AnonymBruker Skrevet 2. juni 2024 #1 Skrevet 2. juni 2024 Kjære forumbrukere. Vi skal gifte oss og ønsker å ha felles økonomi. Vi har egentlig snakket sammen og bestemt oss for å ha alt helt felles. Dvs at vi øverfører lønn minus et lite beløp til å bruke til vipps, på en felles konto. Derfra betaler vi alle regninger og legger av penger til sparing. Men jeg kan ikke legge fra meg at det blir litt urettferdig. Mannen min tjener mer enn meg (ca 60/40) og har eksempelvis betalt ned studielånet sitt, imens jeg enda betaler på mitt. Det kjennes ikke helt rettferdig at han skal "betale for" meg. Hans tankegang er at vi snart er gift og da er alt felles uansett. Jeg tenkte å ta opp dette med ham og presentere en litt mer balansert fordeling. Hva tenker dere er lurt?/Hvordan har dere gjort det? Anonymkode: 08829...9bc
AnonymBruker Skrevet 2. juni 2024 #2 Skrevet 2. juni 2024 Hvis han synes det er greit, vel vitende om at han da er med på å betale ditt studielån, så er det jo greit da. Anonymkode: 30c74...bd3 6
AnonymBruker Skrevet 2. juni 2024 #3 Skrevet 2. juni 2024 AnonymBruker skrev (19 minutter siden): Kjære forumbrukere. Vi skal gifte oss og ønsker å ha felles økonomi. Vi har egentlig snakket sammen og bestemt oss for å ha alt helt felles. Dvs at vi øverfører lønn minus et lite beløp til å bruke til vipps, på en felles konto. Derfra betaler vi alle regninger og legger av penger til sparing. Men jeg kan ikke legge fra meg at det blir litt urettferdig. Mannen min tjener mer enn meg (ca 60/40) og har eksempelvis betalt ned studielånet sitt, imens jeg enda betaler på mitt. Det kjennes ikke helt rettferdig at han skal "betale for" meg. Hans tankegang er at vi snart er gift og da er alt felles uansett. Jeg tenkte å ta opp dette med ham og presentere en litt mer balansert fordeling. Hva tenker dere er lurt?/Hvordan har dere gjort det? Anonymkode: 08829...9bc Helt fair at man bidrar gmog betaler etter evne. Ikke vilje altså, men evne.. Anonymkode: 608dd...054 3
AnonymBruker Skrevet 2. juni 2024 #4 Skrevet 2. juni 2024 Vi har hatt det slik fra dag en. Syns egentlig det er utrolig deilig. Alt er felles. Og vi har aldri kranglet om økonomi. Eneste er at vi setter av litt mer på min pensjons sparing en hans, siden jeg har lavere inntekt Anonymkode: 1a96d...b34 4
Vaskeklut1 Skrevet 2. juni 2024 #5 Skrevet 2. juni 2024 1 minutt siden, AnonymBruker said: Vi har hatt det slik fra dag en. Syns egentlig det er utrolig deilig. Alt er felles. Og vi har aldri kranglet om økonomi. Eneste er at vi setter av litt mer på min pensjons sparing en hans, siden jeg har lavere inntekt Anonymkode: 1a96d...b34 Det har vi også. Jeg føler vi har spart oss for så mye unødvendig konflikt ved å ha alt felles. Det fremtvinger også god kommunikasjon når vi skal legge budsjett og bestemme hvordan vi vil prioritere i forhold til sparemål osv. sånn jeg ser det også så er jo litt av poenget med å gifte seg at det ikke lenger er «ditt og mitt», men vårt. 2 2
Gjest Bromance Skrevet 2. juni 2024 #6 Skrevet 2. juni 2024 Vaskeklut1 skrev (3 minutter siden): Det har vi også. Jeg føler vi har spart oss for så mye unødvendig konflikt ved å ha alt felles. Det fremtvinger også god kommunikasjon når vi skal legge budsjett og bestemme hvordan vi vil prioritere i forhold til sparemål osv. sånn jeg ser det også så er jo litt av poenget med å gifte seg at det ikke lenger er «ditt og mitt», men vårt. Jeg tenker motsatt. At felles økonomi tvert om bidrar til konflikt, spesielt hvis man har et forskjellig forhold til penger i utgangspunktet. Vi har praktisert delvis felles økonomi. Dvs at vi setter vekk et fast beløp hver måned prosentvis etter vår inntekt for å dekke fellesregninger. Utenom det så har vi hver vår økonomi.
Vaskeklut1 Skrevet 2. juni 2024 #7 Skrevet 2. juni 2024 Just now, Bromance said: Jeg tenker motsatt. At felles økonomi tvert om bidrar til konflikt, spesielt hvis man har et forskjellig forhold til penger i utgangspunktet. Vi har praktisert delvis felles økonomi. Dvs at vi setter vekk et fast beløp hver måned prosentvis etter vår inntekt for å dekke fellesregninger. Utenom det så har vi hver vår økonomi. Ja, det er viktig at man har et relativt likt syn på penger og økonomi. Jeg vil jo si at det er viktig i forhold til forholdet generelt. Min store utfordring i forhold til å ha separat økonomi vil være i tilfeller som hvis man får barn, kanskje flere i løpet av få år, eller noen med ekstra utfordringer som gjør at det ville være en fordel at én forelder går hjemme. Da vil jo den som går hjemme tape massivt på det, hvilket jeg forestiller meg kan bli en voldsom konflikt. Men ja, det er jo ulike måter å se det på. Ut av nysgjerrighet, hvordan gjør dere det f.eks på ferie? Jeg vil jo anta at dere ikke tjener helt likt. Så den ene har vel da i praksis råd til bedre middager, flere drinks osv? 1
AnonymBruker Skrevet 2. juni 2024 #8 Skrevet 2. juni 2024 Alt vårt er felles, vi er en enhet og deler alt. Felles økonomi har vært et naturlig valg for oss, og vi har alltid hatt åpenhet om temaet. Ingen konflikter, bare åpen og god kommunikasjon 😊 Anonymkode: 397db...9ab 4
AnonymBruker Skrevet 2. juni 2024 #9 Skrevet 2. juni 2024 Vi er en enhet, også økonomisk. Jeg kunne ikke tenkt meg noe annet når vi først har valgt livet sammen. Men så har forskjellene vært der begge veier, så jeg har også vært den som har bidratt mest. Dere kan eventuelt regulere skjevdeling ved brudd i ektepakten deres. Vi hadde det med en periode, men fjernet det for en god del år siden etter 20+ år der vi har dratt lasset praktisk og økonomisk sammen. Vi har forresten bare hver våres kontoer, og har satt opp trekk til hus, regninger, pensjon med mer, slik at vi har ca likt til "eget" forbruk. Og snakker godt når større regninger skal betales, og tar bare penger fra der det er penger. Anonymkode: 0ec89...7a1 2
Trolltunge Skrevet 2. juni 2024 #10 Skrevet 2. juni 2024 Bromance skrev (14 minutter siden): Jeg tenker motsatt. At felles økonomi tvert om bidrar til konflikt, spesielt hvis man har et forskjellig forhold til penger i utgangspunktet. Vi har praktisert delvis felles økonomi. Dvs at vi setter vekk et fast beløp hver måned prosentvis etter vår inntekt for å dekke fellesregninger. Utenom det så har vi hver vår økonomi. Hvis man har et ulikt forhold til penger ja. Vi har også hatt kun delvis felles økonomi det meste av vårt samliv, med felles konto til regninger og sparing til ferier, mens utover det disponert resten selv. Dette fordi vi hadde så ulikt forhold til økonomi at helt felles økonomi ikke var mulig. Med årene har vi fått likt økonomisk fokus,,så da har økonomi gått over til å bli felles. Endelig vil jeg si, for det synes jeg er den optimale økonomiske styringen når man trossalt er en familie. Jeg har tjent og tjener best, så det er ikke fordi jeg vinner på dette jeg synes det, men det er litt rart å skulle ha ulik økonomi i en familie, og ikke felles. Som resten av livet sammen. Veldig fint st vi nå har fått så likt økonomisk fokus at det ikke lenger er nødvendig å styre vår økonomi hver for oss. Vi har fremdeles en fast sum til egen disposisjon begge to. Lommepenger liksom, som vi kan bruke som vi vil begge to. Lik sum. 1 1
AnonymBruker Skrevet 2. juni 2024 #11 Skrevet 2. juni 2024 Når dere gifter dere, får dere automatisk felleseie, og det som tjenes/erverves går inn i felleseiet. Dere kan selvsagt velge helt eller delvis særeie. Felleseiet får først gyldighet når ekteskapet oppløses, før det har man full råderett over egne midler. Jeg vil generelt advare mot felles konti, siden de ikke er felles. En er eier av kontoen, den andre har bare disposisjonsrett. Dør førstnevnte, blir kontoen låst. En felles konto til løpende utgifter er praktisk, men behold mest mulig på egne konti. Velg hver deres sparekonto og aksjefond etc. Anonymkode: ca434...553
AnonymBruker Skrevet 2. juni 2024 #12 Skrevet 2. juni 2024 Vi har felles økonomi, og har hatt det så lenge vi har bodd sammen. Er nå gift. Vi har én matkonto, én regningskonto, og en felleskonto. Hvem som legger hva inn hvor er ikke så nøye, så lenge vi har til mat, regninger og felles forbruk og sparing hver mnd. Men vi har også "egne penger", altså en lik sum vi disponerer fra egen brukskonto hver måned. Noen måneder kan vi ikke ta mer enn 2000 hver, mens andre mnd er det mer. Dette er altså penger han bruker feks når han skal på fotballkamp. Eller jeg bruker mine når jeg vil til frisøren. Tidligere hadde vi absolutt alt felles og da var det veldig lite vi brukte på oss selv, fordi vi følte at vi "stjal" fra den andre. Men vi er veldig opptatt av at det skal være 100% likt beløp på begge hver måned, selv om vi tjener ulikt. Anonymkode: 225bb...3be
Brunello Skrevet 2. juni 2024 #13 Skrevet 2. juni 2024 Hva man kaller det, er lite relevant. Det viktige er at man har felles forståelse for hvordan man skal bruke penger. Min kone og jeg har etter vår tankegang felles økonomi, men ikke etter definisjonen som settes av forbruksøkonomer m.m. Vi har hver våre konti, men betaler alt om hverandre. Og skulle det bli slutt, vil alt deles på to, da ingen har skjevdwlingsmidler. Når det gjelder TS, ville jeg ikke problematisert dette noe særlig. og legger man inn felles barn som en variabel i regnestykket, vil mannens bedre økonomi raskt «spises» opp av kvinnens merarbeid med hjem og barn. I alle fall statistisk sett. 2
kaarebjarne Skrevet 2. juni 2024 #14 Skrevet 2. juni 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Kjære forumbrukere. Vi skal gifte oss og ønsker å ha felles økonomi. Vi har egentlig snakket sammen og bestemt oss for å ha alt helt felles. Dvs at vi øverfører lønn minus et lite beløp til å bruke til vipps, på en felles konto. Derfra betaler vi alle regninger og legger av penger til sparing. Men jeg kan ikke legge fra meg at det blir litt urettferdig. Mannen min tjener mer enn meg (ca 60/40) og har eksempelvis betalt ned studielånet sitt, imens jeg enda betaler på mitt. Det kjennes ikke helt rettferdig at han skal "betale for" meg. Hans tankegang er at vi snart er gift og da er alt felles uansett. Jeg tenkte å ta opp dette med ham og presentere en litt mer balansert fordeling. Hva tenker dere er lurt?/Hvordan har dere gjort det? Anonymkode: 08829...9bc Man skulle da tro at dere har planlagt å være sammen til en av dere dør, siden dere skal gifte dere. Penger er i så måte trivielt.
Gjest Bromance Skrevet 2. juni 2024 #15 Skrevet 2. juni 2024 Vaskeklut1 skrev (2 timer siden): Ja, det er viktig at man har et relativt likt syn på penger og økonomi. Jeg vil jo si at det er viktig i forhold til forholdet generelt. Min store utfordring i forhold til å ha separat økonomi vil være i tilfeller som hvis man får barn, kanskje flere i løpet av få år, eller noen med ekstra utfordringer som gjør at det ville være en fordel at én forelder går hjemme. Da vil jo den som går hjemme tape massivt på det, hvilket jeg forestiller meg kan bli en voldsom konflikt. Men ja, det er jo ulike måter å se det på. Ut av nysgjerrighet, hvordan gjør dere det f.eks på ferie? Jeg vil jo anta at dere ikke tjener helt likt. Så den ene har vel da i praksis råd til bedre middager, flere drinks osv? Jeg er uenig i at det er en fordel at en går hjemme. Så det har ikke vært noen konflikt der. Vi har vært like mye hjemme. (Vi har 4 tette, altså 4 fødsler på 5 år). Barna våre er voksne nå. Men vi har delt alle slike ekstrautgifter i forhold til barn ut fra inntektsprosenten som nevnt. Alt fra 45 /55 til 40 /60. Vi har begge råd til ferie som vi vil på. Vi betaler hver for oss.
AnonymBruker Skrevet 2. juni 2024 #16 Skrevet 2. juni 2024 Vi har hatt felles økonomi fra dag en. Og det er 21 år siden. Aldri kranglet om økonomi. Vi har oppigjennom årene tjent litt ulikt, til å begynne med tjente jeg mest, senere han osv. Det spiller ingen rolle for oss. Alt er vårt. Hvis du ikke føler deg komfortabel med ordningen han foreslår kan du snakke med ham. Men jeg tror at det kan føre til unødvendige konflikter på sikt. Det finnes ingen fasit, dere må finne ut av det selv. Anonymkode: 440fd...b4a 1
SPOCA Skrevet 2. juni 2024 #17 Skrevet 2. juni 2024 (endret) Bromance skrev (10 timer siden): Jeg tenker motsatt. At felles økonomi tvert om bidrar til konflikt, spesielt hvis man har et forskjellig forhold til penger i utgangspunktet. Vi har praktisert delvis felles økonomi. Dvs at vi setter vekk et fast beløp hver måned prosentvis etter vår inntekt for å dekke fellesregninger. Utenom det så har vi hver vår økonomi. Har man forskjellig syn på økonomi er det klart det kan skape konflikt. TS: Vi er helt samstemte, derfor har vi felles økonomi. Alt mitt er hans, og alt hans er mitt. Vi skiller ikke på mine og dine penger, pengene går på felles konto, og absolutt alt av inntekter og regninger til/går fra samme konto. Vi tenker ikke på at den ene tjener mer enn den andre, eller at den ene f.eks har studielån eller at en har et barn å betale for. Vi deler alt, absolutt alt. Vår tanke er at det går opp i opp til slutt. Endret 2. juni 2024 av SPOCA
AnonymBruker Skrevet 3. juni 2024 #18 Skrevet 3. juni 2024 Kan tilføye at som mange andre her har vi likt syn på økonomi, og det har aldri vært kilde til krangel. Vi har begge alltid vært litt forsiktige, og ting som bolig og pensjonssparing har alltid blitt prioritert. Ingen har noen gang fått en betalingsanmerkning. Og så er vi ganske samstemte i hva det er verdt å bruke penger på, vi spiser god mat, og bruker ganske mye på reise og ferie. Når vi fikk bedre råd begynte vi også å unne oss litt luksusvarer her og der, jeg nevner det jo for han om jeg planlegger kjøp av noe til noen tusen, men eneste svaret jeg får er "det fortjener du". Men det preget oss allerede tidlig i forholdet. Jeg var mest hos han, uten at han tok noe betalt for det, jeg var da raus med mathandling og å spandere ute. Så flyttet han inn hos meg gratis i en overgangsperiode. Han kjøpte en billig bruktbil som jeg fikk disponere fritt. Jeg vet ikke om jeg hadde orket noe annet. Merker jeg blir litt matt når jeg leser tråder om å flytte sammen og organisering av økonomi, nesten ned på nivået der man vurderer hvem sin skinkepakke det er i kjøleskapet. Anonymkode: 0ec89...7a1
kaarebjarne Skrevet 3. juni 2024 #19 Skrevet 3. juni 2024 Bromance skrev (18 timer siden): Jeg tenker motsatt. At felles økonomi tvert om bidrar til konflikt, spesielt hvis man har et forskjellig forhold til penger i utgangspunktet. Vi har praktisert delvis felles økonomi. Dvs at vi setter vekk et fast beløp hver måned prosentvis etter vår inntekt for å dekke fellesregninger. Utenom det så har vi hver vår økonomi. Om man har et veldig forskjellig syn på penger og økonomi, så er det helt irrelevant om man har felles eller delt økonomi når man bor sammen...
sommerfugl154 Skrevet 3. juni 2024 #20 Skrevet 3. juni 2024 Vi har felles økonomi. Begge jobber 100% og bidrar like mye «energimessig». Derfor føler vi det er helt rettferdig - selv om mannen min tjener en god del mer enn meg. Alle våre penger går inn på felles konto, også har vi felles sparekonto, fond, og bevarer ca 5000 hver til lommepenger hver mnd. Fungerer helt supert! Vi krangler aldri om penger eller er uenige. Det var mye mer av det før, da vi regnet på alt hva hi hadde brukt på ting osv. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå