AnonymBruker Skrevet 30. mai 2024 #1 Skrevet 30. mai 2024 Hei... Jeg har ei jente på syv år som pleier å ta nedi trusa når hun har lagt seg. Både bak og foran. Etterpå biter hun negler. Det lukter jo både bak og foran etterpå og det er selvfølgelig uhygienisk. Jeg har prøvd å forklare flere ganger at man må vaske hender når man tar foran og bak der nede pga bakterier, men det når liksom ikke inn. Jeg har forklart dette med bakterier fra avføring og fra rumpa, hvor giftig det er osv.. og at man kan bli ordentlig syk, men hun bryr seg ikke. Hun er generelt dårlig på å vaske hendene og ha normal toalett hygiene, selvom vi har vært veldig på, men nå begynner hun jo å bli stor. Hun klarer seg derimot fint på skolen, så tror jo hun innerst inne vet dette... Hva mer kan jeg egentlig gjøre for at hun skal vaske hendene sine? Eller ihvertfall slutte å spise på hendene sine etterpå ? Anonymkode: 5d597...e9c
AnonymBruker Skrevet 30. mai 2024 #2 Skrevet 30. mai 2024 Tar hun nedi der fordi det klør, eller for kos? Vasker hun seg selv så bør dere kanskje hjelpe litt til for å sikre at det blir rent så det ikke klør. Har hun tør hud så smøre med krem. Anonymkode: a0161...942 1
AnonymBruker Skrevet 30. mai 2024 #3 Skrevet 30. mai 2024 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Tar hun nedi der fordi det klør, eller for kos? Vasker hun seg selv så bør dere kanskje hjelpe litt til for å sikre at det blir rent så det ikke klør. Har hun tør hud så smøre med krem. Anonymkode: a0161...942 Det klør, sier hun, men jeg er usikker, tror hun synes det er kos. Hun sier alltid fra om det klør, så vi tar på krem. Hun vasker seg hver morgen og ofte med hjelp fordi hun synes det er vanskelig.. Vil ikke skape noe skam eller sånt ved å bruke feil ord osv, men er det ikke litt tidlig å holde på med sånt ? Anonymkode: 5d597...e9c
AnonymBruker Skrevet 30. mai 2024 #4 Skrevet 30. mai 2024 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Det klør, sier hun, men jeg er usikker, tror hun synes det er kos. Hun sier alltid fra om det klør, så vi tar på krem. Hun vasker seg hver morgen og ofte med hjelp fordi hun synes det er vanskelig.. Vil ikke skape noe skam eller sånt ved å bruke feil ord osv, men er det ikke litt tidlig å holde på med sånt ? Anonymkode: 5d597...e9c Nei, det er ikke tidlig. Noen barn begynner enda tidligere enn det. En venninnes barn begynte da hun var 2. Kanskje du finner noen gode ressurser på nett om barn og seksualitet? Anonymkode: 636fa...35c 4
AnonymBruker Skrevet 30. mai 2024 #5 Skrevet 30. mai 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): er det ikke litt tidlig å holde på med sånt ? Anonymkode: 5d597...e9c Nei, noen begynner når de er 2–3 år. Veldig vanlig å utforske i barnehagealder. Du kan spørre om hun tar der fordi det er godt eller kos, det gir henne ikke skam. Siden hun sier at det klør så tror jeg at jeg hadde prøvd å vaske på kvelden. Vaskeklut med vann, ikke såpe. Evt smøre med krem også om hun har tørr hud. Det er også mulig at hun er i ferd med å få behåring. Det er noe tidlig men ikke helt uvanlig. Så om dere tror hun er i puberteten så kan dere ha det i bakhodet. Anonymkode: a0161...942 2 1
minister-mio Skrevet 30. mai 2024 #6 Skrevet 30. mai 2024 Til det går over er det iallefall en idé å være nydusjet når hun legger seg. 3
AnonymBruker Skrevet 30. mai 2024 #7 Skrevet 30. mai 2024 AnonymBruker skrev (30 minutter siden): Det klør, sier hun, men jeg er usikker, tror hun synes det er kos. Hun sier alltid fra om det klør, så vi tar på krem. Hun vasker seg hver morgen og ofte med hjelp fordi hun synes det er vanskelig.. Vil ikke skape noe skam eller sånt ved å bruke feil ord osv, men er det ikke litt tidlig å holde på med sånt ? Anonymkode: 5d597...e9c Har dere sjekket for barnemark? Er svært vanlig! Anonymkode: 85f52...6c3 2 2
AnonymBruker Skrevet 30. mai 2024 #8 Skrevet 30. mai 2024 For meg høres det ut som hun har mark. Det resmittes om og om igjen om det ikke behandles. Det at hun klør både foran og bak høres ikke ut som kos akkurat. Marken kryper ut på kvelden og legger egg, så hvis hun klør på kveldstid så er det første tanken min. Anonymkode: 71908...72f 3 5
AnonymBruker Skrevet 30. mai 2024 #9 Skrevet 30. mai 2024 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): For meg høres det ut som hun har mark. Det resmittes om og om igjen om det ikke behandles. Det at hun klør både foran og bak høres ikke ut som kos akkurat. Marken kryper ut på kvelden og legger egg, så hvis hun klør på kveldstid så er det første tanken min. Anonymkode: 71908...72f Og de kan overleve i vagina og krype tilbake til anus, selv etter behandling med markmiddel (som først og fremst virker lokalt i tykktarmen). Anonymkode: 8ebb5...cf2 1 4
AnonymBruker Skrevet 30. mai 2024 #10 Skrevet 30. mai 2024 AnonymBruker skrev (32 minutter siden): Nei, det er ikke tidlig. Noen barn begynner enda tidligere enn det. En venninnes barn begynte da hun var 2. Kanskje du finner noen gode ressurser på nett om barn og seksualitet? Anonymkode: 636fa...35c Takk for tips 😀 AnonymBruker skrev (32 minutter siden): Nei, noen begynner når de er 2–3 år. Veldig vanlig å utforske i barnehagealder. Du kan spørre om hun tar der fordi det er godt eller kos, det gir henne ikke skam. Siden hun sier at det klør så tror jeg at jeg hadde prøvd å vaske på kvelden. Vaskeklut med vann, ikke såpe. Evt smøre med krem også om hun har tørr hud. Det er også mulig at hun er i ferd med å få behåring. Det er noe tidlig men ikke helt uvanlig. Så om dere tror hun er i puberteten så kan dere ha det i bakhodet. Anonymkode: a0161...942 Jah hun begynner å få hår (hun har en del sort hår/dun på rygg og ellers har sett det har kommet litt nedentil og kanskje det klør.. tror ikke det er tidlig pubertet bare litt mer hår minister-mio skrev (31 minutter siden): Til det går over er det iallefall en idé å være nydusjet når hun legger seg. Ja kanskje bedre om kvelden enn om morgenen takk for ide AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Har dere sjekket for barnemark? Er svært vanlig! Anonymkode: 85f52...6c3 Ja, har sjekket , var en av mine første tanker. Var heldigvis ikke det. Det er jo veldig smittsomt så da hadde det vel kommet hos oss andre og ? AnonymBruker skrev (3 minutter siden): For meg høres det ut som hun har mark. Det resmittes om og om igjen om det ikke behandles. Det at hun klør både foran og bak høres ikke ut som kos akkurat. Marken kryper ut på kvelden og legger egg, så hvis hun klør på kveldstid så er det første tanken min. Anonymkode: 71908...72f Ja i know, var heldigvis ikke det Anonymkode: 5d597...e9c
