Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Var så mange spørsmål her om slikt, tenkte kanskje vi kunne laget en samletråd?

Jeg begynner med mitt spørsmål, jeg. Jeg var utvekslingsstudent i utlandet på videregående, og året siden året ikke var godkjent som en ordinært studieår måtte jeg gå om igjen når jeg kom tilbake.

Fører jeg et slikt år under utdanning eller "annet"? Hvis jeg ikke fører det under utdanning, ser det jo ut som om jeg har brukt mer enn tre år på å ta ordinær videregående skole..

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg ville vel ført det slik:

97-98 Allmene fag grunnkurs XXX skole, sted.

98-99 Utvekslingsår; XXX skole, sted.

Fordypning: xxxx

99-01 Allmene fag VK1 og VK2, XXX skole, sted.

Skrevet

Jeg prøvde, men det ble litt kronglete, siden jeg var i et land der skoleåret begynte i januar, og jeg bare gikk 6 måneder til på min gamle skole etter at jeg kom tilbake, før jeg tok siste året på en annen skole.

Så på cv vil det da bli:

aug.98- jan.99: Hvemsomhelsten videregående skole

jan.99- jan 00: Utvekslingsstudent langtvekkistan

jan.00- juni 00: Hvemsomelsten videregående skole

aug.00-juni 01: En helt annen videregående skole

Forslag?

Gjest Enda en newbie
Skrevet

Jeg har også et spørsmål, er kanskje litt dumt. :sjenert:

Hvordan skriver man egentlig datoer og slikt på cv? Har sett noen skrive månedene ut i forkortelser som feb. eller jun, mens andre bruker bare tall.

Gjest Enda en newbie
Skrevet

Jeg fant sånne eksempelsider hos aetat nå. Er det negativt å bruke disse eksemplene (bare med sin egen informasjon selvsagt), eller skal man redigere og styre litt for å lage sin egen stil på det?

Skrevet
Jeg ville vel ført det slik:

97-98 Allmene fag grunnkurs XXX skole, sted.

98-99 Utvekslingsår; XXX skole, sted.

99-01 Allmene fag VK1 og VK2, XXX skole, sted.

Det er vanlig at det man har gjort sist står øverst, så jeg ville byttet om på rekkefølgen her. Men ellers så er jeg enig i å føre det opp slik. Det er positivt å ha et utvekslingsår, så det vil ikke være negativt selv om du har brukt et ekstra år på videregående.

Videre så er det snakk om datoer. Man må jo ikke ha med datoer på CV, spesielt ikke på utdanning, da holder det med årstall. Dersom du har jobbbet en måned her, et halvt år der osv. så bør du derimot ha med hvilke måneder det er snakk om. Det er da greit å bruke forkortelser som feb. og jun., men dette er jo helt opp til hver enkelt.

Det finnes ingen fasit på hvordan en CV skal være. Det som er viktig er at de er oversiktelige. Det er ikke negativt å bruke eksempler fra Aetat og lignende. Layouten er ikke så innmari viktig, og ikke avgjørende for om du får jobben. Da er en velskrevet søknad mye mer viktig. Lykke til alle sammen! :)

Skrevet

Hva med om man bruker litt humor i en cv, f.eks i det interessefeltet der det er vanskelig å si noe smart og originalt. Er humor veldig galt? Søker i en ganske uformell bransje (media).

Skrevet

Leser igjennom flere hundre CV'er i løpet av et år... Bruker du humor, det kan hjelpe, men du må være VELDIG forsiktig. Feil type humor, eller generelt teit humor teller imot..

Skrevet

Hvilken utdannelse er relevant? Har selv universitetsgrad, og lurer på hvor relevant det er å ha med videregående skole... ser liksom ikke helt poenget, men det bør kanskje med?

Skrevet

Videregående skole kan være relevant, og det kan være totalt urelevant, uansett er det fint å ta det med om du er usikker.

Søker du på en kontor jobb etter å ha gått på Uni, når du har gått VGS Tegning form og Farge foreksempel, kan det gi et tegn på at du er usikker på valgene dine, etc. Kommer helt an på.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...