Gå til innhold

...stadig mindre sukker i matvarer

Anbefalte innlegg

Skrevet

Legger merke til at det stadig vekk kommer nye produkter hvor sukkernivået er redusert. Kjempebra - også fordi mye av det faktisk smaker bedre og friskere! :)

Har nettopp smakt den nye Idun Ketchup uten sukker. Akkurat det produktet er kanskje ikke det jeg benytter mest...;) men barna derimot... :sjenert: . Mye friskere smak!! Tines youghurter har fått 30 % mindre sukker, og nå har det jaggu kommet Nugatti Max... :overrasket:;) mindre sukker der også... ;)

Selv har jeg eksperimentert med en spesiell sjokoladekake som jeg har fått masse skryt av. Den opprinnelige oppskriften hadde 450 g sukker. :overrasket:

For hver gang har jeg tatt mindre og mindre sukker og i helgen var kaka nedi 300 g sukker!! Ingen har reagert på at den er mindre søt og selv kan jeg heller ikke si at jeg merker noe.

Rart egentlig at man har funnet det nødvendig med så mye sukker i ulike produkter... :klø:

Ja, ja, ingenting er bedre enn at varene vi konsumerer blir sunnere...;):)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja, mulig de har puttet noen annen form for søtningsmiddel i varene, men i min kake er det bare rett og slett 150 g sukker mindre...;) Og like god!

Skrevet

I mange av lett-syltetøy variantene har de faktisk erstattet sukker OG søtningstoffene med MER BÆR. Det synes jeg er topp, og det smaker like godt!

Skrevet

Jeg har også lagd en kake som egentlig skal ha masse sukker i. Sist jeg bakte den hadde jeg ikke nok sukker - men det gjorde IKKE noe med smaken, konsistensen eller utseendet på kaka. Sikkert mange oppskrifter som kan være verdt å justere ned sukkerinnholdet på.

En grunn til at det har vært mye sukker i matvarer er vel at det er konserverende, og før hadde man jo ikke de samme mulighetene til å f eks fryse ned ting. En annen grunn er selvsagt at sukkerindustrien har pushet på og latt som om sukker er helt ok. Det rare er at jeg helt fra jeg var liten har fått høre at en lege i besteforeldregenerasjonen (ville vel vært ca 90 nå) "misjonerte" mot sukkerbruk - og mente at folk knapt ville tort å spise sukker om de visste hvor lite bra det var for kroppen.

Skrevet

går fint an å bruke mindre sukker og smør/margarin i eplekake, bare tilsett mer epler, kjempegodt.

Skrevet

Vær klar over at mange bytter ut sukker med 'naturlig søtningsstoffer', og i praksis ender matvaren opp med like mange karbohydrater. Syltetøyet '100% frukt og bær' er et eksempel. En svært uhederlig gimmick for å lure lettlurte konsumere, syltetøyet nesten like energirikt som før og slett ikke sunnere.

Gjest StoreSky
Skrevet

Jeg laget ostekake som det jo som kjent skal være masse melis i -men glemte alt meliset! Vi kokkene sa ingenting, og alle syntes kaka var kjempegod!! (vi som hadde laget den, merket heller ikke forskjell)

Skrevet
Vær klar over at mange bytter ut sukker med 'naturlig søtningsstoffer', og i praksis ender matvaren opp med like mange karbohydrater. Syltetøyet '100% frukt og bær' er et eksempel. En svært uhederlig gimmick for å lure lettlurte konsumere, syltetøyet nesten like energirikt som før og slett ikke sunnere.

Ehm.. Enig i at det er sleip markedsføring, men selv om det er like mye energi er GIen så vidt jeg vet mye lavere (fruktkonsentrat=fruktose?) og dvs at blodsukkerstigningen blir mye lavere og holder seg stabilt lenger. Sunnere!

(Korriger meg hvis jeg er vranglært)

Skrevet

Siden jeg har en 15-åring som er veldig glad i Nugatti så sammenlignet jeg innholdet i Nugatti og Nugatti Max i dag. Det var ca 20 gram mindre karbohydrater pr. 100 gram i Max-varianten og nesten 100 kalorier (om jeg husker rett) mindre. Noe hjelper det da. Nå er Nugatti uansett ikke hverdagsmat her i huset, men jeg vil nok velge Max neste gang jeg kjøper det.

Gjest camillo
Skrevet
Selv har jeg eksperimentert med en spesiell sjokoladekake som jeg har fått masse skryt av. Den opprinnelige oppskriften hadde 450 g sukker.  :overrasket: 

For hver gang har jeg tatt mindre og mindre sukker og i helgen var kaka nedi 300 g sukker!! Ingen har reagert på at den er mindre søt og selv kan jeg heller ikke si at jeg merker noe.

Samme her!! Det funker kjempefint å redusere MYE av sukkeret som egentlig står i oppskrifter.

Gjest Carmensita
Skrevet

Dette var jammen gode tips! Det skal jeg prøve neste gang jeg baker. Er det noen som har prøvd å erstatte smøret med Kesam i kaker? Det burde vel fungere det også? Har så lyst på kake, men så er det denne "nye livsstilen" da... :tristbla:

Skrevet

Jeg har en oppskrift på brownies som skal inneholde 9 dl sukker (stor langpanne), men jeg har hatt bare 5 dl sukker i en gang og den smakte ikke forskjellig i det hele tatt!

Skrevet
Dette var jammen gode tips! Det skal jeg prøve neste gang jeg baker. Er det noen som har prøvd å erstatte smøret med Kesam i kaker? Det burde vel fungere det også? Har så lyst på kake, men så er det denne "nye livsstilen" da...  :tristbla:

Denne kaka med kesam er nydelig og den kan du godt unne deg innimellom, selv med den nye livsstilen:

http://www.tine.no/oppskrift/15560/ :Nikke:

Gjest Carmensita
Skrevet

Tusen takk! Den er allerede printet ut. Men må prøve å vente til litt nærmere dagen jeg skal severe den før jeg prøver å bake den.... ;)

Gjest Bjørnsdatter
Skrevet

Vurderer å justere brownies-oppskrifta mi ganske kraftig nå...

Gjest Carmensita
Skrevet

Jeg lagde grove horn etter en oppskrift jeg fikk her inne. Men det skulle være 4 ss sukker! Det passet ikke helt for meg så jeg tok 1 ts.... De ble kjempegode!

Gjest Bjørnsdatter
Skrevet
Jeg lagde grove horn etter en oppskrift jeg fikk her inne. Men det skulle være 4 ss sukker! Det passet ikke helt for meg så jeg tok 1 ts.... De ble kjempegode!

Jeg tror at når det skal være sukker i gjærbakst som ikke skal være søt, så er det for å gi litt næring til gjærsoppen, rett og slett. Baksten skal bli bedre hevet og "lettere" :)

Skrevet
Denne kaka med kesam er nydelig og den kan du godt unne deg innimellom, selv med den nye livsstilen:

http://www.tine.no/oppskrift/15560/ :Nikke:

Den har jeg prøvd, og om ikke den var den beste sjokoladekaken jeg har smakt, så er den i alle fall helt grei ;)

Skrevet

Cinnamons krydderkake som jeg har funnet her på forumet hadde vel opprinnelig 7,5 dl sukker, jeg bruker 6 dl i den. Mamma prøvde med 4,5 dl, men da ble den vist ikke som den skulle sa de.. Jeg har ikke smakt den slik.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...