Gå til innhold

Hjelp, barn som nekter å sovne

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Vi har hatt problemer med søvn hele livet og har prøvd alt, men ingenting funker og fagpersoner sier bare barn er forskjellige. Men er det normalt at barn i barnehagealder bruker over en time på å sovne år etter år? De tre første årene brukte hen to-tre timer. Jeg får kun en time egentid på kveldene fordi barnet ikke sovner før kl. 21:00. Er dette normalt?

Barnet kan ha vært 9 timer i barnehage, på trening eller være synlig trøtt kl. 15:00, men fortsatt sovner det ikke eller faller til ro. Jeg kan gå en time tur med vognen og fortsatt sovner det ikke. Jeg kan ha på rolig musikk en time og fortsatt sovner det ikke. Jeg kan ligge inntil og fortsatt sovner det ikke. Jeg kan gi lett massasje og stryke i håret og fortsatt sovner det ikke. Jeg kan rydde i stua og fortsatt sovner hen ikke. Jeg kjenner at jeg blir gal!

Det virker som om hen rett og slett ikke vil sove, men barnet er jo synlig trøtt. Hen sover ofte natten i mellom fra 21.00 til kl. 07:00 da, så det virker som om hen får timene sine. Noen ganger lurer jeg på om barnet har seriøse problemer eller en diagnose, men kanskje dette bare er normalt? Barnet har nå blitt 5 år og batteriene mine begynner virkelig å bli tomme nå. Jeg er lei av å bare få en time for meg selv her i livet 365 dager i året - nå på 5. året.

Jeg leste et sted at barn som bruker mer enn 20 minutter på innsovning har søvnforstyrrelser? Dette brydde ikke lege og barnepsykolog seg om. 

Anonymkode: ac855...9a3

• Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Veiledende antall timer for barn i alderen 3-6 år er 10-12 timer i døgnet. 
Din 5-åring sover fra 21-07, altså 10 timer. 

Er du alene med barnet?

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, ~white lady~ said:

Veiledende antall timer for barn i alderen 3-6 år er 10-12 timer i døgnet. 
Din 5-åring sover fra 21-07, altså 10 timer. 

Er du alene med barnet?

Ja, det er jeg. TS

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Ja, det er jeg. TS

Så hva er det du ikke får gjort mens barnet likevel er våkent? Kan det ikke leke på rommet sitt før leggetid mens du ligger på sofaen og scroller litt? 
Eller ta kveldsdusjen mens hen leker med noe på badegulvet? 
Egentid vil du få veldig snart. I skolealderen er de plutselig ute med venner etter middag eller på besøk hos hverandre. En gyllen anledning for deg å slappe av alene.

• Liker 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Men hvis barnet godtar å ligge i senga alene mens du rydder sånn at du får 1 time faktisk egentid med avslapning så er det egentlig ikke så verst. Vi har 2 barn og er 2 voksne. Har ikke mer egentid på kvelden vi heller. 

Anonymkode: daca8...a72

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det er tøffe perioder nå når de enda er små, men det hjelper å tenke på at dette ikke er evig…

Snart sitter man der og ungene vil heller være på rommet alene eller ute med venner. Da kan du gjøre akkurat hva du vil, nesten hvertfall.

Anonymkode: 525ee...ca9

• Liker 1
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Uff, du har min fulle sympati❤️Slik var vår første, all soving både dag og natt føltes som en maktkamp fra hun var liten baby. Det tærer så enormt på, fordi man ser jo at dette går ut over humør og funksjonsnivå på barnet. Og man blir sliten som forelder også, fordi man aldri kan senke guarden. Nå har hun blir skolejente og bruker fortsatt over 1 time på å sovne. Mye grinete også, og veldig trøtt på morgenen selv om hun våkner tidlig. Jeg fikk egentlig aldri noen støtte fra helsestasjon eller lege rundt dette når hun var småbarn, annet enn tilbud om et sovekurs med Ferbers metode. Det er jo helt umenneskelig, og sjokkerende at helsestasjonen benyttet seg av.

Jeg har nå mistanke om at det kan ligge ADHD til grunn, av diverse årsaker, og er i dialog med skolen om veien videre. Søvnvansker er en vanlig utfordring ved denne diagnosen. 

Ellers har jeg god erfaring med å gjøre «body screening» ved leggetid, altså hjelpe henne å slappe av i tærne, hælene, leggene osv helt opp til toppen av hodet, så ned i armene. Og så tar vi tankene til slutt, de slipper vi opp i taket med et popp, og så ligger hun bare å kjenner på at hun er tung og slapp i kroppen. Da sovner hun relativt kjapt. Hvis det viser seg at hun har ADHD gir det i så fall mening at dette hjelper, da hun trenger mye støtte til å regulere følelser, og også til å roe seg ned. Dette blir jo en slags guidet meditasjon, og det er dokumentert at dette er effektivt for å stilne hodet. Du kan jo forsøke det, og det hadde vært fantastisk om dette kunne hjelpe dere❤️

Hvis du som mor mener at hun får for lite søvn, og at det er noe galt med innsovningen, da syns jeg du skal stole på magefølelsen din. Du kjenner henne best. Ikke minst bare for å validere og støtte deg selv. Dette ER så tøft å stå i. Jeg vil trøste deg med at det blir mindre stress med årene ettersom søvnbehovet blir litt mindre, selv om det fortsatt ikke er optimalt. 

Anonymkode: 5dd56...c2e

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker said:

Uff, du har min fulle sympati❤️Slik var vår første, all soving både dag og natt føltes som en maktkamp fra hun var liten baby. Det tærer så enormt på, fordi man ser jo at dette går ut over humør og funksjonsnivå på barnet. Og man blir sliten som forelder også, fordi man aldri kan senke guarden. Nå har hun blir skolejente og bruker fortsatt over 1 time på å sovne. Mye grinete også, og veldig trøtt på morgenen selv om hun våkner tidlig. Jeg fikk egentlig aldri noen støtte fra helsestasjon eller lege rundt dette når hun var småbarn, annet enn tilbud om et sovekurs med Ferbers metode. Det er jo helt umenneskelig, og sjokkerende at helsestasjonen benyttet seg av.

Jeg har nå mistanke om at det kan ligge ADHD til grunn, av diverse årsaker, og er i dialog med skolen om veien videre. Søvnvansker er en vanlig utfordring ved denne diagnosen. 

Ellers har jeg god erfaring med å gjøre «body screening» ved leggetid, altså hjelpe henne å slappe av i tærne, hælene, leggene osv helt opp til toppen av hodet, så ned i armene. Og så tar vi tankene til slutt, de slipper vi opp i taket med et popp, og så ligger hun bare å kjenner på at hun er tung og slapp i kroppen. Da sovner hun relativt kjapt. Hvis det viser seg at hun har ADHD gir det i så fall mening at dette hjelper, da hun trenger mye støtte til å regulere følelser, og også til å roe seg ned. Dette blir jo en slags guidet meditasjon, og det er dokumentert at dette er effektivt for å stilne hodet. Du kan jo forsøke det, og det hadde vært fantastisk om dette kunne hjelpe dere❤️

Hvis du som mor mener at hun får for lite søvn, og at det er noe galt med innsovningen, da syns jeg du skal stole på magefølelsen din. Du kjenner henne best. Ikke minst bare for å validere og støtte deg selv. Dette ER så tøft å stå i. Jeg vil trøste deg med at det blir mindre stress med årene ettersom søvnbehovet blir litt mindre, selv om det fortsatt ikke er optimalt. 

Jeg er ikke TS men har også barn som sliter veldig med å roe seg ned og sove, veldig urolig i kroppen. Min er bare såvidt fylt 2 år da. Hvor gammel var din når du fikk til det med body screening? Minner om teknikker jeg selv har brukt i perioder jeg har slitt med å sove.. Men ikke tenkt man kan hjelpe barn med det samme, men min er nok for liten ennå uannsett da. Jeg pleier forsøke å massere og klø og det hjelper litt men ikke alltid.

Anonymkode: 34e71...f11

AnonymBruker
Skrevet

Så egentlig er problemet at du bare får 1 time egentid? 

Anonymkode: 5f908...bbe

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Vi sleit med vårt barn når det var 4 år, han sovnet sjelden før 22.30/23.00. Han hadde det tydelig ikke bra og vi måtte gjøre tiltak for å hjelpe ungen. Han la seg klokka 19, og kunne drive i timesvis. Vi bestemte oss for å prøve å legge 18.30 (til og med lagt i 18 tiden i perioder), og ungen sovnet på 10-20 minutter. Han var overtrøtt, og fikk virkelig ikke roet ned. Men tidligere leggetid, så ble det bedre.

Men du skriver ikke noe om hva behovet for barnet er. Om barnet er trøtt dagen etter? Har en dårlig dag, eller om barnet får nok søvn? Hvordan er morgenen? Må du dra han opp? Våkner han selv tidlig? Hva sier bhg om formen hass på dagtid?

Du skriver også at han kan ligge selv? Hva om du da legger, leser bok/stryker eller hva du ønsker i 10/15 minutter også gjør du en avtale med han, du går ut. Lat døra stå åpen, også rydder/ordner du litt/slapper av. Til han sovner? 

Anonymkode: 4d7a7...d99

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Kanskje du kunne søkt om støttekontakt for å få litt egentid? 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Kanskje du kunne søkt om støttekontakt for å få litt egentid? 

Ikke vær slem

Anonymkode: e8fa0...2f1

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Ikke vær slem

Det var ikke slemt ment faktisk. Hvis hun sitter der og er alenemor kan litt egentid på ettermiddagen være gull og barnet får en aktivitet. 

AnonymBruker
Skrevet

To muligheter:

Han sover 10 timer, og det er nok for barn på den alderen, han ligger bare i det nedre sjiktet. Ergo er han bare ikke trøtt før 21, enkelt og greit. Hvis du vil ha mer tid på kvelden må du forskyve de 10 timene, mest logisk her blir å endre det til 20-6. Så du må begynne å vekke ham kl. 06. 

Mulighet 2: han trenger egentlig 12 timer, og når han blir overtrøtt klarer han ikke å sovne. Prøv å legg ham sykt tidlig, sånn 18-18:30 og se om det gjør noen forskjell. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Det var ikke slemt ment faktisk. Hvis hun sitter der og er alenemor kan litt egentid på ettermiddagen være gull og barnet får en aktivitet. 

Okei, da endrer jeg kommentaren til Oh sweet summer child. Altså, det er en fin tanke, men noe sånt er nok milevis unna ting man får støttekontakt for. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Har ei som straks blir to år som som oftest sovner mellom 20.00 og 20.30 og våkner ca. 06.30. Vi har rett og slett sluttet å forsøke å legge tidligere, for det ender bare opp med at legging tar lengre tid, da kan vi like gjerne gjøre unna husarbeid og rydding med hjelp fra ungen og legge litt senere.

Når vi går opp i sengen mellom 19.30 og 20.00 tar det ca. 30 minutter fra vi går opp i sengen til hun sovner (noen minutter av disse går med på å lese en bok og snakke om dagen). 

Nå er riktignok datteren min yngre enn din så hun sover en dupp i bhg i tillegg, men ellers er det omtrent like mange timer med nattesøvn. 

Mitt eneste tips er vel egentlig å akseptere at ting er som de er 😅 Men det kan være verdt å drøye legging også altså, selv om det går ut over egentid så går det an å bruke tiden sammen på noe hyggelig. 

Anonymkode: 3e02b...567

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Jeg er ikke TS men har også barn som sliter veldig med å roe seg ned og sove, veldig urolig i kroppen. Min er bare såvidt fylt 2 år da. Hvor gammel var din når du fikk til det med body screening? Minner om teknikker jeg selv har brukt i perioder jeg har slitt med å sove.. Men ikke tenkt man kan hjelpe barn med det samme, men min er nok for liten ennå uannsett da. Jeg pleier forsøke å massere og klø og det hjelper litt men ikke alltid.

Hun var vel rundt 7, så en del eldre. Men jeg tenker det kan tilpasses til alderen, så verdt å prøve! Nå er jo gjerne en to-åring mer turbo. Hva med å massere og stryke? Jeg tror poenget her er å finne en metode de lander i kroppen, kjenner velvære og ro. 

Når jeg fikk yngstemann orket jeg ikke tanken på dette styret en gang til, så han sovnet i armene mine fra han var nyfødt til han var tre, tror jeg. Og da gikk jo innsovningen mye fortere enn når jeg skulle pushe på for å få de til å sovne selvstendig. Det kommer jo av seg selv med tiden uansett tenker jeg. 

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker said:

Hun var vel rundt 7, så en del eldre. Men jeg tenker det kan tilpasses til alderen, så verdt å prøve! Nå er jo gjerne en to-åring mer turbo. Hva med å massere og stryke? Jeg tror poenget her er å finne en metode de lander i kroppen, kjenner velvære og ro. 

Når jeg fikk yngstemann orket jeg ikke tanken på dette styret en gang til, så han sovnet i armene mine fra han var nyfødt til han var tre, tror jeg. Og da gikk jo innsovningen mye fortere enn når jeg skulle pushe på for å få de til å sovne selvstendig. Det kommer jo av seg selv med tiden uansett tenker jeg. 

Jeg holder henne fremdeles i armene iblant og det hender det funker :) Men ofte vil hun ikke ligge på fanget og vil helst ligge på puten sin (men holde meg i hendene da) Uannsett takk for innspill :)

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har to barn som er helt ulike her. Den eldste, som er 6 år nå, har alltid brukt tid på å sovne. Å "slite henne ut" virker mot sin hensikt, om noe tar det enda litt mer tid før hun sovner etter veldig aktive dager, særlig om hun har vært med på noe på ettermiddagstid. Men det gir egentlig mening. Jeg husker hvordan jeg slet med å sovne etter senvakt da jeg jobbet turnus. 

Her tror jeg det handler om søvnbehov og medfødt døgnrytme. Hun som ikke sovner lett, er nok b-menneske. Vi må også opp senest 7 i hverdagen, men hun kan sove lenger enn det hvis hun får mulighet (jeg vekker henne gjerne 7 i ferier også, for at hun ikke skal være våken til 22). Jeg har et barn som våkner 5 også, det har aldri b-menneskebarnet gjort. 

Mine tips må være å forsøke å ha en rolig ettermiddag, eller roe ned mot leggetid. Og å tenke at 10 timer søvn antagelig er behovet. Så står barnet opp 7, er det fort 21 en kan forvente. Min 6-åring sover fra 21-07 fortsatt. Siden hun har gjort det lenge, venter jeg stadig på at søvnbehovet skal bli lavere, slik at hun sovner enda senere. Et siste tips er lydbok, om barnet kan like det. Jeg legger mine barn samtidig, men 6-åringen er egentlig ikke trøtt nok, eller klar for å sove enda da. Så jeg leser først et kapittel i en bok for henne, og så hører hun på lydbok mens jeg henger opp klær/smører matpakker/scroller rimelig formålsløst på KG osv. Etter at begge barna har sovnet, er det mest av aktiviteter ala det sistnevnte frem til jeg legger meg selv. 

Anonymkode: 28b95...0e2

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Vi sleit med vårt barn når det var 4 år, han sovnet sjelden før 22.30/23.00. Han hadde det tydelig ikke bra og vi måtte gjøre tiltak for å hjelpe ungen. Han la seg klokka 19, og kunne drive i timesvis. Vi bestemte oss for å prøve å legge 18.30 (til og med lagt i 18 tiden i perioder), og ungen sovnet på 10-20 minutter. Han var overtrøtt, og fikk virkelig ikke roet ned. Men tidligere leggetid, så ble det bedre.

Men du skriver ikke noe om hva behovet for barnet er. Om barnet er trøtt dagen etter? Har en dårlig dag, eller om barnet får nok søvn? Hvordan er morgenen? Må du dra han opp? Våkner han selv tidlig? Hva sier bhg om formen hass på dagtid?

Du skriver også at han kan ligge selv? Hva om du da legger, leser bok/stryker eller hva du ønsker i 10/15 minutter også gjør du en avtale med han, du går ut. Lat døra stå åpen, også rydder/ordner du litt/slapper av. Til han sovner? 

Anonymkode: 4d7a7...d99

Hen virker ofte trøtt i øynene og gjesper, men ikke at det går utover andre ting. Hen fungerer bra i barnehagen. Hen står opp ca. 07:00-07:30 hver dag på egen hånd. Må vi opp før dette tidspunktet, må jeg vekke. 

Ja, det siste der har jeg begynt med i det siste. Men det tar fortsatt langt tid hen sovner. Hen ligger og tuller, prater og lager masse lyder. Så jeg får ikke konsentrert meg. Så det blir litt rydding og forfallende arbeid, men kaller ikke det egentid og avslappning. TS

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...