Gå til innhold

Fødselsdepresjon pappaperm

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei.

Jeg er halveis i min 5 mnd lange pappaperm og tror jeg er fødselsdeprimert.

Jeg hater den nye hverdagen. Hater å være med baby 24/7. Hen er ekstremt needy og grinete. Fikser ingen av tingene i permen og hater det. Angrer på at jeg fikk barn. Alt har blitt ødelagt i livet mitt siden baby kom. Økonomi, helse, karriere, forhold, psyke, sosialt. Alt til helvete. 

Hater å være alene med alt husarbeid. Og nå har de faen meg avskaffa au pair ordningen også så kan ikke en gang få hjelp. 

Kona har dratt tilbake på jobb og lever livet.

Lyst til å bare gjøre slutt på alt. Føles som jeg går i en lukket gang hvor det er en låst dør i enden. Hater småbarnslivet og mangelen på individualitet. Opp 0600 hver dag. 

Værste med alt er null sympati. Ikke en gang min egen mor gjør noe annet enn å le om jeg hinter til at jeg sliter. Kona virker å være skadefro og nyte at jeg er på felgen.

Vil ta selvmord for å straffe de alle. 

Anonymkode: 3084b...26b

• Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Dersom du mistenker fødselsdepresjon så søk profesjonell hjelp. 

Anonymkode: 5f700...4e8

• Liker 8
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Vet litt om hvordan du har det, om en ikke så ekstremt, siden jeg hatet min egen permisjonstid (som mor). Det var i tillegg korona, så var isolert og hadde ingen og ingenting.

Mitt beste og eneste tips er å komme seg ut. Ut med baby, ut alene. Og husarbeid deles på, så lenge dere delte på det i hennes permisjon.

Anonymkode: 12e64...92b

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Kjære ts det er trist du opplever det sånn. Og godt mulig du har en fødselsdepresjon, det skal ikke jeg uttale meg om. Men jeg hadde det selv og det var veldig tøft. 

Men det er hjelp der ute, nå har du tatt første skritt for å få hjelp. Snakk med din kone om hvordan du har det. Bestill time his fastlegen din og sett ord på hvordan det er. 

Lykke til 

Anonymkode: cc5e4...fd3

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Sikkert litt trist dette, men jeg er så ufattelig glad for at menn ENDELIG får kjenne på hvordan vi mødre har det. På toppen av alt, sliter vi med en mørbanket kropp, som menn galant slipper unna. Så de har det enda lettere, uansett.

Dette er århundrets viktigste realitetsorientering.

Anonymkode: a5b93...72c

• Liker 4
  • Hjerte 1
  • Nyttig 6
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Værste med alt er null sympati. Ikke en gang min egen mor gjør noe annet enn å le om jeg hinter til at jeg sliter. Kona virker å være skadefro og nyte at jeg er på felgen.

Må bare spørre: Hvordan stilte du deg da hun var i barseltåka?

Hilsen ei som ikke klarer å hente frem sååå veldig mye sympati med far etter én (1!) dårlig natt med babyen, etter mine 9mnd med oppstykkede netter.

Anonymkode: 7679c...153

• Liker 4
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Men du, hvis du virkelig går med selvmordstanker så bør du dra til fastlegen din. Du kan sykemeldes fra permisjonen så mor tar over.

Det er ikke bra for verken deg eller babyen om alt er mørkt i hodet ditt.

• Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg gjorde 60-70% fra dag 1. Ga flaske og tok netter. 

Ts

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Hei.

Jeg er halveis i min 5 mnd lange pappaperm og tror jeg er fødselsdeprimert.

Jeg hater den nye hverdagen. Hater å være med baby 24/7. Hen er ekstremt needy og grinete. Fikser ingen av tingene i permen og hater det. Angrer på at jeg fikk barn. Alt har blitt ødelagt i livet mitt siden baby kom. Økonomi, helse, karriere, forhold, psyke, sosialt. Alt til helvete. 

Hater å være alene med alt husarbeid. Og nå har de faen meg avskaffa au pair ordningen også så kan ikke en gang få hjelp. 

Kona har dratt tilbake på jobb og lever livet.

Lyst til å bare gjøre slutt på alt. Føles som jeg går i en lukket gang hvor det er en låst dør i enden. Hater småbarnslivet og mangelen på individualitet. Opp 0600 hver dag. 

Vil ta selvmord for å straffe de alle. 

Hvorfor er du alene med alt husarbeid? Ditt ansvar når kona er på jobb er å ta vare på babyen. Husarbeid og ansvar for baby utenom må dere jo dele på! 

Ta deg en time eller to alene hver ettermiddag/kveld når kona er hjemme. Tren, gå en tur, stikk ut å se en fotballkamp eller lignende. 

Søk profesjonell hjelp! Gå til fastlege å be om henvisning. Blir det så ille at du seriøst tenker på å ta ditt eget liv og at alt er ødelagt så bør faktisk mor ta over permisjonen mens du er sykemeldt og tar ansvar for helsen din. 

TA GREP NÅ. 

Anonymkode: c26be...402

• Liker 6
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Sikkert litt trist dette, men jeg er så ufattelig glad for at menn ENDELIG får kjenne på hvordan vi mødre har det. På toppen av alt, sliter vi med en mørbanket kropp, som menn galant slipper unna. Så de har det enda lettere, uansett.

Ærlig talt… 🙄

«Hvordan vi mødre har det» ? 

Noen mødre. Og noen menn. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg gjorde 60-70% fra dag 1. Ga flaske og tok netter. 

Ts

Ok, men da skjønner jeg ikke helt hennes skadefryd. 

Var babyen grinete og krevende da hun var i permisjon?

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Dette er nettopp den skadefryden man møter. Så du innrømmer altså at kravet til pappaperm er for å straffe menn? Ikke rart menn tar selvmord i bøttespann her i landet.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Hvorfor er du alene med alt husarbeid? Ditt ansvar når kona er på jobb er å ta vare på babyen. Husarbeid og ansvar for baby utenom må dere jo dele på! 

Ta deg en time eller to alene hver ettermiddag/kveld når kona er hjemme. Tren, gå en tur, stikk ut å se en fotballkamp eller lignende. 

Søk profesjonell hjelp! Gå til fastlege å be om henvisning. Blir det så ille at du seriøst tenker på å ta ditt eget liv og at alt er ødelagt så bør faktisk mor ta over permisjonen mens du er sykemeldt og tar ansvar for helsen din. 

TA GREP NÅ. 

Støtter denne. Man kan få helt brakkesyke av å bare surre rundt hjemme med en krevende baby. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Dette er nettopp den skadefryden man møter. Så du innrømmer altså at kravet til pappaperm er for å straffe menn? Ikke rart menn tar selvmord i bøttespann her i landet.

Nei, det er for å fremme likestilling. At også menn skal ivareta eget avkom. 

Som andre nevner, dere slipper jo den fysiske belastningen i tillegg, så pappaperm burde være temmelig enkelt om man klarer å la være å fokusere på all friheten man mister i det man får barn. 

Anonymkode: 4108c...c7c

• Liker 3
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Ærlig talt… 🙄

«Hvordan vi mødre har det» ? 

Noen mødre. Og noen menn. 

Veldig mange mødre. Mørketallene er store, fordi det er tabubelagt. Tror du bør være på kvinnenes side her, gitt. 

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Nei, det er for å fremme likestilling. At også menn skal ivareta eget avkom. 

Som andre nevner, dere slipper jo den fysiske belastningen i tillegg, så pappaperm burde være temmelig enkelt om man klarer å la være å fokusere på all friheten man mister i det man får barn. 

Anonymkode: 4108c...c7c

At du har en gubbe som ikke tar ansvar betyr ikke at andre ikke gjør det. Hvis du leser ordentlig så står det at TS har tatt det meste fra dag 1… Dessuten er alle babyer forskjellig. Men hvis permisjon er så forbanna enkelt så skjønner jeg ikke hva DU klager over. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Veldig mange mødre. Mørketallene er store, fordi det er tabubelagt. Tror du bør være på kvinnenes side her, gitt. 

Jeg er ikke på noen sin side. Barn og hus er delt ansvar. Blir den ene syk så er det naturlig at den andre trår til litt ekstra. 

Tror du ikke det er mørketall for menn? Er en grunn til at selvmordsraten er høyere hos menn enn kvinner. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Jeg er ikke på noen sin side. Barn og hus er delt ansvar. Blir den ene syk så er det naturlig at den andre trår til litt ekstra. 

Tror du ikke det er mørketall for menn? Er en grunn til at selvmordsraten er høyere hos menn enn kvinner. 

Delt ansvar 😂 I teorien, ja. I praksis, nope. 

Suicidale menn har ikke primært opphav i foreldrepermisjon, gitt. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Delt ansvar 😂 I teorien, ja. I praksis, nope. 

Suicidale menn har ikke primært opphav i foreldrepermisjon, gitt. 

Delt ansvar har vi alltid hatt for barna.. Skjønner virkelig ikke problemet. Det er hva man gjør det til og hvilke forventninger man har til hverandre , og krav man stiller. 

AnonymBruker
Skrevet

Ring fastlegen i morgen og si at du er alvorlig deprimert og trenger hastetime. Si til din kone at hun må ta barnet i morgen fordi du skal til legen. 

Anonymkode: 86eaa...221

Gjest
Dette emnet er låst for flere svar.
  • Opprett ny...