Irja Skrevet 6. juni 2024 #1 Skrevet 6. juni 2024 Jeg skal ordne pass til datteren min på mandag. Har lest at far må gi samtykke før den tid. Gjelder dette samtykke så lenge man vil? Frem til barnet er 18 år, eller må det gjøres for hver gang man trenger nytt pass til barnet? Er førerkort gyldig legitimasjon, eller må han ha med seg passet sitt?
smurfebuss Skrevet 6. juni 2024 #2 Skrevet 6. juni 2024 Alt du trenger å vite står her: https://www.politiet.no/tjenester/pass-og-id-kort/samtykke-for-pass-og-id-kort-til-barn-og-unge/ Kortversjon: ja, far må ha med eget pass. Dere kan velge om samtykket gjelder for én gang eller om det skal gjelde til barnet er 18. 1
kirgit Skrevet 6. juni 2024 #3 Skrevet 6. juni 2024 https://www.politiet.no/tjenester/pass-og-id-kort/samtykke-for-pass-og-id-kort-til-barn-og-unge/ Han kan gi samtykke som varer til barnet er 18 år, og han må ha med passet sitt (eller nasjonalt ID-kort, om han har det)
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2024 #4 Skrevet 6. juni 2024 Irja skrev (4 minutter siden): Jeg skal ordne pass til datteren min på mandag. Har lest at far må gi samtykke før den tid. Gjelder dette samtykke så lenge man vil? Frem til barnet er 18 år, eller må det gjøres for hver gang man trenger nytt pass til barnet? Er førerkort gyldig legitimasjon, eller må han ha med seg passet sitt? Far må samtykke og han må være fysisk med på timen for å signere. Anonymkode: 3eed4...0fe
Irja Skrevet 6. juni 2024 Forfatter #5 Skrevet 6. juni 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Far må samtykke og han må være fysisk med på timen for å signere. Anonymkode: 3eed4...0fe Kan han ikke samtykke på forhånd?
smurfebuss Skrevet 6. juni 2024 #6 Skrevet 6. juni 2024 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Far må samtykke og han må være fysisk med på timen for å signere. Anonymkode: 3eed4...0fe Neida. Far kan gi samtykke på forhånd og da velge om det gjelder for denne ene søknaden eller til barnet fyller 18. Men han må personlig møte på passkontoret for å gi dette samtykket. Mor kan så dra alene med barnet når det skal søkes pass. 2
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2024 #7 Skrevet 6. juni 2024 "Begge foresatte må møte opp personlig for å gi samtykke til søknad om pass og nasjonalt ID-kort til barnet. Dere trenger ikke møte samtidig eller på samme pass– og ID-kontor" Samtykke for pass og ID-kort til barn og unge - Politiet.no Anonymkode: 3eed4...0fe
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2024 #9 Skrevet 6. juni 2024 Ja, far kan gi samtykke på forhånd ved å fylle ut et skjema. Bare et lite tips i den sammenheng. Jeg skrev et slikt samtykke som far, for et av mine barn en gang. Jeg signerte som jeg pleier, med kun initialen i fornavnet, og fullt etternavn. Da mor kom til passkontoret ble mitt samtykke underkjent fordi i passet hadde jeg signert med fullt fornavn, mens samtykkeskjemaet kun var signert med initialen i fornavnet. Måtte signere nytt samtykkeskjema for å få ordnet det passet. Anonymkode: 078d2...207
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2024 #10 Skrevet 6. juni 2024 AnonymBruker skrev (22 minutter siden): Ja, far kan gi samtykke på forhånd ved å fylle ut et skjema. Bare et lite tips i den sammenheng. Jeg skrev et slikt samtykke som far, for et av mine barn en gang. Jeg signerte som jeg pleier, med kun initialen i fornavnet, og fullt etternavn. Da mor kom til passkontoret ble mitt samtykke underkjent fordi i passet hadde jeg signert med fullt fornavn, mens samtykkeskjemaet kun var signert med initialen i fornavnet. Måtte signere nytt samtykkeskjema for å få ordnet det passet. Anonymkode: 078d2...207 Dette er gammel praksis, samtykkeskjema gjelder ikke lenger. Nå må begge møte opp og signere elektronisk. Men foreldrene trenger ikke møte opp samtidig eller på samme kontor, det kan gjøres uavhengig av hverandre og samtykket varer da til barnet er 18 hvis en ønsker. TS: Kun pass og nationalt id-kort er gyldig som legitimasjon. Hverken førerkort eller bankkort er bra nok. Anonymkode: 80579...5d6
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå