AnonymBruker Skrevet 5. juni 2024 #1 Skrevet 5. juni 2024 som hele tiden snakker om at hun spiser så sunt og unnskylder seg med at hun har diabetes og derfor er så stor. Men saken er at hun er ekstremt inaktiv og hun spiser absolutt ikke sunt. Hun sier hun elsker frukt og bær, men alt av frukt og bær som hun kjøper blir muggent og kastes. Vi er sammen så ofte at det har jeg sett over tid. Jeg er så lei av å høre på det evige gnålet om mat og hvor flink hun er. Når vi spiser middag tar hun flere svære porsjoner og hun kan spise en hel boks is alene til dessert. Hun har alltid nøtter og sjokolade på stuebordet som hun forsyner seg grovt av både før mat og etter dessert. Hun sier hun bare spiser dette når hun har gjester, men jeg ser jo matsøppelet hun prøver å skjule. Dama er helt desillusjonert. Greit det, hadde det ikke vært for at hun snakker om mat og hvor sunt hun spiser minst 3 ganger hver gang vi møtes/snakkes. Hva kan jeg si for å enten få henne til å slutte å snakke om det eller si noe som får henne til å innse hva hun holder på med? Dama er mester i selvbedrag og eier svært lite selvinnsikt. Hun er også veldig sår og tåler ikke direkte tilbakemeldinger. Og jeg er vanligvis en person som liker å støtte folk uten å si hvordan de kan oppleves utenfra, men nå har det gått for langt, jeg orker ikke å jatte med lenger. Det er snakk om minst 50kg overvekt, så det virker meget spesielt å påstå at hun er så sunn. Det er så flaut når vi går i butikken også, for er det 3 svære poser med sjokolade på tilbud så kjøper hun selvfølgelig dette og hun kan så si til kassadamen når hun skal betale at hun egentlig ikke pleier å kjøpe sjokolade. Hvorfor si det når man ser ut som hun gjør, ingen tror vel på det uansett. Jeg tror litt av grunnen til at jeg er oppgitt er fordi hun hele tiden skal ha meninger om meg og mitt kosthold og utseende. Får lyst til å si noen velvalgte ord tilbake. Men aller helst si noe som gjør at jeg slipper å jatte med de matgreiene hennes mer fordi hun skjønner at jeg ikke tror på henne. 😅 (Jeg er overvektig selv.) Anonymkode: d62c2...6d9 7
lillevill Skrevet 5. juni 2024 #2 Skrevet 5. juni 2024 🤣🙈 Bare å si det da. Hæ hva mener du at du aldri kjøper sjokolade? Du har jo alltid sjokolade hjemme når jeg er der ha ha. 13
Bombasi Skrevet 5. juni 2024 #3 Skrevet 5. juni 2024 Jeg vet ikke hvordan du skal angripe dette problemet uten å fornærme henne og da forsure vennskapet deres siden hun er så nærtagende. Men finn noen gode måter å svare henne når hun går i gang med dette at hun spiser så sunt osv. Hva dette svaret innebærer er ikke like lett, men du kan ikke jatte med eller bekrefte hennes påstander. Kanskje kan små motsvar gjøre at hun slutter å nevne det for deg. Folk er ikke særlig glad i motsvar når de søker bekreftelser. Så får hennes søk etter bekreftelser alltid motsvar så slutter hun å ta det opp med deg. Kanskje. Hvem vet 4
Blåbærrips Skrevet 5. juni 2024 #4 Skrevet 5. juni 2024 Hvorfor si noe? Hvis hun har så lite selvinnsikt vil det kun forsure forholdet. Jeg hadde ignorert uttalelsene hennes. En overvektig som ikke er klar for å fjøre noe med livsstilen vil bare bli fornærmet. Ja jeg har selv vært overvektig men tok tak selv. Det hjalp ikke hva andre sa uansett. Var jeg selv som måtte finne det ut 10 2
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2024 #5 Skrevet 5. juni 2024 Desillusjonert betyr at man har mistet illusjonene sine. Anonymkode: 7a864...9e1 4 6
slush01 Skrevet 5. juni 2024 #6 Skrevet 5. juni 2024 Hvis hovedproblemet er hennes kommentarer om deg, ta det opp med henne på en alvorlig måte. Si at du sliter med vekta og at du liker å være sammen med henne, men at du ikke vil at dere skal snakke om vekt og mat. Så slipper du hennes mas om mat samtidig. Man kommer oftere i mål ved å vinkle det mot seg selv fremfor å kritisere andre, selvom det kanskje blir som en hvit løgn. Tenk så deilig det blir for henne også, å ikke føle at hun må rettferdiggjøre alle disse usunne valgene hver gang dere er sammen. 9 6
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2024 #7 Skrevet 5. juni 2024 Høres ikke ut som du liker henne? Det er jo litt relevant for om du klarer å si noe på en god måte eller ei. ellers enig med den første kommentaren, bare vær avslappet direkte og pek på elefantene i rommet enten. Tror ikke det vil ha effekt umiddelbart, men kanskje et bidrag som kan ha effekt over tid. Og liker du henne så synes jeg det er verdt å være ærlig. Anonymkode: df7d0...cf0 3
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2024 #8 Skrevet 5. juni 2024 Hvorfor er du så mye sammen med en person du tydeligvis ikke liker??? Anonymkode: 0f5ff...e07 6 2
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2024 #10 Skrevet 5. juni 2024 "jeg synes vi snakker altfor mye om mat, jeg synes det er litt trøttende. Kan vi snakke mindre om mat, sunnhet og slanking?" Anonymkode: adf76...980 13 3
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2024 #11 Skrevet 5. juni 2024 AnonymBruker skrev (28 minutter siden): Merkelig at ts ikke gidder svare Anonymkode: 0df2f...498 Svare på hva? Anonymkode: d62c2...6d9
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2024 #12 Skrevet 5. juni 2024 Enig med de som foreslår at mat ikke trenger å være et tema. Anonymkode: 88144...2a6
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2024 #13 Skrevet 5. juni 2024 Å når hun sier noe sårende til deg, si at "Det såret meg, du sårer meg på denn måten gangske ofte" Senk skipet, vær åpen om hvordan du føler det, akkurat som hun gjør. Anonymkode: 88144...2a6 1 2
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2024 #14 Skrevet 5. juni 2024 Nå er det «heldigvis» slik at alle nordmenn som spiser sunt og holder seg i form betaler slankemedisin til de som av svake grunner ikke gjør det og heller eser ut. Rettferdig og riktig? Kanskje. Anonymkode: 712fb...859
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2024 #15 Skrevet 5. juni 2024 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Høres ikke ut som du liker henne? Det er jo litt relevant for om du klarer å si noe på en god måte eller ei. Enig. Hvorfor er du venn med henne når du så tydelig ikke liker henne, ts? Hadde en venn opprettet et sånt innlegg om meg, hadde det vært takk og farvel. Anonymkode: 8616d...a7d 1
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2024 #16 Skrevet 5. juni 2024 Det er vel ikke noe nytt at alle som bryter fedmeskalaen aldri spiser usunn mat, at de mosjonerer ofte, at de sjelden drikker sukkerholdige drikker osv.. Min svigerinne med en bmi på godt over 35 har sagt det samme i alle år, i vinter så satt jeg på med henne fra en bursdagsfeiring. I baksetet lå alle bevisene.. sjokoladepapir, cappuccino bokser, bolleposer fra circle k.. La de leve på løgnen.. For å sitere Ibsen «Tar De livsløgnen fra et gjennomsnittsmenneske, så tar De lykken fra ham med det samme» Anonymkode: 8c182...bdb 1 7
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2024 #17 Skrevet 5. juni 2024 Godt at ikke alle er matkontrollører sm ts. Få deg et liv TS Anonymkode: f2ade...574 2
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2024 #18 Skrevet 5. juni 2024 Enig med de som forslo mindre prat om mat og vekt. Ta henne med på tur? Anonymkode: 8f8bd...e4e
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2024 #19 Skrevet 5. juni 2024 Min mor er helt lik, og tro meg når jeg sier at det aldri vil gå over. Noen lever rett og slett i sin egen virkelighet. Anonymkode: 86934...67b 2
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2024 #20 Skrevet 5. juni 2024 Hvorfor si noe, du vil ikke oppnå noe annet enn å ødelegge vennskapet. Dette er et forsvarsverk hun har bygget opp og skal noen rive det ned igjen, må det bli henne selv. Anonymkode: f2a9f...883 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå