Gå til innhold

Far som driter i kostholdet til barnet

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Nevøen min (10 år) har hatt økende vekt over lengre tid og er nå langt over normal bmi. Helsesøster følger opp, men dette hjelper dessverre lite. Min søster gjør alt i sin makt for å unngå videre vektoppgang. Matinntaket til guttten må begrenses, hvis ikke spiser han fint 5-6 skiver til et måltid. Far til barnet derimot driter langt i dette. Barnet får så mange skiver han vil med nuggati hos han. Barnet går ikke opp i vekt hos min søster og hun prøver å veie opp for det dårlige kosthold hos far, men barnets utfordringer krever at begge følger dette opp. 

Han har samvær annen hver helg og på sommeren har han barnet i 3 uker i strekk, i tillegg kommer det langhelger og andre ferieuker.

Han har nå for 4 helgen på rad (de helgene han har samvær) tatt med barnet med MC Donalds både lørdagene og søndagene. Altså 8 middag på MC Donalds på 8 uker! Dette har far bekreftet og sier at det må være lov å kose seg i helgene. Barnet får bestille så mye mat han vil og hva han vil. I går sendte far snap til min søster (sannsynligvis ved en feil) med bilde av barnet med maten foran seg. 3 burgere, 2 pakker med nuggets. Sammen med brus og noe som så ut som milkshake.

Magen til barnet buler etter samværs hos far og klærne strammer. Han er til vanlig sulten hele tiden, men etter samvær hos far er barnet så mett at han aldri klarer å spise kvelds den dagen han kommer hjem igjen. Min søster har gjentatte ganger prøvd å snakke far til fornuft, men han bryr seg overhode ikke. Virker nesten som det har motsatt effekt. Mor begrenser lørdagsgodtet til maks 5 biter (løsgodt). Barnet klager og sier han får 10 ganger så mye hos far (mulig han overdriver noe her).

Vektøkningen har som sagt vært et problem over lang tid og feriene er desidert verst når barnet er der over lenger tid. Min søster har siste året veid barnet før og etter samvær hos far på å følge med på utviklingen da det lenge har vært tydelig at barnet har overspist kraftig hver gang han var vært hos far. Barnet hadde en vektoppgang på 1,5 kg etter å ha vært hos far 1 uke i vinterferien og i fjor sommer gikk barnet opp 3 kg de 3 ukene far hadde barnet..  Selv om dette helt sikkert er mye vann og en del forsvinner igjen, så sier dette mye om hvor stort matinntaket er hos far.

Helsesøster har prøvd å ringe far for å snakke med han flere ganger, men han velger å ikke ta telefonen. Min søster har flere ganger prøvd å få til møter på familievernkontoret, men far nekter å stille. Det virker som far prøver å kjøpe seg inn hos barnet med mat.

Far har ikke foreldreansvar og de har heller ikke en skriftlig samværsavtale. Min søster vurderer nå å nekte far samvær i mer enn maks 1 døgn om gangen. Far skal i utgangspunktet ha barnet i 3 uker som vanlig til sommeren, men det mener min søster ikke er forsvarlig. Er dette god nok grunn til å nekte samvær?

Anonymkode: d74e9...8ad

• Hjerte 2
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Far har ikke foreldreansvar og de har heller ikke en skriftlig samværsavtale. Min søster vurderer nå å nekte far samvær i mer enn maks 1 døgn om gangen. Far skal i utgangspunktet ha barnet i 3 uker som vanlig til sommeren, men det mener min søster ikke er forsvarlig. Er dette god nok grunn til å nekte samvær?

Først: Samvær og foreldreansvar er ikke avhengige av hverandre.

Men jeg støtter å stoppe samværet til å kun være timessamvær. Det er omsorgssvikt å la ungen stappe i seg ja. Hun kan prøve å ta en samtale med barnevernet for å høre hvordan de klassifiserer dette. De vil ikke ta stilling til samvær, de er ikke den rette instansen for det.

Men å ta ned samværet vil muligens være å anse som til barnets beste.

Anonymkode: a218d...579

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

For det første så tenker jeg at moren/din søster ikke bør være så opptatt av barnets vekt at hun veier han både titt og ofte!

Man skal være forsiktig med å fokusere så mye på vekt og begrensning av mat.

Samtidig skjønner jeg ikke hvordan en 10-åring klarer å få i seg 3 hamburgere og 2 med nuggets? Han bør nok gjøre noe med selve kostholdet og lage litt annen mat som ikke gir så mange kalorier. 

Ikke bland barnevernet inn i dette, men heller få søsterem din til å få til en samtale med faren uten sønnen tilstede. Du bør også holde deg langt unna, for tenker at dette har ikke du noe med og kan gjøre det vanskelig å få faren til å bli med på en kostholdsendring.

Anonymkode: 4713b...50e

• Liker 3
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Først: Samvær og foreldreansvar er ikke avhengige av hverandre.

Men jeg støtter å stoppe samværet til å kun være timessamvær. Det er omsorgssvikt å la ungen stappe i seg ja. Hun kan prøve å ta en samtale med barnevernet for å høre hvordan de klassifiserer dette. De vil ikke ta stilling til samvær, de er ikke den rette instansen for det.

Men å ta ned samværet vil muligens være å anse som til barnets beste.

Anonymkode: a218d...579

Ok. Vet bare at han ikke har foreldreansvar eller skriftlig samværsavtale. Tror jeg skal anbefale henne å ta kontakt med barnevernet. Men spørs hvor alvorlig de tar dette sammenlignet med barn som har foreldre som ruser seg, er voldelige eller forsømmer barna sine på andre grove måter. Å la barnet spise for mye de vil og hva de vil i helger og ferier høres jo i utgangspunktet ikke så alvorlig ut. Barnet har heller ikke en bmi som er i fedme kategorien enda. Men dersom far fortsetter kommer nok barnet dessverre dit etterhvert. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Dette er faktisk omsorgssvikt fra fars side.

Anonymkode: 15e0d...f21

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

For det første så tenker jeg at moren/din søster ikke bør være så opptatt av barnets vekt at hun veier han både titt og ofte!

Man skal være forsiktig med å fokusere så mye på vekt og begrensning av mat.

Samtidig skjønner jeg ikke hvordan en 10-åring klarer å få i seg 3 hamburgere og 2 med nuggets? Han bør nok gjøre noe med selve kostholdet og lage litt annen mat som ikke gir så mange kalorier. 

Ikke bland barnevernet inn i dette, men heller få søsterem din til å få til en samtale med faren uten sønnen tilstede. Du bør også holde deg langt unna, for tenker at dette har ikke du noe med og kan gjøre det vanskelig å få faren til å bli med på en kostholdsendring.

Anonymkode: 4713b...50e

Hun gjør det så skånsomt som mulig. I følge henne kommenterer hun aldri vekten til barnet og legger aldri noen form for skyld over på han. Hun snakket heller aldri om vekten eller matinntaket han har hos far foran nevøen min. Samtalene hun har hatt med far med over telefon uten barnet tilstede. Han bryr seg ikke i det hele tatt. Det har tvert i mot gått fra vondt til verre når hun tar det opp med han. Jeg er personlig er egentlig i mot å begrense matinntaket til barn da jeg har slitt med spiseforstyrrelser selv. Men skjønner at hun ønsker å hjelpe han. Dette gjøres i samråd med helsesøster/helsesykepleier. Jeg vet at jeg ikke har noe med dette å gjøre. Men min søster er alene om hovedomsorgen og jeg er hennes næreste og den hun deler mest med. Jeg kommer aldri til å si et eneste negativt ord om kropp, vekt eller utseendet til nevøen min. Vil bare komme med noen gode råd, men denne saken er vanskelig. 

• Liker 2
  • Hjerte 2
AnonymBruker
Skrevet

Hvis han fungerer greit som far ellers og gjør en bra jobb der, er jo dette en bagatell. Det er mye bedre at gutten har et par kilo ekstra enn å konstant leve i et overdrevent fokus på vekt, kropp og mat. 

Om de går på McDonalds de helgene de har samvær eller han får spise smågodt uten en nøye oppmålt og opptelt porsjon er da helt greit.

Mye verre med morens tilsynelatende nærmest maniske forhold til mat og kropp..

Anonymkode: 2b704...a16

• Liker 4
  • Nyttig 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (34 minutter siden):

Hvis han fungerer greit som far ellers og gjør en bra jobb der, er jo dette en bagatell. Det er mye bedre at gutten har et par kilo ekstra enn å konstant leve i et overdrevent fokus på vekt, kropp og mat. 

Om de går på McDonalds de helgene de har samvær eller han får spise smågodt uten en nøye oppmålt og opptelt porsjon er da helt greit.

Enig

AnonymBruker
Skrevet

Han har barnet annenhver helg, det er åpenbart at det ikke bare er de helgene som gjør barbet. Overvektig , din søster må nok slutte å skylde på far og ta litt mer ansvar selv  virker det som 

Anonymkode: 626ac...6a6

• Liker 6
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Her var gutten en kraftig plugg til han ble tenåring. Da ble han en periode for tynn, og videre har han vært veldig slank. Jeg hadde heldigvis en helsesøster som ikke ba meg slanke ham, eller styre kostholdet, men som sa "Han følger sin egen kurve helt fint!". Den kurven lå over normalen, men den lå jevnt og fint, og gutten var svært aktiv. 

Jeg har selv vokst opp med mor med et vanvittig fokus på mat, og det medførte at både jeg og min søster fikk et problematisk forhold til mat. Hun begynte å spise i skjul, og ble kraftig som barn, jeg var tynn men fikk vedvarende et ambivalent forhold til mat og veldig usunt spisemønster. Jeg var derfor mer redd for å overføre dårlige følelser rundt mat enn at gutten var en kraftig plugg. Istedenfor sørget jeg for at vi hadde et aktivt liv, et godt kosthold (uten å begrense inntak), og at det ikke ble fokus på å begrense mengde godteri på lørdag (begge barna hadde 50 kr å bruke som de ville, så det var økonomisk begrenset, men jeg la meg ikke opp i hva), og at når jeg lager til noe kos var det sunt og godt. Popkorn, fruktskål og oliven  for eksempel. 

Det er ikke hva som skjer av og til som er farlig, men hva som skjer mye. Mat er dessuten bare ene faktoren i å bli overvektig. Aktivitetsnivå er også særdeles vesentlig, og hvilket forhold man får til mat og hva som er å kose seg/belønning/trøst det samme. 

Heldigvis har jeg ikke overført min mors problematiske fokus på mat til mine barn, eller det jeg selv fikk. Jeg styrte kosthold og aktiviteter bevisst, men uten at barna skjønte det utover regelen med lørdagsgodt kun lørdag, som var helt vanlige hos andre også. For dem levde vi bare et aktivt liv og vi hadde vanlige måltider uten spisebegrensninger. Vi hadde også vann til drikke og kun melk til skivemat, men det ble begrunnet med at saft og brus var skadelig for tenner, og vann beste tørstedrikk. I selskap og på lørdagen fikk de brus/juice. Jeg veide ikke utover det helsesøster gjorde. Begge barna er blitt slanke og spreke, og har ikke noe utfordringer med mat. 

Din søsters fokus kan skade vel så mye som det far kun har mulighet til innimellom. 

Anonymkode: c0df3...4ed

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

Han har barnet annenhver helg, det er åpenbart at det ikke bare er de helgene som gjør barbet. Overvektig , din søster må nok slutte å skylde på far og ta litt mer ansvar selv  virker det som 

Anonymkode: 626ac...6a6

Les innlegget en gang til. Han har barnet 5 ferieuker i året utenom annenhver helg og langhelger. Barnet spiser minst 3 ganger dagsbehovet sitt hver eneste dag de dagene han er der. Jeg har også skrev at barnet IKKE går opp i vekt når han er hos min søster. Barnet legger kraftig på seg KUN hos far og går ofte noe ned hos mor (men ikke nok). Likevel velger du å skylde på henne. Herlig 😂  barnet er så sulten at det er vanskelig å være i kaloriunderskuddd. Derfor er det viktig at begge gjør det samme og at barnet ikke spiser for en hel uke de  2 dagene han er hos far. Du har tydeligvis lite kunnskap om hvor store mengder et barn som sliter med overspising klarer å dytte i seg på 2 døgn. Han er så mett at han ikke klarer kvelds når han kommer hjem. Mens han ellers er veldig sulten HELE tiden. 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Er faren overvektig?

Anonymkode: 5de7b...2bd

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Les innlegget en gang til. Han har barnet 5 ferieuker i året utenom annenhver helg og langhelger. Barnet spiser minst 3 ganger dagsbehovet sitt hver eneste dag de dagene han er der. Jeg har også skrev at barnet IKKE går opp i vekt når han er hos min søster. Barnet legger kraftig på seg KUN hos far og går ofte noe ned hos mor (men ikke nok). Likevel velger du å skylde på henne. Herlig 😂  barnet er så sulten at det er vanskelig å være i kaloriunderskuddd. Derfor er det viktig at begge gjør det samme og at barnet ikke spiser for en hel uke de  2 dagene han er hos far. Du har tydeligvis lite kunnskap om hvor store mengder et barn som sliter med overspising klarer å dytte i seg på 2 døgn. Han er så mett at han ikke klarer kvelds når han kommer hjem. Mens han ellers er veldig sulten HELE tiden. 

Helt vanlig at barn spiser litt mer usunt i helger og ferier. Far har ikke barnet nok i løpet av året til at det kun er han som er skyld i overvekten. Her må mor også gå grundig gjennom hva hun gir barnet sitt. 

Anonymkode: d2e4f...296

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Om han er sulten hele tiden har han for mye tid til å fokusere på mat. Et barn som trener, leker og er engasjert i noe kjekt tenker ikke konstant på mat. Hvordan er mors og barnets liv utover mat? Drar de i akebakken, går i fjellet, er han med på aktiviteter, og lever et aktivt liv? Er han ute og leker?

Anonymkode: c0df3...4ed

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Er faren overvektig?

Anonymkode: 5de7b...2bd

Ja, men ikke veldig. "Normal overvektig" hvis det gir menig.  Over halvparten av voksne er overvektig i dag. 

AnonymBruker
Skrevet

Søsteren din bør stoppe å være så fokusert på mat, at far kun har helgesamvær - gjør han ihvertfall ikke luben.

Ikke uvanlig at de kan  være litt lubne før de kommer blir tenåring, da strekker de seg.

Fortell henne at det ikke bare er far hun straffer dersom hun velger å holde igjen samværet- men gutten! Det er Slemt!!

Anonymkode: f6489...cec

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Helt vanlig at barn spiser litt mer usunt i helger og ferier. Far har ikke barnet nok i løpet av året til at det kun er han som er skyld i overvekten. Her må mor også gå grundig gjennom hva hun gir barnet sitt. 

Anonymkode: d2e4f...296

Men les nå hva jeg skriver.. Barnet går ikke opp et gram hos mor! Eneste grunnen til at barnet ikke har fedme i dag er trolig henne. Han veies 4 ganger i mnd (før og etter samvær hos far). Barnet legger KUN på seg hos far. Jeg har også skrevet at det verste er feriene hvor barnet er hos far over lenger tid. Barnet gikk opp flere kg i sommerferien i fjor hos far. Dette hadde kanskje gått fint dersom barnet lå i kraftig kaloriunnderskudd de andre dagene, men barnet er så sulten at det er umulig. Han spiser tilsvarende mengder som 2-3 voksne hvis han får lov. Du skal ikke undervurdere hvor store konsekvenser 5 ferieuker med overspising kan føre til. Og annenhver helg er faktisk 1 av 7 dager (2 av 14). Hvis barnet spiser for en hel uke de to dagene hos far skal det faktisk en del til til å veie opp for det. 

Folk gidder jo ikke å lese ordentlig før de svarer. Kommer ikke til lese eller svare på flere kommentarer her. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Få heller gutten i idrett. Bra for han. Ikke fokuser så mattiak. Kanskje derfor han spiser så mye hos far pga mor begrenser maten. Og derfor konstant sulten.. barnevernet kan dere gjerne koble på banen, men regn med at hvis de lager undersøkelses sak, går det på begge og i tre måneder. Jeg tror begge parter bør skjerpe seg. Gi gutten sunne interesser, lag gode måltider så lenge mor har full onsorgsrett. Og sunne, ikke begrense. Det er og omsorgsvikt p begrense mat til barnet. 

Anonymkode: f7c34...838

• Liker 3
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg er litt enig med deg, men syns innlegget går for langt i andre retningen igjen. Sånn som det beskrives i hovedinnlegget, syns jeg det høres ut som om det er noe som problematisk både hos far og mor, og at de trenger hjelp til å få til et bedre samarbeid, til beste for barnet. Begge ytterpunktene kan være skadelig for barnet her. 

Det er ikke bra for en 10-åring å få masse usunn mat, og sannsynligvis ikke så mye av mat kroppen trenger, hos far. Og det er ikke bra for en 10-åring å veies, eller at det er fokus på hvordan magen ser ut, etter å ha vært hos far når han er hos mor. Fokuset bør være på byggeklosser og næring til kroppen og ikke på vekt. Og foreldre som gjør totalt ulikt, og kanskje også uttrykker at den andre gjør feil og kanskje er i konflikt, er heller ikke bra for barnet.

Anonymkode: fd36a...e61

• Nyttig 1
Skrevet

Dette er jo bare sykt av din søster! 

det er hverdagene som teller, ikke hva man spiser annenhver helg og i feriene. 

å veie barnet sitt før og etter samvær, gi max 5 biter smågodt til en 10 åring osv er drøyt! 

mine gutter på 8 og 10 år spiser mer enn meg! Ofte sier jeg de skal tenke seg om de er mer sulten, før de forsyner seg igjen. Men de får selvfølgelig spise til de er mette😅 de er barn i vekst! 

viktigste er at barna er aktive! 

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...