Gå til innhold

Erfaring med Habiliterings team ved asperger?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei! Jeg har nylig fått diagnose asperger og har dermed blitt satt på venteliste til noe de i kommunen kaller for Habiliterings team. Ettersom jeg har forstått er dette ett team som skal ha god kunnskap om asperger blant voksne og at de skal kunne komme hjem til deg for samtaler og praktisk hjelp. Og at det også skal oppleves som forutsigbart og at man helst får en person å forholde seg til, eventuelt 2 eller 3 dersom en ikke er mulig. Det er visst ganske nyoppstartet i kommunen jeg bor i, er forresten ca. 50 000 innbyggere her, vet ikke om det er relevant.

Er det noen her som har erfaring med å bli fulgt opp av Habiliterings team? Synes du at du fikk den hjelpem du trengte og at de hadde god kunnskap om diagnosen?

Anonymkode: 72635...e62

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Ingen som har erfaring?

Anonymkode: 72635...e62

AnonymBruker
Skrevet

Eneste (annenhånds) erfaring jeg har, er at stedatter fikk oppfølging i form av samtaler med fagpersonell i noen uker etter at hun fikk diagnosen (hun var ca 18 år da). Hun avsluttet selv møtene hun hadde med fagpersonell på hab.teamet etter noen måneder. 

Det var snakk om grupper med unge voksne Aspergers som skulle samles i regi av habtjenesten så de kunne se de ikke var alene, og prate med hverandre for å gi støtte. Men dette er en liten by, det tok tid å samle sammen nok deltakere til ei gruppe, og så kom Covid og ting ble lagt brakk.  Nå er hun 24 og det fins ingen gruppe som passer hennes alder.

Hun har to timer bistand fra hjemmetjenesten i kommunen hver uke. Bistand til å evt komme igang med husarbeid hvis hun har en periode med dårlig eksekutiv funksjon, turgåing+samtaler hvis alt er ok på husarbeidsfronten. Det er ikke en person som er utdannet helse som ivaretar dette, så kan ikke sammenlignes med oppfølging hun fikk fra habteam-ansatte. 

Anonymkode: 56a5f...9a3

AnonymBruker
Skrevet

Har erfart at er ikke mye til hjelp etter diagnose annet enn at en selv kan lese om diagnosen og får selv svar på at en er ikke så annerledes. Forøvrig finnes det asperger grupper du kan melde deg inni og snakke med andre som har asperger.

Anonymkode: c5ee5...39b

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har to voksne barn med Asberger, og jeg har aldri hørt om noe Habiliteringsteam. 
Mulig at det er kun for voksne som aldri har hatt noe veiledning og oppfølging fra yngre år? Det er jo så mange grader av Asberger at en må bare forske på hvordan en ligger i løypa og hva en trenger av assistanse.  

Anonymkode: 207ca...876

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...