Gå til innhold

Chiagrøten blir ikke stiv

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Sikkert litt dumt spørsmål, men kan chiafrøene miste evnen til å stivne ting når de har vært åpnet noen måneder? Det er fortsatt lenge til best før-dato. Jeg kjøpte frøene for ca et halvt år siden og brukte dem noen ganger da. Da tyknet/stivnet grøten i kjøleskapet. Jeg bruker kokosmelk. Har i det siste prøvd med to forskjellige typer kokosmelk uten at den har stivnet. 

Noen som vet hva som er galt? 

Anonymkode: 18b75...965

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Ta i mere frø. Hvert frø suger til seg en viss mengde veske. 
mest sannsynlig har du for mye veske i forhold til frø 

Anonymkode: 05b7f...65d

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Ta i mere frø. Hvert frø suger til seg en viss mengde veske. 
mest sannsynlig har du for mye veske i forhold til frø 

Anonymkode: 05b7f...65d

Støtter dette. Ikke opplevd problemer med at de er gamle.

• Liker 1
Skrevet

Jeg bruker chiafrø «utgått på dato», og ingen problem. (Ja jeg vet det kan bli herske, men det har de ikke blitt til nå.) 

Jeg vil tro problemet her er mengden væske mot mengden chiafrø. Jeg bruker for å få mer i gele, og ikke helt stiv, men tykk masse ca 7-8 ganger så mye væske som chiafrø. Jo lengre jeg har tenkt det skal stå jo fastere blir det, og jeg trenger evt mer væske. Noen oppskrifter står det kun to timer, og da må en har betraktelig mindre væske, enn om en lar det stå over natten.

Jeg lager normalt en småtykk masse som jeg har i yoghurt, og havregrøt. Jeg bruker da 10g chiafrø og 70-80gram vann. Står det ett døgn er det veldig tykt, men tipper du vil ha det enda stivere, og da må du enten ha mer chiafrø, eller mindre væske. Kokosmelk vil også gjøre at det stivner. Så jeg hadde økt mengden chiafrø her, så du får den porsjonen med chiagrøt du ønsker 😊

Har du annet i chiagrøten enn chiafrø og væske? For det kan også påvirke.  Prøvd å la stå lengre? Prøvd annen oppskrift? 

Kan aldri tenke meg det er chiafrøene i seg selv som er problemet, det er nok væske/chiafrø-forholdet og hvor lenge det står. 

Lykke til 😊

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Sikkert litt dumt spørsmål, men kan chiafrøene miste evnen til å stivne ting når de har vært åpnet noen måneder? Det er fortsatt lenge til best før-dato. Jeg kjøpte frøene for ca et halvt år siden og brukte dem noen ganger da. Da tyknet/stivnet grøten i kjøleskapet. Jeg bruker kokosmelk. Har i det siste prøvd med to forskjellige typer kokosmelk uten at den har stivnet. 

Noen som vet hva som er galt? 

Chiafrø kan få redusert evne til å tykne væske hvis de er gamle. Selv om de ikke er utgått på dato, kan det kanskje ha betydning at de har stått åpnet, jeg pleier å oppbevare chiafrø i en boks med tett lokk. Som @Frøkenfryden og @Daisy-love er inne på, kan det også ha sammenheng med forholdet mellom frø og væske. Jeg bruker 3 ss chiafrø til ca 2,4 dl væske, det tilsvarer to porsjoner. Jeg pleier å røre sammen væske (mandelmelk eller kokosmelk) og frø i en bolle og la det stå på benken i ca. 10 min, mens jeg rører av og til for å unngå klumper. Deretter har jeg blandingen over i to glass med lokk som jeg setter i kjøleskapet over natten, eller minst 2 t. 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg trodde jeg hadde samme blandingsforhold som før. Det var først da jeg så innlegget her om ss (spiseskjeer) at jeg innså at jeg hadde blandet ts og ss og det nok er grunnen! Takk for svar. Ts

• Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Jeg trodde jeg hadde samme blandingsforhold som før. Det var først da jeg så innlegget her om ss (spiseskjeer) at jeg innså at jeg hadde blandet ts og ss og det nok er grunnen! Takk for svar. Ts

Så bra du fant ut av det☺️

AnonymBruker
Skrevet

TS, uoppfordret deler jeg min oppskrift.

1 - 1,5 ss chiafrø, 1 dl melk, 1,5 dl yoghurt natuell, 1 ts vaniljesukker, litt havregryn (valgfritt). Blandes godt. Bli supergod i konsistensen etter en natt i kjøleskapet.

Anonymkode: ad978...2d4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...