AnonymBruker Skrevet 5. juni 2024 #1 Skrevet 5. juni 2024 Det skal nå bygges ubemannede boliger for mennesker med rus og psykiatri på andre siden av et lite skogholt fra oss. i luftlinje ca 2-300 meter. Dette ligger landlig til, og vi har nesten ingen naboer. jeg kjenner jeg blir bekymret når barna skal gå alene på en liten skogsvei i området for å komme til skolebussen. Er det grunn til bekymring eller vil dette ikke ha betydning. det er tross alt skog mellom oss og disse boligene. Men oppsøker disse menneskene skog og natur, eller søker de mot by og offentlig transport? blir også bekymret med tanke på at vi er nærmeste hus- og dermed et lett offer hvis noen er desperate etter fx penger til rus… Anonymkode: 9794a...337 6
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2024 #2 Skrevet 5. juni 2024 Spørsmålet er egentlig om hvilke erfaringer andre har med dette, og om jeg bare overdramatiserer? Anonymkode: 9794a...337
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2024 #3 Skrevet 5. juni 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Det skal nå bygges ubemannede boliger for mennesker med rus og psykiatri på andre siden av et lite skogholt fra oss. i luftlinje ca 2-300 meter. Dette ligger landlig til, og vi har nesten ingen naboer. jeg kjenner jeg blir bekymret når barna skal gå alene på en liten skogsvei i området for å komme til skolebussen. Er det grunn til bekymring eller vil dette ikke ha betydning. det er tross alt skog mellom oss og disse boligene. Men oppsøker disse menneskene skog og natur, eller søker de mot by og offentlig transport? blir også bekymret med tanke på at vi er nærmeste hus- og dermed et lett offer hvis noen er desperate etter fx penger til rus… Anonymkode: 9794a...337 NOT IN MY BACKYARD La meg gjette. Til vanlige er dere ''åpne'', ''gode'' mennesker med de rette verdiene. Når det kommer nært dere så blir det noe helt annet? Mange som snakker positivt om flyktninger, rusmisbrukere, psykisk syke, ungdomsinstitusjoner og så lignende. Men bare ikke kom med de til vårt nabolag, plasser de en annen plass. Anonymkode: aa0e5...484 10 4
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2024 #4 Skrevet 5. juni 2024 Du kan ikke la de gå alene med uberegnelige naboer. Nabolag jeg vet om: Der kommer bevæpnet og pansret politi pga husbråk. Der kommer bevæpnet og pansret politi for å hente folk som ikke kommer til fengsling. Det kommer bevæpnet politi fordi folk skjuler seg der som skulle meldt seg feks daglig eller ukentlig. De selger rus. De slenger fra seg rusutstyr. De har bråkete fester til alle døgnets tider. Det kommer torpedoer på døra og truer De for de skylder penger. Psykiske pasienter som kaster egg på nabohuset. Psykiske pasienter som skriker om natta så de må ringe politiet. Psykiske pasienter som kaster stein mot vinduer. Psykiske pasienter som glemte å ta på seg klær før de går ut. Psykiske pasienter som skriker til hverandre og plutselig skjeller. Psykiske pasienter som roper hjelp så noen må ringe politi. Det foregår i et nabolag jeg kjenner noen som desverre bor i. Alle har låst dør hele tiden. Noen ganger vil de sitte ute men de kan ikke for naboen blir sur. Noen ganger er de redde for hevn selv om de må ringe politiet. Anonymkode: 4e895...4f9 12 1 1
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2024 #5 Skrevet 5. juni 2024 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): NOT IN MY BACKYARD La meg gjette. Til vanlige er dere ''åpne'', ''gode'' mennesker med de rette verdiene. Når det kommer nært dere så blir det noe helt annet? Mange som snakker positivt om flyktninger, rusmisbrukere, psykisk syke, ungdomsinstitusjoner og så lignende. Men bare ikke kom med de til vårt nabolag, plasser de en annen plass. Anonymkode: aa0e5...484 Det er vel sjeldent en god ide å samle mange mennesker med store utfordringer på ett sted. Anonymkode: eb80d...bfe 8 7
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2024 #6 Skrevet 5. juni 2024 Jobber med rus/ psykiatri. Folk flest er mer redd enn nødvendig. Disse vil ikke ungene dine noe vondt. De har nok med seg selv. Hadde selv valgt å holde ungene mine borte fra deres nærmiljø, for å unngå at de ser ting de ikke trenger å se. En annen sak er at de fleste som sliter med rus og psykiatri bor rundt om i kommunene, uten at noen tenker over det. Det er når det bygges nytt, at folk får panikk. Anonymkode: acd0b...f67 8 4
