Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Kan et sykehus foreta obduksjon uten samtykke fra pårørende når det ikke er noe kriminelt eller uforklarlig bak dødsfallet?

Anonymkode: 8d8b4...3f2

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Ett raskt googlesøk....

Obduksjon kan ha medisinsk verdi og slik kunnskap kan komme andre pasienter til gode. Sykehuset kan foreta obduksjon uten å innhente samtykke. Obduksjonen må likevel ikke foretas før avdødes nærmeste er blitt underrettet om dødsfallet. Det må imidlertid ha gått åtte timer etter at døden inntraff.

https://lovdata.no/dokument/SFO/forskrift/1988-03-18-230#:~:text=Obduksjon kan ha medisinsk verdi,timer etter at døden inntraff.

Anonymkode: 0f639...e06

• Liker 2
  • Nyttig 8
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Ett raskt googlesøk....

Obduksjon kan ha medisinsk verdi og slik kunnskap kan komme andre pasienter til gode. Sykehuset kan foreta obduksjon uten å innhente samtykke. Obduksjonen må likevel ikke foretas før avdødes nærmeste er blitt underrettet om dødsfallet. Det må imidlertid ha gått åtte timer etter at døden inntraff.

https://lovdata.no/dokument/SFO/forskrift/1988-03-18-230#:~:text=Obduksjon kan ha medisinsk verdi,timer etter at døden inntraff.

Har lest den, men det står også at den loven fra 1988 er opphevet? Så ikke gyldig lenger...

AnonymBruker
Skrevet

Ved plutselig er det politiet som bestemmer om det skal gjennomføres obduksjon. Pårørende kan verken nekte eller kreve obduksjon. Fastlege/sykehus kan anbefale obduksjon. 

Anonymkode: f785d...597

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Ett raskt googlesøk....

Denne gjelder bare dersom vedkommende dør på sykehus.

Anonymkode: f785d...597

AnonymBruker
Skrevet

Syns tanken at man er skjært i stykker for å se etter dødsårsak, ansiktet flyttet sikkert og er guffent

Anonymkode: 68770...477

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Syns tanken at man er skjært i stykker for å se etter dødsårsak, ansiktet flyttet sikkert og er guffent

Personen er jo død...

Litt seinere skal vedkommende råtne, eller brennes. Om det er noen kutt her og der spiller da ingen rolle. Om vedkommende er organdonor kan enkelte organer være borte til og med.

Anonymkode: a3c1c...86d

• Liker 15
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet
13 hours ago, AnonymBruker said:

Kan et sykehus foreta obduksjon uten samtykke fra pårørende når det ikke er noe kriminelt eller uforklarlig bak dødsfallet?

Hvis de mener det er grunn til det. Undersøke døds årsak nærmere.

hvorfor skal familie nekte obduskjon? Det er veldig sært 

Anonymkode: 7df81...408

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Personen er jo død...

Litt seinere skal vedkommende råtne, eller brennes. Om det er noen kutt her og der spiller da ingen rolle. Om vedkommende er organdonor kan enkelte organer være borte til og med.

Guffent, og jeg er i mot organdonasjon

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Personen er jo død...

Jeg fikk beskjed om at de ikke utfører obduksjon etter organdonasjon, da flere av de vitale organene er borte.

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Gud bedre...

Anonymkode: 72ddb...a90

• Liker 10
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg fikk beskjed om at de ikke utfører obduksjon etter organdonasjon, da flere av de vitale organene er borte.

Gud bedre...

Ved organdonasjon er jo dødsårsak kjent og tidspunkt også, i tillegg er jo kroppen undersøkt godt før den kobles fra respirator, så er vel uansett ikke behov for obduksjon da

Anonymkode: 0ad86...f93

• Liker 11
AnonymBruker
Skrevet
14 hours ago, AnonymBruker said:

Ikke gjør det. De færreste slipper unna med mord. 

Anonymkode: b5a1c...391

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Da håper jeg du heller ikke vil ta imot noen organer om du skulle trenge det noen gang. 

Anonymkode: 2d1e9...4d8

• Liker 13
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Gud bedre...

Det er nok mennesker på jorden, hvorfor skjære opp døde for å kanskje redde noen syke som moder jord prøver å bli kvitt/rydde opp, man kan ikke redde alle.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Da håper jeg du heller ikke vil ta imot noen organer om du skulle trenge det noen gang. 

Anonymkode: 2d1e9...4d8

Hadde ikke tatt i mot, har skrevet hvorfor

AnonymBruker
Skrevet

Det henger jo ikke på greip at man må ha samtykke. Tenk hvis pårørende har gjort noe ulovlig? 

Anonymkode: 515dd...9f4

• Liker 1
  • Nyttig 3
Skrevet

Jeg ville snudd på det - hva er grunne for at obduksjon er problematisk for de pårørende? Er den tungtveiene mot grunnen for å foreta en obduksjon? 

• Liker 6
Gjest Luksusbia
Skrevet

Pårørende kan selvfølgelig ikke nekte obduksjon. Men de kan si noe om de foretrekker begravelse eller bisettelse( kremasjon) med mindre det står i testamentet

AnonymBruker
Skrevet
14 hours ago, AnonymBruker said:

Mener å huske at barn alltid obduseres om man ikke har en klar dødsårsak. Men det kan jo ha vært feilinfo i det jeg leste den gangen

Anonymkode: 78312...bee

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...