Gå til innhold

Koffein har ingen effekt

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Noen andre som opplever dette eller som vet hvorfor? 

Jeg kan drikke en halv liter energidrikk på rappen, blir trøtt og sovner et par timer på sofaen. Morgenkaffe føler jeg ikke effekt av i det hele tatt, og det er ofte slik at jeg føler trøttere etter inntak av koffein enn hva jeg gjorde før jeg drakk det. 

Altså, jeg drikker det for å våkne (er liksom litt trøtt), men blir bare trøttere. 

Anonymkode: 5afd4...1fc

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Hvor ofte drikker du koffein? Drikker man det jevnlig så mister det effekten. Selv drikker jeg kaffe sjelden, men får jeg i meg mer enn to kopper på en dag så blir jeg skjelven og føles som jeg har tatt en liten dose med amfetamin, så noen er nok mer sensitive enn andre også 

Anonymkode: b1b83...30f

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Tror bare noen ikke reagerer på det. Det gjør ikke jeg heller. Føler meg aldri våken eller at jeg MÅ ha kaffe. Synes det bare er godt. Merker aldri noe abstinentere hvis jeg slutter å drikke kaffe heller. Drakk 5-6 store sterke kopper kaffe i over 1 år. Sluttet på dagen da jeg tenkte at det kanskje ikke var så sunt i lengden. Merket aldri hodepine eller andre ting folk sier når de ikke får kaffen sin.  

Anonymkode: 9311d...6fe

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Du har nok høy toleransegrense for koffein, så en enkelt koffeindrikk eller en enkelt kopp kaffe har ikke særlig virkning på deg.

Anonymkode: 14a39...b55

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er veldig forskjellig hvor høy toleransegrense folk har for koffein (det samme gjelder andre stoffer som alkohol, smertestillende osv.). 

Jeg merker sjelden noe når jeg drikker noe med mye koffein. Har heller ingenting å si om jeg drikker det mye i perioder eller om jeg ikke har drukket det på lenge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg har aldri reagert på koffein. Hverken da jeg var helt ung og begynte med det, når jeg har drukket mye og ofte, eller lite og sjelden. 

Anonymkode: 0371e...581

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Har heller ingen effekt og kan drikke helt til jeg legger meg uten at det forstyrrer søvnen. Drikker ikke mye, kun to kopper om dagen, men kan sovne idet jeg har tatt siste slurk av en dobbel espresso.

Anonymkode: 59e7f...6b4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Har heller ingen effekt og kan drikke helt til jeg legger meg uten at det forstyrrer søvnen. Drikker ikke mye, kun to kopper om dagen, men kan sovne idet jeg har tatt siste slurk av en dobbel espresso.

Man kan fint føle man sover godt, men kvaliteten på sønnen blir målbart dårligere 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Begynte å drikke kaffe for å holde meg våken, men det hjelper jo ikke! Jeg kan drikke kaffe og sovne på sofaen rett etterpå eller drikke kaffe rett før sengetid og sove som en stein hele natta. 

Jeg har drukket en god del cola opp gjennom årene før jeg begynte med kaffe, og drikker en god del kaffe nå. Gjerne én til to kopper til frokost, én til lunsj og en og en halv etter middag. Noen dager mer. Merker sjeldent noe til kaffen, en sjelden gang merker jeg at jeg blir skjelven om jeg drikker mye på tom mage. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Hvor ofte drikker du koffein? Drikker man det jevnlig så mister det effekten. Selv drikker jeg kaffe sjelden, men får jeg i meg mer enn to kopper på en dag så blir jeg skjelven og føles som jeg har tatt en liten dose med amfetamin, så noen er nok mer sensitive enn andre også 

Tja, noen dager i uken drikker jeg en kaffekopp sammen med kollegaer på morgenmøte. Og i helgen kan jeg ta en kaffe når jeg står opp, for hyggen sin del. Drikker ikke cola/pepsi eller annen brus. 

Energidrikk var jeg prøvd å ta de dagene jeg er trøtt eller sliten, for å prøve å våkne. Men jeg blir bare trøtt.. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har aldri reagert på koffein. Kan drikke en kanne kaffe og gå rett å legge meg å sove.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (23 timer siden):

Ja men om du sovner idet du tar siste slurken, så har jo ikke kroppen din oppdaget at du har drukket en espresso enda! Før kroppen din får begynt å sende koffeinet rundt omkring i cellene dine - som skjer 10-45 minutter etter inntak - så har jo kaffe maksimalt en psykisk effekt. 

Sjekk heller hvor godt du sovner en time etter den espressoen. 

Anonymkode: 98603...ff2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 4.6.2024 den 15.00):

Jeg kan drikke en halv liter energidrikk på rappen, blir trøtt og sovner et par timer på sofaen. Morgenkaffe føler jeg ikke effekt av i det hele tatt, og det er ofte slik at jeg føler trøttere etter inntak av koffein enn hva jeg gjorde før jeg drakk det. 

Altså, jeg drikker det for å våkne (er liksom litt trøtt), men blir bare trøttere. 

Tror dette er veldig individuelt. Jeg har vært stordrikker av kaffe i ca 10 år og har fremdeles god effekt. Det er kanskje mest at jeg merker når jeg IKKE har fått kaffe. Føler meg da litt groggy, kan få litt mild hodepine og føler at noe mangler. Føler meg oppkvikket etter 1-3 kopper.

Men leste noe for ikke lenge siden om at koffein har en sånn effekt at etter et visst punkt blir man trøttere av den, fordi den lurer kroppen på et vis, men husker ikke hva mekanismen bak dette er. Søk det opp så finner du nok samme artikkel

Endret av Mayer
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Mannen min har ingen effekt av koffein, men han har ADHD, og der er det en sammenheng. IMG_3346.thumb.jpeg.c5ed52c1bcaaf6283bb52c359aca3340.jpeg

Anonymkode: 0f2e3...0e0

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 4.6.2024 den 15.00):

Typisk hos de med adhd, hvertfall. 

Og om man ikke føler man passer inn som stereotypisk "hyperaktiv" fins det en underkategori som før het ADD. 

De kan gjerne heller oppleve "underaktivitet", dvs lite begeistring og overskudd. 

Endret av klarinetta
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...