AnonymBruker Skrevet 3. juni 2024 #1 Skrevet 3. juni 2024 Fikk GERD etter en reise til India på 90-tallet. Det var mye prøving og feiling i starten. Først etter at jeg begynte på Ranitidin ble jeg symptomfri, men etter at de måtte trekke den fra markedet har jeg slitt mye. Nexium, Somac, Novaluzid og disse hjelper litt men ikke nok. Jeg har plager hver dag og det forstyrrer meg mye på jobb, fritid og om natten. Lever på streng diett og følger alle råd om små måltider osv. men er likevel mye plaget. Synes det er lite hjelp å få fra fastlege annet enn standardrådene. Begynner å bli lei av å få de rådene når jeg allerede har fulgt de i flere tiår. Er det noen som har funnet et medikament som fungerer godt mot GERD? Anonymkode: 10b1c...718
MCAS Skrevet 3. juni 2024 #2 Skrevet 3. juni 2024 (endret) AnonymBruker skrev (2 timer siden): Fikk GERD etter en reise til India på 90-tallet. Det var mye prøving og feiling i starten. Først etter at jeg begynte på Ranitidin ble jeg symptomfri, men etter at de måtte trekke den fra markedet har jeg slitt mye. Nexium, Somac, Novaluzid og disse hjelper litt men ikke nok. Jeg har plager hver dag og det forstyrrer meg mye på jobb, fritid og om natten. Lever på streng diett og følger alle råd om små måltider osv. men er likevel mye plaget. Synes det er lite hjelp å få fra fastlege annet enn standardrådene. Begynner å bli lei av å få de rådene når jeg allerede har fulgt de i flere tiår. Er det noen som har funnet et medikament som fungerer godt mot GERD? Anonymkode: 10b1c...718 Spør legen din om Famogast 40 mg den inneholder Famotidin som er en H2 Antihistamin som Ranitidin. Jeg anbefaller ikke langvarig bruk av protonpumpehemmere som Nexium, Somac og Novaluzid da de kan gi mange helseskader. Links: Understanding the health risks and emerging concerns associated with the use of long-term proton pump inhibitors Endret 3. juni 2024 av MCAS 1
AnonymBruker Skrevet 3. juni 2024 #3 Skrevet 3. juni 2024 MCAS skrev (48 minutter siden): Spør legen din om Famogast 40 mg den inneholder Famotidin som er en H2 Antihistamin som Ranitidin. Jeg anbefaller ikke langvarig bruk av protonpumpehemmere som Nexium, Somac og Novaluzid da de kan gi mange helseskader. Links: Understanding the health risks and emerging concerns associated with the use of long-term proton pump inhibitors Takk for tips. Nei, vet at det ikke er bra i lengden. Men hver gang jeg trapper ned forverres krampene i magesekken. Flere ganger har det vært så smertefullt at jeg svimer av. Dette gir mye sykefravær og ødelegger også fritid. Så jeg har ikke noe annet valg. Anonymkode: 10b1c...718 2
AnonymBruker Skrevet 3. juni 2024 #4 Skrevet 3. juni 2024 For meg er det fast nexium samt kutte ut matvarer og drikkevarer som jeg reagerer på. Alt av paprika, chili, jalapeno, conjack, whisky og annet krydret mat har jeg kuttet helt ut. Anonymkode: 740b3...23e 1
AnonymBruker Skrevet 3. juni 2024 #5 Skrevet 3. juni 2024 3 hours ago, AnonymBruker said: Synes det er lite hjelp å få fra fastlege annet enn standardrådene. Begynner å bli lei av å få de rådene når jeg allerede har fulgt de i flere tiår. Anonymkode: 10b1c...718 Hvilke råd har du fått? Anonymkode: e5d25...cc5
AnonymBruker Skrevet 3. juni 2024 #6 Skrevet 3. juni 2024 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Hvilke råd har du fått? Anonymkode: e5d25...cc5 Små, nokså hyppige måltider. Fiber. Mosjon. Heve sengeenden. Kutte ut kaffe, alkohol, tobakk, sjokolade, tomat, chili, hvitløk osv. den lista der. Standardråd. De kommer opp om du googler. Anonymkode: 10b1c...718 2
MCAS Skrevet 3. juni 2024 #7 Skrevet 3. juni 2024 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Takk for tips. Nei, vet at det ikke er bra i lengden. Men hver gang jeg trapper ned forverres krampene i magesekken. Flere ganger har det vært så smertefullt at jeg svimer av. Dette gir mye sykefravær og ødelegger også fritid. Så jeg har ikke noe annet valg. Anonymkode: 10b1c...718 Håper det hjelper med Famogast, det kan hende det blir vanskelig i starten. Du får snakke med din lege om ekstra høy dosering i starten hvis du har problemer med for mye magesyre. Protonpumpehemmere kan gi avhengighet da de har den uheldige bivirkning at de ikke bare reduserer magesyre de fører også til økt produksjon av mavesyre slik at det er vanskelig å stoppe opp med Protonpumpehemmere da symtomene blir ekstra ille. Alle som går på magesyre nøytaliserende medisiner bør også undersøke sin B12 status samt Homocystein. Har du også IBS? Se på denne artikkelen: Forskere advarer mot magesyre-reduserende piller: – Mange blir avhengige og klarer ikke å slutte Mer om problematiske protonpumpehemmere på Norsk
Millinea Skrevet 3. juni 2024 #8 Skrevet 3. juni 2024 AnonymBruker skrev (48 minutter siden): Takk for tips. Nei, vet at det ikke er bra i lengden. Men hver gang jeg trapper ned forverres krampene i magesekken. Flere ganger har det vært så smertefullt at jeg svimer av. Dette gir mye sykefravær og ødelegger også fritid. Så jeg har ikke noe annet valg. Anonymkode: 10b1c...718 Ved nedtrapping og seponering så er det desverre vanlig at man opplever at symptomene forverres. Har du prøvd å planlegge en slutt så du har 2-3 uker til å gjennomgå rebound-effekten? Har du vært utredet? Har du lite eller for mye syreproduksjon? er operasjon en mulighet? Eneste rådet jeg har er vann. Drikk rikelig med vann 1t før måltid. Eneste av alle kjærringrådene som ga noe effekt her (bortsett fra medisiner). Ved for lite syreproduksjon hjelper vann.
AnonymBruker Skrevet 3. juni 2024 #9 Skrevet 3. juni 2024 Henger meg på denne, hvis noen finner en kur for Gerd så tar jeg gjerne imot. Er ikke syk, det er min svigermor. Anonymkode: 4a5d3...874 1 1
Lonehill Skrevet 3. juni 2024 #10 Skrevet 3. juni 2024 Legemidler som fikser GERD finnes ikke, men hvis vi ser nærmere på årsaken til GERD, kan vi få ideer. Hos et menneske uten GERD, fungerer lukkemusklene som stenger øvre og nedre del av magesekken slik de skal fungere. Hos en som plages av GERD, fungerer ikke disse musklene. Og det handler først og fremst om mangel på mineralene kalsium og magnesium, som får musklene til henholdsvis å stramme seg og slappe av. Har du lite kalsium, greier ikke den øvre lukkemuskelen å stramme seg nok til å holde tett, slik at mageinnhold ikke trenger opp i spiserøret. Mangler du magnesium, kan den nedre lukkemuskelen få problemer med å slappe av når den skal slippe mageinnhold ned i tarmen. Sånt blir det GERD av. https://sepalika.com/gerd/vitamin-d-acid-reflux/
AnonymBruker Skrevet 3. juni 2024 #11 Skrevet 3. juni 2024 Jeg har ikke hatt problemer etter at jeg la om kostholdet. Mulig dette kan hjelpe deg også. Anonymkode: e5d25...cc5
AnonymBruker Skrevet 4. juni 2024 #12 Skrevet 4. juni 2024 AnonymBruker skrev (På 3.6.2024 den 14.23): Fikk GERD etter en reise til India på 90-tallet. Det var mye prøving og feiling i starten. Først etter at jeg begynte på Ranitidin ble jeg symptomfri, men etter at de måtte trekke den fra markedet har jeg slitt mye. Nexium, Somac, Novaluzid og disse hjelper litt men ikke nok. Jeg har plager hver dag og det forstyrrer meg mye på jobb, fritid og om natten. Lever på streng diett og følger alle råd om små måltider osv. men er likevel mye plaget. Synes det er lite hjelp å få fra fastlege annet enn standardrådene. Begynner å bli lei av å få de rådene når jeg allerede har fulgt de i flere tiår. Er det noen som har funnet et medikament som fungerer godt mot GERD? Anonymkode: 10b1c...718 Fungerer ikke tabletter så er operasjon neste og siste utvei. Du ødelegger spiserøret ditt hvis du går med dette ubehandlet i årevis. Be om henvisning til sykehus. Anonymkode: 741b7...6c6
AnonymBruker Skrevet 4. juni 2024 #13 Skrevet 4. juni 2024 2 hours ago, AnonymBruker said: Fungerer ikke tabletter så er operasjon neste og siste utvei. Anonymkode: 741b7...6c6 Du glemte kosthold. Anonymkode: e5d25...cc5
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå