AnonymBruker Skrevet 2. juni 2024 #1 Skrevet 2. juni 2024 Når kunne dine leke sammen? Det er 2,5 år mellom mine to, yngste er 9mnd. Lengter etter den dagen de to har glede av å leke sammen. Eldste synes det er kjedelig å være hjemme med oss, vil bare ut og leke med nabounger. Det er ikke hver dag det passer, av ulike årsaker. Og da blir det gjerne litt styr hjemme fordi eldste vil at vi foreldre skal aktivisere henne. Men det er ikke alltid vi orker det eller så kan det være ting vi må få gjort. Så det hadde vært fint om ungene kunne underholde seg selv i større grad 😊 Anonymkode: 13c79...d4b
AnonymBruker Skrevet 2. juni 2024 #2 Skrevet 2. juni 2024 Av egen erfaring - det var først som voksen vi har glede av hverandre. 2-3 år er mye hele veien, og man vil foretrekke jevnaldrende. Vi har ikke egne barn, men passer nevøer/nieser en del. Ser det samme der, de søker ikke mot hverandre, men mot oss eller egne aktiviteter. Selv ved TV blir det raskt krangling og enighet om å velge video annenhver gang. Anonymkode: 4db30...da7 4
AnonymBruker Skrevet 2. juni 2024 #3 Skrevet 2. juni 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Av egen erfaring - det var først som voksen vi har glede av hverandre. 2-3 år er mye hele veien, og man vil foretrekke jevnaldrende. Vi har ikke egne barn, men passer nevøer/nieser en del. Ser det samme der, de søker ikke mot hverandre, men mot oss eller egne aktiviteter. Selv ved TV blir det raskt krangling og enighet om å velge video annenhver gang. Anonymkode: 4db30...da7 Ånei😅 Det var ikke helt svaret jeg var ute etter 😆 Anonymkode: 13c79...d4b
AnonymBruker Skrevet 2. juni 2024 #4 Skrevet 2. juni 2024 Her var det i hvert fall god samlek da yngste var i toårsalderen. To år mellom mine. Men jeg husker at de også lekte før dette, men det var "side om side"-lek. Vi prøvde å finne på aktiviteter som begge kunne gjøre, f.eks duplo, togbane, vannlek nå på sommeren, maling, tegning og perling (ja, små barn kan perle). Nå er de 9 og 11 år og har begynt å leke mindre sammen... Naturlig nok, nå er de nok en gang på ulike stadier i livet sitt. Anonymkode: d537a...62c
Arkana Skrevet 2. juni 2024 #5 Skrevet 2. juni 2024 (endret) Jeg husker ikke helt når det så smått begynte, men våre tre (to år mellom hver) har lekt sammen siden de var ganske små. I starten var det gjerne den/de eldste som f.eks. hjalp den/de yngste med å bygge noe og noen ganger var det mer parallell-lek hvor de satt side om side og holdt på med hver sine ting, men etter hvert lekte de mer og mer sammen (kanskje da den yngste var ca 2?). Nå er to av dem tenåringer og yngste er 11 så de leker ikke lenger, men de gjør fremdeles ting sammen jevnlig (spille PC-spill eller på Playstation, de er ute og hopper på trampolinen eller spiller dart i sommerhalvåret, spille brettspill sammen eller ser film eller bare sitter og skravler). Jeg ser det samme hos andre familier med mer enn ett barn, de har stor glede av hverandre allerede fra tidlig alder. Jeg kjenner meg overhodet ikke igjen i det første svaret du fikk og vet faktisk ikke om en eneste familie hvor søsken har hatt det slik. Også jeg og broren min og mannen min og hans brødre har lekt sammen hele barndommen og hatt et godt forhold helt fra vi var små. Min erfaring både fra egen og alle andre familier jeg kjenner er at dette er det vanlige. Din yngste er fremdeles litt liten, men du skal se at om ett år eller så er det helt annerledes. Endret 2. juni 2024 av Arkana 1
AnonymBruker Skrevet 2. juni 2024 #6 Skrevet 2. juni 2024 Riktignok 4 år mellom mine to, men de har lekt godt siden yngste var 2 år. Hjelper sikkert at yngste er jente og ligger langt foran jevnaldrende i utvikling, men eldste er gutt og henger litt etter 😅 de har veldig omsorg for hverandre og er flinke til å underholde både seg selv og andre. Tipper det her går vel så mye på personlighet. Kjenner mange søsken som aldri har vært særlig close Anonymkode: 26ec1...780
AnonymBruker Skrevet 2. juni 2024 #7 Skrevet 2. juni 2024 Mine med to års mellomrom har lekt veldig godt sammen, husker ikke helt fra når men. En del krangling, men også veldig flinke til å dele, samarbeide og finne på ting sammen. Anonymkode: 9cbb2...c02
AnonymBruker Skrevet 3. juni 2024 #9 Skrevet 3. juni 2024 AnonymBruker skrev (På 2.6.2024 den 11.57): Når kunne dine leke sammen? Det er 2,5 år mellom mine to, yngste er 9mnd. Lengter etter den dagen de to har glede av å leke sammen. Eldste synes det er kjedelig å være hjemme med oss, vil bare ut og leke med nabounger. Det er ikke hver dag det passer, av ulike årsaker. Og da blir det gjerne litt styr hjemme fordi eldste vil at vi foreldre skal aktivisere henne. Men det er ikke alltid vi orker det eller så kan det være ting vi må få gjort. Så det hadde vært fint om ungene kunne underholde seg selv i større grad 😊 Anonymkode: 13c79...d4b Å vente på at søsken skal ha gleden av hverandre, kan det hende du må vente for alltid. Hvis eldste kjeder seg, så må dere dele dere. Anonymkode: 8e5b6...e84 2
AnonymBruker Skrevet 3. juni 2024 #10 Skrevet 3. juni 2024 Mine er 14 og 16 (jente og gutt) De har alltid lekt mye sammen og eldste gutten har kunnet kombinere sine leker med hennes. Anonymkode: 8ddec...a98
AnonymBruker Skrevet 3. juni 2024 #11 Skrevet 3. juni 2024 Som flere, så opplevde vi at de begynte å leke en del sammen da yngste var ca 2 år. Før dette kunne det være at vi fikk til at eldste enagsjerte yngste. (Enten ved å bygge noe som kunne rives ned, eller ved å leke på en måte som var morsom å se på.) Men oftest ikke så lenge av gangen. Oppigjennom fra yngste var ca 2 og frem til eldste ble omtrent tenåring, så lekte de en del sammen. Nå som begge er tenåringer, så har de en del samtaler der de engasjerer hverandre. De kan også spille sammen. Anonymkode: 0f14d...ab6
Queen94 Skrevet 3. juni 2024 #12 Skrevet 3. juni 2024 Mine er 10 og 8 år, leker til tider men blir fort uenige. Dattera mi er litt for sensitiv og sønnen min er for aktiv. Men heldigvis kan de leke uten at vi skal bli med på leken.
AnonymBruker Skrevet 3. juni 2024 #13 Skrevet 3. juni 2024 Her var yngste 2 år når de virkelig fikk god lek sammen. Storesøster var da 4 år. Det varte i to år, men når eldste begynte på skolen var det mer spennende med venninnene😅 Fikk en tredjemann og han har lekt best med storesøsteren som er 4 år eldre. Krangler nesten bare med broren om aaaaalt🤯 ingen garantier for at de skal underholde hverandre…. Blir mye mekling i stede🥺 Anonymkode: 62762...63d 1
AnonymBruker Skrevet 3. juni 2024 #14 Skrevet 3. juni 2024 Det er fem år mellom mine. Men de leker sammen en del. Storesøster syns det er stas å leke med lillebror på 1,5. 😊 Anonymkode: b5bd4...074
AnonymBruker Skrevet 3. juni 2024 #15 Skrevet 3. juni 2024 Mine på 1,5 og 6 år leker masse sammen. Eldste synes det er gøy å tøyse med lillesøster og lillesøster hermer etter storesøster og de koser seg verre! Anonymkode: 87141...e92 1
AnonymBruker Skrevet 3. juni 2024 #16 Skrevet 3. juni 2024 Husker ikke helt når det begynte, men då smått i løpet av det siste året. Nå leker de masse sammen, rollelek der begge er aktive bidragsytere, både inne og ute. Eldste vil helst ikke at det går for lenge før han får leke med jamngamle, men søsknene har veldig glede av hverandre. Ser også i barnehagen at det er flere jamngamle søskenpar der flere søskenpar leker sammen, både store og små. mine blir 3 og 5 i sommer, like under 2 år i mellom. Anonymkode: 9c7eb...c30
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå