Gå til innhold

Hjelp! Beklager bilde. Analkjertel betennelse?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Valp. 

Hun fikk denne for noen dager siden, den er myk, ser ut som flått/påte,men det er ikke det. 

Hun har normal avføring, hverken hard eller myk. 

Jeg synes plasseringen er merkelig om det skal være analkjertel betennelse, eller? 

Er det analkjertel betennelse? 

Anonymkode: 4672d...40b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Valp. 

Hun fikk denne for noen dager siden, den er myk, ser ut som flått/påte,men det er ikke det. 

Hun har normal avføring, hverken hard eller myk. 

Jeg synes plasseringen er merkelig om det skal være analkjertel betennelse, eller? 

Er det analkjertel betennelse? 

Er ikke noe bilde synlig? 

Anonymkode: 6beb4...f8a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ikke noe bilde her:) Prøv å google tilstanden på Anicura etc;) Hovnede analkjertler er ubehagelig for hunder og må tømmes av Vet, eller eier hvis eier kan det.

Anonymkode: 0993b...7bd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er bilde

20240601_151910.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan være en betent analkjertel ja. Fulle, betente analkjertel kan sprekke, som er vondt for hunden og krever litt etterbehandling. 

Hvordan oppfører hunden seg? Ser den seg mye bak mot rumpa? Virker det som om den har ubehag? 

Man kan tømme analkjertler selv, men om dette er en betent kjertel og du aldri har gjort det før, så er jeg usikker på om du bør prøve å tømme selv eller vente til du får tatt den med til veterinær på mandag. Jeg ville kanskje ha holdt et øye med den og heller ringt veterinæren på mandagsmorgenen. 

Om du har forsikring i agria, så får du gratis videosamtale med en dyrlege gjennom agria vet guide appen. Om du har forsikring i fremtinden eller noen av de andre, så kan det være at du får gratis videosamtale med en dyrlege på first vet appen. Da får du råd fra en dyrlege og om du bør oppsøke veterinær eller om det kan vente og eventuelt hva du bør gjøre/ikke gjøre frem til veterinær besøket. 

Det kan jo hende at det ikke er en betent analkjertel men noe helt annet. Det er litt vanskelig å si utifra et litt kornete bilde. Men om hunden virker grei og fin, så ville jeg nok latt den være, også ringt veterinær på mandag morgen. Og har du forsikring som tilbyr app med gratis videosamtale, så er jo det noe du kan sjekke ut allerede i dag. 

Anonymkode: 65f6a...01d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun har hatt litt bløt avføring de siste dagene, men er bra igjen i dag. Formen er helt vanlig, hun klør ikke noe spesielt i rumpa, ikke noe mer enn normalt hvertfall. Formen er også helt normal. Det ser ikke ut som om det plager henne i det hele tatt. Den "klumpen" er myk. Skal ikke den være hard? Om det er sånn analkjertel betennelse? 

Jeg synes plasseringen er litt merkelig, for å være analkjertel betennelse, den er nesten rett ned fra rumpe hullet liksom.

Jeg skal prøve å få tatt et nytt bilde 😁

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

20240601_173732.thumb.jpg.712f828017c52772264c5bcf5a4a91ea.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Analkjertlene sitter der ja.

Analsekkbetennelse, hva er egentlig det?

(Kilde: Namdalsavisa v/Trine Veterinær)

Hvis det ikke er smerter så kan du forsiktig prøve å tømme analkjertlene. Dette kan du gjøre med en hanskekledd hånd, der du legger press på kjertlene enten utenfra eller innenfra. Hold gjerne en våt og varm klut/papirrull mot endetarmsåpningen først og mens du holder på. Gjør dette utendørs! 

Er du det minste usikker på dette, så spør dyrlegen om råd og veiledning.

Anonymkode: 04ab3...a1c

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...