Gå til innhold

Insulinresistens

Fremhevede innlegg

Skrevet
Når det gjelder nettopp denne legen, så absolutt.

Ok, da får jeg skaffe meg kurant info på egen hånd da! Og det er tydeligvis ingen hjelp i prøven jeg tok i går.

Har slitt med insulinresistens noen år (mener jeg selv), har også PCO.

Hvordan går jeg frem for å få tatt en riktig prøve da (slik at jeg evt. kan få medisin)?

Har en gynekolog muligens bedre greie på dette (siden det ofte henger sammen med PCO)? Eller må jeg be om å bli henvist til en annen type spesialist?

Legen det er snakk om er forøvrig øre- nese- halsspesialist.

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Ok, da får jeg skaffe meg kurant info på egen hånd da! Og det er tydeligvis ingen hjelp i prøven jeg tok i går.

Har slitt med insulinresistens noen år (mener jeg selv), har også PCO.

Hvordan går jeg frem for å få tatt en riktig prøve da (slik at jeg evt. kan få medisin)?

Har en gynekolog muligens bedre greie på dette (siden det ofte henger sammen med PCO)? Eller må jeg be om å bli henvist til en annen type spesialist?

Legen det er snakk om er forøvrig øre- nese- halsspesialist.

Den beste medisinen for deg vil sannsynligvis være en energifattig diett med relativt få karbohydrater, i tillegg til hyppig trening, både styrke og kondisjon.

Medisiner som Metformin og lignende behandler kun symptomene, men gjør ingenting med den underliggende tilstanden.

Gjest Liten Tapir
Skrevet

Mito:

Dersom du mener å overstyre den medisinske ekspertisen på dette området, og tror at du kan dette bedre enn indremedisinere som jobber på heltid med denne problematikken, så bør du i det minste kunne oppgi kildene for din "kunnskap".

Skrevet
Den beste medisinen for deg vil sannsynligvis være en energifattig diett med relativt få karbohydrater, i tillegg til hyppig trening, både styrke og kondisjon.

Medisiner som Metformin og lignende behandler kun symptomene, men gjør ingenting med den underliggende tilstanden.

Hmm, den underliggende tilstanden er jo disse cystene på eggstokkene som lager "tullball" med hormonene mine. Den påfølgende hormonsforstyrrelsen fører ofte til insulinresistens. Vet at mange er overvektige. Jeg er det ikke (var til og med enda tynnere enn jeg er nå når det ble påvist PCOS), men det er tungt og alltid måtte passe på hva man spiser. Har trent 6-10 timer i uka i ca. 6 år. Merker at det hjelper. Men hadde kanskje håpet at det fantes en medisin som kunne fjerne denne tilstanden for alltid på en måte. Den minste utskeielse setter seg rundt midjen (selv om jeg i manges øyne tross alt holder meg misunnelsesverdig slank).

Men, man må vel bare leve med det...

Skrevet
Tull. Hvis du skal uttale deg, bør du i det minste tillegne deg et minimum av kunnskap om emnet først.

Diabetes type 2 fører til hyperglykemi, dvs for høyt blodsukker. Det er svært skadelig over lengre tid.

Jada, insulinresistens fører også til hypoglykemi. Hypoglykemi er forøvrig lavt blodsukker!

Nå har du kommet med ganske mye sludder og nonsens i denne tråden mito! Ta deg tid til å sjekke evt. "fakta" før du legger dem ut.

Grunnen til at man får lavt blodsukker (dvs hypoglykemi) ved insulinresistens er jo at man ofte overproduserer insulin (grunnet resistens) og insulinet overfører blodsukkeret til cellene. Da blir blodsukkeret lavt.

Så du gjest som tok prøve i går: legen din har rett. Prøven vil vise lavt blodsukker + høyt insulin hvis du er insulinresistent.

Forskjellen på insulinresistens og diabetes 2 er at i sistnevnte tilstand klarer ikke kroppen å produsere nok insulin til å holde blodsukkeret unna. Derav skadelig høyt blodsukker.

Skrevet (endret)

Har dere vanskelig for det, eller?

F.eks:

Cardiometabolic risk assessment: An approach to the prevention of cardiovascular disease and diabetes mellitus.

Vasudevan AR, Ballantyne CM.

An alarming increase in the development of cardiovascular disease (CVD) during the past 5 decades has led tointensive research on the epidemiology and pathogenesis of CVD, resulting in dramatic improvements in treatment. Resten av sitatet er slettet. I følge KGs regler er det ikke lov å poste materiale med kopirett. Mie (mod)

PMID: 16473256 [PubMed - in process]

La oss analysere setningen i tykk skrift: hyperglykemi og insulinresistans oppstår i mennesker før det hele eskalerer til en fullstendig diabetes 2-diagnose. Fornøyd?

Endret av Mie
Skrevet
Mito:

Dersom du mener å overstyre den medisinske ekspertisen på dette området, og tror at du kan dette bedre enn indremedisinere som jobber på heltid med denne problematikken, så bør du i det minste kunne oppgi kildene for din "kunnskap".

Den medisinske ekspertisen har jeg aldri påstått å kunne overprøve, men det er mye som tyder på at gjestene her har hatt svært lite kontakt med denne.

Gjest Til mito
Skrevet

Og du påstår fremdeles at hypoglykemi er høyt blodsukker?

hele din tidligere "forklaring" sto jo og falt på uttalelsen din om at hypoglykemi er høyt blodsukker. Drved raser hele greia som et korthus når det viser seg å faktisk bety det motsatte. ikke sant?

Det siste innlegget ditt gadd jeg ikke lese en gang. Når du ikke engang vet hva hypoglykemi er så...

Skrevet (endret)
Og du påstår fremdeles at hypoglykemi er høyt blodsukker?

hele  din tidligere "forklaring" sto jo og falt på uttalelsen din om at hypoglykemi er høyt blodsukker. Drved raser hele greia som et korthus når det viser seg å faktisk bety det motsatte. ikke sant?

Det siste innlegget ditt gadd jeg ikke lese en gang. Når du ikke engang vet hva hypoglykemi er så...

:)

Les litt lenger oppe, du.

Mitt eksakte sitat fra et innlegg klokken 22.30 i går: 'Diabetes type 2 fører til hyperglykemi, dvs for høyt blodsukker. Det er svært skadelig over lengre tid.'

Hyper = for høyt, hypo = for lavt. Forståelig?

Endret av mito
Gjest Liten Tapir
Skrevet
Den medisinske ekspertisen har jeg aldri påstått å kunne overprøve, men det er mye som tyder på at gjestene her har hatt svært lite kontakt med denne.

Du har kanskje aldri direkte påstått å kunne overprøve den medisinske ekspertisen, men du gjør det likevel. Ved å hardnakket hevde helt andre ting enn den nevnte ekspertisen, ved å påstå at legene vet mindre enn deg om dette og ved å gjøre narr av de som faktisk har helt rett i det de sier her, vil jeg si at du likevel forsøker å sette deg selv over den medisinske ekspertisen.

Forøvrig har du mye å lære om kildekritikk. Du siterer her en artikkel som handler om et helt annet tema, plukker ut en setning, tolker den på din egen måte og drar dine egne slutninger.

Skrevet
Du har kanskje aldri direkte påstått å kunne overprøve den medisinske ekspertisen, men du gjør det likevel. Ved å hardnakket hevde helt andre ting enn den nevnte ekspertisen, ved å påstå at legene vet mindre enn deg om dette og ved å gjøre narr av de som faktisk har helt rett i det de sier her, vil jeg si at du likevel forsøker å sette deg selv over den medisinske ekspertisen.

Eh, javel. Og hvem i denne tråden representerer 'ekspertisen'?

Gjest Liten Tapir
Skrevet
Eh, javel. Og hvem i denne tråden representerer 'ekspertisen'?

Den medisinske ekspertisen anser jeg som indremedisinere med insulinresistens og diabetes som spesialfelt. Disse legene anser insulinresistens og diabetes 2 som to ulike sykdommer, mens du påstår det motsatte. Det hadde vært interessant å vite hvilken fagbakgrunn du har, siden du vet bedre enn disse?

Skrevet
Den medisinske ekspertisen anser jeg som indremedisinere med insulinresistens og diabetes som spesialfelt. Disse legene anser insulinresistens og diabetes 2 som to ulike sykdommer, mens du påstår det motsatte. Det hadde vært interessant å vite hvilken fagbakgrunn du har, siden du vet bedre enn disse?

Min fagbakgrunn er komplett irrelevant. Mine argumenter og min dokumentasjon er relevant.

Om det defineres som to ulike sykdommer eller ikke, påvirker ikke det faktum at begge tilstandene innebærer en forstyrrelse i reguleringen av blodsukker- og insulinnivå.

http://diabetes.niddk.nih.gov/dm/pubs/insulinresistance/#2

'If you have a mild or moderate form of insulin resistance, blood tests may show normal or high blood glucose and high levels of insulin at the same time.'

'Insulin resistance is a silent condition that increases the chances of developing diabetes and heart disease.'

• 3 år senere...
Gjest Gjest
Skrevet

Hei.

Det vil nok være lurt å snakke med legen din om dette da legen enket kan teste blodsukkeret ditt.

Ellers vil jeg råde deg til å sjekke lommelegen på internett, der det er lagtd ut en del spørsmål som vil kunne gi svar på om du er i faresonen eller ikke .

Min fagbakgrunn er komplett irrelevant. Mine argumenter og min dokumentasjon er relevant.

Om det defineres som to ulike sykdommer eller ikke, påvirker ikke det faktum at begge tilstandene innebærer en forstyrrelse i reguleringen av blodsukker- og insulinnivå.

http://diabetes.niddk.nih.gov/dm/pubs/insulinresistance/#2

'If you have a mild or moderate form of insulin resistance, blood tests may show normal or high blood glucose and high levels of insulin at the same time.'

'Insulin resistance is a silent condition that increases the chances of developing diabetes and heart disease.'

Gjest Gjest
Skrevet

Dr. Sofie Hexeberg i Drammen jobber med insulinsresistens som fagfelt.

be om konsultasjon der.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...