AnonymBruker Skrevet 6. juni 2024 #1 Skrevet 6. juni 2024 Når startet deres barn med bilpute? Sønnen min er 125 cm og 30 kg. Han går i 2. klasse. Har til gode å se noen i klassen hans i bilstol.. Hvordan gjorde dere det med bilsikring på denne alderen og vekt/høyde? Anonymkode: dad86...49a
aksase Skrevet 6. juni 2024 #2 Skrevet 6. juni 2024 Her er det mange gode råd og veiledning om hvilken sikring av barnet som passer best ut i fra alder, høyde og vekt. https://www.tryggtrafikk.no/fakta-og-rad/bil/barn-i-bil/dette-sier-lovverket-om-barn-i-bil/
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2024 #3 Skrevet 6. juni 2024 Mener å huske at mine satt i beltestol i 1. og 2.klasse. Og så satt de på pute. Kan ikke huske å ha sett barn etter 2.klasse som sitter i bilstol. Anonymkode: 2fe64...81b
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2024 #4 Skrevet 6. juni 2024 2 minutter siden, AnonymBruker said: Når startet deres barn med bilpute? Sønnen min er 125 cm og 30 kg. Han går i 2. klasse. Har til gode å se noen i klassen hans i bilstol.. Hvordan gjorde dere det med bilsikring på denne alderen og vekt/høyde? Anonymkode: dad86...49a Anbefaler deg å sjekke Trygg trafikk sin bilstolvelger og følge anbefalingene deres for å sikre barnet tryggest mulig i bil, heller enn å høre hva andre har gjort. Det er mange som sikrer barna sine veldig dårlig dessverre med begrunnelse at de gjorde det sånn da de var små, naboen gjør det jo sånn, barnet vil ikke sitte i stol, det ser jo teit ut, jeg tror ikke det er nødvendig lenger, barnet mitt er jo så stor nå... https://bilstolvelgeren.no/valg/ (Barnet ditt bør sitte i beltestol en stund til for å sikres godt også mot sidekollisjon) Anonymkode: 01af5...c16 1 1
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2024 #5 Skrevet 6. juni 2024 Min gutt på 8,5 år(128-130 cm og ca 25 kg) har akkurat fått seg ny beltestol da han vokste ut av den han hadde. Tenker han skal sitte i stol til han er i alle fall 10(det gjorde søsknene også). Pute gir ikke sidebeskyttelse og gir større risiko for at beltet ikke blir liggende riktig. Anonymkode: 552d2...89d 1
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2024 #6 Skrevet 6. juni 2024 Aldri pute, det gir null beskyttelse. beltesrol til 10,5 år Anonymkode: 55987...c5f
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2024 #7 Skrevet 6. juni 2024 Beltestol, selvsagt! Anonymkode: 3eec9...82e
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2024 #8 Skrevet 6. juni 2024 8 minutter siden, AnonymBruker said: Aldri pute, det gir null beskyttelse. beltesrol til 10,5 år Anonymkode: 55987...c5f Sikkerhetsbelte gir vel noe beskyttelse...? Anonymkode: d10d7...8d2 1
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2024 #9 Skrevet 6. juni 2024 8 minutter siden, AnonymBruker said: Sikkerhetsbelte gir vel noe beskyttelse...? Anonymkode: d10d7...8d2 Ikke den du siterer men jo det gir jo noe beskyttelse. Og pute hjelper på bedre belteføring. Men det gir ingen ekstra beskyttelse mot sidekollisjon. Og er barnet for lite så kan det skli under beltet eller bilbeltet kan ligge feil og derfor ikke sikre som det skal. Også om barnet er for umodent og sitter i rare stillinger eller legger beltet feil (bak ryggen osv), som det er lettere å gjøre uten stol. Og om beltet ligger for mye over magen eller halsen fordi barnet er for lavt kan det skade barnet i en kollisjon der barn i stol som ga riktig belteføring ville fått ingen skader. Anonymkode: 01af5...c16
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2024 #10 Skrevet 6. juni 2024 3. klassing, 130cm, 25 kg. Sitter i beltestol 5 åring, 110 cm, 18 kg, sitter bakovervendt fremdeles. Bytter til beltestol ved skolestart neste år. Rett bilsikring koster så lite, men gir mye! Anonymkode: 3a8a4...ded 1 1
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2024 #11 Skrevet 6. juni 2024 1 hour ago, AnonymBruker said: Ikke den du siterer men jo det gir jo noe beskyttelse. Og pute hjelper på bedre belteføring. Men det gir ingen ekstra beskyttelse mot sidekollisjon. Og er barnet for lite så kan det skli under beltet eller bilbeltet kan ligge feil og derfor ikke sikre som det skal. Også om barnet er for umodent og sitter i rare stillinger eller legger beltet feil (bak ryggen osv), som det er lettere å gjøre uten stol. Og om beltet ligger for mye over magen eller halsen fordi barnet er for lavt kan det skade barnet i en kollisjon der barn i stol som ga riktig belteføring ville fått ingen skader. Anonymkode: 01af5...c16 Men barnet det er snakk om her er jo ikke for lavt/lett for pute? Trygg Trafikk har en guide for dette, femstegs-test. Umodne barn og feil setebeltebruk kan like godt skje i en beltestol, her må jo foreldre følge med. Puten kan settes i midtsetet også, sikreste plassen i bilen. Anonymkode: d10d7...8d2
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2024 #12 Skrevet 6. juni 2024 jeg har ei jente som skal begynne i 2. klasse, og en gutt som skal begynne i 5. klasse. Begge sitter fortsatt i beltestoler i baksettet. Jeg har dog i utgangspunktet kjøpt store beltestoler, til å begynne med, for jeg visste at jeg vil ha de i bilsettene lengst mulig, og pappaen til barna er 190 cm høy. da jeg kjører eldste, med kompiser, og hvis de kommenterer at de ikke sitter i bilstol i egen bil, svarer jeg bare tilbake, litt overdramatisk kanskje, at jeg ikke tar sjanse på å drepe en annen sin unge i min bil. 😅 Anonymkode: c599f...a36 1
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2024 #13 Skrevet 6. juni 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): jeg har ei jente som skal begynne i 2. klasse, og en gutt som skal begynne i 5. klasse. Begge sitter fortsatt i beltestoler i baksetet. Jeg har dog i utgangspunktet kjøpt store beltestoler, til å begynne med, for jeg visste at jeg vil ha de i bilsetene lengst mulig, og pappaen til barna er 190 cm høy. da jeg kjører eldste, med kompiser, og hvis de kommenterer at de ikke sitter i bilstol i egen bil, svarer jeg bare tilbake, litt overdramatisk kanskje, at jeg ikke tar sjanse på å drepe en annen sin unge i min bil. 😅 Anonymkode: c599f...a36 Man bør ikke kjøpe beltestoler for å ha de lengst mulig og til å vokse inn i, men heller bytte de ut etter hvert som de vokses ut av. Anonymkode: 552d2...89d
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2024 #14 Skrevet 6. juni 2024 Sønnen min blir 10 i sommer, han sitter fortsatt i beltestol. Anonymkode: a2004...e59 1
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2024 #15 Skrevet 6. juni 2024 Just now, AnonymBruker said: Man bør ikke kjøpe beltestoler for å ha de lengst mulig og til å vokse inn i, men heller bytte de ut etter hvert som de vokses ut av. Anonymkode: 552d2...89d neida men når alle løp og kjøpt den britax stol med "horn" i midten, så jeg med engang at det ikke er en stol som kan brukes lenge, og droppa det. Det går an å tenke litt fremover også. 😜 Anonymkode: c599f...a36
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2024 #16 Skrevet 6. juni 2024 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): neida men når alle løp og kjøpt den britax stol med "horn" i midten, så jeg med engang at det ikke er en stol som kan brukes lenge, og droppa det. Det går an å tenke litt fremover også. 😜 Anonymkode: c599f...a36 Det er jo det man ikke bør, er stolen for stor, sitter ikke barnet trygt. Men det er ditt valg. Jeg ønsker bare å gjøre oppmerksom på for andre som kanskje ikke vet, at det ikke er noe man bør gjøre Anonymkode: 552d2...89d
Munchlax Skrevet 6. juni 2024 #17 Skrevet 6. juni 2024 3. klassing - 142 cm og 34 kg, sitter i beltestol 3. klassing - 140 cm og 31 kg, sitter i beltestol 2. klassing - 135 cm og 31 kg, sitter i beltestol. Her får ingen sitte på pute før beltestolen har blitt for smal eller hue kommer for mye over kanten. Tror ingen av klassekompisene til 3. klassingene mine sitter i stol (noen sitter ikke engang på pute), men mine klager allikevel ikke. De har fått beskjed om at stol er tryggest, og det har de innfunnet seg i. 1
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2024 #18 Skrevet 6. juni 2024 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Når startet deres barn med bilpute? Sønnen min er 125 cm og 30 kg. Han går i 2. klasse. Har til gode å se noen i klassen hans i bilstol.. Hvordan gjorde dere det med bilsikring på denne alderen og vekt/høyde? Anonymkode: dad86...49a min var 6 og var 130cm og ca 30kg Anonymkode: df58e...f3c
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå