Gjest Gjest Skrevet 12. februar 2006 #61 Skrevet 12. februar 2006 Dette argumentet blir kjapt feid bort her. Det sto i det første innlegget, men blir bare feid under teppet av abortmotstanderne. Så der tok vi feil gitt. ← Skal vi si "stakkars kvinner som lot utføre et vanvittig inngrep på seg selv, under kritikkverdige forhold"? Det kan vi, men saken er at disse kvinnene VET at dette er livsfarlig. Og som nevnt (til det kjedsommelige) er det ikke automatisk slik at løsningen på alle vanvittige ting folk gjør, er legaliserering og utføring under kontrollerte forhold. Jeg lurer på hva som er bakgrunnen for at disse kvinnene har kommet i denne situasjonen, og hva som gjør at det tydeligvis ikke er et aktuelt alternativ å bære frem barnet. Jeg vet f.eks. at enkelte land med en spesielt "blomstrende" sex-industri har dødstall som følge av at prostituerte får foretatt illegale aborter. Jeg vet ikke tallene i detalj, men jeg kan liksom ikke se at legale aborter tar ondet ved roten i slike tilfeller. Det er ikke riktig å fremstille saken som om tilgang på legal abort er det ENESTE og/eller beste virkemiddelet.
Gjest wienerpølse Skrevet 12. februar 2006 #62 Skrevet 12. februar 2006 Med at du lærer dine barn at sex hører hjemme i ekteskapet? Ikke en ting. Men om du tror det er en realistisk og sunn tankemåte tror jeg du lever på feil klode. ← Hvorfor startet du denne tråden siden du tydeligvis ikke er ute etter en løsning på "problemet"? Skal du provosere får du komme med noe bedre. De bildene der har vi sett før, senest sist temaet abort var oppe her inne.
Gjest Gjesta Skrevet 12. februar 2006 #63 Skrevet 12. februar 2006 Nei... Vi fleipet med litt med det i begynnelsen, men det meste er tydeligvis mulig... Blir vel en smule sjokkert over at voksne nordmenn faktisk mener at barn selv må ta ansvaret når de blir voldtatt, men jeg er ikke overrasket! Håper innerst inne at det som er skrevet her, ikke er sant! ← Jeg er så naiv at jeg ikke tror de faktisk mener det. Og jeg velger å fortsette å være så naiv.
Leo Skrevet 12. februar 2006 #64 Skrevet 12. februar 2006 Abort er en synd. Uansett hvordan du vrir og vender på det er å frarøve et uskyldig barn livet. ← Da er du hjertelig velkommen til å fortelle meg, uten å kjenne meg, hvorfor jeg er en synder! For noen år siden aborterte jeg, frivillig, et foster i 9. uke. Tør du? Er jeg en morder?
Gjest Gjesta Skrevet 12. februar 2006 #65 Skrevet 12. februar 2006 Hvorfor startet du denne tråden siden du tydeligvis ikke er ute etter en løsning på "problemet"? Skal du provosere får du komme med noe bedre. De bildene der har vi sett før, senest sist temaet abort var oppe her inne. ← Nå tror jeg vi snakker litt rundt/forbi hverandre. Jeg har ikke linket til noen bilder, men undersøkelser rundt hvor mange kvinner som mister livet grunnet illegale aborter. Jeg er ikke ute etter å provosere. Jeg skulle oppriktig ønske det fantes en løsning på problemet. Jeg tror ikke hverken du eller jeg ønsker at det skal utføres så mange aborter som det gjøres.