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2024 #7 Skrevet 5. juni 2024 AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Det skal nå bygges ubemannede boliger for mennesker med rus og psykiatri på andre siden av et lite skogholt fra oss. i luftlinje ca 2-300 meter. Dette ligger landlig til, og vi har nesten ingen naboer. jeg kjenner jeg blir bekymret når barna skal gå alene på en liten skogsvei i området for å komme til skolebussen. Er det grunn til bekymring eller vil dette ikke ha betydning. det er tross alt skog mellom oss og disse boligene. Men oppsøker disse menneskene skog og natur, eller søker de mot by og offentlig transport? blir også bekymret med tanke på at vi er nærmeste hus- og dermed et lett offer hvis noen er desperate etter fx penger til rus… Anonymkode: 9794a...337 Disse menneskene, for å bruke din formulering, er vel like forskjellige som alle andre. Noen liker skog og natur, andre søker mot by og offentlig transport. Anonymkode: b90b8...d5b 10
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2024 #8 Skrevet 5. juni 2024 Jeg skjønner bekymringen. Har bodd i nærheten av en slik bolig (men den var bemannet). Det var en del utrykning av politi pga vold, men volden var alltid mellom beboerne på institusjonen (altså ikke noen reell fare for andre i nabolaget, de kranglet og sloss «seg imellom»). Ellers var det relativt ofte innbrudd i boder, tyveri av verktøy og sykler utendørs ved husene rundt osv. Men sjelden/aldri innbrudd i selve bolighusene i området. Anonymkode: b69c4...8df 1
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2024 #9 Skrevet 5. juni 2024 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Disse menneskene, for å bruke din formulering, er vel like forskjellige som alle andre. Noen liker skog og natur, andre søker mot by og offentlig transport. Anonymkode: b90b8...d5b Men det er jo klart at de kommer med ekstra utfordringer. Det skjønner vel du og? Anonymkode: 4e895...4f9 7
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2024 #10 Skrevet 5. juni 2024 Jeg kjente en tidligere rusmisbruker. Han sa at det tryggeste er å ha en til nermeste nabo da de oftest holder orden rundt seg. Men flere på ett sted er en dårlig ide. Her stuet de alle rusmisbrukere på ett sted. Det ble vanskelig for dem å komme ut av miljøet. Da de bla ble ført tilbake dit etter endt rusbehandling. Det ble da selvfølgelig for mange frustelser. Det økte mye frustrasjon og når de sa fra at dette kommer til å gå galt en dag , og at bosituasjon bør endres. Så valgte komunen å lukke ørene, frem til det endte opp i et drap der. Å samle dem fører bare til mer rusbruk, økt tilgjengelighet, frustrtende bosituasjon og vanskeligere å komme seg ut. Anonymkode: 52cba...fce 3
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2024 #11 Skrevet 5. juni 2024 Skjønner deg godt. De må jo bo et sted, men skjønner du ikke vil ha de så nært. Her i Trondheim ble det vedtatt at det skal legges ned et slik tilbud med at så mange bor sammen (Jarleveien for de som er kjent) fordi det ikke er bra for de å bo sammen. Der var det dog bemannet da og jeg tror ikke de plaget naboene. Vi har noen få rusmisbrukere i nærheten av oss også, men merker lite til de. De vil jo helst bo nært byen, så jeg tror de kommer til å trekke seg mot byen. Det er jo der de får tak i sakene, der de kan «jobbe» med å selge blader, stjele osv. Jeg ville fulgt godt med ja, og varslet kommunen med det minste som skjer og krevd at de skulle satt inn tiltak. Anonymkode: 8691d...cbd 2
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2024 #12 Skrevet 5. juni 2024 Der vi bodde før bodde vi kanskje 100 meter fra en blokk med kommunale boliger og mye rus og psykiatri. Det var virkelig helt uproblematisk. Ingen av de som bodde der skapte problemer i nabolaget. Det var både barnehage, barneskole og ungdomsskole i umiddelbar nærhet. Et trygt og fint område og jeg tror faktisk ikke noen hadde tenkt at den blokken hadde slike beboere om de ikke visste det. Det bor narkomane og alvorlig psykisk syke overalt uten at du tenker over det. Det er bare når nye boliger bygges at det blir ramaskrik. Anonymkode: a295c...699 3
