Gå til innhold

Kg Ungdomsskolen og dysleksi

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Datter skal opp i 7.kl, så ungdomsskolen nærmer seg. I dag går hun på en liten skole, 1 paralell, de er 9 stk i klassen, og de 3 guttene er veldig bråkete og får mye tilsnakk. Lærer er streng, og har gode rutiner (hadde vært mye verre uten), men likevel snakker datter mye om uro og bråk, og hun blir sliten av det. I april fikk hun påvist dysleksi etter 6 mnd utredning og testing. 

Hun har begynt å snakke om å gå på KG ungdomsskolen,  da hun ikke ønsker /orker å gå på samme skole som de bråkete guttene.  En tidligere elev i hennes klasse har mobbet henne, og vil begynne på samme ungdomsskole selv om eleven byttet barneskole.  

Er drt noen her inne på KG som kan/vil uttale seg om hvordan tilrettelegging er på KG for dyslektikere? 

Anonymkode: 373d9...85f

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg vet ikke hvordan tilrettelegging er konkret for dyslektikere, men tilrettelegging og oppfølging fra skolen er veldig bra generelt, og det er lite bråk i timene sammenlignet med vanlig skole. Men hun er slett ikke garantert å komme inn, det er loddtrekning og skolen er populær. Bare å søke, og håpe på flaks. 

Anonymkode: bf914...adb

AnonymBruker
Skrevet

Hva er kg skole?

Anonymkode: 1a67c...008

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Hva er kg skole?

Anonymkode: 1a67c...008

Kristelig gymnasium? Eller kanskje noe mer foruroligende, Kvinneguiden ungdomsskole? 

Anonymkode: 6be78...e56

• Liker 1
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Ved dysleksi får hun hjelpemidler, som pc, ulike digitale programer (lingdys, tale til skrift osv) og lengre tid på prøver. Så det viktigste er at hun lærer seg gode strategier ut fra hva hennes utfordringer hun har. Eksamen og tentamen er den samme for alle, uavhengig av diagnoser.

KG er bare i Oslo, og jeg lurer på hvor i Oslo det er så liten barneskole som du beskriver? 9 elever i klassen?

Anonymkode: 58ad6...82b

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Ved dysleksi får hun hjelpemidler, som pc, ulike digitale programer (lingdys, tale til skrift osv) og lengre tid på prøver. Så det viktigste er at hun lærer seg gode strategier ut fra hva hennes utfordringer hun har. Eksamen og tentamen er den samme for alle, uavhengig av diagnoser.

KG er bare i Oslo, og jeg lurer på hvor i Oslo det er så liten barneskole som du beskriver? 9 elever i klassen?

Det er noen små kristne 1-10 friskoler i Oslo og omegn, og de ser jo gjerne til Kristelig gymbadium som et alternativ. 

Men ts, det blir litt av en overgang. KG har 6 paralleller, over 1000 elever, er VGS også. 

• Liker 1
Skrevet

Hei!

Begge mine barn har gått på KG (Kristelig Gymnasuim). Begge har/hadde store lese og skrivevansker og skolen stilte opp på en fantastisk måte. Skolen har særdeles gode lærere, og elevene kommer fra alle miljø, muslimer, kristne, jøder og ateister i skjønn forening. Etter avsluttet videregående har de begge fullført studier og fått godkjent sine Masteroppgaver, og jeg lover at ditt barn vil få et nytt liv om hun kommer inn på skolen. Da mine gikk der kostet det ca 900,- pr måned, og månedskort dekker kommunen om det er mer enn 4 (?) km hver vei. Lykke til, jeg håper ungen din får en ny start på KG. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Hun har fått Lindys og pc. Vi bor i en kommune ca 3 mil øst for Oslo. Her finnes det 2 store skoler med ca 450 elever på barnetrinnet , og det finnes vår skole med totalt 135 elever. Vi er veldig fornøyd med skolen.  Kommunenes ungdomsskole har ca 700 elever, 5 parallelle klasser.   Vi vet om rettigheter ifht eksamen o.l. Tenkte mest på erfaring ifht klassemiljø, uro, oppfølging ifht dysleksi . 

AnonymBruker
Skrevet
Erd skrev (6 timer siden):

Hei!

Begge mine barn har gått på KG (Kristelig Gymnasuim). Begge har/hadde store lese og skrivevansker og skolen stilte opp på en fantastisk måte. Skolen har særdeles gode lærere, og elevene kommer fra alle miljø, muslimer, kristne, jøder og ateister i skjønn forening. Etter avsluttet videregående har de begge fullført studier og fått godkjent sine Masteroppgaver, og jeg lover at ditt barn vil få et nytt liv om hun kommer inn på skolen. Da mine gikk der kostet det ca 900,- pr måned, og månedskort dekker kommunen om det er mer enn 4 (?) km hver vei. Lykke til, jeg håper ungen din får en ny start på KG. 

Vi bor 3 mil øst for Oslo, så reiseveien blir lang, men er kanskje verdt det om miljøet er bra. 

AnonymBruker
Skrevet

Min erfaring er at miljøet er bra, faglig og sosialt. Alle er i samme situasjon i 8. og bor forskjellige steder, noen langt unna. 

AnonymBruker
Skrevet

Min erfaring er at først hadde jeg ungått mobberen. 

Anonymkode: 1c7c2...6e8

Skrevet

Da sønnen min startet på KG hadde han meget store problemer med dysleksi, og kunne nesten ikke lese og skrive. KG satte inn meget kompetent personell og ekstraundervisning med tilrettelagt undervisning. Pc og nettbrett er ikke alltid løsningen, iallefall ikke for dem som sliter mest og som kun redder seg på (etterhvert) på fotografisk hukommelse. Om vi hadde bodd 5 mil unna KG hadde vi valgt det samme, og de ungene som bodde forbi Asker og Nittedal gjorde lekser på toget. Miljøet er lite dømmende, og uansett hvordan man er finner man likesinnede med en ting felles: foreldre som ønsker å ha sine barn på en meget bra skole med dyktige lærerkrefter og som har lært sine barn grunnleggende folkeskikk. 

AnonymBruker
Skrevet
Erd skrev (3 timer siden):

Da sønnen min startet på KG hadde han meget store problemer med dysleksi, og kunne nesten ikke lese og skrive. KG satte inn meget kompetent personell og ekstraundervisning med tilrettelagt undervisning. Pc og nettbrett er ikke alltid løsningen, iallefall ikke for dem som sliter mest og som kun redder seg på (etterhvert) på fotografisk hukommelse. Om vi hadde bodd 5 mil unna KG hadde vi valgt det samme, og de ungene som bodde forbi Asker og Nittedal gjorde lekser på toget. Miljøet er lite dømmende, og uansett hvordan man er finner man likesinnede med en ting felles: foreldre som ønsker å ha sine barn på en meget bra skole med dyktige lærerkrefter og som har lært sine barn grunnleggende folkeskikk. 

Høres ut som en drøm. Så skoleplass ble tilbudt ved loddtrekning så sant eleven ikke oppfylte kriterielista. Hva gjør vi om barnet søker og ikke får plass? Den offentlige skoleplassen blir vel fjernet når vi søker noe annet?

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Høres ut som en drøm. Så skoleplass ble tilbudt ved loddtrekning så sant eleven ikke oppfylte kriterielista. Hva gjør vi om barnet søker og ikke får plass? Den offentlige skoleplassen blir vel fjernet når vi søker noe annet?

Nei, dere har alltid plass på nærskolen. Dere bare sier den ifra dere etter dere har takket ja til kg hvis dere får plass. 

Det er en del dyrere enn noen over her skriver, 2-3000 i måneden. Allikevel billigere enn barnehage (og akks). 

Skrevet
AnonymBruker skrev (23 timer siden):

Kristelig gymnasium? Eller kanskje noe mer foruroligende, Kvinneguiden ungdomsskole? 

Anonymkode: 6be78...e56

Kvinneguiden Ungdomsskole, det må vel være en variant av Livets harde skole.😂

Skrevet
4 hours ago, AnonymBruker said:

Jeg har aldri hørt at noen mister lovpålagt rett til offentlig skoleplass, men om dere ikke kommer inn på loddtrekning ville jeg skrevet en personlig søknad og fortalt litt om barnet, interesser, familiesituasjon etc., og ikke minst fortalt hvorfor dere ønsker skoleplass på Kg. Lykke til ! 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...