Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg søker jobb for tiden, har sendt mange søknader, men ikke blitt kalt inn på intervju på noen av de stillingene jeg har søkt på. Så begynte en tanke å surre i hodet mitt... Har skrevet sivilstand, som er gift, på CVen min. Jeg er 26 år, gift, uten barn. Begynner å lure på om dette virker veldig negativt.

Har dere sivilstand på CVen? Må jeg ha det?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg syns det er normalt å skrive sivilstand ja. Og eventuelt antall barn/alder. Syns det høres rart ut at du ikke blir innkalt til intervju pga at du er gift?

Skrevet

Jeg tror det er vanlig å skrive sivilstand, ja.

Skrevet
Jeg syns det er normalt å skrive sivilstand ja. Og eventuelt antall barn/alder. Syns det høres rart ut at du ikke blir innkalt til intervju pga at du er gift?

:ler:

Ja, det var ikke akkuratt det jeg mente. Tenkte kanskje det var neagtivt at jeg er 26 - "skal snart ha barn" alder, og er gift. Tenkte på om fremtidige arbeidsgivere tenker at " hun skal sikkert ut i permisjon etter kort tid derfor tar vi noen andre inn på intervju".

Det er mulig jeg er helt på bærtur når jeg tenker sånn, måtte bare ha noen andres synspunkter på saken. :ler:

Skrevet

Jeg hadde på det på min Cv tidligere, men har nå tatt det bort. Ei venninne av meg har det ikke på sin heller, og hun sa at hennes sivilstand hadde jo ikke noe å si på hennes evner til å gjøre en jobb. Og det er jo rett da, er det jobber jeg vanskelig kan gjøre pga barn, så søker jeg heller ikke.

Men jeg tenker at en potensiell arbeidsgiver kanskje velger å ikke ville ta inn en kvinne som har små barn på intervju. Det KAN jo skje at barnet blir syk, og en må være hjemme fra jobb..bla,bla... Jeg håper jo så klart det ikke har noe å si, men det er bedre å ta sånne ting på intervju når de forhåpentligvis ser at jeg ER en viktig ressurs for firmaet. ;)

Skrevet

Jeg ville fjernet det ja.. Du kommer nok ikke i beregning for jobben når du er gift, 26 år og uten barn...

Og som noen sier her.. Sivilstand har ikke noe å si for jobben som skal gjøres.. (iallefall ikke når du ikke har barn..)

Selv har jeg to barn og skriver det. Det vil på et eller annet tidspunkt merkes av arbeidsgiver (i form av syke barn el.l.), men jeg mener de fleste ikke bryr seg om at man har små barn. De fleste har jo barn..

Men når man er i alder for å få barn og har funnet sin livsledsager, da tenker man nok sitt..

Skrevet

Jeg har alltid skrevet "gift, alder (31)". har ikke skrevet noe om barn, heller ikke "ingen barn". (jeg har ingen barn). Har kommet til mange intervju; derfor tror jeg ikke dette har noe å si i første omgang. men får veldig ofte spm unterveis i intervjuer om barn. da sier jeg som regel at jeg ikke er klar for det enda. (og det er helt sant!), selv om de egentlig ikke har lov til å spørre om det..

Skrevet

Jeg pleide ikke å skrive noe om sivilstand før, da jeg var singel.

Nå skriver jeg samboer, ett barn (3) som går i barnehage. Og så er jeg så gammel at det er usannsynlig med flere.... Barnehagen nevner jeg fordi det er stabilt i forhold til dagmamma.

Skrevet

Hva er vitsen med å ha med sivilstand dersom du mener at det kan ha negativ effekt? Du har jo ingenting å tape på å utelate det :)

Skrevet
Hva er vitsen med å ha med sivilstand dersom du mener at det kan ha negativ effekt? Du har jo ingenting å tape på å utelate det :)

Nei, er ikke nødvendig...

Lurte på hva andre har på sin CV, og om det er "riktig" å ha det med.

Tror jeg tar det vekk jeg, selv om vi ikke har noen barneplaner med det første :)

Skrevet

Jeg lærte en gang på et jobb-søke-kurs i regi av Nærings Akademiet at sivilstand kan vise til hvor "rolig og stabil" en person er. For eksempel gift, eller gift med barn viste stabilitet. Mens singel med barn, og skilt med barn viste det motsatte. Om dette stemmer i arbeidslivet vet jeg ikke, men det var en tanke fremsatt av forelesere som ellers jobbet med å lese søknadene som kom til skolen.

Skrevet
Jeg lærte en gang på et jobb-søke-kurs i regi av Nærings Akademiet at sivilstand kan vise til hvor "rolig og stabil" en person er. For eksempel gift, eller gift med barn viste stabilitet. Mens singel med barn, og skilt med barn viste det motsatte.

Hmmm...sivilstatus: partnerskap. Lurer på hvordan en ville blitt kategorisert da. ;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...