AnonymBruker Skrevet 4. juni 2024 #1 Del Skrevet 4. juni 2024 Har endelig fått meg min egen lille hage. Har en enkel gressplen, og vil prøve å lage et lite steinbed på et lite omeråde. Hvordan går jeg frem? Hva må gjøres for at det ikke skal komme opp gress og ugress i steinene? Anonymkode: 2731d...82d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. juli 2024 #2 Del Skrevet 3. juli 2024 Ingen? Anonymkode: 2731d...82d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. juli 2024 #3 Del Skrevet 6. juli 2024 Du må legge tykk plante duk over når du har laget bed. Så skjærer du hull der du vil å planter planten i hullene. Så legger du grus over hele duken, men at kun planten stikker opp. Du bør plante stauder eller liknende, som kommer igjen og igjen hvert år. Da har du en flott hage, med minimalt vedlikehold. Anonymkode: ea109...59b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. juli 2024 #4 Del Skrevet 7. juli 2024 AnonymBruker skrev (9 timer siden): Du må legge tykk plante duk over når du har laget bed. Så skjærer du hull der du vil å planter planten i hullene. Så legger du grus over hele duken, men at kun planten stikker opp. Du bør plante stauder eller liknende, som kommer igjen og igjen hvert år. Da har du en flott hage, med minimalt vedlikehold. Anonymkode: ea109...59b Dette er oppskrift på et "vanlig" blomsterbed med duk og grus mot ugress, ikke et steinbed. I et steinbed er det så små jordflekker mellom steinene at det ikke er praktisk med duk oppå jorda. Hva slags steinbed skal du ha, TS? Er det en eksisterende steinur du skal lage steinbed i, eller skal du tilføre steinene også? Uansett må du luke godt før du starter. Hvis du skal tilføre steinene kan det være lurt å legge en duk nederst før du legger ut steinene. (Jeg gjorde ikke det, og nå sloss jeg med tistler og kjerringrokk som jeg ikke hadde fått luket godt nok bort før jeg la på stein.) Så legger du steinene oppå duken, gjerne med litt variasjon i størrelse og mellomrom. (Du trenger mye stein til et skikkelig steinbed, ikke bare en her og der til pynt.) Herfra blir det ganske likt uansett om du har en eksisterende ur eller har tilført steiner. Nå må du fylle jord mellom steinene. Bland gjerne jorda med sand og fin grus så den drenerer skikkelig. Steinbedsplanter trives sjelden med å være våte på bena. Deretter planter du egnede steinbedsplanter i jorda mellom steinene, og så er du ferdig. Ang. planter: Mange bruker litt tid på å etablere seg så de fyller plassen sin. Men kryptimian blir veldig fin veldig fort, og er en super plante å ha litt her og der i steinbedet. Den finnes med både lilla og hvite blomster. Lykke til! Anonymkode: e61b9...c5d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. juli 2024 #5 Del Skrevet 7. juli 2024 Hvis du har mye rådyr er bør du finne en liste med blomster ikke rådyr spiser. Feks Påskeliljer Perleblomster Lavendel Salvie Hosta Iris Syrin Duftsjasmin Her får pinseliljene og stå i fred. Noen sier de ikke liker roser med ekstra masse torner. Anonymkode: 5dbff...32e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå