Gå til innhold

"Frekk" 2-åring

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei.. 

Vet ikke helt hvor jeg vil med dette, beklager om det blir litt rotete. Må bare få luftet litt.. 

Jeg har et barn på 2,5-3 år, og i lys av alt pratet om frekke og uoppdragne barn så kjenner jeg på en del maktesløshet i forbindelse med min egen 2 åring. 

Hun har gått på en herlig småbarnsavdeling i barnehagen frem til nå, med sånn passe korte dager (Så korte som vi klarer å gi i alle fall. Leveres veldig tidlig men er også første som hentes). Vi er en familie med gode verdier og som så absolutt setter grenser for hva slags språk og oppførsel som er ok. 

De siste månedene har hun vært mer og mer på storbarnsavdeling som en del av tilvenningen, og det merkes! Vi får hjem et barn som jeg vil si er ganske så frekk og "tøff i trynet", som både og sier og gjør ting som helt tydelig kommer fra barnehagen. Når jeg samtidig leser om alle som er så forbanna og oppgitte over dagens foreldre som ikke setter grenser - så lurer jeg egentlig litt på hvordan de forventer at vi skal klare denne "kampen"/oppdagelsen alene? Påvirkningskraften fra barnehagen er så enorm at det på ingen måte er en enkel oppgave å skulle irettesette.. 

Vi både observerer og hører om utslitte barnehageansatte som verken har ressurser eller energi nok til å håndtere denne oppførselen/oppdragelsen gjennom en hel barnehagedag, og min egen mamma som jobber som spesial pedagog i ulike barnehager sier at oppdagelse er nesten fraværende i barnehagen. Det handler om å overleve og komme seg gjennom dagen. Møte barna så godt man klarer, men det blir langt fra godt nok.  Greit nok at lærere mener de ikke skal oppdra i det hele tatt(jeg er noe uenig), men så små barn som barnehagebarn må faktisk oppdras i barnehagen også, ikke bare hjemme. 

Er det virkelig rettferdig å bare klage på foreldrene?? Eller er det mer riktig å si at det er mer et samfunnsproblem? 

Anonymkode: 28e3e...08a

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Begge mine ble en periode litt tøffere i munnen da de gikk over til storbarnsavdeling. Tror ikke det er uvanlig. De jobber jo med det i barnehagen også, men det er ikke gjort i en håndvending. Min erfaring er at det går over, eller det går i faser. Jo eldre de blir jo mer forventer man av dem, men du må huske at du har en toåring som i større grad hermer etter andre og ikke en seksåring. 

Anonymkode: 10a1e...89e

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Høres ut som helt normal utvikling for min del. Alle barna her har i perioder blitt litt tøffere i holding og munn i ulike stadier av oppvekst og alder. Opplevd det som en del av det at barna utfordrer og finner sin plass og sin identitet etc. De er unge og små - og vet ikke alltid hvordan å utrykke seg på "rett" måte. Og du snakker om en 2-3 åring.. Ikke 7-8 åring. Så jeg personlig ser ikke problemet her. 

Anonymkode: 81528...e09

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...