Gjest Gjesta Skrevet 12. februar 2006 #66 Skrevet 12. februar 2006 Dette argumentet blir kjapt feid bort her. Det sto i det første innlegget, men blir bare feid under teppet av abortmotstanderne. Så der tok vi feil gitt. ← Skal vi si "stakkars kvinner som lot utføre et vanvittig inngrep på seg selv, under kritikkverdige forhold"? Det kan vi, men saken er at disse kvinnene VET at dette er livsfarlig. Og som nevnt (til det kjedsommelige) er det ikke automatisk slik at løsningen på alle vanvittige ting folk gjør, er legaliserering og utføring under kontrollerte forhold. Jeg lurer på hva som er bakgrunnen for at disse kvinnene har kommet i denne situasjonen, og hva som gjør at det tydeligvis ikke er et aktuelt alternativ å bære frem barnet. Jeg vet f.eks. at enkelte land med en spesielt "blomstrende" sex-industri har dødstall som følge av at prostituerte får foretatt illegale aborter. Jeg vet ikke tallene i detalj, men jeg kan liksom ikke se at legale aborter tar ondet ved roten i slike tilfeller. Det er ikke riktig å fremstille saken som om tilgang på legal abort er det ENESTE og/eller beste virkemiddelet. ←
Gjest Gjest Skrevet 12. februar 2006 #67 Skrevet 12. februar 2006 Da er du hjertelig velkommen til å fortelle meg, uten å kjenne meg, hvorfor jeg er en synder! For noen år siden aborterte jeg, frivillig, et foster i 9. uke. Tør du? Er jeg en morder? ← Jeg mener at et liv er like mye verdt fra dag en, så ja du har tatt livet av et uskyldig menneske. Det som er enda mer forbausende er at du nå bruker det som en provokasjon for å starte en opphetet debatt. Virkelig en hån mot folk som sliter med å få barn.
Gjest Gjest Skrevet 12. februar 2006 #68 Skrevet 12. februar 2006 Da er du hjertelig velkommen til å fortelle meg, uten å kjenne meg, hvorfor jeg er en synder! For noen år siden aborterte jeg, frivillig, et foster i 9. uke. Tør du? Er jeg en morder? ← Nå provoserer du denne andre gjesten igjen. Kom igjen, du har da hele tiden visst, også før du bestemte deg for å ta abort, at det finnes mange mennesker som anser det som drap. Du står helt fritt til å ignorere dem. Men i manges øyne er da selvsagt svaret ja, du er en morder. Det visste du også at de mente. Hvorfor lar du deg provosere av det, når du tydeligvis ikke deler deres syn?
Gjest Gjesta Skrevet 12. februar 2006 #69 Skrevet 12. februar 2006 Jeg mener at et liv er like mye verdt fra dag en, så ja du har tatt livet av et uskyldig menneske. Det som er enda mer forbausende er at du nå bruker det som en provokasjon for å starte en opphetet debatt. Virkelig en hån mot folk som sliter med å få barn. ← Vet du hva? Her tar du deg vann over hodet. For du vet ikke begrunnelsen for aborten. Du vet bare at den er utført. Om denne aborten var alternativet til at kvinnen som utførte den skulle dø, hvem er du til å stille deg til doms over hvem som skal leve eller dø? Hva vet egentlig du?
Leo Skrevet 13. februar 2006 #70 Skrevet 13. februar 2006 Virkelig en hån mot folk som sliter med å få barn. ← Tja... Jeg sliter med å få barn i dag, men jeg angrer fremdeles ikke på aborten! Noen som sliter med å ha to tanker i hodet på en gang?
Gjest Gjest_Elisabeth_* Skrevet 13. februar 2006 #71 Skrevet 13. februar 2006 Jeg er ikke ute etter å provosere. Jeg skulle oppriktig ønske det fantes en løsning på problemet. Jeg tror ikke hverken du eller jeg ønsker at det skal utføres så mange aborter som det gjøres. ← Nei hvem ønsker vel det. Jeg tror også at det ikke bare er en grunn til at antallet aborter er så høyt. Jeg rynker på nesen og tenker mitt når jeg hører om kvinner som tar abort for 4-5 gang siden jeg er helt i mot abort når det brukes på denne måten. Vi har ikke tilgang på så rent lite prevensjonsmidler i dag. Det finnes tjenester som Alternativ til Abort osv som sikkert hjelper mange, men pr. i dag tror jeg ikke det finnes et bedre alternativ til selvbestemt abort.
Gjest Gjesta Skrevet 13. februar 2006 #72 Skrevet 13. februar 2006 Nei hvem ønsker vel det. Jeg tror også at det ikke bare er en grunn til at antallet aborter er så høyt. Jeg rynker på nesen og tenker mitt når jeg hører om kvinner som tar abort for 4-5 gang siden jeg er helt i mot abort når det brukes på denne måten. Vi har ikke tilgang på så rent lite prevensjonsmidler i dag. Det finnes tjenester som Alternativ til Abort osv som sikkert hjelper mange, men pr. i dag tror jeg ikke det finnes et bedre alternativ til selvbestemt abort. ← Jeg skulle likt å se statistikk på hvor mange kvinner som faktisk får utført 4-5 aborter. For jeg tviler sterkt på at det er mange. Jeg har faktisk mye større tro på og respekt for kvinner flest enn som så. Men jeg er ikke flink til å finne frem til statistikk, det skal jeg innrømme...
Leo Skrevet 13. februar 2006 #73 Skrevet 13. februar 2006 Jeg mener at et liv er like mye verdt fra dag en, så ja du har tatt livet av et uskyldig menneske. Det som er enda mer forbausende er at du nå bruker det som en provokasjon for å starte en opphetet debatt. Virkelig en hån mot folk som sliter med å få barn. ← Jeg har ikke startet debatten! Du og dine meningsfeller håner mitt valg og kaller meg morder! Burde jeg ha bøyd meg i støvet og akseptert det? Sett fra mitt synspunkt er det bedre at dere anklager meg, enn en stakkars voldtatt 12-åring i Sør-Amerika!
Gjest Gjest Skrevet 13. februar 2006 #74 Skrevet 13. februar 2006 Jeg skulle likt å se statistikk på hvor mange kvinner som faktisk får utført 4-5 aborter. For jeg tviler sterkt på at det er mange. Jeg har faktisk mye større tro på og respekt for kvinner flest enn som så. Men jeg er ikke flink til å finne frem til statistikk, det skal jeg innrømme... ← Jeg vet heller ikke hvor eksakt den rette statistikken er å finne, men jeg tror heller ikke at det er vanlig her til lands, eller blandt "vanlige" vestlige kvinner overhodet, å ta 4-5 aborter. Jeg vet om noen ganske få som havner rundt det tallet, men de er tilknyttet rusmiljøer og/eller er i barnevernssystemet (ja, du leste riktig; jenter i 16-17-årene som har tatt både 3 og 4 aborter). Men jeg tror denne diskusjonen egentlig illustrerer godt hvorfor det ikke blir gjort noe med dette at kvinner dør under kummerlige forhold etter å ha tatt illegal abort. For vi begynner umiddelbart å diskutere prinsippene "fri abort, kvinners rett til å bestemme over egen kropp" vs. "det ufødte barns rett til liv". Og så slår vi hverandre i hodet med mer eller mindre gode argumenter, og kommer langt vekk fra sakens kjerne. Og mens gresset gror, dør kuen. Kan vi være enige om at abort ikke er et koselig og hverdagslig inngrep? At det aller beste hadde vært om ingen hadde behøvd å tenke i de baner overhodet? Og kan vi også være enige om at de som dør på et skittent trebord med blodige strikkepinner stukket opp i underlivet, ikke er urbane kvinner i den vestlige verden som noen timer tidligere pleiet sine tømmermenn over en cappucino, og bannet over kondomet som sprakk? Vi bør klare å holde oss til saken, som er at det er vanskeligstilte kvinner, prostituerte, fattige, undertrykte (på mange måter, inkludert av sosiale og religiøse normer) og misbrukte, som trenger vår hjelp. Og vet dere hva? Jeg tror ikke de vil hylle oss som redningsmenn om vi overøser dem med gratisbilletter til abortklinikker. Vi bør for pokker klare bedre enn som så. Og prøv å tøyle stridslysten for den frie abort. Vi vet hva som skjer hvis man øker aborttilgjengeligheten til det absurde, for det gjorde de i tidl. Sovjetunionen. Og resultatet ble et sammenhengende mareritt for kvinner i alle aldre. Men jeg er sikker på at mange ansvarsløse menn syntes det var en aldeles utmerket ordning.
Gjest Gjesta Skrevet 13. februar 2006 #75 Skrevet 13. februar 2006 Jeg tror mye av svaret ligger i bedre sexualopplysning, spesielt overfor ungdom. ← Nå fikk jeg tid til å lese litt mer om temaet, og faktisk så har det vært en nedgang i antall aborter blant ungdom.
Gjest Gjest Skrevet 13. februar 2006 #76 Skrevet 13. februar 2006 Nå fikk jeg tid til å lese litt mer om temaet, og faktisk så har det vært en nedgang i antall aborter blant ungdom. ← Jeg fulgte linken... over fjorten tusen aborter i lille Norge i 2004...? Jeg synes det var veldig mye... Og joda, det var færre tenåringsaborter, men flere totalt sett. Og 530 etter tolvte uke... og da kan man se på ultralyd og alt...
mari Skrevet 13. februar 2006 #77 Skrevet 13. februar 2006 Det er mange argumenter for og mot abort, noen gode, noen ikke fult så gode. Guds vilje er et heller dårlig argument. Det er sånn at menneske er skapt for å ha sex, og hvis man tror at mennesker kommer til å forbeholde sex til de gangene som man har et sterkt ønske om å reprodusere seg, så tar man feil. Det er mulig at noen veldig få (uheldige) mennesker klarer det, men det er ikke et realistisk (eller ønskelig) mål for hele menneskeheten. Det finnes ingen 100% sikkerhet for at man ikke blir gravid, men hvis man gjør alt det man kan for at man ikke skal bli gravid (man tar p-piller, bruker kondom ell.) så synes jeg ikke at jeg kan dømme en person som abort. Jeg ville heller ikke dømt en person som tok abort som en nødløsning, men så synes jeg ikke at det er min jobb å dømme andres valg. Jeg klarer ikke å se for meg at jeg klarer å ta abort, men samtidig så vet jeg at hvis jeg blir gravid igjen, så er sjansen for at jeg blir sittende i rullestol i lang tid veldig stor. Allikevel så lar jeg ikke vær å ha sex med mannen min, men vi gjør alt vi kan for at jeg ikke skal bli gravid. Hvis jeg alikevel blir det, så blir jeg stilt overfor en problemstilling som kanksje ikke er så vanskelig likevel.... Når det kommer til mennesker som blir voldtatt, enten av familie eller en fremmed, så må det være opptil kvinnen om hun faktisk takler det psykiske ved å bære frem et barn som har blitt til ved en så vond handling. Hvis hun ikke klarer å få den påminelsen hver gang hun ser sitt eget barn, så håper jeg virkelig ikke at noen dømmer henne for det! Hun vil sannsynligvis ha det vondt nok uansett! Dere som sier at barnetsliv tar til fra dag 1, p-piller og andre hormon produkter gjør at egget ikke fester seg, men det betyr ikke at det ikke kan være befruktet, betyr det at dere mener at det er drap også, eller er det greit?
Gjest Gjest Skrevet 13. februar 2006 #78 Skrevet 13. februar 2006 Dere som sier at barnetsliv tar til fra dag 1, p-piller og andre hormon produkter gjør at egget ikke fester seg, men det betyr ikke at det ikke kan være befruktet, betyr det at dere mener at det er drap også, eller er det greit? ← Godt spørsmål. Nå er det slik at de fleste typer hormonell prevensjon fungerer ved at de hindrer eggløsning, men noen (f.eks. minipiller og "angrepiller") virker på den måten du sier. Og hvis man da skal være konsekvent, må man avstå fra å bruke den typen prevensjon.
Iceglow Skrevet 13. februar 2006 #79 Skrevet 13. februar 2006 Godt spørsmål. Nå er det slik at de fleste typer hormonell prevensjon fungerer ved at de hindrer eggløsning, men noen (f.eks. minipiller og "angrepiller") virker på den måten du sier. Og hvis man da skal være konsekvent, må man avstå fra å bruke den typen prevensjon. ← At livmorslimhinnen brytes ned gjelder alle hormonelle preventiver, eneste unntaket er MULIGENS Ceazette. Spiral, spesielt kobberspiral, havner også inn under denne kategorien.
Gjest gjest1 Skrevet 13. februar 2006 #80 Skrevet 13. februar 2006 Hadde ikke behøvd å ta abort om de hadde fulgt Guds vilje og ikke hatt sex før ekteskapet ← Eeeehh... det må være deilig å være såpass naiv... Det forekommer aborter blant gifte og samboende kvinner også.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå