Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

.

Endret av Veronika_
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Er det en dårlig vane da? Alternativet er jo å tisse på seg. 

Som mor til en åtteåring som også må tisse hver natt men som ikke våkner må jeg bare si deg at dette ikke er et problem. Vær glad barnet våkner, IKKE lær barnet å ignorere signalene, det er ikke noe kjekt for et skolebarn å tisse seg ut natt etter natt... 

Anonymkode: f69c8...7a1

• Liker 9
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg også tenker at dette absolutt ikke er en dårlig vane, snarere tvert imot et veldig sunt tegn!

Hva med å sette en potte ved siden av sengen til bruk på natt? Legger barnet seg fint etter å ha vært på do forresten? Sover barnet på dagen? Drikker det mye før leggetid? 

Anonymkode: 1f844...5a7

• Liker 5
Skrevet (endret)

.

Endret av Veronika_
Gjest issoras
Skrevet
2 minutter siden, Veronika_ said:

Jeg er gla for at hun våkner. 
Men hun har vært tørr i bleien i sikkert 3-4 uker, men fortsatt sovet til kl 7 halv 8.
Ønsker ikke at det skal bli en vane for henne å må opp å tisse på natten. Det er forstyrrende for henne, da hun igjen våkner etter en time å tror det er på tide å stå opp.

Prøver å begrense drikkingen på kvelden. Og hun er stort sett flink til å tisse greit før hun legger seg. 

Det varrierer om hun sover på dagtid. Er nok ogtere uten dupp enn med.

Dette går seg til, er nok bare et resultat av nye rutiner. Plutselig sover hun gjennom igjen. 

AnonymBruker
Skrevet
Veronika_ skrev (1 time siden):

Hei.

2,5åringen har bestemt selv at hun vil slutte med bleie - også på natten. 
Hun har når begynt å våknr i 4tiden for å tisse. Dette har skjedd sammenhengende 3-4 netter nå, selv om hun tisser bra før hun legger seg. 

Hvordan komme ut av denne dårlige vanen? 
Jeg har prøvd bleie på natten, men nekter å tisse i den.

Her skal du applaudere og ikke problematisere barnets besluttsomhet. Så flott at hun kant kontroll og våkner. 
Dette er virkelig et modent barn. Kutt ned på drikke om kvelden og tilby heller rikelig med drikke tidlig på dagen. Potte ved sengen er en løsning. Ellers så vil nok ting gå seg til etterhvert. Foreldre og barn er i en overgangsfase og det må de voksne klare å stå i, selv om det er slitsomt å våkne om natta. 

Respekterer du ikke barnets ønske om å være bleiefri nå, så kan du få problemer med å bli kvitt bleia lengre frem. Det er bedre at hun våkner og må tisse enn at hun våkner i våt seng. 

Anonymkode: 9ede6...16c

• Liker 4
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Dette er jo kjempebra? Alternativet for henne er jo å tisse i bleien. Etter hvert får hun større blærekapasitet og kan sannsynligvis holde seg hele natten, evt hun kan gå selv etter hvert som hun blir større. 

Anonymkode: 8c467...349

Gjest jegerrinne
Skrevet

Må vel være bedre ho våkner å går på do eller potte en senga blir vått? 

Vi hadde å en liten periode med det så endret det seg igjen. Her la ungene seg etter de var på do

AnonymBruker
Skrevet

Det er jo veldig bra at hun våkner fordi hun må tisse! Dette er ikke noe å endre på. 

Anonymkode: 2d9a0...a2a

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Skulle ønske mitt barn bestemte seg for å slutte. Fungerer ikke uansett hva vi prøver her i huset. 

Anonymkode: 6b0ee...27e

AnonymBruker
Skrevet

Har ei på nesten 3. hun har hatt noen perioder der hun våkner på natta for å tisse og det går over. Nå sover hun natta gjennom igjen og må ikke tisse før hun kommer i bhg hvis vi ikke minner henne på det før vi drar hjemmefra. 

Anonymkode: fea00...e46

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Har ei på nesten 3. hun har hatt noen perioder der hun våkner på natta for å tisse og det går over. Nå sover hun natta gjennom igjen og må ikke tisse før hun kommer i bhg hvis vi ikke minner henne på det før vi drar hjemmefra. 

Hun bestemte seg forresten også for å slutte selv. Storebror slutta etter henne(altså, vi hadde en periode der vi sendte kun storebror i bleie i bhg og på natta, mens lillesøster hadde slutta) og selv om det kanskje er mer lettvint med en nesten-toåring(for et år siden) i bleie, både natt ig dag, så er det tusen ganger bedre med et barn som bestemmer seg for å slutte tidlig, enn en som er redd for å kvitte seg med bleia. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har også erfart at det gjerne er en fase. Samt at det er en fordel at barnet våkner av tissetrang. Jeg har et barn som sluttet med bleie om natten samtidig som hun sluttet på dagtid som toåring, og som har hatt ett uhell på nattestid, den første uken uten nattbleie, og så aldri mer. Hun har hatt perioder hvor hun våknet i 4-5 tiden og gikk på do, og perioder hvor hun ikke sovnet igjen etter dette. Det gikk over. Og jeg har et skolebarn som ikke våkner om hun må tisse om natten, og som i blant tisser i sengen. Det har skjedd et par ganger nå i det siste at hun har våknet og gått på do tidlig om morgenen, og det ser vi som et godt tegn :) 

Anonymkode: 0f2bd...32a

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Det går over. La nå ungen få gå på do, det er jo supert. 

Anonymkode: a944c...881

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Veronika_ skrev (3 timer siden):

Hei.

Hun har når begynt å våknr i 4tiden for å tisse. Dette har skjedd sammenhengende 3-4 netter nå, selv om hun tisser bra før hun legger seg. 

Er ikke en dårlig vane at barnet våkner og må på do. Det er jo kjempe bra! 

Anonymkode: b380a...eae

• Liker 2
Skrevet

Det er normalt. Etterhvert kan du lære barnet å gå på do selv på natten. Et virkelig ikke-problem!

• Liker 1
Skrevet

Tuller du nå? Det er et problem at barnet våkner selv fordi hun må tisse? Er det bedre at hun hadde tisset i sengen og du måtte opp for å bytte sengetøy og vaske det mitt på natten? 🙄

• Liker 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde bare satt en potte ved sengen. 

Anonymkode: b2c9d...0ca

• Nyttig 1
Skrevet (endret)

.

Endret av Veronika_
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Veronika_ skrev (4 timer siden):

Hei.

Tuller du??

Jeg er førti år og tisser fortsatt hver natt.

Skulle manne beholdt meg i bleier, tenker du?

Hvis du og din partner er skrudd sammen slik at dere aldri står opp og urinerer på natta, har dere jo litt å glede dere til om noen år.

Dette må være en spøk!!!

Anonymkode: b2554...f31

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...