MortenMinstelønn Skrevet 7. juli 2019 #21 Skrevet 7. juli 2019 På 12.11.2002 den 16.37, Montezuma skrev: Er lapper det samme som sveler? Kan noen gi meg en god oppskrift? har plutselig fått et par lappeelskende barn......... 😄 Takker for hjelpen! Ok, nå trodde jeg det hadde rablet for meg eller TS. Har aldri før hørt om lapper som mat. Bare som tøysete slang for samer. "Har fått et par sameelskende barn?" Jeg har googlet litt og forstått det er noe i nærheten av vafler. Samer det samme som sveler. Men hva er sveler? Jeg må ut å besøke landet mitt, kjenner jeg. Beklager min uvitenhet🙄
zondaar Skrevet 13. februar 2022 #22 Skrevet 13. februar 2022 AnonymBruker skrev (På 7.7.2019 den 22.14): Det var godt du fikk sagt dette. Sikkert ingen som har sett denne tråden siden 2002... Anonymkode: 9cf66...0f9 2002 eller 2019 — eller 2022…. Ja, noen ganger må ting tas frem i lyset. Ikke verre enn det :)
AnonymBruker Skrevet 29. juni #23 Skrevet 29. juni Og i 2025😊 Endte diskusjonen mellom lapper og sveler her, og fikk oppskrifter i samme slengen. Anonymkode: b9d5a...156 1
AnonymBruker Skrevet 30. juni #24 Skrevet 30. juni Gjest Pirium skrev (På 14.11.2002 den 8.26): Som profesjonell* må jeg bryte inn i diskusjonen og avklare litt: Som Lula og noen andre påpeker er det store lokale variasjoner, og lapper kan inneholde både hornsalt og kefir. Noen lager også sveler UTEN hornsalt og kefir. Dermed er det NAVNET som er den største forskjellen her. Begge typer sveler/lapper er nemlig "riktig". *jeg er utdannet kokk, og har arbeidet med kartlegging av tradisjonsrike retter i flere år 🙂 Ja,enig. Kommer ikke nærmere fasit enn dette. Akkurat som mange andre matretter og bakverk kan ha samme navn på ulike steder. Og ingen kan komme å si at det ene eller andre er feil. Anonymkode: ca62a...095
AnonymBruker Skrevet 1. juli #25 Skrevet 1. juli Vil dere ha min oppskrift også? Sirupen er en bra touch. Har brukt samme oppskrifta i 40 år. Anonymkode: dc454...1ef
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå