Gå til innhold

Ferie i Danmark

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Har lyst på ferie i Danmark til neste sommer. Ser for meg å leie airbnb, noen som har fine plasser å anbefale. Det jeg ønsker er å bo en plass nært hav og strand, samtidig som det er greit å reise med tog til billund og københavn, det bør ikke være for lang reisevei tenker max 3 timer med tog

Anonymkode: 523ed...7fc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Skal du ikke ha med bil? 

Anonymkode: 33b36...1d5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jo, men vil reise med tog når jeg skal rundt om kring, gjør ferien lettere

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Danmarksferie er dyrere enn noen gang pga svak krone

Anonymkode: a988e...069

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Lønstrupområdet er veldig fint om sommeren, og lett tilgjengelig om du kommer med ferje/bil. Det er også kjøreavstand til en del plasser. 

Vil si tog gjør ferien mye mer begrensende, og vanskeligere, så ser ikke helt at du ønsker det når du først har bil? Men om du først insisterer er det vel området nord for Københav som peker seg ut, selv om det fortsatt gir mye mer begrensede muligheter enn å først bruke bil. 

Anonymkode: 5d426...261

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Vil sterkt fraråde å ta tog i Danmark og jeg snakker av erfaring. 

Anonymkode: d0cfe...e3b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skagen og Blokhus er fantastiske feriesteder. Fredrikshavn var en stor skuffelse, reiser aldri ditt igjen. Dritt by. Har tatt tog mellom Hirtshals og Ålborg før uten problemer, bytte i Hjørring. Tips: leie sykler i Danmark, det er helt flatt og enkelt å komme fram 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Vil sterkt fraråde å ta tog i Danmark og jeg snakker av erfaring. 

Har tatt tog mye i danmark å har vært veldig fornøyd, vært der mye, men aldri leid feriehus, kun weekendturer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (21 timer siden):

Har tatt tog mye i danmark å har vært veldig fornøyd, vært der mye, men aldri leid feriehus, kun weekendturer.

Da har jeg en annen erfaring enn deg, men det gjør ikke min erfaring og  mine opplevelser mindre sanne for det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (35 minutter siden):

Da har jeg en annen erfaring enn deg, men det gjør ikke min erfaring og  mine opplevelser mindre sanne for det. 

Hva er problemet med tog i Danmark da, du må jo si noe mer enn dette hvis noen skal ta dine råd.

Jeg har ikke noen dårlige erfaringer med tog i Danmark.

Anonymkode: 1d53c...95d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (22 timer siden):

Hva er problemet med tog i Danmark da, du må jo si noe mer enn dette hvis noen skal ta dine råd.

Jeg har ikke noen dårlige erfaringer med tog i Danmark.

Anonymkode: 1d53c...95d

For det første opplevde vi å bli kastet av toget en gang fordi vi ikke hadde fått kjøpt billett. Grunnen til det var at billettautomaten ikke fungerte på det stedet vi reiste fra, men det ville ikke konduktøren høre på. Vi hadde ikke så god tid til båten til Oslo, og nådde det med nød og neppe. Konduktøren var uforskammet og aggressiv.

For det andre tok vi tog fra København til Skagen en gang, og kjøpte dyre billetter på stasjonen. Når vi kom på toget var det fullt og vi fikk ikke sitteplasser selv om vi hadde trykket på å få setereservasjon på billettautomaten. Billettene var dyre og kostet over 900,- danske kroner (nærmere 1500,- i norske kroner). Hele turen var på over 4 timer og var helt forferdelig. Jeg reiste med en person med dårlig helse, og vi måtte sitte i et trappeløp store deler av turen. Det var ingen kafevogn eller lignende å sitte i heller. Samtidig så vi at det var mange ledige seter på 1. klassevognen og vi spurte konduktøren om å få betale ekstra for å få sitte der, men svaret var tvert "Nei!"

Jeg klaget til DSB skriftlig når vi kom hjem til Norge igjen, og fikk bare et surt og avvisende svar. Jeg ringte også Vy da jeg kom hjem og spurte om dette kunne skjedd på et norsk tog. Fikk da til svar at det ikke kunne skje fordi det på langdistansetog i Norge er obligatorisk setereservasjon. Det samme gjelder i Sverige. Det er bare i Danmark at de selger billetter til et langdistansetog uten at det er sitteplasser igjen! Og dette var ingen "glipp", det er sånn de gjør det på tog der.

Vi var begge helt utslitt da vi kom fram. I tillegg til dette var det veldig vanskelig å finne riktig vogn fra København fordi de deler opp toget underveis og da gjelder det å være i den vogna som skal dit du skal. Det var ingen informasjon om dette fra togpersonalet og vi måtte stresse rundt og spørre mange passasjerer om hvor vognen skulle til. Nei, jeg tar aldri mer tog i Danmark!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

For det første opplevde vi å bli kastet av toget en gang fordi vi ikke hadde fått kjøpt billett. Grunnen til det var at billettautomaten ikke fungerte på det stedet vi reiste fra, men det ville ikke konduktøren høre på. Vi hadde ikke så god tid til båten til Oslo, og nådde det med nød og neppe. Konduktøren var uforskammet og aggressiv.

For det andre tok vi tog fra København til Skagen en gang, og kjøpte dyre billetter på stasjonen. Når vi kom på toget var det fullt og vi fikk ikke sitteplasser selv om vi hadde trykket på å få setereservasjon på billettautomaten. Billettene var dyre og kostet over 900,- danske kroner (nærmere 1500,- i norske kroner). Hele turen var på over 4 timer og var helt forferdelig. Jeg reiste med en person med dårlig helse, og vi måtte sitte i et trappeløp store deler av turen. Det var ingen kafevogn eller lignende å sitte i heller. Samtidig så vi at det var mange ledige seter på 1. klassevognen og vi spurte konduktøren om å få betale ekstra for å få sitte der, men svaret var tvert "Nei!"

Jeg klaget til DSB skriftlig når vi kom hjem til Norge igjen, og fikk bare et surt og avvisende svar. Jeg ringte også Vy da jeg kom hjem og spurte om dette kunne skjedd på et norsk tog. Fikk da til svar at det ikke kunne skje fordi det på langdistansetog i Norge er obligatorisk setereservasjon. Det samme gjelder i Sverige. Det er bare i Danmark at de selger billetter til et langdistansetog uten at det er sitteplasser igjen! Og dette var ingen "glipp", det er sånn de gjør det på tog der.

Vi var begge helt utslitt da vi kom fram. I tillegg til dette var det veldig vanskelig å finne riktig vogn fra København fordi de deler opp toget underveis og da gjelder det å være i den vogna som skal dit du skal. Det var ingen informasjon om dette fra togpersonalet og vi måtte stresse rundt og spørre mange passasjerer om hvor vognen skulle til. Nei, jeg tar aldri mer tog i Danmark!

1) oppsøkte dere konduktør på plattform, informerte om problemet, og hørte om det gikk greit å kjøpe om bord? Og ikke minst; er dette virkelig så langt tilbake i tid at man ikke velger kjøp i app som et alternativ når automat svikter. 

2) viste dere frem billetter med reservert sete til de som satt på deres seter? Som regel er det jo bare noen som tar seg til rette frem til de som har reservasjon dukker opp. 

Virker som at dette er et du-problem, og ikke et DSB problem. 

Anonymkode: 5d426...261

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...