AnonymBruker Skrevet 7. juni 2024 #1 Skrevet 7. juni 2024 Min datter er 13 år nå, og sliter veldig med å ta ansvar og å si "nei". Redd for å bli upopulær. Et problem er f.eks når hun har med venner hjem (og jeg er på jobb), og de spiser opp all maten vår, samt roter og søler uten å ordne opp etter seg. Når jeg kom hjem idag, var alt jeg hadde kjøpt inn til helgen, tomt. Is, sjokolade, snacks, og noe rask mat som jeg skulle ha på jobb i helgen. Jeg ble så skuffet og sa at nå får hun ikke lov til å ha besøk på en stund, uten at jeg er hjemme. Hun foreslo at jeg kjøpte lås til godteskuffen istedet, slik at hun slapp å passe på vennene sine.. Samme venn har vært her x2 å sølt mat på gulvteppet mitt. Men unnlater å si noe om det, så jeg får ikke vasket før det er for sent. De fikk også lov til å ha felles bursdag her tidligere i vår, og vennene stakk fra all rydding, så jeg måtte vaske halve natta. Hvordan gjøre henne mer ansvarsfull? Ønsker jo at hun skal kunne ha besøk uten at jeg må holde oppsyn.. Og det må jo gå an å ha 13-åringer på besøk, uten å snu huset på hodet? Anonymkode: 94948...db2
Lille39 Skrevet 7. juni 2024 #2 Skrevet 7. juni 2024 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Min datter er 13 år nå, og sliter veldig med å ta ansvar og å si "nei". Redd for å bli upopulær. Et problem er f.eks når hun har med venner hjem (og jeg er på jobb), og de spiser opp all maten vår, samt roter og søler uten å ordne opp etter seg. Når jeg kom hjem idag, var alt jeg hadde kjøpt inn til helgen, tomt. Is, sjokolade, snacks, og noe rask mat som jeg skulle ha på jobb i helgen. Jeg ble så skuffet og sa at nå får hun ikke lov til å ha besøk på en stund, uten at jeg er hjemme. Hun foreslo at jeg kjøpte lås til godteskuffen istedet, slik at hun slapp å passe på vennene sine.. Samme venn har vært her x2 å sølt mat på gulvteppet mitt. Men unnlater å si noe om det, så jeg får ikke vasket før det er for sent. De fikk også lov til å ha felles bursdag her tidligere i vår, og vennene stakk fra all rydding, så jeg måtte vaske halve natta. Hvordan gjøre henne mer ansvarsfull? Ønsker jo at hun skal kunne ha besøk uten at jeg må holde oppsyn.. Og det må jo gå an å ha 13-åringer på besøk, uten å snu huset på hodet? Anonymkode: 94948...db2 Her bør du som voksen gi beskjed til vennene hennes at det ikke er i orden.. Blir noe ødelagt bør det erstattet, skittent, vask det eller rydd opp. 16 1
AnonymBruker Skrevet 7. juni 2024 #3 Skrevet 7. juni 2024 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Min datter er 13 år nå, og sliter veldig med å ta ansvar og å si "nei". Redd for å bli upopulær. Et problem er f.eks når hun har med venner hjem (og jeg er på jobb), og de spiser opp all maten vår, samt roter og søler uten å ordne opp etter seg. Når jeg kom hjem idag, var alt jeg hadde kjøpt inn til helgen, tomt. Is, sjokolade, snacks, og noe rask mat som jeg skulle ha på jobb i helgen. Jeg ble så skuffet og sa at nå får hun ikke lov til å ha besøk på en stund, uten at jeg er hjemme. Hun foreslo at jeg kjøpte lås til godteskuffen istedet, slik at hun slapp å passe på vennene sine.. Samme venn har vært her x2 å sølt mat på gulvteppet mitt. Men unnlater å si noe om det, så jeg får ikke vasket før det er for sent. De fikk også lov til å ha felles bursdag her tidligere i vår, og vennene stakk fra all rydding, så jeg måtte vaske halve natta. Hvordan gjøre henne mer ansvarsfull? Ønsker jo at hun skal kunne ha besøk uten at jeg må holde oppsyn.. Og det må jo gå an å ha 13-åringer på besøk, uten å snu huset på hodet? Anonymkode: 94948...db2 Her må du som voksen hjelpe henne. Hun klarer det ikke på egenhånd, det blir for vanskelig for henne og å forvente at hun får det til er å sette henne opp for å mislykkes. Anonymkode: 429e5...37a 8 2
Gjest Blåmonster Skrevet 7. juni 2024 #4 Skrevet 7. juni 2024 AnonymBruker skrev (15 minutter siden): Min datter er 13 år nå, og sliter veldig med å ta ansvar og å si "nei". Redd for å bli upopulær. Et problem er f.eks når hun har med venner hjem (og jeg er på jobb), og de spiser opp all maten vår, samt roter og søler uten å ordne opp etter seg. Når jeg kom hjem idag, var alt jeg hadde kjøpt inn til helgen, tomt. Is, sjokolade, snacks, og noe rask mat som jeg skulle ha på jobb i helgen. Jeg ble så skuffet og sa at nå får hun ikke lov til å ha besøk på en stund, uten at jeg er hjemme. Hun foreslo at jeg kjøpte lås til godteskuffen istedet, slik at hun slapp å passe på vennene sine.. Samme venn har vært her x2 å sølt mat på gulvteppet mitt. Men unnlater å si noe om det, så jeg får ikke vasket før det er for sent. De fikk også lov til å ha felles bursdag her tidligere i vår, og vennene stakk fra all rydding, så jeg måtte vaske halve natta. Hvordan gjøre henne mer ansvarsfull? Ønsker jo at hun skal kunne ha besøk uten at jeg må holde oppsyn.. Og det må jo gå an å ha 13-åringer på besøk, uten å snu huset på hodet? Anonymkode: 94948...db2 Blir du skuffa eller sikkelig sint? Moren min ble fly forbanna… så vi gjorde ikke slik. Men klart om man er sånn pedagogisk så skal man omtrent ikke heve stemmen..?
AnonymBruker Skrevet 7. juni 2024 #5 Skrevet 7. juni 2024 Det er DU som må snakke med denne vennen som tar seg til rette. Du kan ikke overlate det til 13-åringen. Tydelig og klar brskjed på hva som er greit og ikke. Ellers får ikke vennen være med hjem. Anonymkode: 00b15...7bb 6 2
AnonymBruker Skrevet 7. juni 2024 #6 Skrevet 7. juni 2024 Inviter vennen med foreldre om gi beskjed om hvor uakseptabelt grisungen og «stjelingen» av snacks er Anonymkode: 54511...be5 3 1
dinfarsrevolver Skrevet 7. juni 2024 #7 Skrevet 7. juni 2024 ta det med foreldrene, det høres ut som om dattera di er en pushover med mindreverdighetskomplekser. husker jeg hadde en klassekompis som kun fikk ha med venner hjem fredager mellom 14 og 15 fordi etter 15 skulle de ha "familietid" ... sosialt selvmord for han, naturligvis 3
Siljes_tanker Skrevet 7. juni 2024 #8 Skrevet 7. juni 2024 Du klarer ikke å sette grenser, men forventer at 13- åringen skal klare det? 16 2
AnonymBruker Skrevet 7. juni 2024 #9 Skrevet 7. juni 2024 Du fikk som råd etter den bursdagen, at du forventer for mye av 13-åringen din, og at det er du som voksen som må ta ansvar og si ifra tydelig til de "venninne" og foreldrene deres. Det høres egentlig ikke ut som om disse "venninnene" til dattera di egentlig bryr seg så mye om henne. De bare bruker henne fordi de kan gjøre hva de vil hos dere, uten at det får konsekvenser. (Din skyld som voksen.) De har ingen respekt for henne, og sansynligvis enda mindre respekt for deg. Du er "lommeboka deres", så lenge du lar dem holde på sånn. Du lærer også datteren din (ved å være et slikt eksempel) at det er greit at dette ikke får konsekvenser for venninnene. Å låse godteskuffen er som å setter plaster på en brukket arm. Det kan se ut som å håndtere problemet, men er egnentlig bare å lappe litt på. Anonymkode: 467e6...5f3 10 1
Visla Skrevet 7. juni 2024 #10 Skrevet 7. juni 2024 Sikker på datteren din ikke er med på det? Tviler på denne vennen har greid å spise hele helgehandelen din alene🤷♀️ har 13 og 15 åring i huset selv. Et tips er å ha tilgjengelig noe de får lov å lage seg etter skolen. Her er det populært å lage cookies for tiden. Nudler, ostesmørbrød, pizzahorn/rundstykker/kanelboller i fryseren. godteri, potetgull, brus og slikt tar ingen av barna uten å spørre først, så der kan jeg ikke hjelpe🤪 2
Arkana Skrevet 8. juni 2024 #11 Skrevet 8. juni 2024 Siljes_tanker skrev (9 timer siden): Du klarer ikke å sette grenser, men forventer at 13- åringen skal klare det? Det var min tanke også. I tillegg synes jeg TS er ganske naiv som tror hennes egne datter er uskyldig og at det er bare vennene hennes som har raidet skapene, rotet og sølt. TS kan jo begynne med å la datteren rydde opp etter besøk og fest selv. Jeg hadde aldri vært oppe halve natten for å ryddet etter bursdagsfesten. Jeg hadde latt det ligge og latt datteren gjøre det selv dagen etter. Det tror jeg hun bare trenger gjøre én gang og etter det kommer hun til å sørge for at vennene hjelper til med litt rydding før de går hjem etter festen. Datteren lar rotet ligge fordi hun kan, så enkelt er det faktisk. Og så kan TS selv snakke med både datteren og vennene hennes neste gang de kommer og gjøre det klart hva som er tilgjengelig mat og ikke samt at det forventes at de rydder etter seg selv. 3
AnonymBruker Skrevet 8. juni 2024 #12 Skrevet 8. juni 2024 Blåmonster skrev (10 timer siden): Blir du skuffa eller sikkelig sint? Moren min ble fly forbanna… så vi gjorde ikke slik. Men klart om man er sånn pedagogisk så skal man omtrent ikke heve stemmen..? De av vennene mine som opplevde slik umodenhet hos foreldre ble like selv etterhvert. De fortsatte å ta, og kjeftet og var ufine tilbake. Man tar jo etter foreldre. Det er ikke de barndomsvennene jeg har beholdt, for å si det slik. Jeg vokste opp med foreldre som pratet, og jeg forstod hvorfor de ble skuffet eller lei seg, eller hvorfor noe var dårlig gjort mot resten av familien. Så samvittigheten gjorde at jeg endret atferd. Anonymkode: a72c1...198 1 2
AnonymBruker Skrevet 8. juni 2024 #13 Skrevet 8. juni 2024 Min datter har også vært en som hadde vansker med å sette grenser. Hun var redd for å bli avvist eller at andre skulle bli lei seg om hun sa nei. Vi avtalte da at hun SKAL ringe meg å spørre først. Det gjorde hun og da ble det lettere for henne å si nei, når jeg sa nei. Vi måtte lage noen avtaler og planer for å øve på å sette grenser. Nå er hun 14 år og klarer fint å sette grenser selv. Anonymkode: ab1d6...b32 2
Irak Skrevet 8. juni 2024 #14 Skrevet 8. juni 2024 AnonymBruker skrev (10 timer siden): Min datter er 13 år nå, og sliter veldig med å ta ansvar og å si "nei". Redd for å bli upopulær. Et problem er f.eks når hun har med venner hjem (og jeg er på jobb), og de spiser opp all maten vår, samt roter og søler uten å ordne opp etter seg. Når jeg kom hjem idag, var alt jeg hadde kjøpt inn til helgen, tomt. Is, sjokolade, snacks, og noe rask mat som jeg skulle ha på jobb i helgen. Jeg ble så skuffet og sa at nå får hun ikke lov til å ha besøk på en stund, uten at jeg er hjemme. Hun foreslo at jeg kjøpte lås til godteskuffen istedet, slik at hun slapp å passe på vennene sine.. Samme venn har vært her x2 å sølt mat på gulvteppet mitt. Men unnlater å si noe om det, så jeg får ikke vasket før det er for sent. De fikk også lov til å ha felles bursdag her tidligere i vår, og vennene stakk fra all rydding, så jeg måtte vaske halve natta. Hvordan gjøre henne mer ansvarsfull? Ønsker jo at hun skal kunne ha besøk uten at jeg må holde oppsyn.. Og det må jo gå an å ha 13-åringer på besøk, uten å snu huset på hodet? Anonymkode: 94948...db2 Hadde valgt å ikke ha dette tilgjengelig med mindre jeg var hjemme selv.. Når katten er borte, danser musene på bordet... Ofte kan det være slik med tenåringer, men trenger ikke å være det... Er ikke enkelt for dattera di heller, men ville absolutt tatt en god prat med henne om det at det ikke er greit. Hun er jo litt ansvarlig hun og...Det med venner kan være litt utfordrende... Har hun mange venner?
Rogadame Skrevet 8. juni 2024 #15 Skrevet 8. juni 2024 Redd for å bli upopulær? Wtf . 15 og 13 åringen får ikke lov å valse inn å ete opp alt her hjemme heller. Jeg orker heller ikke at mine to barn har 3 venner hjem hver dag . Man er ikke kjip voksen for å sette grenser. Tvert imot liker barn/ ungdom hva de har å forholde seg til. 15 åringen har et minikjøleskap på rommet med snacks/ brus. Har også en fryser i kjelleren de kan ta ting ( billypizza/ is )
AnonymBruker Skrevet 8. juni 2024 #16 Skrevet 8. juni 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Min datter har også vært en som hadde vansker med å sette grenser. Hun var redd for å bli avvist eller at andre skulle bli lei seg om hun sa nei. Vi avtalte da at hun SKAL ringe meg å spørre først. Det gjorde hun og da ble det lettere for henne å si nei, når jeg sa nei. Vi måtte lage noen avtaler og planer for å øve på å sette grenser. Nå er hun 14 år og klarer fint å sette grenser selv. Anonymkode: ab1d6...b32 Tenker det er en god løsning i disse dager. Jeg var ung før mobiltelefoner. Regelen var klar - jeg visste hvor jeg kunne forsyne meg, og ikke. Så det var lett å si "jeg får ikke lov", så "da får jeg ikke ha besøk på lenge... de er så teite", om de maste. Anonymkode: a72c1...198 1
Gjest Blåmonster Skrevet 8. juni 2024 #17 Skrevet 8. juni 2024 (endret) AnonymBruker skrev (14 timer siden): Inviter vennen med foreldre om gi beskjed om hvor uakseptabelt grisungen og «stjelingen» av snacks er Anonymkode: 54511...be5 Er jo bare å sette genser via sin egen unge, da lærer ungen å si Nei, noe som er overførbart når hun møter folk sener i livet med dårlig hensikter. Her må faktisk ungen til ts stå opp mot sine venner. jeg er redd for at en del kvinner i min generasjon lager det som vil bli en veldig skjør generasjon etter oss. Endret 8. juni 2024 av Blåmonster
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå