Gå til innhold

Okkupere maskiner på senteret

klarinetta

Anbefalte innlegg

Hva er egentlig kotyme, høflig samarbeid? 

Å stå og vente på noen som kjører mange sett i samme maskin, tar laaange pauser, bytter innstillinger, makelig tempo, i sin egen verden... 

Jeg blir litt oppgitt. De skal få kjøre ferdig settet sitt, men nåt noen tydelig står og venter i et kvarter, synes jeg det er egoistisk. 

Eller er jeg for lite raus? Mangler kun den maskina i opplegget mitt, kjedelig..

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Blåmonster
klarinetta skrev (1 time siden):

Hva er egentlig kotyme, høflig samarbeid? 

Å stå og vente på noen som kjører mange sett i samme maskin, tar laaange pauser, bytter innstillinger, makelig tempo, i sin egen verden... 

Jeg blir litt oppgitt. De skal få kjøre ferdig settet sitt, men nåt noen tydelig står og venter i et kvarter, synes jeg det er egoistisk. 

Eller er jeg for lite raus? Mangler kun den maskina i opplegget mitt, kjedelig..

Spurte du om å jobbe imellom? Ellers så er de som tar 3 min pause mellom setts mer fornuftig en de som hiver seg fra sett til sett, de løfter kanskje 10-15 % mere av å vente lenger, noe som over tid akkumulere mer styre og muskelvekst potensial. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

På senteret mitt er det en regel om at det ikke er lov å okkupere et apparat mer enn 30 minutter. På samme måte som det ikke er lov med tung parfyme, utesko, singlet etc. Hva sier reglene på senteret ditt? 

Jeg kan fint finne på å være på et apparat over 15 min selv, får mer utbytte av treningen og klarer å løfte tyngre med 2-3 minutters hvile, som @Blåmonster over her sier. Holder meg til reglene, okkuperer ikke et apparat mer enn jeg må, og godt innafor 30 minutter. Mølla er unntaket. 

Anonymkode: b6151...665

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

15 minutt per maskin er helt standard. Kan ikke du gjøre en annen øvelse så lenge? Er også helt normalt å spørre om man kan dele en maskin, da må du selvfølgelig opp fra maskinen mellom sett.

Å "tydelig" stå å vente på de er ikke sosialt akseptabelt i det hele tatt.

De aller fleste som bruker maskin gjør det for å øke muskelmasse, den beste måten å øke muskelmasse er høgt volum med lange (3 minutter) pauser. Om du har det så travelt så kan du erstatte maskinen med frivekter, så og si alle øvelser kan gjøres med frivekter.

Anonymkode: 32998...994

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

På senteret mitt er det en regel om at det ikke er lov å okkupere et apparat mer enn 30 minutter. På samme måte som det ikke er lov med tung parfyme, utesko, singlet etc. Hva sier reglene på senteret ditt? 

Jeg kan fint finne på å være på et apparat over 15 min selv, får mer utbytte av treningen og klarer å løfte tyngre med 2-3 minutters hvile, som @Blåmonster over her sier. Holder meg til reglene, okkuperer ikke et apparat mer enn jeg må, og godt innafor 30 minutter. Mølla er unntaket. 

Anonymkode: b6151...665

Bra regler , håper baseløft og knebøy stativet er et unntak eller så hadde jeg fått problem, skal utføres tunge bøy- pushpress - så militær press 

Anonymkode: 5fe69...1ec

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

15 minutt per maskin er helt standard. Kan ikke du gjøre en annen øvelse så lenge? Er også helt normalt å spørre om man kan dele en maskin, da må du selvfølgelig opp fra maskinen mellom sett.

Å "tydelig" stå å vente på de er ikke sosialt akseptabelt i det hele tatt.

De aller fleste som bruker maskin gjør det for å øke muskelmasse, den beste måten å øke muskelmasse er høgt volum med lange (3 minutter) pauser. Om du har det så travelt så kan du erstatte maskinen med frivekter, så og si alle øvelser kan gjøres med frivekter.

Anonymkode: 32998...994

Jeg ventet "tydelig" for å se om han tilbød meg å bruke den i hans pauser, som var ganske lange. Han holdt på i samme apparat i 40 min. Heter den total gym eller noe sånt, tro? 

Jeg er såpass ny at jeg vil ikke begynne å "mase", men samtidig må det være litt antenner fra andre også. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Blåmonster
klarinetta skrev (23 minutter siden):

Jeg ventet "tydelig" for å se om han tilbød meg å bruke den i hans pauser, som var ganske lange. Han holdt på i samme apparat i 40 min. Heter den total gym eller noe sånt, tro? 

Jeg er såpass ny at jeg vil ikke begynne å "mase", men samtidig må det være litt antenner fra andre også. 

Jeg liker ikke hinting så om du står å ser på så så spiller jeg dum, kommunikasjon er gull🙂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blåmonster skrev (2 minutter siden):

Jeg liker ikke hinting så om du står å ser på så så spiller jeg dum, kommunikasjon er gull🙂

Hmmmm.. jeg synes at da burde han kommunisert med meg, ved å spørre "vil du bruke maskina i mine pauser?"

At jeg skal gå bort til han og spørre er ubehagelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
32 minutter siden, klarinetta said:

Hmmmm.. jeg synes at da burde han kommunisert med meg, ved å spørre "vil du bruke maskina i mine pauser?"

Men da får du ikke resultatet du ønsker. Mange her sier at det er ikke unormalt, rart eller frekt å bruke et apparat den tiden du beskriver. Det er helt vanlig å spørre "hei, kan vi dele på maskinen mellom settene?".

Du ønsker et resultat, da må du tåle å gå for det du ønsker.

Anonymkode: 4d009...f20

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Men da får du ikke resultatet du ønsker. Mange her sier at det er ikke unormalt, rart eller frekt å bruke et apparat den tiden du beskriver. Det er helt vanlig å spørre "hei, kan vi dele på maskinen mellom settene?".

Du ønsker et resultat, da må du tåle å gå for det du ønsker.

Anonymkode: 4d009...f20

Ok takk, da kan jeg med god samvittighet spørre heretter 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg har trent i 13 år, frasen  du sier er denne:

- uskyld! Kan jeg trene imellom?

jeg fikk nei kun en gang, hun var nervøs og hadde angst.. så lar henne bare være i fred.

Anonymkode: 5fe69...1ec

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ganske vanlig å spørre om man har lenge igjen, hvis det er mye som er opptatt. Så kan man spørre om å trene i pausene. Man kan ikke kreve/forvente det, men skal man ha lange pauser og mange sett må man nesten tåle å dele. 

Jeg okkuperer aldri et apparat mer enn 10-15 minutter, unntatt knebøystativet. 3 sett med 2 minutter mellom tar max 15 minutter. Jeg gjør supersett også, eller myoreps hvis jeg har tidspress eller supersett ikke lar seg gjøre. 

Jeg kan egentlig ikke fordra at andre bruker apparatet i mine pauser. 😅 Derfor veldig glad jeg trener på et senter hvor det ikke er så mye folk. Med erfaring og planlegging er det sjelden mine apparater er opptatt gjennom hele økta mi. Nedtrekk er ofte opptatt, så den kaprer jeg så snart jeg ser den er ledig, blir den ikke ledig gjør jeg lat prayers i kabel i stedet. Har også byttet ut noen apparater som ofte er opptatt til apparater som sjelden er opptatt, og har en haug med alternative øvelser til alle øvelsene mine. 

Men du må være tøff nok til å spørre, ingen gidder å forholde seg til hint når de trener. Jeg sier alltid ja hvis noen spør selv om jeg ikke liker det, og jeg blir overhodet ikke sur! 

Hva slags apparat er det som er opptatt en halv time om gangen og som det bare er ett av hos dere? Kan du erstatte det med noe annet? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Når du har et behov er det åpenbart ditt ansvar å ta ansvar for det og spørre om å trene i mellom. Å forvente at andre skal forstå hvorfor du står og sniker og ta ansvar for ditt behov er spesielt. 

Anonymkode: 6a267...263

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Jeg synes det er rart at folk bare sitter på apparatene og glor på mobilen, kan de ikke trene en annen muskelgruppe og så heller gå tilbake etterpå? Det hadde vært mye mer effektivt. 

Anonymkode: 3019a...fa2

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
klarinetta skrev (På 6.6.2024 den 12.03):

Når det er du som TYDELIG venter bør du også klare å TYDELIG verbalt kommunisere hva du ønsker. Du lar det ikke være opp til den andre og måtte dra ut av deg hva du vil

Anonymkode: 41f46...be5

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Når det er du som TYDELIG venter bør du også klare å TYDELIG verbalt kommunisere hva du ønsker. Du lar det ikke være opp til den andre og måtte dra ut av deg hva du vil

Hvorfor så hissig bruk av språk. Du virker ikke som en særlig god kommunikator selv. Jeg fikk svar lengre opp her, og har takket for hjelp til hva man bør gjøre. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (51 minutter siden):

Jeg synes det er rart at folk bare sitter på apparatene og glor på mobilen, kan de ikke trene en annen muskelgruppe og så heller gå tilbake etterpå? Det hadde vært mye mer effektivt. 

Enig, veldig irriterende. Regel om at de "bare" kan okkupere et apparat i 30 min?! 

Ts, det gjelder å finne et senter uten for mange unge, selvsentrerte menn. De er oppdratt med meg, meg og meg og mine muskler. Å tørke av svetten sin etter seg er ikke deres jobb. Heller ikke det å svare ja om du spør om å trene i mellom 

De har ikke lært seg samspill med andre mennesker.

Glad jeg kan trene på jobb. Ikke så mye å velge i, men som noen skriver her, det er alltid frivekter som kan gjøre jobben.

Anonymkode: 058f4...952

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, AnonymBruker said:

Det er veldig lurt å gjøre dette (supersett), men det vil gjøre at du presterer dårligere på øvelsene/settene. For de fleste av oss gjør det jo ikke så mye, men har man max styrke som mål trenger man gjerne de gode pausene mellom settene. Jeg merker også at jeg trenger disse pausene mer enn før, nå som jeg løfter tungt. Presterer mye bedre i knebøy og markløft hvis jeg ikke supersetter men faktisk hviler. Foretrekker likevel å supersette fordi jeg har tidspress, men en ung fyr i 20-åra uten barn som venter hjemme har det ikke like travelt. 😅

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blåmonster
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Supersett stjeler litt fra prestasjonen ikke mye ,men litt.  Krever også litt mere arbeidskapasitet.  Personlig så har jeg ikke dårlig tid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blåmonster
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Er jo pga deg ts er forsiktig 😅.. man vet ikke hva som er i hodet på folk å noen klikker jo for alt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...