. Jeg tror ikke jeg kan trives i noen annen jobb enn den jeg har nå selv om det og kan være krevende. Ønsker å jobbe noe da jeg kjenner at det er veldig godt for meg og sa ekstra godt å komme hjem. Behandleren har bedt meg om å beskrive hvordan jeg er når jeg blir overstimulert. Jeg synes det er så vanskelig å beskrive. Er det noen av dere som kan beskrive hvordan dere har dere når dere er overstimulerte? Jeg kan jo prøve å forklare det sånn jeg kjenner det:

Jeg føler meg helt tom og full på samme tid. Urolig og stresset følelse, og klarer ikke ta inn noen nye beskjeder, verken på jobb eller hjemme. Alt blir grøtete. Føles som at jeg har hodet fullt av bomull. Ansiktet og hodet verker og det svir i øynene. Jeg blir utålmodig, får kort lunte og blir ekstremt sinna hvis da ting ikke går som det skal. Jeg er lyssensitiv og reagere kraftig på lyder (misofoni). Ikke bare høye lyder, men folk som snakker høyt, tramper, puster, drikker, svelger, beveger seg, ja generelt ALT av lyder kan trigge meg. Det er veldig slitsomt. Og det er verre når jeg er overstimulert enn når jeg er mer i balanse.

Har gjennomført DBT ferdighetstrening og Pegasus (ADHD). Ting blir noe bedre når jeg er i behandling, men blir fort verre når jeg står alene i det igjen.

Vet ikke helt hva jeg vil med dette innlegget, men er det flere som har det slik? Jobber dere? Går dere jevnlig i samtale eller klarer dere dere selv? 

Hilsen meg

Jeg synes du beskriver det veldig godt, og kjenner meg godt igjen. Kanskje du skal gi noen eksempler på hva du sliter med å gjøre når du blir overstimulert?

Jeg for eksempel får mindre og mindre søvn, problemer med å følge med i samtaler, se film, lese, planlegge og skrive handlelister blir helt umulig, Ettersom alt blir vanskelig så blir jeg lett passiv, og det er om å gjøre å unngå.

Derfor er det lurt å forsøke å legge inn pauser og ha balanse mellom påkjenninger og hvile. Jeg er ikke ute i jobb enda men har veldig lyst til det. Men bare det å planlegge og se det for meg det stresser meg så mye at jeg får hjertebank, det er nok en lang vei dit. 

Anonymkode: 0174a...606

Skrevet

Når jeg er oveestimilert så svir det i hjernen min, lyder blir høye, jeg klarer ikke prate like godt. Når jeg da legger meg ned så er det som om rommer beveger seg.

Skrevet

Blir du overstimulert av de to dagene? Jeg forstår det som det da du sier du må legge deg etter jobb. Det kommer vel an på hvor lenge du må hvile, men om det blir veldig mye hadde jeg ikke orket det selv. 

Jeg jobber cirka to dager med lite kontakt med folk. Jobber alene eller med 2-3 på samme kontor.. flere på møter og i eventuelle pauser. Jeg har kun en katt på hjemmebane. Går ikke i terapi eller samtaler nå. Det hjelper nok å ha noen å snakke med, men i mitt tilfelle hadde det ikke noe for seg lengre, og reise osv i forbindelse med det er en veldig stor lettelse å slippe.

AnonymBruker
Skrevet

Hei ts :) 

Så fint at du har funnet en jobb du trives så godt med! Er dessverre antakelig på vei mot delvis ufør jeg også. Er autistisk utbrent og sliter med å komme meg opp igjen. Etter jeg ble mamma er jeg kronisk overstimulert og det å få plass til jobb føles som en umulig oppgave. Jobber pr nå 1-2 timer hver dag og det er mer enn nok til at det blir grøt i topplokket.

Når jeg blir overstimulert begynner jeg å rote og glemme. Kan gå på butikken for å handle x, men kommer hjem med y - da kun fordi butikken bar snille og lot meg bruke Vipps, for lommebok har jeg åpenbart glemt.

Sitter mest å scroller når det blir sånn. Mye kg 😂 klarer ikke hvile, det summer i hodet hele tiden. Gjerne en irriterende låt på repeat jeg ikke blir kvitt som surrer rundt oppi der sammen med diverse samtaler jeg har hatt og skal ha. Hvor ubehagelig bukse jeg har på, men har ikke energi til å bytte den. Er tissetrengt, tørst eller sulten men evner ikke gjøre noe med det. Etc. 

En stillestående tilstand. Shutter ned i en slags fryst tilstand fordi hodet ikke klarer å trykke «start» på noenting.

Håper du finner en løsning som fungerer. Sånn overstimulert går det ikke an å være over tid, da må du kanskje heller akseptere full ufør 😕 

hilsen AuDHD

Anonymkode: 7c020...167

AnonymBruker
Skrevet

Jeg blir sliten men ikke trett, går det for langt klarer jeg ikke slappe av men går som en slags robot i ring. Anbefaler fast hvilestund hver dag enten du kjenner behov for det eller ikke. Det er selvsagt ikke alltid så enkelt å få til med barn i hus men etter hvert lærer de at deres hverdag også blir bedre hvis mor får ligge på sofaen og hvile en halvtime.

Anonymkode: ab2bd...120

• Liker 1
Skrevet

Tusen takk for svar! :)

De ukene det er mye som skjer (med barna f.eks som ikke går som det skal, eller det er mye som må ordnes) er jeg ekstra sliten når jeg kommer hjem fra jobb. Så ille at jeg har lagt meg i senga for en hvil, men blitt værende der til jeg skal legge meg. Ungene er ungdommer og klarer seg mye selv og jeg har sagt de bare må komme til meg hvis det er noe. Så de går ikke for lut og kaldt vann bare så det er sagt 😁

Jeg bare fatter ikke hvordan jeg har klart å holde ut så lenge som jeg har. Tenker tilbake på når ungene var små, hadde aaldri orket det nå. Nå om dagen er det sånn at jeg ikke klarer å ta inn det noen sier til meg. Klarer ikke følge med, ønsker bare å være alene. Går veldig i perioder, men de kommer oftere enn før og det på tross av at jeg har gått ned fra full stilling til slik jeg jobber nå.

Jeg utdannet meg sent og var ferdig utdannet for 8 år siden. Dette yrke orket jeg ikke lenger og har nå vært i utprøving og funnet noe jeg virkelig trives med. Så hvis NAV sier jeg må omskolere meg nå så vet jeg ikke helt hvordan jeg vil reagere. Det hadde jeg sett litt mørkt på. 

Kjenner meg igjen i det dere andre beskriver også, på en måte godt å vite at man ikke er alene om å ha det sånn. Føler meg jo veldig sær, rar, vanskelig, vrang og ikke tilpasningsdyktig i det hele tatt selv om jeg gjør så godt jeg kan. 

AnonymBruker
Skrevet

Når du er så sliten at du ligger i senga fra du kommer hjem til...lengre enn en time, da er du for sliten. Når du også sliter med å oppfatte hva som blir sagt osv så må du trappe ned. Husk at du må jobbe i din fulle stilling x antall uker før du har rett på ny sykemeldingsperiode etter at du har gått ett år som sykmeldt. Det kan være du bør sette på bremsen nå og prøve 50% aap og 50% jobb fra høsten. Det er tross alt bedre økonomisk enn 100% aap eller enda verre, gå en mnd i 100% jobb og så i en smell hvor du ikke klarer noe og ikke har rett på sykepenger.

Skrevet

Er det 40% du jobber? Kanskje du skal prøve 30? Eller enda mindre. Du har kanskje sjekket blodtrykk, blodsukker, vitaminer osv hos legen? Ville gjort det hvis ikke. 

En ting er hvertfall sikkert, det nytter ikke å presse seg, det blir bare verre å bli bedre igjen av det.

AnonymBruker
Skrevet

Alle som jobber og har familie blir slitne, trodde ikke det er en grunn til å bli ufør. Skjønner det er på tide å stramme inn noen regler for hvor lett det er å bli ufør

Anonymkode: ad49d...1bf

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
Mønsterstrikk skrev (21 timer siden):

Ingen? Ingen som kan beskrive hvordan de har det når de er overstimulerte? 

Men hvordan jeg har det når jeg er overstimulert er totalt irrelevant. Ingen mennesker er like og NAV må ta vurdering basert på hvordan du har det ikke på hvordan andre har det.

Anonymkode: 13772...d8b

• Nyttig 2
Skrevet

Jobber ikke 100% nå. Kun 40%. Går på AAP nå i tillegg til jobb. Det er ikke hver dag jeg er såå sliten etter jobb, men i perioder der det er litt ekstra. Mitt ønske er ikke å bli ufør, hverken helt eller halvt, men vet ikke om jeg har noe annet valg. Når jeg jobbet 100% var jeg en del sykemeldt. Har prøvd å ta skikkelig tak i meg selv de siste årene og føler jeg har lært meg selv å kjenne mye bedre enn før. Og jeg finner forklaringer på hvorfor jeg er som jeg er. Synes det er så vanskelig å sette ord på ting, derfor ønsket jeg å høre hvordan andre kjenner på det å være overstimulert. 

AnonymBruker
Skrevet
Mønsterstrikk skrev (1 time siden):

Jobber ikke 100% nå. Kun 40%. Går på AAP nå i tillegg til jobb. Det er ikke hver dag jeg er såå sliten etter jobb, men i perioder der det er litt ekstra. Mitt ønske er ikke å bli ufør, hverken helt eller halvt, men vet ikke om jeg har noe annet valg. Når jeg jobbet 100% var jeg en del sykemeldt. Har prøvd å ta skikkelig tak i meg selv de siste årene og føler jeg har lært meg selv å kjenne mye bedre enn før. Og jeg finner forklaringer på hvorfor jeg er som jeg er. Synes det er så vanskelig å sette ord på ting, derfor ønsket jeg å høre hvordan andre kjenner på det å være overstimulert. 

Har du forsøkt psykomotorisk fysioterapi? Det er veldig effektivt, dvs du må trene hjemme men det er ikke snakk om tøy og bøy men mere øvelser for å finne roen så du ikke skal bli så sliten. Tenk og over om du har noen tanker som henger seg opp.

Skrevet
18 hours ago, AnonymBruker said:

Usikker om dette er noe bra svar,men etter nesten 30 i fengselsvesenet var det utrolig godt for kropp og sjel å utdanne seg som lokfører. Hatt et utrolig godt liv de siste 8 årene. 

Anonymkode: bcaca...8f2

Lønsslippen er nok behagelig den også kan jeg tenke meg.

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Alle som jobber og har familie blir slitne, trodde ikke det er en grunn til å bli ufør. Skjønner det er på tide å stramme inn noen regler for hvor lett det er å bli ufør

Du leste ikke avsnittet om diagnosene? Klapp igjen om ting du ikke aner noe om. 

• Liker 1
Skrevet

Har ikke prøvd psykomotorisk fysioterapi nei, men det er kanskje verdt et forsøk. Takk for tips ☺️ 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Men hvordan jeg har det når jeg er overstimulert er totalt irrelevant. Ingen mennesker er like og NAV må ta vurdering basert på hvordan du har det ikke på hvordan andre har det.

Anonymkode: 13772...d8b

Så enig! Virker litt spesielt at du må ha hjelp på et forum til å beskrive overstimulert. Er det ikke bare å beskrive hvordan DU føler det da?

• Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Sant. Jobber fullt, må også hvile etter jobb. Fokuser på kostholdet og søvn + mosjon. Hvis en spiser usunt, aldri trener og er oppe til langt på natt så blir ALLE slitne. Søvn er kjempeviktig for store og små. 

Anonymkode: 168ac...280

• Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...