Gå til innhold

Sånn a propos abortmotstand

Anbefalte innlegg

Skrevet
Jeg har fremdeles ikke lest en eneste løsning på problemet mtp illegale aborter, som diskusjonen startet med. Ikke en.

Jeg tror mye av svaret ligger i bedre sexualopplysning, spesielt overfor ungdom.

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Løsningen er slik vi har det i Norge. At alle har tilgang til abort - kostnadsfritt.

Javisst, det mener jeg også. Men disse motstanderne av selvbestemt abort er visst ikke av samme oppfatning, så jeg ville likt å se om de tar ansvaret for alle de mødrene som kommer til å lide under et forbud.

Skrevet
Jeg tror mye av svaret ligger i bedre sexualopplysning, spesielt overfor ungdom.

Helt konkret, hva tror du ungdom ikke vet om sex i dag?

Skrevet
En sædcelle er også "liv", men ikke av like stor verdi som et fullt utviklet menneske. Samme med fosteret.

Og selv om fosteret hypotetisk hadde like stor rett til livet som du og jeg så medfører ikke det retten til å bruke en annens kropp mot dennes vilje. Fosteret har ingen rett til å leve som en parasitt i en kvinnes kropp mot hennes vilje.

Hehe. Patetisk. Det skulle du ha tenkt på før du slapp til denne "parasitten". Et foster er like mye verdt som deg og meg. Hvilken rett har man da til å nekte barnet å bestemme over sitt eget liv - altså nekte det å vokse opp?

Skrevet
Fosteret er ikke bevisst sin egen eksistens og har ingen interesser overhodet. Å ta livet av det er kvinnens rett om hun skulle ønske det.

And that is the crux of the matter.

Husk at denne omdefinisjonen av "liv" til å ikke gjelde et foster, er av nokså ny dato. I svært mange samfunn har det vært praktisert samme straff for å fremprovosere abort som for drap, mange steder er det slik fortsatt. Da må det være legitimt å spørre hvilke kriterier som gjør at foster til et ikke-menneske, og derved ikke omfattet av noen rettigheter.

- Er det bevisstheten? Mennesker i koma er uten bevissthet. Hvis legene antar at de kan oppnå bevissthet senere, på samme måte som et foster blir et bevisst barn, er det da likevel legitimt å ta livet av dem? Og er et nyfødt spebarn egentlig bevisst?

- Er det evnen til å overleve uten teknisk assistanse? Mange, både voksne og barn, er avhengige av avansert teknologi for å opprettholde livet. Gjør det i seg selv dem til noe mindre enn mennesker?

- Er det evnen til å overleve utenfor livmoren? Denne varierer. Har man gode kuvøser, kan man redde noen ørsmå nurk som er født altfor tidlig. Hvem skal bestemme dette?

- Kan fosteret sies å være "en del av kvinnens kropp"? Avanserte mekanismer finnes i morkaken for å unngå at kvinnens kropp støter ut fosteret som et fremmedlegme. Hvis disse ikke fungerer optimalt, kan spontanaborter og livstruende forgiftninger bli resultatet. Høres dette ut som en integrert del av kvinnens kropp?

Dette er ikke enkle problemstillinger. Selv synes jeg alle disse "forklaringene" om hvorfor et foster ikke er et barn, er bortforklaringer mer enn noe annet. "Å, så bekvemt det hadde vært om et foster ikke var et barn, for da kunne vi bare kaste dem vekk uten dårlig samvittighet", eller noe slikt...

Skrevet
Hehe. Patetisk. Det skulle du ha tenkt på før du slapp til denne "parasitten". Et foster er like mye verdt som deg og meg. Hvilken rett har man da til å nekte barnet å bestemme over sitt eget liv - altså nekte det å vokse opp?

Ser at du er villig til å ta ansvar for dette barnet når moren ikke kan av en eller annen grunn da. Det kan være mange grunner, psykisk sykdom, fysisk sykdom eller annet. Er du mann for å stå for dine ord? Hvor mange barn hjelper du til daglig, utenom dine egne?

Skrevet

Antallet tenåringsgraviditeter er et stadig økende problem i mange land i dag og jeg tror neppe alle disse graviditetene var planlagt. Og når man ser at enkelte lurer på om man kan bli gravid via oralsex, tro at man ikke kan bli gravid dersom man "hopper av i svingen", finner på å bruke plastfolie som erstatning for kondom(jepp, dette tenkte faktisk min niese alvorlig på), så tror jeg mange ikke vet i nærheten av det de burde ha visst.

Skrevet

Jeg har en rett til å bestemme over egen kropp. Og jeg bestemmer at denne kroppen ikke skal holde liv i et foster.

Skrevet
Ser at du er villig til å ta ansvar for dette barnet når moren ikke kan av en eller annen grunn da. Det kan være mange grunner, psykisk sykdom, fysisk sykdom eller annet. Er du mann for å stå for dine ord? Hvor mange barn hjelper du til daglig, utenom dine egne?

Jeg har 3 egne barn + 2 fosterbarn. Hva med deg?

Skrevet

You would be surprised.

Jeg er ikke samme gjesten som du svarte, men hvorfor ikke ta en tur innom en av barne- og ungdomstjenestene som finnes på nettet, og se hva ungdommene spør om? http://www.klara-klok.no er en slik. Enkelte spørsmål kommer til å få deg til å falle av stolen.

Seksualundervisningen i skolen er nesten fullstendig opp til læreren, og en favoritt nå ser ut til å være "prosjektarbeid", der elevene selv samler inn informasjon om et begrenset tema. Så presenterer de resultatene for hverandre, får karakter, og dett var dett.

(Seksualundervisningen i hjemmene spriker selvsagt like vannvittig som den alltid har gjort.)

Skrevet
Antallet tenåringsgraviditeter er et stadig økende problem i mange land i dag og jeg tror neppe alle disse graviditetene var planlagt. Og når man ser at enkelte lurer på om man kan bli gravid via oralsex, tro at man ikke kan bli gravid dersom man "hopper av i svingen", finner på å bruke plastfolie som erstatning for kondom(jepp, dette tenkte faktisk min niese alvorlig på), så tror jeg mange ikke vet i nærheten av det de burde ha visst.

Og du tror faktisk at manglende informasjon er problemet? Hva har du i så fall tenkt å gjøre med det?

Skrevet
Jeg har fremdeles ikke lest en eneste løsning på problemet mtp illegale aborter, som diskusjonen startet med. Ikke en.

Bare en masse patetiske høymoralske generaliseringer.

Nei... Vi fleipet med litt med det i begynnelsen, men det meste er tydeligvis mulig...

Blir vel en smule sjokkert over at voksne nordmenn faktisk mener at barn selv må ta ansvaret når de blir voldtatt, men jeg er ikke overrasket!

Håper innerst inne at det som er skrevet her, ikke er sant!

Skrevet
Og du tror faktisk at manglende informasjon er problemet? Hva har du i så fall tenkt å gjøre med det?

Jeg lærer mine barn at sex hører hjemme i ekteskapet siden det er min personlige overbevisning. Hva har du tenkt å gjøre med det?

Skrevet
Hvorfor tror du resultatet er annerledes eller bedre ved illegale aborter, som er det realistiske alternativet til legale aborter?

Abort er en synd. Uansett hvordan du vrir og vender på det er å frarøve et uskyldig barn livet.

Skrevet
Jeg lærer mine barn at sex hører hjemme i ekteskapet siden det er min personlige overbevisning. Hva har du tenkt å gjøre med det?

Med at du lærer dine barn at sex hører hjemme i ekteskapet? Ikke en ting. Men om du tror det er en realistisk og sunn tankemåte tror jeg du lever på feil klode.

Skrevet
Abort er en synd. Uansett hvordan du vrir og vender på det er å frarøve et uskyldig barn livet.

Du svarte ikke på spørsmålet mitt. Bevisene for at det er illegal abort som er alternativet finner du i startinnlegget mitt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...