Gå til innhold

Nok alkohol?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Pink gin og fanta lemon gir faktisk en ganske grei drink!

Anonymkode: e6626...a79

Nei

Anonymkode: 3bb8e...a2c

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Jo, vi er mange som drikker solo eller fanta i bryllup. Farris er salt vann og Pepsi max er for spesielt interesserte. 

Anonymkode: 4373e...c19

Du er ikke invitert!

Anonymkode: 3bb8e...a2c

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg hadde satt pris på noe utenom brus som er alkoholfritt. Personlig så drikker jeg ikke brus. Det finnes så mye spennende på polet nå. Også av der som er alkoholsvakt.

Sier hun som nok hadde drukket vin hele kvelden. 

Anonymkode: ba557...665

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Mer musserende og Farris/ramlösa eller lignende. Når jeg er i slike selskap setter jeg stor pris på om det finnes masse kullsyreholdig vann. Å bare drikke vin gjennom kvelden gjør meg trøtt, og springvann som er satt på bordet blir ofte veldig flatt og varmt.

Anonymkode: a1deb...694

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Til dem som ikke drikker alkohol, ville jeg ha hatt noen flere alternativer. Blir ganske kjipt å drikke cola zero til alt, så ha i alle fall bedre alternativer til maten. Spør på vinmonopolet om tips. Og siden dere skal ha bar, f.eks. mangodrikk med isbiter og fersk mynte som alkoholfritt alternativ til drinker. 

Anonymkode: c8812...881

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Vi kjenner jo omgangskretsen vår, så husker vi faktisk hadde det litt gøy med å mellom oss gjette på hver ville drikke. Og så brukte vi ulike kalkulatorer på nett. 

Meg selv, for eksempel, drikker ikke sprit eller øl, men kan raskt drikke 1-2 flasker vin i løpet av mange timer uten at det betyr fyll. Slik vet jeg også de fleste venninner er. Så vi visste vi måtte ha mye vin, men at det kom til å gå lite sprit. 

Vann med kullsyre er også viktig for mange. Jeg synes lunkent springvann trekker veldig ned når det først er fest. 

Er forøvrig veldig overrasket over alle i tråden som automatisk tenker at mer alkohol er mer fyll. Jeg kjenner ingen som drikker mer bare fordi det er tilgjengelig, eneste perioden i livet jeg kan huske det var slik var russetid og studietid. 

Anonymkode: 3d23a...f9f

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Jeg hadde satt pris på noe utenom brus som er alkoholfritt. Personlig så drikker jeg ikke brus. Det finnes så mye spennende på polet nå. Også av der som er alkoholsvakt.

Sier hun som nok hadde drukket vin hele kvelden. 

Anonymkode: ba557...665

Veldig enig i denne. 

Jeg drikker heller ikke brus, og er vanligvis en vindrikker. Men i selskap der jeg av ulike grunner ikke drikker alkohol er det verste jeg vet at alternativene mine er springvann eller brus. 

Anonymkode: 3d23a...f9f

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

A new man skrev (16 timer siden):

Jeg ville økt antall flasker musserende. 

20 flasker gir 6 glass hver, 120 glass? Det er ikke to til hver engang og som mange nevner, gjestene blir fort stående litt før de får satt seg. Bør ha to glass til hver. Noen vil kanskje fortsette med musserende utover kvelden også, 30 til 35 flasker?

Jeg gjør noen antakelser i det videre: Det er hvitvin til forretten og rødvin til hovedretten og det er 55 flasker rødvin og 30 flasker hvitvin. En regner vel 6 glass hvitvin fra en flaske, men 5 glass rødvin. 

Blir det mange taler og lang bordsetting, så bør gjestene kanskje få to glass hvitvin, men jeg synes det er mye. Noen vil kanskje drikke hvitvin utover kvelden og det er greit å ha litt ekstra? Du går ikke tom med 25 flasker? 

55 flasker rødvin gir 275 glass. Det er nesten 3,5 glass per person. Det er mye. 2- 2,5 glass per person burde være tilstrekkelig. Noen vil kanskje drikke rødvin utover, men 55 flasker virker mye. 

Noen vil jo velge øl gjennom middagen også?

"Gamle tante Signe" vil slite kraftig allerede hvis hun har tyllet i seg 6 enheter før desserten. En god del gjester vil være "ferdigfulle" allerede. 

Jeg ser ikke noe dessertvin, men det går sikkert bra. Er ofte bare noe søtt overpriset kliss uansett. Vi droppet det, anbefaler at dere gjør det også. 

Så er det kaffe og kake?

2 L konjakk, det gir 50 4 cl drinker, vet ikke om dere har bartender/servering eller heller opp selv. Tar folk selv, går det mye.. Er det 40 menn og alle skal ha et par, så er det for lite. Noen kvinner drikker det jo også. Jeg hadde kjøpt inn mer.

Det er mer enn nok likør. 

Så til festen!!! 

14 liter blankt brenvin gir 350 drinker!!! Det er altså over 4 drinker til per person, i tillegg til de 7 de allerede har fått i seg. Det begynner å røyne på for "fetter Svein" også da. Det er for mye. 

Det er også altfor mye cider (hvis den er med alkohol) . Det er ikke over 20 personer som velger dette som sin greie utover kvelden? 

Øl? vet ikke, det er litt kanskje 5-15 pers som heller drikker øl til maten? Du kjenner dine gjester best. La oss ta et overslag på 15, de drikker da 4 øl under bordsettingen. Det er 60 øl. Da er det 190 øl til festen. Noen drikker drinker, noen drikker vin, andre er på alkoholfritt? Det er to øl til alle? , noen drikker sikkert 8?

Igjen du kjenner dine gjester best. Får de tilbud om GT eller øl, hva vil de velge? Mange tar øl for å ha bedre kontroll på promillenivået? Kanskje litt mer øl? Du kan kanskje få en deal med en butikk om å levere tilbake det som ikke blir drukket? 

Husk at gjestene vil drikke mest i starten. Ingen holder et tempo med 3 enheter i timen, la oss si de holder på til klokka 2? Det er 11 timer og "ingen" drikker 33 enheter. 

Du har beregnet altfor mye alkohol og det blir mye igjen. 

Det her blir kjempegøy! Her hadde jeg kost meg glugg ihjel som gjest.  

Hadde bryllupet vært i 1998, hadde det vært for lite cognac. I dag holder det. Få drikker cognac nå. De fleste foretrekker whisky om de i det hele tatt drikker brunt brennevin.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Hvor mye brus gikk i deres bryllup? for å ha det litt classy og enkelt har vi kjøpt cola/ cola zero på glassflaske. Det er såpass mange alternativer å velge i at det bør gå fint. kjøper i tillegg inn alkoholfri velkomst

Bare hyggelig. Håper dere får en fin fest, alt ligger til rette for det.

Beklager, men jeg overså at du hadde oppfølgingsspørsmål. Jeg husker dessverre ikke hva vi gjorde med brus og mineralvann. Noen kan drikke 8-10 øl, men ingen drikker like mye brus. Ta utgangspunkt i de alkoholfrie, tenk 4-5 enheter til maten og før. Deretter en enhet i timen. 

Eplemost og Farris var de alkoholfrie alternativene på restaurant i gamle dager. 
Nå finnes det en mengde alternativer. Les for eksempel denne: https://www.aftenposten.no/amagasinet/i/jQd7Wb/alkoholfri-revolusjon

Vi prøvde «Sprudlende Margaret» sist, men var bare sånn halvveis fornøyd med den. 

Håper jeg har korrigert «fylleimaget» litt nå da. 🤣

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det eneste alternativet for meg som ikke drikker alkohol hadde vært cola og munkholm, hadde jeg hatt en ganske kjip opplevelse og drukket vann fra springen hele kvelden... Det finnes mange gode alkoholfrie løsninger som både er bedre egnet til mat og som er mer festdrikke. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Daria skrev (6 minutter siden):

Hvis det eneste alternativet for meg som ikke drikker alkohol hadde vært cola og munkholm, hadde jeg hatt en ganske kjip opplevelse og drukket vann fra springen hele kvelden... Det finnes mange gode alkoholfrie løsninger som både er bedre egnet til mat og som er mer festdrikke. 

Vinmonopolet har et bra utvalg av alkoholfritt. De ansatte på det lokale polet hjalp oss finne alkoholfrie alternativer til tre-retters middagen i mannens 50-årslag for noen uker siden og gjestene som ikke drakk alkohol var veldig fornøyde med å få noe som var tilpasset maten, fremfor munkholm eller brus. 

Anonymkode: 1046b...f55

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

hadde kjøpt noe annet enn brus alkoholfritt. feks den blå sparkling tea fra vinmonopolet etter sprudlande margrethe(den rosa) trenger ikke mye av det, men stas og mye bedre til maten og velkomst enn brus og mye mer stas enn vann. tenker også at det er lurt med mer bobler til utover kvelden, og mer hvitvin, særlig om det er vamt vil det gå mye mer enn rødt.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Veldig mye alkohol, og alt for lite alkoholfritt. Ville droppet vodkaen og heller kjøpt alkoholfri cider eller musserende eplemost, mer brus og sprudlevann. 

Anonymkode: d01cf...470

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Tusen takk for alle tips! Akkurat dette jeg var ute etter. Har nå laget en ny liste som kanskje passer litt bedre? beholder spriten, den blir uansett drukket ved senere anledninger.

30 flasker velkomst (musserende) (180 enheter)

50 flasker RØDvin (250-300 glass)

35 flasker hvitvin (210 glass) 

2l konjakk (40 enheter)

4l baileys (80 enheter)

8l gin (160 drinker) 

6l vodka (120 drinker) 

250 bokser øl (0,33)

110 bokser cider (0,5)

24 bokser munkholm 

150 flasker med brus (0,33)

20 flasker sprudlende margaret (alkoholfri) 

Vann med isbiter 

Anonymkode: d5abb...b27

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette med rødvin/hvitvinsfordeling er vanskelig å svare på uten å vite hva slags mat det skal være til, og når på året det er.

Om det er sommerbryllup og buffet/koldtbord ville jeg hatt mer hvitvin (og tilsvarende mindre rødvin?). Min erfaring er at når folk får velge fritt går det vel så mye hvitvin som rødvin.

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker

Mangler fortsatt skikkelige alkoholfrie alternativer synes jeg.

Anonymkode: 1046b...f55

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hva med sånn alkoholfri radler? Den med sitron synes jeg er god. Brus er greit, men fint å andre alternativ. 

Anonymkode: 4907d...71e

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg ville lagt til litt mer alkoholfritt. En del av oss som ikke drikker så mye alkohol, er likevel glad i god drikke. Legg gjerne til ulike typer radler f.eks.

Anonymkode: 092c5...0a9

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...