Gå til innhold

Homofile gutter overnatting

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Eldste gutten vår er homofil og har fått seg kjæreste. Vi er en åpen og tolerant familie, så det er ikke noe problem. Vi behandler kjæresten hans akkurat som vi ville gjort om det var en jente. Det samme gjelder kjærestens familie. Eneste unntaket er at både vi og de lar dem dele seng når de overnatter. Dette har gått helt fint i snart et år, men denne uken kom jeg ved en tilfeldighet til å nevne dette på jobben, og de ble mildt sagt overrasket. De mente at de er alt for unge for dette, og at vi aldri ville godtatt dette om de var gutt og jente. Nå føler vi at vi er i en vanskelig situasjon for det stemmer at vi ikke ville latt dem dele seng om de var ulikt kjønn, men det føles feil om vi nekter dem det også. I tillegg hadde vi ikke sagt noe dersom de bare var venner. 

Hva ville dere gjort? De er 14 og 15.

Anonymkode: 37241...041

• Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Det er ikke akkurat som om de kan bli gravide … 

Tenåringer har sex når de kan, om de kan - hvis de vil. At de deler seng på natta fasiliterer ikke noe mer for det enn at de er hjemme alene i to timer på dagtid. 

Anonymkode: 8f798...52d

• Liker 17
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Flere av mine venninner hadde sex med sine kjærester når de var 13 og de hadde sex ute og inne så vil de så får de det til.

Synes ikke du skal endre på praksisen dere har hatt inntil når bare på grunn av disse på jobb, dere har kommet til et valg og det er for seint å endre på det nå.

Anonymkode: c3b70...69a

• Liker 6
  • Nyttig 5
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (46 minutter siden):

Eldste gutten vår er homofil og har fått seg kjæreste. Vi er en åpen og tolerant familie, så det er ikke noe problem. Vi behandler kjæresten hans akkurat som vi ville gjort om det var en jente. Det samme gjelder kjærestens familie. Eneste unntaket er at både vi og de lar dem dele seng når de overnatter. Dette har gått helt fint i snart et år, men denne uken kom jeg ved en tilfeldighet til å nevne dette på jobben, og de ble mildt sagt overrasket. De mente at de er alt for unge for dette, og at vi aldri ville godtatt dette om de var gutt og jente. Nå føler vi at vi er i en vanskelig situasjon for det stemmer at vi ikke ville latt dem dele seng om de var ulikt kjønn, men det føles feil om vi nekter dem det også. I tillegg hadde vi ikke sagt noe dersom de bare var venner. 

Barn utforsker seksualiteten sin lenge før de er tenåringer. To jenter kan være på overnatting sammen og ting kan skje. Greia med å ikke la en gutt og jente overnatte etter puberteten er faren for å bli gravid…

Anonymkode: 4d548...a3c

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Sjansen for tenåringsgraviditet er lik null. Uansett så har ungdom sex selv om de ikke får dele seng på overnatting. Det lureste er å lære de om sikker sex og prevensjon. Og bedre for tenåringene at første gang skjer under mer ordentlige rammer enn hvor mange andre fikk sin deby pga strenge regler. 

Dere kan ikke endre på ting etter et år heller. Det blir for dumt. Så la de overnatte og ikke bry deg om de deler seng. Kollegaene dine skal ikke diktere hva dere skal gjøre hjemme.

Anonymkode: 2d963...9d8

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet

de er jevngamle og dere har tillatt det i et år. Det har gått fint frem til nå = det var mulig på kanten i starten, men resultatet viser at det gikk greit.

ville kanskje selv tenkt "mulig vi kunne gjort noe annet", men ting skjer og det har gått greit. 

ville ikke tenkt mere på det.  

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

De er altfor unge syns jeg. Overnatting og sexliv tilhører et voksent samliv, og jeg ville bremset så lenge jeg kunne. 16 er jo en grense, hvorfor ikke holde den? Hadde det vært ei jente, er det bare graviditet som er årsaken til at du ikke ville gjort det samme? Det løses jo med p-piller, jeg skjønner ikke at du ikke da syns det hadde vært greit, guttesex er greit blant barn, men ikke jente-? Jenter er generelt mer modne enn13-14-årige gutter, de er jo barn knapt i pubertet!  Som andre sier, sex kan/kunne de ha på dagtid, man tillater ikke 13-14-åringer å overnatte i samme seng jevnlig av den grunn? Siden dere er så åpne og tolerante har dere vel snakket mye om sex og grenser og alt det vanskelige følelsesmessig, at de er unge til å binde seg, at det er greit å si nei, sykdommer, forelske, brudd, sjalusi. Hvis dere godkjenner og støtter og legger tilrette for mye, blir det så mye vanskeligere for sønnen deres å gjøre det slutt (eller takle et brudd) , eller bare prioritere andre venner, familie, interesser, skape seg et eget liv i hverdagen. Det har jeg sett så ofte hos andre (heterofile). 

Anonymkode: 61789...90b

• Liker 6
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Flott at dere er en liberal familie👍

som andre skriver, ungdommen finner sine veier for å ligge uansett.. så bedre at de kan sove hos hverandre istedenfor at de går ut i skauen og gjør det 

Anonymkode: 686fb...97f

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Ungdommer har uansett sex om de selv vil, uavhengig av overnatting. Disse kan heldigvis ikke bli gravide, men jeg ville jo ha tatt praten med gutten om viktigheten av prevensjon pga kjønnsykdommer etterhvert. Også håper jeg at dere har et åpen forhold rundt sex, så gutten kan komme til deg og snakke om noe skulle skje som han trenger å snakke med deg om. 

Og alle dere som mener at det er feil at de deler seng: husk at to venner av samme kjønn kan fort også utforske hverandre kropper og seksualitet ved overnatting, uavhengig av seksuell legning. Like gjerne som at disse to kjæresteparet ikke har sex. 

Anonymkode: f3cbc...43d

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg synes disse er alt for unge til å ha et så voksent samliv, det er ikke meningen at barn skal ha et regelmessig sexliv. Som enkelte nevner vil de nok uansett snike seg til å eksperimentere seksuelt når de likevel har tid alene, men det blir noe helt annet med stjålet tid til å prøve seg fram enn å nesten bli oppmuntret av voksne til å ha sex regelmessig. Vi som er voksne vet jo at et regelmessig seksuelt samliv fører med seg utfordringer som varierende lyst, grensesetting, samtykke, kommunikasjon... jeg synes de kan få vente noen år med å takle sånn problemer.

Anonymkode: 88d8f...4fb

• Liker 4
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Jeg synes disse er alt for unge til å ha et så voksent samliv, det er ikke meningen at barn skal ha et regelmessig sexliv. Som enkelte nevner vil de nok uansett snike seg til å eksperimentere seksuelt når de likevel har tid alene, men det blir noe helt annet med stjålet tid til å prøve seg fram enn å nesten bli oppmuntret av voksne til å ha sex regelmessig. Vi som er voksne vet jo at et regelmessig seksuelt samliv fører med seg utfordringer som varierende lyst, grensesetting, samtykke, kommunikasjon... jeg synes de kan få vente noen år med å takle sånn problemer.

Anonymkode: 88d8f...4fb

Men hvorfor går voksne ut i fra at disse guttene har sex, bare fordi de overnatter hos hverandre? Poenget med å nevne at de kan ha sex uansett, er nettopp det; det er ikke overhodet ikke sikkert at disse guttene har sex bare fordi de overnatter hos hverandre, for sex kan de da i så fall ha ellers på dagene. Det er sannsynligvis også mye gøyere og tryggere for ungdommer å ha sex om de feks er hjemme alene enn å ha det når hele huset er stille og de er bekymret for om noen hører dem. Det er vi voksne som forbinder det å ha sex med kveldene når vi legger oss eller morgene når vi våkner.

• Liker 3
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Men hvorfor går voksne ut i fra at disse guttene har sex, bare fordi de overnatter hos hverandre? Poenget med å nevne at de kan ha sex uansett, er nettopp det; det er ikke overhodet ikke sikkert at disse guttene har sex bare fordi de overnatter hos hverandre, for sex kan de da i så fall ha ellers på dagene. Det er sannsynligvis også mye gøyere og tryggere for ungdommer å ha sex om de feks er hjemme alene enn å ha det når hele huset er stille og de er bekymret for om noen hører dem. Det er vi voksne som forbinder det å ha sex med kveldene når vi legger oss eller morgene når vi våkner.

Hvorfor er det så mange som er naive eller fortrenger på KG? 

Anonymkode: d9d28...a21

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

ser ikke helt problemet, vil de ha sex, så har de det uansett, og ikke sikkert de har det på natten heller

Anonymkode: b4293...de9

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Når dere allerede har tillatt det så er det det som er deres vurdering. Ikke gå tilbake på det kun pga andres meninger, spesielt når dere har tillatt det et år allerede. 

Ellers er det nå sånn at de vil utforske om de ønsker og det er vanskelig å gjøre noe med. 

Anonymkode: 9b106...c14

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har forholdt meg til 16 åt med mine. Min datter er lesbisk, og fikk ikke ha sin kjæreste på overnatting før hun var 16. For meg handler det ikke om graviditet, men at man er moden nok for det, og selv om jeg har følt mine har vært det kan jeg faktisk ikke gatantere at eventuelle kjærester hae det. For alt jeg vet kan det være mine som presser frem fortgang for sex. Ja, jeg skjønner man kan ha sex ellers, og det hadde de sikkert, men ikke noe jeg oppfordret til. Alle mine tre barn har forholdt seg til dette og det har ikke vært et problem. 

Anonymkode: 582b9...689

• Liker 3
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

De ligger sammen/ikke ligger sammen uavhengig av tid og sted (ikke alle har sex, men det er naivt å tenke at de ikke har det). Det spiller derfor ingen rolle at de deler seng ved overnatting, sånn egentlig. Om noe, så viser det til at dere aksepterer at de har sex. Det er klart at seksuell lavalder skal og bør respekteres og oppmuntres til, men som jeg sa; de har sex eller ikke sex uansett. Jeg føler det viktigere å akseptere at de har sex (om de har det) enn å påpeke at de ikke er 16. For de har sex uansett.

Jeg ville avventet overnatting til de var 16, men "skaden" har allerede skjedd og det er ikke vits å trekke tilbake tillatelsen til overnatting nå. Skift heller fokus på trygg sex, og ta gode samtaler med barnet ditt, evt dem som par. Hvis de har sex med penetrering i tillegg til annen sex, så er det viktig at dette gjøres på "riktig" måte for å unngå smerte og skade. Kanskje kan du bidra til gode opplevelser via samtaler, kanskje til og med gi dem glidemiddel... Jeg synes åpenhet er utrolig viktig.

Anonymkode: fb2b2...e64

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Uavhengig av legning og kjønn får ikke kjærester dele rom i vårt hus før begge er fylte 16 år - og kun dersom det er greit for begges foreldre. 

Du har en homofil sønn - hvis du lar han dele rom med kjæresten sin, måtte du nesten latt en datter gjøre det også. Dobbelt moral og dobbelstandard er dårlig buisness syns jeg. 

Ja jenter kan bli gravid, men sex kan de ha uten å ha overnatting så for meg er prinsippet det samme uansett kjønn og legning - ingen romdeling før 16 år. 

Anonymkode: 3f52c...28e

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Helt uproblematisk! Hadde gjort akkurat det samme. Uansett hva de gjør eller ikke gjør i sengen sammen. Kanskje de har sex? Kanskje ikke? Begge deler er helt geeit.

Anonymkode: eaea7...4df

AnonymBruker
Skrevet

Hvis de er 14 og 15 nå har det altså pågått siden yngste var 13. Det syntes jeg var altfor tidlig. Nå er skipet seilt for TS sin del, men jeg hadde ikke godtatt det.

Anonymkode: 32f4f...2fe

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (18 timer siden):

Det lureste er å lære de om sikker sex og prevensjon.

Hvorfor det? Graviditet er jo umulig, og når de er så unge så er vel kjønnssykdommer også ekstremt usannsynlig.

Anonymkode: f7a6c...28f

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...