Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jobber som regnskapsfører selv, og sitter her rimelig utslitt etter en ekstremt hektisk periode med 14 timers dager og jobbing hele helgene, og med visshet om at det ikke blir bedre fremover.

Lurer litt på hva andre regnskapsførere har i lønn og har dere eventuellt noe i tillegg for overtid. Jeg har ca. 280.000,- i årslønn. Har 3 - års høyskoleutdannelse innen økonomi, men er ikke autorisert. Får ikke noe tillegg for overtid, må avspasere det jeg har jobbet ekstra.

Er egentlig dritt lei av å sitte og slite sene kvelder og ikke få noe ekstra for det. Er dette vanlig praksis på regnskapskontorer å ha det slik?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tror nok ikke du har de beste vilkårene selv om du faktisk ikke er regnskapsfører. For å kunne kalle deg det så må du oppfylle kravene som Kredittilsynet stiller.

Har du mange års erfaring?

Siden du har tre-årig økonomiutdannelse så hadde jeg tatt de ekstra fagene som skal til for å få autorisasjon. Fagene tilsvarer 2 år på høgskole. Har hørt at det planlegges en endring over til 3 år.

BI tilbyr dette, bl.a. på nett. Det kan da ikke være mange fag du mangler for å få autorisasjonen.

Skrevet
Jobber som regnskapsfører selv, og sitter her rimelig utslitt etter en ekstremt hektisk periode med 14 timers dager og jobbing hele helgene, og med visshet om at det ikke blir bedre fremover.

Lurer litt på hva andre regnskapsførere har i lønn og har dere eventuellt noe i tillegg for overtid. Jeg har ca. 280.000,- i årslønn. Har 3 - års høyskoleutdannelse innen økonomi, men er ikke autorisert. Får ikke noe tillegg for overtid, må avspasere det jeg har jobbet ekstra.

Er egentlig dritt lei av å sitte og slite sene kvelder og ikke få noe ekstra for det. Er dette vanlig praksis på regnskapskontorer å ha det slik?

Jeg forstår deg godt. Selv er jeg ikke utdannet regnskapsfører, men har samme lønn som deg, jobbe ri en kommuneadministrasjon, jobber en god del over tiden, yter bra resultater, har 6 års høyere utdanning og snittlønnen for de med min utdanning i sektor kommune (altså lavest) er på kr. 60.000,- høyere...

Jeg er like frustrert som deg, forsøke med lønnsforhandlinger både gjennom forbund og på egen hånd, ingenting førte fram (!)

Jeg har ikke annet råd til deg enn å be om en lønnsforhandling og hvis det ikke hjelper, søk andre jobber (det gjør jeg!)

Skrevet

Nå ble jeg sjokkert. Arbeider som ufaglært og hadde 370 000 ifjor.

Skrevet

Du kan jo vurdere å etterutdanne deg til revisor. Hvis du allerede har tre års økonomiutdannelse kan du helt sikkert begynne direkte på andreåret og få fritak for en del fag. Revisorstudiet er ganske tøft (karakterkrav på flere av eksamene og avsluttende eksamen for å bli registrert revisor har en strykprosent på 85 % (!). Men dette er et yrke som gir flere muligheter, utfordrende og mer variert og lønna ligger fra ca 400.000 kr.

Hvis du derimot ikke orker de lange dagene i periodene du har innspurten på årsregnskapet bør du kanskje prøve å omskolere deg til et yrke som ikek har med regnskap å gjøre. For har inntrykk av at det er veldig vanlig at det blir slike skippertak innimellom (ganske naturlig når man skal få årsregnskapet ferdig) :)

Gjest Gjest - Trådstarter
Skrevet

Jeg mangler kun skatterett for å kunne søke autorisasjon når jeg har nok erfaring. Har planer om å ta det til høsten tenkte jeg, men vet ærlig talt ikke om jeg gidder. Har heller lyst på ny jobb da jeg ikke regner med å stige noe sinnsykt i lønn alikevel. Er på utkikk etter andre jobber men her jeg bor er det ikke akkurat det beste utvalget.

Begynte å jobbe for et år siden, men hadde litt regnskapserfaring fra før fra forskjellige jobber i kommunal sektor.

Skal inn til sjefen å klage på lønna, men ville høre litt om hva andre har slik at jeg har noe konkrete tall, og ikke bare at "jeg synes lønna er altfor dårlig"

Skrevet

Husk at du har krav på betaling for overtid. Det kan jo kanskje øke motivasjonen for å ta i det ekstra som må til ved avslutninger av regnskapet. Og sånn er det jo når man jobber med regnskap. Eller omskoler deg, det gjør jeg (Etter mange år med mye overtid- men alltid med betalt for det!)

Gjest gjest - trådstarter
Skrevet
Husk at du har krav på betaling for overtid. Det kan jo kanskje øke motivasjonen for å ta i det ekstra som må til ved avslutninger av regnskapet. Og sånn er det jo når man jobber med regnskap. Eller omskoler deg, det gjør jeg (Etter mange år med mye overtid- men alltid med betalt for det!)

Jeg har aldri hatt noe i mot å jobbe mye, men det er ikke spesiellt motiverende å sitte kveld etter kveld og ikke få noe igjen får det. Føler at jeg sitter her og sliter slik at eierne kan kjøpe seg fine biler og hytter :sur:

Skrevet

Jeg jobber som regnskapsmedarbeider og har hatt en lønn på 276 000kr. Altfor lite spør du meg. Men de har ikke ville gitt meg høyere lønn.. Selvom jeg har vært medarbeider, har jeg sittet alene i et firma(var utleid) med ansvar for 6 regnskap. Jeg har 4 år på BI, ett år på BI Oslo og tre år på revisor i Sandvika. Jeg strøyk på to eksamner siste året, og har derfor ikke fått vitnemål. Men jeg fant ut at jeg ikke ville jobbe som revisor og tok heller opp de to fagene jeg måtte ha for å kunne bli autorisert regnskapsfører. Synes det virket mer interessant.

Det kommer nok litt an på hvor i landet man jobber. I Oslo er lønnen mye høyere enn der hvor jeg bor. Men uansett burde man jo få betalt for overtid, hvert fall du som jobber så mye ekstra!!

Skrevet

Hun som er revisor i kommunen hos oss har en grunnlønn på kr. 280.000,- Hun har 3 års høyere utdanning.

Det er sjokkerende at kommune-lønningene er så inderlig lave i forhold til alle andre!

Skrevet

Har en venninne som har 2-3 års praksis fra regnskapsskontor. I fjor fikk hun autorisasjon og gikk da opp til 220 kr/timen. Før det tror jeg hun hadde 175 kr/timen

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...