AnonymBruker Skrevet 3. juni 2024 #21 Skrevet 3. juni 2024 TS! Vi har (og har hatt) samme problem. Far kjører på med brødmat og ferdigmat, lite grønnsaker og enda mindre "fra bunnen av". Da eldste var i førsteklasse var hun endelig "normalvektig" ift BMI. Jeg var så lettet for hun har fra første stund vært i øverste kurve og vi har anlegg for fedme på begge sider av slekta. Så var hun hos han 3 uker, la på seg 3 kg... rett opp til toppen av kurven igjen. 10 år senere er hun fremdeles "tung". En ser hun har anlegg for å bli stor, dessverre.. Eneste jeg kan si er begrens det usunne hjemme, hold aktivitetsnivået oppe og så gi ungen en sunn holdning til mat. Jo mer forbudt junk og søtt er desto mer vil barnet ha det...og far får bonuspoeng fordi de gjør noe "forbudt" sammen. Dem to mot mammaen, rotter seg sammen mot strenge teite mamma.. og det blir bare vanskeligere.. Hun kan ikke endre faren, men hun kan veie opp på hjemfronten (kost/mosjon/holdninger). Sukker/junk blir en avhengighet. Jeg sier til mine barn at "det smaker ikke nede i magen" (mao: ikke spis så fort! Det handler ikke om å trykke i deg! Ingen skal ta det i fra deg) og jeg ønsker at de skal reflektere over brusen/goderiet/junkfood som de spiser. Vit det er kalorier i alt en spiser og drikker, at det er kos og at det betyr at en trenger å gå en ekstra tur den dagen. Anonymkode: 2d4ad...55d 1 1
AnonymBruker Skrevet 3. juni 2024 #22 Skrevet 3. juni 2024 2 hours ago, AnonymBruker said: Hvis han fungerer greit som far ellers og gjør en bra jobb der, er jo dette en bagatell. Det er mye bedre at gutten har et par kilo ekstra enn å konstant leve i et overdrevent fokus på vekt, kropp og mat. Om de går på McDonalds de helgene de har samvær eller han får spise smågodt uten en nøye oppmålt og opptelt porsjon er da helt greit. Mye verre med morens tilsynelatende nærmest maniske forhold til mat og kropp.. Anonymkode: 2b704...a16 Nå kødder du, gjør du vel? McDonalds både lørdag og søndag, 2 helger på rad, der barnet fikk 3 burgere + 2 pakker nuggets, du mener det er helt greit? Du kan jo da ikke mene det seriøst, du har bare ikke lest innlegget til TS ordentlig, har du? Anonymkode: c88f1...deb 2
AnonymBruker Skrevet 3. juni 2024 #23 Skrevet 3. juni 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Les innlegget en gang til. Han har barnet 5 ferieuker i året utenom annenhver helg og langhelger. Barnet spiser minst 3 ganger dagsbehovet sitt hver eneste dag de dagene han er der. Jeg har også skrev at barnet IKKE går opp i vekt når han er hos min søster. Barnet legger kraftig på seg KUN hos far og går ofte noe ned hos mor (men ikke nok). Likevel velger du å skylde på henne. Herlig 😂 barnet er så sulten at det er vanskelig å være i kaloriunderskuddd. Derfor er det viktig at begge gjør det samme og at barnet ikke spiser for en hel uke de 2 dagene han er hos far. Du har tydeligvis lite kunnskap om hvor store mengder et barn som sliter med overspising klarer å dytte i seg på 2 døgn. Han er så mett at han ikke klarer kvelds når han kommer hjem. Mens han ellers er veldig sulten HELE tiden. Anonymkode: d74e9...8ad Det er likevel så lite at selvsagt er det fortsatt ikke bare fars skyld.en klart det er lettest å skylde på far Anonymkode: 626ac...6a6 1
AnonymBruker Skrevet 3. juni 2024 #24 Skrevet 3. juni 2024 AnonymBruker skrev (50 minutter siden): Men les nå hva jeg skriver.. Barnet går ikke opp et gram hos mor! Eneste grunnen til at barnet ikke har fedme i dag er trolig henne. Han veies 4 ganger i mnd (før og etter samvær hos far). Barnet legger KUN på seg hos far. Jeg har også skrevet at det verste er feriene hvor barnet er hos far over lenger tid. Barnet gikk opp flere kg i sommerferien i fjor hos far. Dette hadde kanskje gått fint dersom barnet lå i kraftig kaloriunnderskudd de andre dagene, men barnet er så sulten at det er umulig. Han spiser tilsvarende mengder som 2-3 voksne hvis han får lov. Du skal ikke undervurdere hvor store konsekvenser 5 ferieuker med overspising kan føre til. Og annenhver helg er faktisk 1 av 7 dager (2 av 14). Hvis barnet spiser for en hel uke de to dagene hos far skal det faktisk en del til til å veie opp for det. Folk gidder jo ikke å lese ordentlig før de svarer. Kommer ikke til lese eller svare på flere kommentarer her. Anonymkode: d74e9...8ad Det er helt sykt å veie barnet flr og etter samvær , noen bør veilede din søstee Anonymkode: 626ac...6a6 4
AnonymBruker Skrevet 3. juni 2024 #25 Skrevet 3. juni 2024 AnonymBruker skrev (13 minutter siden): Nå kødder du, gjør du vel? McDonalds både lørdag og søndag, 2 helger på rad, der barnet fikk 3 burgere + 2 pakker nuggets, du mener det er helt greit? Du kan jo da ikke mene det seriøst, du har bare ikke lest innlegget til TS ordentlig, har du? Anonymkode: c88f1...deb Nei ikke to helger på rad, to helger i mnd Anonymkode: 626ac...6a6 1
AnonymBruker Skrevet 3. juni 2024 #26 Skrevet 3. juni 2024 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Men les nå hva jeg skriver.. Barnet går ikke opp et gram hos mor! Eneste grunnen til at barnet ikke har fedme i dag er trolig henne. Han veies 4 ganger i mnd (før og etter samvær hos far). Barnet legger KUN på seg hos far. Jeg har også skrevet at det verste er feriene hvor barnet er hos far over lenger tid. Barnet gikk opp flere kg i sommerferien i fjor hos far. Dette hadde kanskje gått fint dersom barnet lå i kraftig kaloriunnderskudd de andre dagene, men barnet er så sulten at det er umulig. Han spiser tilsvarende mengder som 2-3 voksne hvis han får lov. Du skal ikke undervurdere hvor store konsekvenser 5 ferieuker med overspising kan føre til. Og annenhver helg er faktisk 1 av 7 dager (2 av 14). Hvis barnet spiser for en hel uke de to dagene hos far skal det faktisk en del til til å veie opp for det. Folk gidder jo ikke å lese ordentlig før de svarer. Kommer ikke til lese eller svare på flere kommentarer her. Anonymkode: d74e9...8ad Da burde de fleste barn være overvektige. De fleste koser seg ekstra i ferie og i helger. Gutten får garantert feil mat hos mor også. Så små barn blir ikke alvorlig overvektige av å spise usunt 5 uker i året (pluss noen helger), om de spiser sunt de 47 andre ukene i året. Anonymkode: d2e4f...296 3
AnonymBruker Skrevet 3. juni 2024 #27 Skrevet 3. juni 2024 AnonymBruker skrev (42 minutter siden): Da burde de fleste barn være overvektige. De fleste koser seg ekstra i ferie og i helger. Gutten får garantert feil mat hos mor også. Så små barn blir ikke alvorlig overvektige av å spise usunt 5 uker i året (pluss noen helger), om de spiser sunt de 47 andre ukene i året. Anonymkode: d2e4f...296 Jeg ser at mange her tenker slik. Av nysgjerrighet, hva tror du skjer med den ekstra maten barnet spiser i disse fem ukene og 26 helgene hvis den ikke blir til fett og overvekt? Mange har et helt urealistisk forhold til hvor mye ekstra som skal til for å bli overvektig. Selvfølgelig, mange barn selvregulerer godt og kompenserer for ekstra "kosemat" ved å spise tilsvarende mindre av den vanlige, sunne hverdagsmaten. Det er de som ikke gjør det som blir overvektige, og denne gutten er nok dessverre en av dem. Har helsesøster snakket direkte med faren? Det ville sannsynligvis fungere bedre enn om informasjonsflyten skal gå igjennom barnets mor, som faren tydeligvis har et dårlig forhold til. Anonymkode: b7108...d18 1
kaarebjarne Skrevet 3. juni 2024 #28 Skrevet 3. juni 2024 Jeg tenker at her er det usunne forhold hos begge parter. Kaloriinntaket hos far er særdeles problematisk, men det er også all denne veiingen til mor... 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå