Gå til innhold

Kvifor diskuterer ein ikkje kultur i dette forumet?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Ein diskuterer korleis ein skal smugla inn ei flaske vin på ein konsert, og ein diskuterer lett underhaldning som Donald Pocket, Eurovision, rap, og NSYNC.

Men ein diskuterer ikkje Haydn, Mendelssohn, Prokofiev eller Sjostakovitsj. Heller ikkje Wagner eller Strauss.

Kva trur du er årsaka til dette?

Anonymkode: 07d49...49a

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

På hva slags måte da? Hvilken kultur? I hvilken setting? Kultur er mye. Kultur strekker seg over veldig mye.

Du er en slik klassisk karakter som vil fremstå som intellektuell og kultivert, men i bunn og grunn har du ikkje skjønt døyten av hva kultur er. Kultur omfatter ufattelig mange interesseemner.

• Liker 11
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette provoserte meg faktisk. Ny kultur er likefullt kultur. Du sitter fast i ideen om at bare gammel mote er kultur og at du er bedre enn alle andre om du drar på teater og opera. Dette er utdødd. Det stammer fra en tid da de rike fikk oppleve og de fattige fikk ikke. Du er ikke over folk i 2024 bare fordi du liker det klassiske gamle. Og det sier jeg til tross for at det morsomste boka jeg har lest er Don Quixote. Donal Duck er VIKTIG kultur.

• Liker 8
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
2 minutter siden, Macro said:

På hva slags måte da? Hvilken kultur? I hvilken setting? Kultur er mye. Kultur strekker seg over veldig mye.

Du er en slik klassisk karakter som vil fremstå som intellektuell og kultivert, men i bunn og grunn har du ikkje skjønt døyten av hva kultur er. Kultur omfatter ufattelig mange interesseemner.

Ja, kultur er mykje. Men meiner du verkeleg at nivået på emna ein diskuterer, samsvarer med vaksen kulturforståing?

Når var det førre gong ein diskuterte Erich Kästner, Jack Kerouac, Tove Jansson, Carl Perkins, Charlie Parker, New York Dolls eller Alice Cooper?

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Tilfeldigheter. Om du vil diskutere det, må du nesten ta initiativet selv, kan jo være noen som er interisert 😊

Anonymkode: 2e602...617

• Liker 2
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Ja, kultur er mykje. Men meiner du verkeleg at nivået på emna ein diskuterer, samsvarer med vaksen kulturforståing?

Når var det førre gong ein diskuterte Erich Kästner, Jack Kerouac, Tove Jansson, Carl Perkins, Charlie Parker, New York Dolls eller Alice Cooper?

Men dette er DINE intresseemner, ikke nødvendigvis andres.

Jeg er fortiden opphengt i Phantom of the Opera, Britney Spears og leser Sagaen om Isfolket. Alt det er kultur. Men det er MINE interesser. Alt som er nevnt i tråden til nå er kultur. Det du egentlig etterspør er å få snakke med om tingene du liker.

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
3 minutter siden, AnonymBruker said:

I forhold til alle trådane som tek for seg lett underhaldning, eller ikkje har samanheng med kultur i det heile?

Eller har det å smugla inn ei flaske vin på ein konsert vorte eit kulturemne?

Eg er samd i at kultur kan vera mykje og vil ikkje vera nokon snobb, men interessenivået minner ofte meir om ein skuleklasse i ungdomsskulen enn vaksne menneske som er interesserte i kultur.

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

I forhold til alle trådane som tek for seg lett underhaldning, eller ikkje har samanheng med kultur i det heile?

Eg er samd i at kultur kan vera mykje og vil ikkje vera nokon snobb, men interessenivået minner ofte meir om ein skuleklasse i ungdomsskulen enn vaksne menneske som er interesserte i kultur.

Folk spørr fordi de trenger informasjonen, dette er mye et forum med spørsmål. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Skjønner ikke hvor du tar den alkoholsmuglinga di fra. Du er jo helt opphengt i den.

Jeg er selv glad i språk, både nasjonale og internasjonale. Det er kultur. Ditt dialektspråk gir meg lett migrene. Men det er tydeligvis greia di så da får du styre på.

KG er et sted folk kommer med spørsmål som regel. Spørsmålet skaper diskusjonene.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Ein diskuterer korleis ein skal smugla inn ei flaske vin på ein konsert, og ein diskuterer lett underhaldning som Donald Pocket, Eurovision, rap, og NSYNC.

Men ein diskuterer ikkje Haydn, Mendelssohn, Prokofiev eller Sjostakovitsj. Heller ikkje Wagner eller Strauss.

Kva trur du er årsaka til dette?

DD er kultur

Eurovision er kultur 

Mendel er kultur

Fotball er kultur

At all kultur ikke er god nok i dine øyne gjør det ikke om til ikke kultur

• Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
16 minutter siden, AnonymBruker said:

Folk spørr fordi de trenger informasjonen, dette er mye et forum med spørsmål. 

Det forstår eg.

Men det ein gjerne spør om, er kva bok ein les no, eller spørsmål ein nysgjerrig tenåring kunne ha stilt.

Orsak viss eg tek feil, for av og til dukkar det opp gode spørsmål, men interessa for desse trådane er stort sett liten; dette er eit forum for lett underhaldning, ikkje vaksen kulturforståing.

1 minutt siden, Fru Uperfekt said:

DD er kultur

Eurovision er kultur 

Mendel er kultur

Fotball er kultur

At all kultur ikke er god nok i dine øyne gjør det ikke om til ikke kultur

Donald Pocket er underhaldning tilpassa barn.

Viss Eurovision er kultur, kan ein like gjerne kalla ein taggar som skriv "yolo" ein intellektuell; dette er eit TV-show som dei færraste tek seriøst, og musikken står for det motsette av kvalitet.

Gregor Mendel var ein vitskapsmann.

Fotball er sport.

• Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Det forstår eg.

Men det ein gjerne spør om, er kva bok ein les no, eller spørsmål ein nysgjerrig tenåring kunne ha stilt.

Orsak viss eg tek feil, for av og til dukkar det opp gode spørsmål, men interessa for desse trådane er stort sett liten; dette er eit forum for lett underhaldning, ikkje vaksen kulturforståing.

Viss Eurovision er kultur, kan ein like gjerne kalla ein taggar som skriv "yolo" ein intellektuell; dette er eit TV-show som dei færraste tek seriøst, og musikken står for det motsette av kvalitet.

Fotball er sport.

Det understreker mitt poeng om at du ikke skjønner en dritt av hva kultur er. Du er henger tilbake og tror kulturlivet er for de privligjerte. Slutt å lat som. Be happy.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Luksusbia
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Veldig enig i endel, men la oss diskutere en komiker og forfatter da. Er du enig i at Are Kalvø er morsom? Jeg synes det, men har inntrykk av at folk har litt ulik humor som meg. Teater elsker jeg, men folkemusikk og opera er ikke min hovedinteresse. Tror virkelig ikke du er snobb. Men tipper at du ble født i 1963

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (30 minutter siden):

Det forstår eg.

Fotball er sport.

Svært mange levende i alle aødre har et forhold til donald. Til og med døde. Han sendes hver julaften. Disney sendes i svarthvitt enda. Så jo, det er kultur.

Jeg har aldri likt donalt, men han er kultur.

Endret av Macro
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Luksusbia
Macro skrev (7 minutter siden):

Det understreker mitt poeng om at du ikke skjønner en dritt av hva kultur er. Du er henger tilbake og tror kulturlivet er for de privligjerte. Slutt å lat som. Be happy.

Bob Marley er også kultur og rastafari er religion i tillegg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
8 minutter siden, Macro said:

Svært mange levende i alle aødre har et forhold til donald. Til og med døde. Han sendes hver julaften. Disney sendes i svarthvitt enda. Så jo, det er kultur.

Jeg har aldri likt donalt, men han er kultur.

Orsak misforståinga: Figuren Donald Duck er kultur. Andeby er kultur.

Ei teikning av Donald på veggen på gutetoalettet på ein skule er ikkje kultur.

Ei avis som trykkjer ei Donald-stripe på nest siste side er ikkje kultur.

Donald Pocket er ikkje kultur. Akkurat som ein butikk som sel kunstgjenstandar ikkje er kultur sjølv om gjenstandane er det.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Luksusbia skrev (5 minutter siden):

Bob Marley er også kultur og rastafari er religion i tillegg

Absolutt. Men TS sitter å "bestemmer" hva som er kultur og ikke. Kultur er i stadig utvikling. Jeg hater Eurovision, men det er Europeosk kultur.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Orsak misforståinga: Figuren Donald Duck er kultur. Andeby er kultur.

Ei teikning av Donald på veggen på gutetoalettet på ein skule er ikkje kultur.

Ei avis som trykkjer ei Donald-stripe på nest siste side er ikkje kultur.

Donald Pocket er ikkje kultur. Akkurat som ein butikk som sel kunstgjenstandar ikkje er kultur sjølv om gjenstandane er det.

Ja men beskriv hva som er kultur?

Tagging/grafitti er regnet som kultur btw 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Luksusbia
Macro skrev (1 minutt siden):

Ja men beskriv hva som er kultur?

Tagging/grafitti er regnet som kultur btw 

Hip hop har grafittikunst og rap som hoveddel av kulturen. Det var veldig populært på 80 og 90- tallet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Luksusbia
Macro skrev (5 minutter siden):

Absolutt. Men TS sitter å "bestemmer" hva som er kultur og ikke. Kultur er i stadig utvikling. Jeg hater Eurovision, men det er Europeosk kultur.

Enig, og godt poeng. Kulturbegivenheter er endel av samfunnet vårt, og ts har enda ikke kommet med en forståelse og tolkning av begrepet. Det får meg også til å lure på utgangspunktet til hi. Virker litt som han ikke er klar over at han er på tynn is

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...