AnonymBruker Skrevet 3. juni 2024 #1 Skrevet 3. juni 2024 Finnes det en regel om hvor mange barnehagebarn (5 år) en voksen kan ha med seg på tur? Anonymkode: 30e42...f3e
AnonymBruker Skrevet 3. juni 2024 #2 Skrevet 3. juni 2024 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Finnes det en regel om hvor mange barnehagebarn (5 år) en voksen kan ha med seg på tur? Anonymkode: 30e42...f3e Bemanningsnormen. Anonymkode: 21373...de4
AnonymBruker Skrevet 3. juni 2024 #3 Skrevet 3. juni 2024 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Finnes det en regel om hvor mange barnehagebarn (5 år) en voksen kan ha med seg på tur? Anonymkode: 30e42...f3e 6 stk Anonymkode: 60ef1...0e2
AnonymBruker Skrevet 3. juni 2024 #4 Skrevet 3. juni 2024 Ja det reguleres av bemanningsnormen og hver barnehage skal ha en slik plan for sine avdelinger basert på hvor mange barn avdelingen har plass til og hvor mange ansatte som skal være tilstede. Anonymkode: a4335...26f
AnonymBruker Skrevet 3. juni 2024 #5 Skrevet 3. juni 2024 Så 15 barn og to voksne er ikke greit? Anonymkode: 30e42...f3e
AnonymBruker Skrevet 3. juni 2024 #6 Skrevet 3. juni 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Så 15 barn og to voksne er ikke greit? Anonymkode: 30e42...f3e Egentlig er det én for lite.. Men ingen hemmelighet at de er underbemannet i bhg.. Bemanningsnormen for barnehager stiller krav om at barnehagen har en bemanning som tilsvarer minimum én ansatt per tre barn under tre år og én ansatt per seks barn over tre år. Anonymkode: a4335...26f
AnonymBruker Skrevet 3. juni 2024 #7 Skrevet 3. juni 2024 Som flere her skriver. 6 barn 3-6 år per 1 voksen. Men dette er da altså normen, og gjelder ikke hele åpningstiden (desverre), da folk er i møter, pause, syke, avspasering, til lege osv osv osv. Ang antall barn på tur, så må de ansatte ta en risikovurdering. Hva kan skje? Hvor store er konsekvensene? Hvor alvorlig er konsekvensene? Også står de som ansvarlige for det som skjer på turen. De må også se hva slags tur det er. Skal de bare på en lekeplass rett ved barnehagen, så kan det nok gå fint. Men skal de lengre, hadde jeg aldri ville vært med på det som ansatt. Men dette tenker jeg du bør stille spørsmål om i bhg. Den aktuelle barnehagen, eller styrer. Og krev å få et godt svar med gode begrunnelser for hvorfor de valgte som de valgte. Og at det skal være trygt. Anonymkode: 2d9a7...a99
AnonymBruker Skrevet 3. juni 2024 #8 Skrevet 3. juni 2024 Normen er 6 pr voksen, men det et ingen regel. Hvis styrer vurderer det slik at det er forsvarlig med 15 barn og to voksne, går det også greit. Anonymkode: 97375...2c4
AnonymBruker Skrevet 3. juni 2024 #9 Skrevet 3. juni 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Som flere her skriver. 6 barn 3-6 år per 1 voksen. Men dette er da altså normen, og gjelder ikke hele åpningstiden (desverre), da folk er i møter, pause, syke, avspasering, til lege osv osv osv. Ang antall barn på tur, så må de ansatte ta en risikovurdering. Hva kan skje? Hvor store er konsekvensene? Hvor alvorlig er konsekvensene? Også står de som ansvarlige for det som skjer på turen. De må også se hva slags tur det er. Skal de bare på en lekeplass rett ved barnehagen, så kan det nok gå fint. Men skal de lengre, hadde jeg aldri ville vært med på det som ansatt. Men dette tenker jeg du bør stille spørsmål om i bhg. Den aktuelle barnehagen, eller styrer. Og krev å få et godt svar med gode begrunnelser for hvorfor de valgte som de valgte. Og at det skal være trygt. Anonymkode: 2d9a7...a99 De må ta to busser hver vei. Anonymkode: 30e42...f3e
Gjest Luksusbia Skrevet 3. juni 2024 #10 Skrevet 3. juni 2024 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Så 15 barn og to voksne er ikke greit? Anonymkode: 30e42...f3e Ja
AnonymBruker Skrevet 3. juni 2024 #11 Skrevet 3. juni 2024 Normer er en ting, så er hvordan en løser det i praksis noe annet, kan jo ikke være to plasser på en gang. Kommer an på barnegruppa og hvor gammel barna er også. Eks. På ei avdeling kan det være 19 barn, der 9 barn er 5 år, 6 barn er 4 år og 4 barn er 3 år. Da er det stort sett 3 voksne. (det er gjerne mer barn per voksen enn norm om de har noen på kjøkken en dag eller fastvikar) Om da de på 4 og 5 år drar på tur(ofte de som inviteres på forestillinger eller er ok å dra lenger bort med) , så blir det gjerne slik at to drar på tur og en blir igjen med de yngste. Papirnorm er bemanningsnormen vi har i barnehagene, trist, men sant. Anonymkode: 02a71...663
AnonymBruker Skrevet 10. juni 2024 #12 Skrevet 10. juni 2024 Drar opp igjen tråden min etter denne hendelsen jeg leste om. Det er tydeligvis flere barnehager enn vår som ikke har kontroll https://www.nrk.no/rogaland/en-barnehage-i-stavanger-fikk-ikke-med-seg-to-barn-fra-bussen-etter-tur-til-sentrum-1.16918937 Slike hendelser er jo akkurat det jeg er redd for. Drar med seg altfor mange barn på få voksne. Ts Anonymkode: 30e42...f3e
AnonymBruker Skrevet 10. juni 2024 #13 Skrevet 10. juni 2024 Vel, om 1 år så er det 30 barn på 6 år og 2 voksne…(skole). Nå må enkelte foreldre virkelig slutte med krisemaksimering for alt. Anonymkode: 7e37b...4ae 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå