Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

En bekjent av meg skal gi en cider i gave til konfirmanten. Er dette greit? Jeg syns ikke!

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Ulovlig.

Anonymkode: 9d5a0...427

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
kaiturid skrev (1 time siden):

En bekjent av meg skal gi en cider i gave til konfirmanten. Er dette greit? Jeg syns ikke!

Cider generelt ja, cider med alkohol nei. 

Anonymkode: 309a7...087

• Liker 6
Skrevet
AnonymBruker skrev (29 minutter siden):

Ulovlig.

Anonymkode: 9d5a0...427

Kommer kanskje an på innholdet. 

• Liker 1
Skrevet

Merkelig gave uansett... Én cider?

Skrevet

image.thumb.png.5de71c9bb87eee34ef2f7c72275e00a0.png

Jeg syns dette kan være en fin gave til en konfirmant, helt alkoholfri og samtidig litt voksent. 

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Men hvorfor bygge opp under en alkoholkultur i det hele tatt?? 

Å hi alkoholholdig drikke til personer under 18 er straffbart. 

Anonymkode: cb994...7c8

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Alkoholfri drikke eller ganskje ginger beer går til nøds an. Men det er vel bedre å gi konfirmanten en flaske vann og en tur på kino eller noe som passer til en hobby hen har.

Anonymkode: 4c57d...977

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Nei det synes jeg ikke passer seg. Verken med eller uten alkohol. Dagens unge begynner allerede drikke alt for tidlig. Vi som er voksne bør vite bedre enn å gi cider i gave og oppfordre til dette. Vent heller til ungdommen har 18 årsdag med slike gaver, tenker nå jeg iallefall. 

Anonymkode: 56b01...d50

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Nei det synes jeg ikke passer seg. Verken med eller uten alkohol. Dagens unge begynner allerede drikke alt for tidlig. Vi som er voksne bør vite bedre enn å gi cider i gave og oppfordre til dette. Vent heller til ungdommen har 18 årsdag med slike gaver, tenker nå jeg iallefall. 

Anonymkode: 56b01...d50

Hvorfor mener du at det ikke er greit med cider uten alkohol? Bare fordi du forbinder det med alkohol, eller? Cider uten alkohol er et god og flott erstatning til brus. 

Anonymkode: 59e32...8ee

• Liker 1
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
kaiturid skrev (På 2.6.2024 den 11.07):

Det kommer jo litt an på kontekst, som så mye annet. 

Er det Cider med alkohol, så er det jo direkte ulovlig. (Med mindre den ikke er for å drikkes, type samlerobjekt, og ikke "tilgjengeliggjøres" for konfirmanten før denne er 18.) 

Er det alkoholfri Cider er det jo ikke så ille. Men hva er da formålet? Hva er det personen ønsker å formidle til konfirmanten ved å gi en slik gave? 

Jeg kan forstå det om det er typ samlerobjekt som er knyttet til personene. 
Som hvis den som gir gaven produserer denne cideren, og har laget en alkoholfri variant kun for denne konfirmasjonen. 

Men om det er snakk om å gå på polet og kjøpe en tilfeldig alkoholholdig cider for å "ønske velkommen til de voksnes rekker", så er man 3-4 år for tidlig ute. 
Da er det helt ugreit.

Anonymkode: 30f9e...3ea

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...