Gå til innhold

Insulinresistens

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg tror jeg har insulinresistens. Hvor kan jeg måle det, for å være sikker? Finnes det "hjemmetester"?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du må vel til lege og ta en haug med blodprøver, kan jeg tenke meg.

Skrevet (endret)

Hvorfor tror du at du har det?

Den billigste og mest primitive måten å sjekke for dette på, er å smake på egen urin.

Endret av mito
Skrevet
og hva skal den smake da?

Søtt, på grunn av det utskilte sukkeret :)

Skrevet

Mener du at det gir samme symptomer som mangel på insulin? Hvordan klarer man så å skille mellom de to tilstandene?

Skrevet
Mener du at det gir samme symptomer som mangel på insulin? Hvordan klarer man så å skille mellom de to tilstandene?

Noen med insulinresistens kan etterhvert få mangel på insulin, men det er generelt uproblematisk å skille diabetes type 1 og diabetes type 2. Sistnevnte gruppe er nesten alltid overvektig til en viss grad, med høyt midjemål.

Skrevet

Ta deg en tur til legen din og forklar hva og hvorfor du tror dette. Han kan ta urinstix eller måle blodsukkeret ditt. Helt enkelt og greit! :)

Skrevet

Insulinresistens kan ikke måles ved hjelp av en urinstix, det må nok en blodprøve til.

Jeg legger ved en link til deg, så kan du lese mer selv. OBS: Jeg går ikke god for det som står der, men det står ihvertfall noe som kan virke vettugt.

Skrevet
Noen med insulinresistens kan etterhvert få mangel på insulin, men det er generelt uproblematisk å skille diabetes type 1 og diabetes type 2. Sistnevnte gruppe er nesten alltid overvektig til en viss grad, med høyt midjemål.

Vil ikke si det er uproblematisk akkurat, å skille type1 og 2...symptomene er ofte de samme, og de utvikler seg ofte sakte. Ofte er det først når personen får komplikasjoner at diagnosen diabetes type 1 eller 2 stilles....

Og selv om overvekt er det hyppigste årsaken, kna man ikke ta det for gitt at alle er det av den grunn; andre årsaker kan være graviditet, blodtrykksmedisiner og arv blant annet....bare for at vi nå ikke skjærer alle over en kam :)

Gjest KATTAstrofe
Skrevet
Vil ikke si det er uproblematisk akkurat, å skille type1 og 2...symptomene er ofte de samme, og de utvikler seg ofte sakte. Ofte er det først når personen får komplikasjoner at diagnosen diabetes type 1 eller 2 stilles....

Og selv om overvekt er det hyppigste årsaken, kna man ikke ta det for gitt at alle er det av den grunn; andre årsaker kan være graviditet, blodtrykksmedisiner og arv blant annet....bare for at vi nå ikke skjærer alle over en kam :)

:Nikke:

Man kan ikke si at en person har type 2 bare fordi vedkommende har noen kilo for mye, det skal en del blodprøver til for å sjekke dette.

Folk med diabetes type 2 produserer ofte insulin selv, men de er resistente mot sin egen insulin, og trenger dermed kunstig regulering enten i form av kostregulering eller insulintilførsel i tablettform.

Til trådstarter: Du kan starte med å kontakte legen din for å få målt blodsukkeret ditt og fortelle hvilke symptomer du har, så tar dere det videre derfra.

Skrevet
eller insulintilførsel i tablettform.

Det går ikke ann å ta insulin i tablettform siden de inneholder visse aminosyrer som ødelegges av magesaften, men de tar tabletter som regulerer blodsukkeret-hva de inneholder vet jeg ikke ;)

når det gjelder spørsmålet til trådstarter: Når man skal måle om man har insulinresistens, måler man blant annet serumnivået av fastende insulin; inneholder det for mye insulin indikerer det at man er insulinresistent,så vidt jeg har forstått. Man kan også ta en C-peptid prøve som måler insulinproduksjonen.

Gjest Liten Tapir
Skrevet (endret)

Det virker som om mange her tror at insulinresistens er det samme som

diabetes 2, men det er det altså ikke. Det er to ulike sykdommer.

Insulinresistens påvises ved å ta de samme blodprøvene før og etter en sukkerbelastning.

Insulinresistens behandles ofte med medikamentet Metformin.

Endret av Liten Tapir
Skrevet

Jeg er insulinresistens og jeg regulerer det ved hjelp av Metformin.

Jeg måtte inn fastende til Rikshospitalet. ble tatt blodprøve, så fikk jeg en sukkerblanding intravenøst og så etterpå ble det tatt ny blodprøve og så sammenlignet de disse.

Skrevet

Dette gjelder for sukkersyke, ikke insulinresistens.

Insulinresistens gir ikke nødvendigvis høyt blodskker, oftest lavt faktisk. Dette på grunn av at kroppen ikke responderer på insulin som den skal.

Har man insulinresistens vil en fastende blodprøve vise at insulinet er for høyt samtidig som blodsukkeret er lavt! Det var slik min lege forklarte det til meg.

Dette testes med vanlige blodprøver, be legen om å skrive ut et blodprøveslkema hvor dette testes.

Tok en slik prøve selv i dag forresten.

Skrevet (endret)
Dette gjelder for sukkersyke, ikke insulinresistens.

Insulinresistens gir ikke nødvendigvis høyt blodskker, oftest lavt faktisk. Dette på grunn av at kroppen ikke responderer på insulin som den skal.

Har man insulinresistens vil en fastende blodprøve vise at insulinet er for høyt samtidig som blodsukkeret er lavt! Det var slik min lege forklarte det til meg.

Dette testes med vanlige blodprøver, be legen om å skrive ut et blodprøveslkema hvor dette testes.

Tok en slik prøve selv i dag forresten.

Tull. Hvis du skal uttale deg, bør du i det minste tillegne deg et minimum av kunnskap om emnet først.

Diabetes type 2 fører til hyperglykemi, dvs for høyt blodsukker. Det er svært skadelig over lengre tid.

Endret av mito
Skrevet
Det virker som om mange her tror at insulinresistens er det samme som

diabetes 2, men det er det altså ikke. Det er to ulike sykdommer.

Insulinresistens påvises ved å ta de samme blodprøvene før og etter en sukkerbelastning.

Insulinresistens behandles ofte med medikamentet Metformin.

Det er akkurat de samme mekanismene som svikter, det er bare graden av dysfunksjon som avgjør hva det offisielt kalles.

Skrevet

Insulinresistens kan være et forstadie til Diabetes 2.

Her er en god forklarende artikkel her

Skrevet
Tull. Hvis du skal uttale deg, bør du i det minste tillegne deg et minimum av kunnskap om emnet først.

Diabetes type 2 fører til hyperglykemi, dvs for høyt blodsukker. Det er svært skadelig over lengre tid.

Jeg snakker ikke om diabetes 2, men insulinresistens.

Ifølge min lege vil et prøveresultat som viser lavt blodsukker og høyt insulin (fastende) indikere insulinresistens.

Men du er sikkert bedre på emnet enn en lege?

Skrevet
Jeg snakker ikke om diabetes 2, men insulinresistens.

Ifølge min lege vil et prøveresultat som viser lavt blodsukker og høyt insulin (fastende) indikere insulinresistens.

Men du er sikkert bedre på emnet enn en lege?

Når det gjelder nettopp denne legen, så absolutt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...