AnonymBruker Skrevet 30. mai 2024 #11 Skrevet 30. mai 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Ja i know, var heldigvis ikke det Anonymkode: 5d597...e9c Har du sjekket flere ganger? Og sen kveldstid? De kryper inn og ut, så det er ikke så lett å sjekke. Det er veldig smittsomt ja, men dersom dere andre vasker hender og ikke får smitten inn så vil jo dere unngå det. Det smittes via munnen. Markmiddel virker i tarmen, eggene legges utenfor anus på nattes tid, hvorav de klekkes og kryper inn. Man har derfor mark i mange ulike stadier samtidig, både egg og voksen hunnmark; derfor må behandling gjentas. Jeg hadde kjørt markregime uansett i den situasjonen dere er i. Nytt sengetøy hver kveld, nytt håndkle hver dag, dusj + ny truse på morgenen samt strengt rundt håndvask i et par uker. Anonymkode: 71908...72f 3 1
AnonymBruker Skrevet 30. mai 2024 #12 Skrevet 30. mai 2024 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Jah hun begynner å få hår (hun har en del sort hår/dun på rygg og ellers har sett det har kommet litt nedentil og kanskje det klør.. tror ikke det er tidlig pubertet bare litt mer hår Anonymkode: 5d597...e9c Dersom hun i en alder av 7 har fått hår nedentil så er det tidlig pubertet. Man får ikke kjønnshår uten at hormoner, dvs pubertet, er i gang. Det er veldig tidlig, kanskje dere i så fall skal høre med legen. Anonymkode: 71908...72f 2 2
AnonymBruker Skrevet 30. mai 2024 #13 Skrevet 30. mai 2024 Har du forsøkt med Go’ Negl eller lignende produkter for om ikke annet å få fingrene til å smake vondt? 😅 Anonymkode: 609e5...af2 1
AnonymBruker Skrevet 30. mai 2024 #14 Skrevet 30. mai 2024 AnonymBruker skrev (18 minutter siden): Har du forsøkt med Go’ Negl eller lignende produkter for om ikke annet å få fingrene til å smake vondt? 😅 Anonymkode: 609e5...af2 Det var lurt , takk 😀 Anonymkode: 5d597...e9c
AnonymBruker Skrevet 31. mai 2024 #15 Skrevet 31. mai 2024 Trolleri trollera. Anonymkode: 6b05b...9cf 1
AnonymBruker Skrevet 31. mai 2024 #16 Skrevet 31. mai 2024 AnonymBruker skrev (14 timer siden): Det klør, sier hun, men jeg er usikker, tror hun synes det er kos. Hun sier alltid fra om det klør, så vi tar på krem. Hun vasker seg hver morgen og ofte med hjelp fordi hun synes det er vanskelig.. Vil ikke skape noe skam eller sånt ved å bruke feil ord osv, men er det ikke litt tidlig å holde på med sånt ? Anonymkode: 5d597...e9c Tidlig!? Hadde du hatt gutt hadde du visst at dette var helt vanlig fra 2 års alder. Om hun spiser på hendene sine så trenger hun å regulere seg og søker sensorisk stimuli oralt. La henne spise mat med mer konsistens, blåse mer såpebobler, drikke ut av sugerør etc. Anonymkode: e0cac...b8b
AnonymBruker Skrevet 31. mai 2024 #17 Skrevet 31. mai 2024 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Trolleri trollera. Anonymkode: 6b05b...9cf Hva skulle det her være troll med da? Det høres ikke usannsynlig ut at et barn klør seg i rumpa og biter negler uten å tenke seg om. Det er helt sikkert ikke en ukjent problemstilling. Anonymkode: 4fb29...273 1
AnonymBruker Skrevet 31. mai 2024 #18 Skrevet 31. mai 2024 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Tidlig!? Hadde du hatt gutt hadde du visst at dette var helt vanlig fra 2 års alder. Om hun spiser på hendene sine så trenger hun å regulere seg og søker sensorisk stimuli oralt. La henne spise mat med mer konsistens, blåse mer såpebobler, drikke ut av sugerør etc. Anonymkode: e0cac...b8b Jeg har en gutt som er tre år, han har akkurat begynt å legge merke til underlivet og synes det er morsomt. Hm det du skriver er jo ganske interessant, hvor kan jeg lese mer om det ? Anonymkode: 5d597...e9c
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå