AnonymBruker Skrevet 6. juni 2024 #1 Skrevet 6. juni 2024 Min gutt spiller på G16. Hean er middels god og er på 2 laget. Han trives med det. Spillere fra 1 laget spiller for 2 laget også. Min gutt sier at han har ønske om å spille noen kamper for 1 laget. Men det har han ikke fått. Men de har med ett par gutter fra 1-2 årsklasser under på 1 lags kamper. Vi har sett de kampene og de er ikke bedre enn mange på 2 laget. Er dette vanlig? Burde de ikke ha brukt sine egne gutter i stedet? Anonymkode: 1c318...5ef
solsolsol Skrevet 6. juni 2024 #2 Skrevet 6. juni 2024 Det foregår veeeldig mye rart i ungdomsfotballen. Litt for mange pappatrenere som tror de spiller i premier league 🙃 De guttene fra kullet under er nok mye bedre enn ungen din (og det er normalt og "meningen" at de skal få hospitere opp). 1
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2024 #3 Skrevet 6. juni 2024 solsolsol skrev (2 minutter siden): Det foregår veeeldig mye rart i ungdomsfotballen. Litt for mange pappatrenere som tror de spiller i premier league 🙃 De guttene fra kullet under er nok mye bedre enn ungen din (og det er normalt og "meningen" at de skal få hospitere opp). Jeg snakket ikke om kun mitt barn. Vi har gode spillere på 2 laget som kunne godt ha spilt like godt som de dom får bli med fra årsklassene under Anonymkode: 1c318...5ef
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2024 #4 Skrevet 6. juni 2024 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Men de har med ett par gutter fra 1-2 årsklasser under på 1 lags kamper. Vi har sett de kampene og de er ikke bedre enn mange på 2 laget. Ja, i ungdomsfotballen er det vanlig å ha med enkelte fra lavere årsklasser. Kanskje ikke så vanlig at det er fast, men på enkelte kamper / ved behov for større tropp, er det vanlig. Jeg tror foreldre skal være forsiktige med å vurdere enkeltspillere, det er trenernes jobb. Men det finnes selvsagt trenere som gjør merkelige vurderinger. Det går an å ta opp saken generelt, altså hvordan det avgjøres om de skal bruke 2.lagsspillere fra eget årskull kontra underårige, eventuelt begge deler. F.eks. i kamper mot antatt svakere motstandere kunne de jo la noen fra 2.laget få prøve seg. Men det bør komme fra 2.lagsspillerne selv, ikke fra foreldre. Anonymkode: d7fe7...4f1
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2024 #5 Skrevet 6. juni 2024 Dessverre vanlig å toppe lagene med gode spillere fra andre kull Anonymkode: b43be...91a 1
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2024 #6 Skrevet 6. juni 2024 7 minutter siden, AnonymBruker said: Dessverre vanlig å toppe lagene med gode spillere fra andre kull Anonymkode: b43be...91a Dessverre? Det er slik man får utvikling. Fotball er en sport. Og det handler om å trene for og utvikle seg å bli bedre. I barnefotballen er det helt greit å forholde seg til bamseklubb-prinsipper og at alle skal med like mye uansett om de kun slår hjul og liker ninja på banen. Fordi det i stor grad handler om lek, samhold og at klubben ønsker flest mulig barn som betaler kontigent (dessverre). Men i ungdomsfotball og da hvertfall når man er 16år er det urimelig å forvente at man skal holde på på samme viset. Når du er blitt 16år må du akseptere at fotball er en prestasjonssport og at man da faktisk driver på med idrett på relativt høyt nivå og ikke bare lek og morro lengre. Det er en grunn til at det ikke finnes egne lag og divisjoner for de som bare vil ha det morro. Fordi ingen egentlig vil det. Men så skal vi på død og liv presse de inn på lagene til de som ønsker å prestere og være best mulig. Og med det ødelegger vi egentlig for alle. Anonymkode: 93fcf...977
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2024 #7 Skrevet 6. juni 2024 I ungdomsfotballen har man fått ganske faste posisjoner så det er vanlig å plukke gode fra kullet under for å ha nok gode på enkelte plasser. De yngre kan fysisk være mye eldre. I naboklubben har G14 laget f.eks to 2010 spillere som er 186 og 189. På G16 i år spiller 2008/2009 og ikke uvanlig med noen gutter som knapt er over 160 cm. Fysikk, posisjon på banen, fotballforståelse kan trumfe teknikk. Sønnen min er ikke spesielt god teknisk, men får innimellom spille på 1. laget fordi han 1) spiller posisjon det de har få 2) er på alle treninger 3) dribler seg ikke bort, men gjør det enkelt. Kan tidvis se klønete ut, men mister ikke så ofte ballen. For klubben er det viktig å løfte yngre spillere pga spillerutvikling. Min J14 spiller hadde sluttet på fotball om hun ikke hadde fått trene/spille opp, var 0 utfordringer. Som oftest løftes noen fra sentralrekka opp og gjerne først og fremst sentrale midtbanespillere, da disse gjerne har best teknikk. Vi foreldre bør slutte å spekulere på laguttak. Sønnens trener forklarte f.eks at de øver på systemer på trening, er du ikke på trening lærer du deg ikke systemet og kan nedprioriteres på kamp. Er det noen som ofte spiller mye av en kamp i ungdomsfotballen så er det sentral midtbane og midtstopperne. Anonymkode: b33ef...5e9
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2024 #8 Skrevet 6. juni 2024 Barne- og ungdomsfotballen består av mange trenere som er foreldre. De er amatører i ordets rette forstand. Noen av de mangler sosial kompetanse, noen mangler forståelse for prinsippene i norsk barne- og ungdomsidrett, og andre igjen lar seg påvirke av andre foreldre og personlige bekjentskaper. På den andre siden så det ved 16-års alder vanlig å la det sportslige, hvem som er best, bli det viktigste kriteriet. Men igjen; trenerne er amatører, og mange av de klarer ikke å se hvem som er talentfull eller ikke. Så til min egen bakgrunn i dette. Som ungdom var jeg i et par sesonger alltid med 1.laget, men ikke god nok til mye spilletid. Var så borte et halvår på grunn av skader, og begynte å spille med 2.laget. Der ble det så mye spilletid som jeg ville, og veldig mye artigere for min egen del. Så vær varsom med hva man ønsker Anonymkode: a77a2...9b2
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2024 #9 Skrevet 6. juni 2024 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Min gutt spiller på G16. Hean er middels god og er på 2 laget. Han trives med det. Spillere fra 1 laget spiller for 2 laget også. Min gutt sier at han har ønske om å spille noen kamper for 1 laget. Men det har han ikke fått. Men de har med ett par gutter fra 1-2 årsklasser under på 1 lags kamper. Vi har sett de kampene og de er ikke bedre enn mange på 2 laget. Er dette vanlig? Burde de ikke ha brukt sine egne gutter i stedet? Anonymkode: 1c318...5ef da er han rett og slett ikke god nok. min er 11 og spiller en del på både 12 og 13 års laget Anonymkode: aa42f...bb3
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå