AnonymBruker Skrevet 4. juni 2024 #1 Skrevet 4. juni 2024 Min datter kom opp i det ene faget hun virkelig ikke mestrer, og som trekker ned snittet hennes på vitnemålet fra før. Nå får hun eventuelt nok en lav karakter på vitnemålet. Andre som konkurrer om samme plasser på videre studier kom kanskje opp i sitt beste fag, og får muligheten til å få nok en 6er. Kun fordi man ble trukket ut til å ulike fag. Er ikke dette en veldig urettferdig vurderingsmåte? Holder det ikke med standpunkt som vurderes likt for alle elever gjennom året? Kan tillegg at datteren min har hatt 3 ulike vikarer i dette faget gjennom skoleåret. Så det har vært krevende når man i utgangspunktet syntes pensum var vanskelig. Anonymkode: 1c6bb...44a
AnonymBruker Skrevet 4. juni 2024 #2 Skrevet 4. juni 2024 AnonymBruker skrev (47 minutter siden): Min datter kom opp i det ene faget hun virkelig ikke mestrer, og som trekker ned snittet hennes på vitnemålet fra før. Nå får hun eventuelt nok en lav karakter på vitnemålet. Andre som konkurrer om samme plasser på videre studier kom kanskje opp i sitt beste fag, og får muligheten til å få nok en 6er. Kun fordi man ble trukket ut til å ulike fag. Er ikke dette en veldig urettferdig vurderingsmåte? Holder det ikke med standpunkt som vurderes likt for alle elever gjennom året? Kan tillegg at datteren min har hatt 3 ulike vikarer i dette faget gjennom skoleåret. Så det har vært krevende når man i utgangspunktet syntes pensum var vanskelig. Anonymkode: 1c6bb...44a Eksamen kan sees på som en stikkprøve for å dobbelsjekke at de som har, for eksempel, 6 i snitt faktisk har kompetansen som kreves for å ha et så høyt snitt. Har man det i alle fag, så er det null problem uansett hvilket fag en blir trekt opp i. Dersom man i et fag kun har kompetanse som står til karakteren 3, så har man ikke en gjennomsnittlig kompetanse som tilsvarer katakteren 6. Synes det er ganske rettferdig. Anonym sjekk av kompetanse trengs virkelig. Håper virkelig ikke eksamen forsvinner. Er allerede inflasjon i gode karakterer. Anonymkode: 1127c...292 9 2
AnonymBruker Skrevet 4. juni 2024 #3 Skrevet 4. juni 2024 Personlig er jeg litt enig i at det er noe utdatert; men så er jeg også avgangselev i år og meningen påvirkes kanskje noe av dette. Jeg er en elev som sikter svært høyt, og kom også opp i det ene faget jeg gjør det noe dårligere i enn de andre, og må innrømme at jeg føler det blir urettferdig. Likevel mener jeg også at som vedkommende over her har mye rett i at det er viktig med denne anonyme kontrollen av ens kompetanse. Litt vanskelig å si enten eller, kanskje? Anonymkode: 43cd7...d26
AnonymBruker Skrevet 4. juni 2024 #4 Skrevet 4. juni 2024 Men burde ikke da hele klassen kommer opp i det samme faget? Da får man fortsatt sjekket kompetansen, men med like forutsetninger for alle medelever. Anonymkode: 1c6bb...44a 3
AnonymBruker Skrevet 4. juni 2024 #5 Skrevet 4. juni 2024 Eksempel: per og Pål har samme standpunkt. 5 i norsk, 4 i matte og 3 i engelsk. Per kommer opp i norsk eksamen og bekrefter sin karakter: 5. han får et snitt på 4.25. Pål kommer opp i engelsk og bekrefter også sin karakter med en 3. han får et snitt på 3,75. Begge er egentlig like smarte og ville fått samme utfall i ulike eksamener , men fordi denne ene har uflaks i trekning blir det stor forskjell. Anonymkode: 1c6bb...44a 6
AnonymBruker Skrevet 4. juni 2024 #6 Skrevet 4. juni 2024 Du burde heller spørre om hvorfor det er så få studieplasser at elevene må sorteres etter karaktersnitt for å få slippe til og studere det de ønsker. Det behøver ikke å være sånn. Anonymkode: 40870...1e9 1
AnonymBruker Skrevet 4. juni 2024 #7 Skrevet 4. juni 2024 Dette er ikke et spørsmål du hadde stilt om datteren kom opp i et av sine 6’er fag (med mindre hun hadde hatt en dårlig dag og fikk en dårlig karakter). Anonymkode: 964b6...dec 6
AnonymBruker Skrevet 4. juni 2024 #8 Skrevet 4. juni 2024 Meningen er jo at du skal lære alle fagene, ikke bare noen av dem. Da er det også helt rettferdig at du kan komme opp i hva som helst av fagene. At datteren din ikke mestrer faget hun kom opp i sier mer om at hun ikke har prøvd å lære nok. Anonymkode: aa0e7...a6d 4 1
AnonymBruker Skrevet 4. juni 2024 #9 Skrevet 4. juni 2024 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Dette er ikke et spørsmål du hadde stilt om datteren kom opp i et av sine 6’er fag (med mindre hun hadde hatt en dårlig dag og fikk en dårlig karakter). Anonymkode: 964b6...dec Kan man ikke være opptatt av ting på systemnivå bare fordi det tilfeldigvis rammer en selv? Men du har helt rett, det er ikke noe jeg har brukt mye tid på å reflektere over før mitt eldste barn nå skal ha eksamen. Men hun har yngre søsken etter seg og jeg er generelt opptatt av å forbedre ting i samfunnet vårt som ikke er optimalt. Er det ikke ofte slik dessverre, at man må erfarer noe selv for å virkelig kjenne på det og dermed stille spørsmålene? Anonymkode: 1c6bb...44a 1
AnonymBruker Skrevet 4. juni 2024 #10 Skrevet 4. juni 2024 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Meningen er jo at du skal lære alle fagene, ikke bare noen av dem. Da er det også helt rettferdig at du kan komme opp i hva som helst av fagene. At datteren din ikke mestrer faget hun kom opp i sier mer om at hun ikke har prøvd å lære nok. Anonymkode: aa0e7...a6d 3 vikarer og lite kontinuitet i et fag har ingenting å si? Og er det virkelig slik at alle elever skal mestre alle fag like godt? Jeg tror ikke det er realistisk, vi er jo mennesker og mennesker er ulike med ulike styrker. Vi er ikke maskiner. Anonymkode: 1c6bb...44a 1
AnonymBruker Skrevet 4. juni 2024 #11 Skrevet 4. juni 2024 AnonymBruker skrev (50 minutter siden): Du burde heller spørre om hvorfor det er så få studieplasser at elevene må sorteres etter karaktersnitt for å få slippe til og studere det de ønsker. Det behøver ikke å være sånn. Anonymkode: 40870...1e9 Men man kan jo ikke ha flere studieplasser enn det er jobber, det ville jo bli enormt med arbeidsløshet hvis alle fikk studere det de ønsket uavhengig av karakterer. For ikke å snakke om de enorme summene det ville kostet samfunnet å utdanne tusenvis av ungdommer til arbeidsløshet. Anonymkode: 52c5f...f65 1
AnonymBruker Skrevet 4. juni 2024 #12 Skrevet 4. juni 2024 AnonymBruker skrev (33 minutter siden): Men man kan jo ikke ha flere studieplasser enn det er jobber, det ville jo bli enormt med arbeidsløshet hvis alle fikk studere det de ønsket uavhengig av karakterer. For ikke å snakke om de enorme summene det ville kostet samfunnet å utdanne tusenvis av ungdommer til arbeidsløshet. Anonymkode: 52c5f...f65 Det skjer stadig vekk at noen utdanner seg til noe uten å få jobb innen feltet de studerte, men man kan jo skape sine egne jobber også, selv om terskelen dessverre er høy for det i Norge. Det bra for kundene at det er flere aktører som konkurrerer i markedet, det driver prisene ned og byr på større valgfrihet. Anonymkode: 40870...1e9
AnonymBruker Skrevet 4. juni 2024 #13 Skrevet 4. juni 2024 Eksamen er hverken utdatert eller urettferdig, men dessverre er den opp voksende generasjon oppdratt til at alt skal være på millimeteren likt eller så er det urettferdig, og disse persillebladene er oppdratt av foreldre som deg som dytter alle ubehageligheter av veien. Du bør heller lære datteren din hvordan hun håndterer å komme opp til eksamen i et fag som ikke er hennes beste, hvordan man forbereder seg og gjennomfører noe som oppleves vanskelig, og hvordan man evt kan korrigere dette i etter tid (ta opp fag) så et ikke er krise. Så kan hun dra med seg den erfaringen til neste gang, for det er garantert ikke siste gang hun sliter før en eksamen eller opplever ting urettferdig. 0 Anonymkode: d4e2c...0af 2 2
AnonymBruker Skrevet 4. juni 2024 #14 Skrevet 4. juni 2024 4 hours ago, AnonymBruker said: Eksempel: per og Pål har samme standpunkt. 5 i norsk, 4 i matte og 3 i engelsk. Per kommer opp i norsk eksamen og bekrefter sin karakter: 5. han får et snitt på 4.25. Pål kommer opp i engelsk og bekrefter også sin karakter med en 3. han får et snitt på 3,75. Begge er egentlig like smarte og ville fått samme utfall i ulike eksamener , men fordi denne ene har uflaks i trekning blir det stor forskjell. Anonymkode: 1c6bb...44a Dette belyser veldig godt hvorfor eksamen ved trekk er en dårlig vurderingsform. Om begge desse eleven søkte en utdanning med krav om 4 i snitt ville den ene kommet inn og den andre ikke, selv om de har lik kompetanse i alle fagene. All den tid karakterene faktisk er avgjørende for hva man kan komme inn på videre bør det være sånn at elever som innehar den samme kompetansen havner på likt snitt. Anonymkode: 6c891...5dc 1
AnonymBruker Skrevet 4. juni 2024 #15 Skrevet 4. juni 2024 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Eksamen kan sees på som en stikkprøve for å dobbelsjekke at de som har, for eksempel, 6 i snitt faktisk har kompetansen som kreves for å ha et så høyt snitt. Har man det i alle fag, så er det null problem uansett hvilket fag en blir trekt opp i. Dersom man i et fag kun har kompetanse som står til karakteren 3, så har man ikke en gjennomsnittlig kompetanse som tilsvarer katakteren 6. Synes det er ganske rettferdig. Anonym sjekk av kompetanse trengs virkelig. Håper virkelig ikke eksamen forsvinner. Er allerede inflasjon i gode karakterer. Anonymkode: 1127c...292 Ok så da var det rettferdig blant ‘flinkisene’. Men dem med 3-4 sterke dag og 2-3 fag de sliter i. De er jo bare maks uheldige om de blir trukket i ‘feil’ fag. Skjønner uansett det må være slik. Kunne derimot vært slik at alle fikk samme fag. Tror det var slik da jeg gikk på umgdomskolen/videregående. Ihvertfall alle i samme klassen. Anonymkode: 5d44f...b6c
AnonymBruker Skrevet 4. juni 2024 #16 Skrevet 4. juni 2024 Dette er en god anledning for barnet ditt til å lære at livet er urettferdig noen ganger. Og ut ifra det hun sier, så skal det ikke mer til enn å kanskje ta opp 1 fag neste år? Det er faktisk ikke verst. Det er veldig mange som starter fra et mye verre utgangspunkt 😊 Anonymkode: 58940...878 2
AnonymBruker Skrevet 4. juni 2024 #17 Skrevet 4. juni 2024 13 minutter siden, AnonymBruker said: Dette er en god anledning for barnet ditt til å lære at livet er urettferdig noen ganger. Og ut ifra det hun sier, så skal det ikke mer til enn å kanskje ta opp 1 fag neste år? Det er faktisk ikke verst. Det er veldig mange som starter fra et mye verre utgangspunkt 😊 Anonymkode: 58940...878 Det at livet er urettferdig er ikke et godt argument for å ikke endre ordninger som gir uheldige resultater. Man ønsker jo stort sett etter beste evne å bli kvitt urettferdighet her i verden. Anonymkode: 6c891...5dc 1
AnonymBruker Skrevet 4. juni 2024 #18 Skrevet 4. juni 2024 En enkel måte å gjøre det mer rettferdig hadde vært at eksamen ikke sto som en egen karakter, men at man heller fikk en gjennomsnittskarakter i faget(fagene) man kom opp i med eksamen og standpunkt. Da får man fortsatt tatt stikkprøver. Anonymkode: 62668...179
AnonymBruker Skrevet 4. juni 2024 #19 Skrevet 4. juni 2024 AnonymBruker skrev (38 minutter siden): Det at livet er urettferdig er ikke et godt argument for å ikke endre ordninger som gir uheldige resultater. Man ønsker jo stort sett etter beste evne å bli kvitt urettferdighet her i verden. Anonymkode: 6c891...5dc Jeg var kanskje litt for fokusert på hva du kunne gjøre best ut av situasjonen med ditt barn akkurat nå. Dere får jo ikke endret ordningen innen hun skal ta eksamen uansett. Anonymkode: 58940...878
Portia Catonis Skrevet 5. juni 2024 #20 Skrevet 5. juni 2024 Nei, det er ikke utettferdig. Det som er utettferdig er at noen elever er lærernes favoritter og smisker til seg gode karakterer igjennom semesteret. På eksamen blir man vurdert anonymt, eller av en ekstern (muntlig), og man kan ikke bruke trynefaktoren til sin fordel. 1 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå