Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg sluttet på prevensjon for to uker siden, siden vi skal forsøke. Vi ønsker begge barn.

Men nå har mannen blitt sta på at han skal ha foreldrepermisjon på sommerstid. Han blir vinterdeprimert, og sier at han "ikke takler å være innesperret alene med et barn". Han gleder seg til å gå tur i barnevogn og generelt f.eks. dra på stranda eller være ute med ungen.

Men - hvis jeg blir gravid nå i nær framtid, vil jeg trolig føde i mars, og da er det naturlig at jeg tar det første halve året, og at han tar neste halvår, altså midtvinters. (Vi deler 50/50).

Har dere erfaring med at far tar tidligere permisjon, f.eks. etter 6 uker, og ut sin periode, før mor tar over igjen? Eller må vi bite i det sure eplet og "avvente" prøvingen til høsten? 

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Mange kvinner blir ikke gravid på kommando og kan ikke planlegge fødsel ut i fra når man ønsker permisjon. Det høres ut som at mannen din har urealistiske forventninger til både hvor enkelt det er å bli gravid akkurat når man ønsker, samt tror jeg han får seg en liten overraskelse når barnet kommer til verden og innser at ting kanskje ikke blir som han hadde tenkt. Jeg tror helt ærlig heller ikke at det vil være så enkelt for deg å gå tilbake i jobb etter 6 uker. Etter fødsel kaller man det "fjerde trimester" fordi barnet føler seg som en del av mors kropp de første månedene. Barnet har ikke døgnrytme og må ammes veldig ofte blant annet.

Anonymkode: a5811...2e0

• Liker 31
  • Nyttig 5
AnonymBruker
Skrevet

Dette lover godt

Helt klar til å ta de utfordringer foreldreskap byr på.

Solskinnsturer på stranda er et av dem.

Anonymkode: 2035b...6af

• Liker 37
  • Nyttig 10
AnonymBruker
Skrevet

Høres ikke ut som en man vil ha barn med.

Anonymkode: 49dd5...006

• Liker 31
  • Nyttig 17
AnonymBruker
Skrevet
Eksplisitt skrev (6 minutter siden):

Jeg sluttet på prevensjon for to uker siden, siden vi skal forsøke. Vi ønsker begge barn.

Men nå har mannen blitt sta på at han skal ha foreldrepermisjon på sommerstid. Han blir vinterdeprimert, og sier at han "ikke takler å være innesperret alene med et barn". Han gleder seg til å gå tur i barnevogn og generelt f.eks. dra på stranda eller være ute med ungen.

Men - hvis jeg blir gravid nå i nær framtid, vil jeg trolig føde i mars, og da er det naturlig at jeg tar det første halve året, og at han tar neste halvår, altså midtvinters. (Vi deler 50/50).

Har dere erfaring med at far tar tidligere permisjon, f.eks. etter 6 uker, og ut sin periode, før mor tar over igjen? Eller må vi bite i det sure eplet og "avvente" prøvingen til høsten? 

RØDT FLAGG

Anonymkode: 4fa55...c60

• Liker 18
  • Nyttig 6
AnonymBruker
Skrevet

Tror jammen jeg hadde sett meg om etter en annen mann som far til mitt barn. Om han er så rigid når barnet ikke er unnfanget en gang så lurer jeg på hvordan han blir i foreldrerollen… 

Anonymkode: 49159...a3b

• Liker 26
  • Nyttig 10
AnonymBruker
Skrevet

Dette må være tull eller?

Hvis det er ekte, hva sier han hvis du sier at du føler akkurat det samme? Tenker han at hans behov i permisjonstiden er viktigere enn både dine behov og en babys behov? Prøv å sett ham til veggs og si at du også MÅ ha din permisjon om sommeren så spør du hvordan han tenker det kan løses.

Man kan forøvrig ikke bestille en baby du vet aldri når du blir gravid selv om dere starter prøving nå. De fleste bruker noen måneder men så er det noen som bruker lenger og noen som blir gravide på første forsøk, det aner man jo ikke før man starter.

Anonymkode: f73a0...f2b

• Liker 9
  • Hjerte 1
  • Nyttig 7
AnonymBruker
Skrevet
Eksplisitt skrev (11 minutter siden):

Vil du elske han like mye etter baby krever nattesøvn og forhandlinger. Hva er hans største ønske i livet? Penger og frihet eller baby og ansvar?

Anonymkode: 3297a...290

• Liker 3
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet

Oj. 

Å være foreldre er tøft. Selv de som har det enklest, har tøffe perioder. Man kan ikke bare velge bort deler av det å være foreldre. 

Jeg har hørt mange frivillig barnløse kvinner si at de fint kunne hatt barn dersom de kunne vært far og ikke mor. Dette er altså grunnen. En del fedre vil bare ha solskinnsdagene, og kun delta på egne primisser. (Det gjelder selvfølgelig ikke alle fedre. Mange er helt fantastiske foreldre.)

Anonymkode: 94b6f...6b2

• Liker 11
  • Nyttig 3
Skrevet

Svaret ditt var vel "ok, da får vi ikke barn sammen, jeg må finne meg en annen mann som er egnet som far. Lykke til videre".

• Liker 16
  • Nyttig 8
Skrevet

Tror nok jeg hadde funnet en annen far til barnet mitt, jeg.

• Liker 6
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg blir også "vinterdeprimert", og det er jo fordi jeg aldri ser dagslys når jeg sitter på kontoret når det er fremme.

Min første er født i starten av desember, og det var kanskje den minst deprimerende vinteren, for vi kunne være ute og trille i dagslys. Helt topp.

Anonymkode: 45c6e...7af

• Liker 9
  • Nyttig 3
Skrevet

Wow. Så det er helt greit at du skal få den kjipeste tiden av året? 

• Liker 10
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
Eksplisitt skrev (22 minutter siden):

Bare å starte på prevansjon igjen! Si at når han slutter å oppføre seg som et barn, kan dere forsøke å bli gravid

Anonymkode: 5a6fc...4dc

• Liker 9
  • Nyttig 2
Skrevet (endret)

Problemet ditt er ikke dato for fødsel, men spermdonoren. Godt å få vite det på forskudd. Stikk! 🚩🚩🚩🚩

Edit: Om du på noe vis faktisk underholder tanken på å fortsatt få barn med dette voksne barnet… Nei, du vil absolutt ikke tilbake på jobb etter seks uker. Du aner ikke hvordan fødselen din kommer til å være, hvordan graviditeten er, hvordan baby er, hvor lenge du har vondt, om du får ammet, etc… Hvorfor lar du en TOSK av en mann diktere din fremtid som mor???

Endret av KaraThrace
  • Liker 10
  • Nyttig 3
Skrevet (endret)

Det er helt urealistisk av deg å tro at du kan gå tilbake til jobb etter 6 uker. Og den mannen… Jeg tror dere begge to skal tenke veldig nøye gjennom å få barn, for dere virker begge fryktelige naive og uvitende rundt hva de første 6mnd innebærer. Plutselig sitter han der med en nyfødt baby som nekter vogn, bare vil ha mamma og som i hvert fall ikke er interessert i stranden. Stranda?! 6 uker gammel? 4mnd gammel?! 

Endret av Marimma
  • Liker 16
  • Nyttig 5
AnonymBruker
Skrevet
Eksplisitt skrev (25 minutter siden):

kke takler å være innesperret alene med et barn

Nei, for hver kveld i flere år, også vinterstid, etter barnet har lagt seg trenger han jo ikke føle seg innesperret, han kan jo bare stikke ut på det han vil for hun holder seg jo hjemme og passer barnet (hans).

Vi hører vel fra deg på KG, ts, når du sitter med alt ansvaret alene for han må jo få pleie vinterdepresjonen sin, må vite. 

Anonymkode: 2035b...6af

• Liker 10
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Ikke få barn med han

Anonymkode: a24a9...6d1

• Liker 5
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

Mange kvinner blir ikke gravid på kommando og kan ikke planlegge fødsel ut i fra når man ønsker permisjon. Det høres ut som at mannen din har urealistiske forventninger til både hvor enkelt det er å bli gravid akkurat når man ønsker, samt tror jeg han får seg en liten overraskelse når barnet kommer til verden og innser at ting kanskje ikke blir som han hadde tenkt. Jeg tror helt ærlig heller ikke at det vil være så enkelt for deg å gå tilbake i jobb etter 6 uker. Etter fødsel kaller man det "fjerde trimester" fordi barnet føler seg som en del av mors kropp de første månedene. Barnet har ikke døgnrytme og må ammes veldig ofte blant annet.

Anonymkode: a5811...2e0

Dette. Det er ikke gitt at man kan planlegge og velge akkurat når barnet kommer. Dersom månedene og årene(!) går uten positiv test så blir man til slutt glad bare det blir en baby i det hele tatt. 

Anonymkode: 8dc05...93f

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Han gleder seg til å gå tur i barnevogn og generelt f.eks. dra på stranda eller være ute med ungen.

Drømmen hans høres veldig instagram vakkert ut. Lykke til!

(Vi fikk et barn som hater vogn)

Anonymkode: 619b2...796

• Liker 10

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...