Gå til innhold

Hvilket smør?

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Har ingen anbefalinger til deg, men ville bare si min enighet angående Bremykt. Bremykt smaker høgg og det må være noe alvorlig galt med smaksløkene til de som frivillig putter det i munnen sin. 

Anonymkode: cd2e1...5e9

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Bremykt til hverdags, liker kaldt smør best og den mykere-varianten holder seg så greit i kjøleskapet. På skikkelig godt brød går det i kviteseidsmør (forsøker å unngå å kjøpe Tine men det er så godt) eller rørossmør. 

Anonymkode: 7e383...561

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (22 timer siden):

For en merkelig teori om svin i Brelett😂

Du har jo åpenbart tillgang på internett TS, du er vel ikke ute av stand til å google ting når du greier å opprette tråd her på KG?

Brelett er Halal og inneholder ikke svin i noen form.

Anonymkode: b9655...9b0

Du trenger ikke å være frekk, det går an å svare normalt, gjør det ikke?

Anonymkode: 1ed8e...411

AnonymBruker
Skrevet
Stor pike skrev (1 time siden):

Margarin er dritt. Og smaken er grusomt. Bruker det kun i pepperkaker. 

Her går det mest av Bremykt, men jeg måtte ned med kolesterol og gikk over til Olivero. Smaker slett ikke verst. 

Etter å ha smakt Bremykt som er smør, så må jeg nok si at jeg ikke liker smør på brødskiva, magen min liker det rett og slett ikke, begge gangene jeg hadde den på skiva ble jeg kvalm som aldri før og var kvalm i flere timer🤢

Kanskje prøve Olivero🤔

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Jeg blir litt usikker her, vil du ha et smør som smaker like godt som du mener brelett smaker som (altså som smaker likt brelett da, får jeg ut i fra), eller mener du en annen type margarin som smaker likt? 

Anonymkode: 8361b...2be

Som smaker som Brellet? Tror jeg skrev dette i hovedinnlegget mitt også da🤔

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 2.6.2024 den 10.48):

Kjøpte meg Bremykt og det er noe av det verste jeg har smakt og spist, det er som å smøre på margarin, jeg ble kjempekvalm i flere timer etterpå, så den utgår.

Jeg tipper det er den usunne rapsoljen du reagerer på, ikke det sunne smøret. Rapsolje er noe av det mest usunne man kan spise. Det er egentlig motorolje. Under andre verdenskrig trengte de mye motorolje og produksjonen ble økt. Da krigen var over hadde de en overproduksjon. Så klarte de å endre giftinnholdet (erukasyre) fra 20% til 1-2% og så ble den godkjent som matolje. Litt lobby og hjernevasking senere, så tror de fleste at en giftig motorolje er sunn... 

https://financialpost.com/technology/how-canada-convinced-the-world-to-eat-engine-lubricant

Spis heller sunt smør. Hold deg unna margarin. Spis meierismør, kvitseidsmør, rørossmør osv.

Anonymkode: 72efd...db3

• Nyttig 1
Skrevet

Faren min spiser vanlig meierismør (Tine). Det han gjør, er å ta og skjære av en blokk fra smøret når det er kjøleskapskaldt, sånn passe bit som holder til et par dager kanskje, og så sette resten i kjøleskapet.  Biten du skjærte av oppbevares i smørboks med lokk på kjøkkenbenken e.l.

Smøret som står ute i romtemperatur blir mykt, og kan lett smøres utover. Når det er tomt, skjærer du av en ny bit fra kjøleskaps-pakken og legger i smørboksen i romtemperatur osv. Da unngår du at smøret blir dårlig pga for varm oppbevaring i for lang tid. Smaker fint og faren min har brukt denne metoden i årevis.

• Nyttig 1
Skrevet
Million skrev (1 minutt siden):

Faren min spiser vanlig meierismør (Tine). Det han gjør, er å ta og skjære av en blokk fra smøret når det er kjøleskapskaldt, sånn passe bit som holder til et par dager kanskje, og så sette resten i kjøleskapet.  Biten du skjærte av oppbevares i smørboks med lokk på kjøkkenbenken e.l.

Smøret som står ute i romtemperatur blir mykt, og kan lett smøres utover. Når det er tomt, skjærer du av en ny bit fra kjøleskaps-pakken og legger i smørboksen i romtemperatur osv. Da unngår du at smøret blir dårlig pga for varm oppbevaring i for lang tid. Smaker fint og faren min har brukt denne metoden i årevis.

Min mor gjør samme. Smørklokkene har gått i arv i flere generasjoner 🥰 

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
Million skrev (1 minutt siden):

Jepp, dette er et godt tips. Det virker som at folk flest ikke vet at smør holder seg faktisk over en uke på kjøkkenbenken, så dette har jeg tipset mange om.

• Liker 1
Skrevet

Brelett inneholder ikke "olje fra svin."

Betegnelsen olje brukes ikke om fett fra svin,bare til orientering.

Brelett inneholder hovedsakelig rapsolje og smør.

Ellers er det varedeklarasjon på pakken som du kan lese.

AnonymBruker
Skrevet

Meierismør ❤️

Anonymkode: 26bbf...2e6

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Million skrev (15 minutter siden):

Nei, det frister ikke i det hele tatt, nei.🫣

Ts

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Jepp, dette er et godt tips. Det virker som at folk flest ikke vet at smør holder seg faktisk over en uke på kjøkkenbenken, så dette har jeg tipset mange om.

Bruker kun det når jeg skal lage kake, usaltet for så vel. På brødskiva? Nei takk.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Bruker kun det når jeg skal lage kake, usaltet for så vel. På brødskiva? Nei takk.

Hvis du ikke vil spise smør må du jo ikke be om råd til hvilket smør du skal velge. 

Anonymkode: e7233...27d

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Ts

Det er det som er ekte smør. Det du spør om er ikke ekte smør da, siden du avviser vanlig Tine meierismør, evt Rørossmør eller Kviteseidsmør.

Du spør om ting jeg kaller margarin, for det er blandet med oljer etc

Skrevet
AnonymBruker skrev (28 minutter siden):

Jeg har så sære smaksløker, så jeg kan bare ha meierismør nok til en dag eller kanskje to ute på benken. Jeg syns det fort får en, om ikke direkte harsk, så emmen smak.

AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Ts

Men kan du ikke bare fortsette med Brelett da, nå som ikke bare en, men to, har fortalt deg at det ikke inneholder noe som har noe med svin å gjøre? :klo: Hvor vanskelig kan det egentlig være?

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Smør er et meieriprodukt som inneholder minst 80 prosent melkefett, mens margarin er en fast, formbar blanding av vegetabilsk og/eller animalsk fett og vann. Margarin kommer i mange varianter med ulikt fettinnhold og inneholder som regel mindre mettet fett enn smør. (,Kilde: melk.no).

Anonymkode: eb31b...024

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Brelett er godt, men det er ikke smør, det er margarin, likt som Bremykt.

Jeg bruker selv margarin på skiva, ingenting galt i det, Soft Flora har vært i kjøleskapet siden jeg var barn, og kjøper det selv nå som voksen.

Men typisk er min erfaring at margaring holder seg smøremykt it fra kjøleskapet og smør er det som er hardt. Hva de gjør meg «Bremykt», for at det holder seg så sinnsykt hardt lurer jeg på, for det er ikke akkurat det de reklamerer for 😅

Om du ønsker ekte smør:

Tine Meierismør, Tine Setersmør, Kviteseidsmør, Røros Smør, President Gourmet Smør

Margarin:

Soft Flora, Olivero, Vita Hjertegod, Brelett, Bremykt, Berit Smøremykt, Mills No 1…

Vi har mange ulike typer margarin, og mange ulike typer smør. Hvem som er best, det er ikke enkelt å svare på. Jeg er veldig glad i Soft Flora, og kan anbefale den. Men om du er glad i Brelett, så ønsker du nok noe med mer smak, da burde du nok kanskje finne deg et meierismør, og ikke et margarinprodukt. Erfaringsmessig er det mer smak i smør. Brelett er smakssatt for å smake mer som smør.

Det er mye Tine smør man finner i butikken, men sikker også en del andre typer som jeg ikke kommer på. Setersmør smaker litt ekstra, da det har ekstra salt i seg, samme med Kviteseidsmør og President smøret.

Anonymkode: 9ffe5...261

AnonymBruker
Skrevet
Sen ve ben skrev (19 timer siden):

Beklager kanskje litt dumt spm men er den ok mtp hvis noen sliter med dårlig kolesterol?

De har faktisk et produkt der de reklamerer for at de har testet og bekreftet virkning mot høyt kolesterol;

Vita Hjertego Pro-Aktiv :) 

Anonymkode: 9ffe5...261

Skrevet
Brunhilde skrev (7 timer siden):

Jeg har så sære smaksløker, så jeg kan bare ha meierismør nok til en dag eller kanskje to ute på benken. Jeg syns det fort får en, om ikke direkte harsk, så emmen smak.

Men kan du ikke bare fortsette med Brelett da, nå som ikke bare en, men to, har fortalt deg at det ikke inneholder noe som har noe med svin å gjøre? :klo: Hvor vanskelig kan det egentlig være?

Jeg gjør også sånn, men i skapet, spesielt på sommeren. 1-2 dager og bytter boks hver gang jeg tar nytt smør sånn ca. 😊

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...