Gå til innhold

Dere som har vært på Kreta!

Fremhevede innlegg

Skrevet

Dere som har vært på Kreta, fortell littegranne. Er det noe god mat der nede? Noe uggent som man bør unngå av det ene og det andre? Ser man grekere med grønn tanga på moped hele året?

:ler:

La meg høre :sjarmor:

Videoannonse
Annonse
Gjest Stavros
Skrevet

Greske øyer, og det greske folk, gjør Hellas til mitt favoritt syden-reisemål. Grekere er et vennlig, humoristisk og tvers gjennom ærlig folk.

Har vært mange ganger på Kreta, og det er en herlig ferieøy. Gresk mat er nydelig, har aldri opplevd å bli magesyk slik man kan bli i Tyrkia.

Men før du velger feriemål på Kreta, er det greit at du tar hensyn til at noen steder passer barnefamilier(Chania-kysten), noen passer festungdom(Hersonnissos), og noen steder passer bra for romantisk kjæresteferie.(Rethymnon).

God tur!

Skrevet

Hei

Jeg har vært i Rethymnon, riktignok noen når siden nå, men men :)

Var sammen med min daværende kjæreste. Veldig flott plass! Fin strand (med mye folk på), ganske langgrunt slik at vannet var behagelig varmt. Koselig å vandre i gamlebyen og mener å huske vi begge likte maten (ingen ble dårlig).

Anbefaler å leie bil og kjøre litt rundt på øya.

Skrevet

Jeg har vært i Chania. (Ja, et barnevennlig sted), og maten var nyydelig der. Gresk mat er utrolig godt - det var faktisk da jeg begynte å like tomater. Tomatene der nede er nemlig utrolig saftige og gode.

Grekere er hyggelige folk. For eks. en dag da vi var ute og gikk tur litt utenfor turistområdene kom det en mann med en traktor kjørende. Han stoppet og gav oss hver vår appelsin (han hadde et lass med appelsiner på tilhengeren) før han kjørte videre.

Gled deg :)

Skrevet

Kreta er fantastisk!!

Jeg tror at uansett hva man interesserer seg for kan man finne det på kreta.

Vi var på Kreta i 2 uker og hadde apparement i Platanias.

Det du skal huske på er at på alle disse typiske turiststedene (Platanias, Agia Marina/Nicholaus osvosv) finner du stort sett bare skandinaver!

Vi brukte tiden vår godt, vi valgte å leie bil og reise litt rundt.

Vi brukte bussen inn til Chania (som er en veldig søt by. husk å gå i de gamle trange gatene og ikke bare i hovedgatene!!), tok bilen til Rethymnon og Heraklion.

Besøkte masse små gater med utrolig mye souvenirer! Var på geologisk oppdagerferd i Knossos.

Rethymnon er virkelig en romantisk by mens Heraklion er litt sånn storbywannabe.

Vi var også innom en liten by som het Georgiopuli (ellerno sånt no). Søt og trivelig liten by med litt mindre skandinaver.

Ellers var den rosa stranden Elafonissi verdt den skumle kjøreturen. (Ok... Er man så dum at man vil se litt mer enn bare denne ene motorveien så må man være forsiktig når man kjører. VELDIG trange veier, stup rett ned uten vern og slikt ER virkelig skummelt). Men er man tøff nok så får man virkelig se Kreta, kretere og mindre turister. Masse bittesmå landsbyer og steder hvor man aldri trodde det kunne bo folk. Duften av oliventrær over alt.

Jeg fikk til og med tatt meg en ridetur i full galopp inn i solnedgangen. DET var digg! La hestene strekke ut i vannkanten og virkelig kose oss i den helt fantastiske stemningen!

Ellers så var gamlebyen i Platanias veldig fin også. Og være der oppe og se solnedgangen.. jeg skulle bare ønske vi hadde tatt med videokameraet opp dit!

(Også tok vi dykkesertifikat på kreta også, og er virkelig hekta!! ) Dessuten fikk vi besøkt små viker her og der da det var for tøff sjø. Og masse historie fra de som virkelig kjenner øya godt.

Maten på Kreta er fantastisk, hvis man bare vet hva man vil ha :P

Jeg var ikke dårlig en eneste dag (jeg sliter mye mer her hjemme).

Som det ble nevnt: Tomatene på kreta er uforglemmelige! Også jeg begynte å spise tomater her!

De fleste salatene man får er utrolig gode!

Mye gresk mat å få, men også utallige steder hvor man kan spise merr "normal" mat. Jeg var ikke spesielt begeistret for lammerettene, men nå er jeg ikke glad i fårkjøtt heller.

Det er rett og slett UTROLIG mye man kan få med seg når man er på Kreta.

Hvis man vil..

Hvis ikke er det også deilig å kunne ligge i sola og kose seg og bare slappe av.

husk at det ofte er mye vind og husk å sjekk flaggene om dere skal ut i sjøen for å bade! Det er ofte røde flagg, og det er en grunn til det!

Bruk heller bassengene som finnes på omtrent hver eneste hotell/leilighetskompleks når det er høye bølger!

om det er noe du lurer på så bare send meg en PM :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...