Gå til innhold

Lapper


Montezuma

Anbefalte innlegg

Er lapper det samme som sveler?

Kan noen gi meg en god oppskrift?

har plutselig fått et par lappeelskende barn......... :D

Takker for hjelpen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Lapper og sveler er ikke det samme, nei.

I sveler skal det blant annet være natron, hornsalt og kefir, noe som ikke skal være i lapper.

Oppskrift på lapper

ca. 30 lapper

4 dl hvetemel

3 dl melk

5 egg

1/2 dl sukker

3 ss smør

1/2 ts salt

1 ts bakepulver

Smelt smøret og bland alle ingrediensene til en jevn røre.

La (helst) røren svelle i 15 minutter.

Stek så lappene i litt smør eller olje i varm stekepanne eller på takke. Snu dem når røren er stivnet på overflaten (etter ca. 1 minutt).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen, tusen takk, @lfa! Nå vet jeg om to små jenter som blir kjempeglade!!!!!!

jeg har søkt på nettet, og sett i mange kokebøker, men ikke funnet oppskrift på helt alminnelige lapper.

Men nå blir det "lappe-fest" her!!!! :D :D :D

Klem,

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må bare få komme med en aldri så liten protest her. Jeg er enig i at sveler og lapper ikke er det samme, men lapper kan definitivt inneholde natron og surmelk!

Her er oppskriften på mammas uimotståelige :D lapper:

250 g hvetemel

100 g sukker

2 1/2 dl surmelk

2 egg

1 ts natron

2 ss smeltet margarin

Ha gjerne en anelse mer sukker i hvis du (som meg) elsker det søte! :wink:

God fornøyelse!

Klem,

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, dere har rett (unntatt alfa da ;-))!

Jeg lager lapper med både kefir og hjortetakksalt!! Har farmors oppskrift og hun visste da vitterlig hva hun drev med :ler:

Tror nok at lapper/sveler har like mange lokale varianter som mye annen tradisjonsrik mat og bagst.

Test Guro sin oppskrift du. Deb ser fin ut.

ÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅ lapper er godt (varme med smør på). Har ikke laget det på 100 år. Kanksje jeg skulle overraske verdens flotteste med det en dag??!!??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Neiiiii!!!! Lapper skal absolutt ikke inneholde natron og hornsalt.

Greit nok at dere lager sveler som lapper (altså små), men å kalle det lapper blir helt feil... :o

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

... det finnes selvfølgelig mange lokale varianter, da... Skal ikke nekte på det... :blunke:

Men lapper og sveler smaker da ikke likedan en gang... :-?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som profesjonell* må jeg bryte inn i diskusjonen og avklare litt:

Som Lula og noen andre påpeker er det store lokale variasjoner, og lapper kan inneholde både hornsalt og kefir. Noen lager også sveler UTEN hornsalt og kefir.

Dermed er det NAVNET som er den største forskjellen her. Begge typer sveler/lapper er nemlig "riktig".

*jeg er utdannet kokk, og har arbeidet med kartlegging av tradisjonsrike retter i flere år :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for oppklaringen, Pirium! Nå kan ingen komme her og si at jeg ikke lager lapper! :blunke:

Det er nok sikkert uenighet når det gjelder vafler også: Skal det være sur eller søt melk, natron eller bakepulver? Her i gården er ikke vafler det samme uten kefir og natron - så det så! :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Må bare bryte inn en gang til... :lol:

Jada, jeg er også enig i at man kan lage begge deler uten/med ditt og datt, men tilsetter man ditt, utelater man datt, så blir det også store variasjoner i smaken. :-?

Det finnes jo mange matretter der man bruker ulike ingredienser. Både ut i fra egen smak og ut i fra lokale "skikker". :blunke:

Dette var ikke for å kverulere altså... :hoho:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nemlig @lfa!!!!

Derfor er det ikke riktig at KUN sveler inneholder hjortetakksalt og kefir, mens lapper IKKE gjør det ;-)

Altså: Begge deler kan enten inneholde disse ingrediensene, eller de kan utelate disse ingrediensene. Og derfor kan du ikke si at feks Guro ikke lager lapper, fordi hun har Hjortetakksalt og kefir i, ikke sant ??

Guro:

Det samme gjelder egentlig for vaffler, men der et det jo fasongen som avgjør om det er vaffler eller ikke. Er røren stekt i vaffeljern, er det vaffler uansett om du bruker rømme, kefir, natron eller bakepulver :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Neida... men ekte lapper skal være uten...

Det er jo noe som heter rislapper også. De skal faktisk inneholde ris... :lol:

@lfa - kverulerer fortsatt ikke... :hoho:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Anonymous

Mine lapper:

2 egg

1 kopp sukker

1 kopp mjølk

2 kopper mjøl

1 ts bakepulver

Visp egg og sukker til.

Tilsett mjølk, så mjøl og bakepulver.

Stekes i masse margarin - så de bli salte og gode

En kjempeenkel oppskrift med ingredienser man alltid har i skapet.

Og barna (og jeg) ELSKER dem :D

Kos fra Hanna

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 16 år senere...

Hvorfor i all verden kalle sveler for lapper? Det er to vidt forskjellige ting. Blir det samme som å kalle klubb og fett for potetball, selv om det til dels ligner, er det ikke det samme. 

 

Ei svele er en «signaturrett» og alle vet at ei svele er ei svele og kan ikke sammenlignes med lapper. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, zondaar skrev:

Hvorfor i all verden kalle sveler for lapper? Det er to vidt forskjellige ting. Blir det samme som å kalle klubb og fett for potetball, selv om det til dels ligner, er det ikke det samme. 

 

Ei svele er en «signaturrett» og alle vet at ei svele er ei svele og kan ikke sammenlignes med lapper. 

Det var godt du fikk sagt dette. Sikkert ingen som har sett denne tråden siden 2002...

Anonymkode: 9cf66...0f9

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det var godt du fikk sagt dette. Sikkert ingen som har sett denne tråden siden 2002...

Anonymkode: 9cf66...0f9

Enig; lapper og sveler er tidløs mat som vil overleve mye av dagens moderne søppel i matveien.

Anonymkode: 585b0...b25

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...