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2024 #13 Skrevet 5. juni 2024 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Skjønner deg godt. De må jo bo et sted, men skjønner du ikke vil ha de så nært. Her i Trondheim ble det vedtatt at det skal legges ned et slik tilbud med at så mange bor sammen (Jarleveien for de som er kjent) fordi det ikke er bra for de å bo sammen. Der var det dog bemannet da og jeg tror ikke de plaget naboene. Vi har noen få rusmisbrukere i nærheten av oss også, men merker lite til de. De vil jo helst bo nært byen, så jeg tror de kommer til å trekke seg mot byen. Det er jo der de får tak i sakene, der de kan «jobbe» med å selge blader, stjele osv. Jeg ville fulgt godt med ja, og varslet kommunen med det minste som skjer og krevd at de skulle satt inn tiltak. Anonymkode: 8691d...cbd De får tak i stoff overalt i nærheten av hvor det henger sko i ledninger mellom lyktestolpe. Anonymkode: 4e895...4f9
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2024 #14 Skrevet 5. juni 2024 Jeg jobber i psykiatrien og følger opp flere som bor i bolig for rus og psykiatri. Det jeg kan si er at noen boliger er veldig rolige, mens andre er det mer urolig. Det går på hvilken psykisk lidelse beboerne har, hvor godt medisinerte de er, hvor godt de "passer " i boligen mtp nok kvalifisert personell osv... det er veldig vanskelig å gi et godt svar mtp om du bør være bekymret. I de boligene jeg kjenner til der det er vurdert å ikke ha nattevakt er det kanskje ganske stabilt... men kan du kanskje snakke med avdelingsleder på bolig? Kanskje han / hun kan si noen generelle ring som kan trygge deg uten å bryte taushetsplikt. Evt kommunen? Jeg forstår godt du tenker på dette som mor selv... Anonymkode: 802ab...cc3 4 1
Tumelodijo Skrevet 5. juni 2024 #15 Skrevet 5. juni 2024 (endret) Jeg forstår din bekymring og stiller meg undrende til hvorfor man samler mennesker med problemer med rus og psykiatri når det ikke er snakk om bemanning eller behandling. Det gir jo ikke mening!? Endret 5. juni 2024 av Tumelodijo 4
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2024 #16 Skrevet 5. juni 2024 Jeg bor 10 m fra en bemanna bolig med alvorlig psykisk syke, og ca 50 m fra en blokk med mange kommunale leiligheter. Her er det eneboliger, byens billigste blokker og rekkehus i salig blanding. Går bra. Har sett politiuttrykning et-par ganger på 7 år . Slipper ikke løs barna pga trafikk, men ikke pga naboene. Anonymkode: 43711...c14 1
Grevling Skrevet 5. juni 2024 #17 Skrevet 5. juni 2024 Jeg bor i nærheten av slike boliger. Gjør ingenting. Ser de av og til på den lokale butikken. De ser gjerne litt halvrare ut men det er alt, og såpass må man tåle. De plager ingen. Skal bare ha seg øl eller røyk og så er det tilbake til boligene. 3 1
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2024 #18 Skrevet 5. juni 2024 Tumelodijo skrev (5 minutter siden): Jeg forstår din bekymring og stiller meg undrende til hvorfor man samler mennesker med problemer med rus og psykiatri når det ikke er snakk om bemanning eller behandling. Det gir jo ikke mening!? I noen boliger er det memanning dag og kveld, men ikke natt. De får ikke plass i bofellesskap hvis de ikke trenger oppfølging/ behandling. Anonymkode: 802ab...cc3
kaarebjarne Skrevet 5. juni 2024 #19 Skrevet 5. juni 2024 Bare å flytte før de er bygget. Ubemannede ROP-boliger er livsfarlige. Har flere venner som bor i et område nær slike. Der er det flere ustabile personer som følger etter kvinner og barn, oppfører seg truende, har blitt sett med kniv osv. For syk til å fengsles, for frisk til å tvangsinnlegges. Jeg skal aldri bo nært noe slikt. Ikke for min egen del, jeg er en svær mann, men for mine barn og kone sin del. 2 3
Tumelodijo Skrevet 5. juni 2024 #20 Skrevet 5. juni 2024 5 minutter siden, AnonymBruker said: I noen boliger er det memanning dag og kveld, men ikke natt. De får ikke plass i bofellesskap hvis de ikke trenger oppfølging/ behandling. Anonymkode: 802ab...cc3 Men trådstarter sier det ikke er bemannet. Vi har et liknende her. Det er meningsløst å samle rus og psykiatri uten at det tilbys oppfølgning eller behandling. De eneste som tjener på dette er de private foretakene som selger dette som en tjeneste til staten på anbud til en stiv pris. 1 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå